Wat is er nieuw

Ongepland nieuwe bewoners in mijn aquarium

Nijntje

Member
Lid geworden
25 juni 2025
Leeftijd
46
Binnenkort kunnen we eindelijk in ons nieuwe huis en daarom leek het ons mooi om een groter (hoek)aquarium aan te schaffen voor onze 3 sluierstaarten.

We hebben daarom tweedehands een aquarium + kast overgenomen.
Bij het kijken zat het aquarium nog vol water, dus afgesproken deze de volgende dag op te halen zodat meneer hem rustig leeg kon halen.

Komen we de volgende dag, zegt hij: er zaten ook nog 2 vissen in.
Een grote borstelkop en een corydoras panda.
*zucht * Wat moet ik er mee, ik heb 3 sluiers.
Toch maar meegenomen en op goed geluk bij de sluiers ingedaan.
De Cory zwemt vrolijk met de andere mee nu en de borstelkop verstopt zich voornamelijk onder de filterpomp of in ton (ornament).

Na 3 weken lijken ze het nog aardig naar de zin te hebben. Nu is het ook vrij warm bij ons binnen in de stacaravan waar we tijdelijk wonen, dus watertemperatuur is ook aangenaam voor ze.

Nu vind ik het wel lastig met voeren. De sluiers zijn nogal vreetzakken. De Cory scharrelt wel mee, maar ik twijfel of de borstelkop wel genoeg te eten krijgt. De samenstelling is niet ideaal, maar daar kunnen we nu weinig aan veranderen. Wel wil ik proberen om het voor alle vissen zo aangenaam mogelijk te maken.

Heeft iemand tips voor mij mss?
20250611_223126.jpg
20250612_153547.jpg

Dat zou kunnen. Opzich vind ik het wel leuk die nieuwe vissen en als het goed kan gaan kunnen ze blijven. Ik heb straks een aquarium die vele malen groter is. Ruimte genoeg dan.
Maar wil dan wel voor alle vissen ze optimaal mogelijk maken.

Ja ik heb ook sluiers en die schrokken en dan weet ik niet hoe het voeren gaat met de andere bewoners.

Een corydoras wil iig graag een paar soortgenoten erbij, maar die zijn goede opruimers, dus die match zou op zich wel kunnen. Voor de borstelneus zou je kunnen overwegen om een algenetertablet 's avonds op zijn ligplaats te geven, of een stuk geblancheerde groente (courgette, broccoli, brandnetel, witlofstronkje, bloemkoolgroen....). Ik verzwaar dat met een RVS clip, met een visdraadje aan een kurk, maar een vork kan ook.

Als het nieuwe aquarium is opgestart wil er nog een paar corydoras bij halen. De bak die ik nu heb is te klein.
Ik heb wel van die tabletten die naar de bodem zakken, maar da's een paar tellen en dan hebben de sluierstaarten die op.
Laatst gleed er 1 onder de pomp waar bolle jos (zo hebben we de borstelneus genoemd) zat. Die sluierstaarten kruipen er gewoon bij. Vond hij niet zo'n goed idee en dat hij ook duidelijk merken.
Nu las ik dat er ook kleeftabletten zijn? Mss die onder de pomp plakken?

Al geprobeerd om te voeren als het donker is? Normaal gesproken slapen goudvis-achtigen dan....

Al geprobeerd om te voeren als het donker is? Normaal gesproken slapen goudvis-achtigen dan....
Nou hier gaat het licht optijd uit maar toch geef ik altijd nog wat met het naar bed gaan en ondanks dat het donker wordt zijn ze er als de kippen bij dan. Na enkele keren weten ze dat volgens mij precies.

Gisteravond een tablet onder de pomp gelegd. Die sluiers zijn zo brutaal dat ze gewoon bij de borstelneus eronder kruipen.

Ja dat had ik wel verwacht als ik naar het gedrag hier kijk. Met eten is het denk ik geen gelukkige combi.

Ja ze houden van groente want ik voer ze ook doperwten en soms sla. Volgens mij eten die slootgravers alles wat in de bek past.

Dan op meerdere plaatsen aanbieden, zodat de borstelneus ook de kans krijgt om te eten.

Groente zoals Doperwten moet je dus wel eerst koken? Ik ben hier niet bekend mee namelijk. Had ook gelezen komkommer. Maar is dit dan niet slecht voor je water?

Ik geef ook dagelijks groenvoer aan mijn vissen, en het water krijgt de kans niet daar slecht van te worden. Maar je moet er natuurlijk geen complete broccolistruik ingooien. Gewoon zoveel dat ze het in een dag opeten, en dat is even uitproberen hoeveel dat precies is.

Blancheren is meestal wel voldoende, of uit de diepvries. Het gaat erom dat de celwanden wat zachter zijn. En zowel blancheren als diepvriezen doet dat.

Groente zoals Doperwten moet je dus wel eerst koken? Ik ben hier niet bekend mee namelijk. Had ook gelezen komkommer. Maar is dit dan niet slecht voor je water?
Ik koop een klein potje en vries die in. Als ik ze gebruik even ontdooien en velletje eraf halen.
Komkommer bevat veelal water en geen voeding.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan