Wat is er nieuw

Onstabiel aquarium met baardalg en draadalg

Ik wil me er niet mee bemoeien maar zie ook geen posten waar men een ander bewust wil afkraken hoor. Zover ik het zie zijn het goedbedoelde adviezen en vragen.
 
Hoe ga je dat afstellen met een pH verlagende bodem?
Just asking
O, deze vraag was dus aan mij gericht. Is dat niet af te stellen icm een dropchecker dan? Kun je niet de ph dmv co2 telkens iets verlagen tot de dc een juiste kleur heeft?
 

Ik kraak hier niemand af, tenminste niet opzettelijk.
Dat is namelijk niet mijn doel, niet mijn taak en niet de essentie van dit forum
Ik ben wel verantwoordelijk van wat ik schrijf, ik ben niet verantwoordelijk hoe iemand dat interpreteert, vriend :DD
Dan heb ik dat verkeerd begrepen inderdaad. Hoe ik het begreep was dat de ph drop van 1.2 fout is en je gehoopt had op dat antwoord, zonder er een onderbouwing aan toe te voegen waarom die dan fout zou zijn.
 
Ik heb zelf ook ph controllers, en mijn bakken zijn sindsdien zeer stabiel. De ph verlaging door de bodem is bij mij zeer minimaal, en de ph controllers houden alsnog de bakken stabiel. En op een drop checker is de stabiliteit van co2 nauwelijks te zien op de korte termijn.

Draadalg is zeer hardnekkig en komt van buiten, en als dit eenmaal in de bak zit krijg je het zeer moeilijk weg. Maar bij mij is het eens gelukt om het weg te krijgen.

Wat ik deed:
Eerst water verversen en het filter goed schoon maken. Dan enkele dagen dagelijks een goede dosis waterstofperoxide toevoegen in combinatie met easycarbo. Ik had ook tijdelijk een extra stromingspomp toevoegd. Ook de verlichting een paar dagen uit en de bak afdekken om het donker te houden.. In de tussentijd gewoon co2 toe voegen. Op deze manier ben ik eens van draadalg af gekomen. Ik heb het sindsdien niet meer gehad.

Waterstofperoxide werkt nog beter tegen baardalg en penceelalg. Die algen krijg je er zo mee weg. Deze algen kunnen altijd zomaar ontstaan en komen door verstoring, vervuiling, of te veel voeding. (denk ik).
Ben zelf ook begonnen met het inspuiten van de besmette delen met zowel peroxide als carbo. Het gekke is dat ik er eigenlijk al bijna een half jaar niets meer aan heb toegevoegd aan planten. Zo zie je maar weer dat de draadalg altijd in de bak zit maar niet perse zichtbaar hoeft te zijn.
Ook nooit eerder draadalg gehad. De verlichting doe ik als laatste redmiddel mocht ik ze helemaal niet onder controle krijgen
 
Je hebt in elke bak wel sporen van algen en die ga je zien als de omstandigen zo zijn dat ze zich optimaal voelen. Dat is ook zo met blauwalg. Dat zijn bacterien en die zijn ook in de regel latent in de bak aanwezig.
 


Dan heb ik dat verkeerd begrepen inderdaad. Hoe ik het begreep was dat de ph drop van 1.2 fout is en je gehoopt had op dat antwoord, zonder er een onderbouwing aan toe te voegen waarom die dan fout zou zijn.
Het gebruiken van een pH drop, om de CO2 af stellen, getuigd juist dat je dieper in de materie zit dan gemiddeld.
Het antwoord wat je gaf was precies waarop ik hoopte, want dat scheelt mij weer een hoop uitleg en discussie waarom dat een goede manier is :thumbs:
 
Het gebruiken van een pH drop, om de CO2 af stellen, getuigd juist dat je dieper in de materie zit dan gemiddeld.
Het antwoord wat je gaf was precies waarop ik hoopte, want dat scheelt mij weer een hoop uitleg en discussie waarom dat een goede manier is :thumbs:
Dan schaam ik mij voor mijn reactie en wil ik hierbij ook graag mijn excuses voor aanbieden.
Ik dacht al wat een rare reactie, maar dan heb ik die inderdaad erg anders opgevat😂
 
Nog even een dingetje wat me te binnen schoot wat misschien ook onstabiel co2 kan veroorzaken. Een naaldventiel. Zou deze slecht kunnen zijn en een ongelijke doorstroming veroorzaken?
 

Ze kunnen vervuild raken maar gebruik je een controller?
Nee geen controller.
Zat er eerst wel over na te denken maar er zitten ook veel nadelen aan een controller
 
Heb eerst even gekeken of ik de algen natuurlijk kon laten doden. (Ook om te kijken of het probleem minder word of zelfs verholpen).
De draadalg groeit gewoon door. De baardalg is niet extreem hard meer gegroeid.
Zometeen ga ik dagelijks beginnen met carbo en waterperoxide spuiten .
 

Bijlagen

  • IMG_20241022_211641.jpg
    IMG_20241022_211641.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 29
  • IMG_20241022_211622.jpg
    IMG_20241022_211622.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 29
  • IMG_20241022_211742.jpg
    IMG_20241022_211742.jpg
    2 MB · Weergaven: 29
  • IMG_20241022_211832.jpg
    IMG_20241022_211832.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 29
Heb je de verlichting verminderd met 50 procent?
Heb je Co2 al stabiel gekregen > heb je al een pH profiel gemaakt?
Heb je de voeding al gehalveerd?

edit: Welke Masterline gebruik je?
 
Hele mooie bak heb je.

Ik vind draadalg de ergste alg dat er is. Volgens mij ga je dat niet weg krijgen met alleen wat waterstofperoxide spuiten, of de co2 stabieler krijgen met een drop checker... Ik denk dat veel rigoureuzere maatregelen nodig zijn. Dus meer waterstofperoxide gebruiken, de bak een paar dagen in het donker zetten, en planten extra snoeien voor wat extra doorstroming, etc. Maar ik ben benieuwd of en hoe het jou zal lukken het weg te krijgen. Veel succes.
 

Heb je de verlichting verminderd met 50 procent?
Heb je Co2 al stabiel gekregen > heb je al een pH profiel gemaakt?
Heb je de voeding al gehalveerd?

edit: Welke Masterline gebruik je?
Verlichting niet geminderd. Ik heb op deze uren verlichting en sterkte met al meer dan een jaar op deze verlichting gedraaid te hebben nog nooit draadalg gehad.
Zou dit uiteraard wel kunnen doen om de algen minder groeikans te kunnen geven maar ik wil mijn planten ook geen klap geven waardoor algen alsnog meer kans krijgen. Voeding heb ik aangepast. Ik had ook te weinig fosfaat, had hiervoor sneller fosfaat te veel dan te weinig.
Ik gebruik Masterline 1, masterline 2 en masterline carbo op de doseerpomp. Ben sinds vanavond ook extra gaan spuiten met de carbo.
 
Hele mooie bak heb je.

Ik vind draadalg de ergste alg dat er is. Volgens mij ga je dat niet weg krijgen met alleen wat waterstofperoxide spuiten, of de co2 stabieler krijgen met een drop checker... Ik denk dat veel rigoureuzere maatregelen nodig zijn. Dus meer waterstofperoxide gebruiken, de bak een paar dagen in het donker zetten, en planten extra snoeien voor wat extra doorstroming, etc. Maar ik ben benieuwd of en hoe het jou zal lukken het weg te krijgen. Veel succes.
Thanks, hij was veel mooier.
Maar heb hem hierdoor flink op de kop gezet.
Ik heb geen idee of groene alg goed weg te krijgen is met carbo en waterperoxide. Heb het nooit eerder gehad. Wel cyno bacterien en baardalg. Zelfs al een keer staghorn. Ik wil eerst proberen of ik het zo weg kan krijgen. Voordat ik de planten een flinke klap geef.
Dit was de bak in z'n prime
 

Bijlagen

  • IMG_20240728_134600.jpg
    IMG_20240728_134600.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 32
Keek toevallig even een foto terug van de draadalg rond de tijd dat ik de post begon. Als ik hiernaar kijk is de groei van draadalg wel een stuk minder
 

Bijlagen

  • IMG_20241022_230742.jpg
    IMG_20241022_230742.jpg
    3.4 MB · Weergaven: 23
Groene algen, en vooral draadalg, groeien mee met planten. Dus volgens dezelfde voorwaarden. Als de planten het goed hebben dan heeft de draadalg het ook goed. Groene algen zijn dus eigenlijk een teken van een gezonde bak.

Het ontstaan zou ook met de voedingsbodem te maken kunnen hebben. Er zijn ook bodems die algen kunnen stimuleren. Er is een filmpje op youtube waarin een aquascaper verschillende voedingsbodems test in bakjes met elk dezelfde omstandigheden, en dan zie je bij sommige bakjes op termijn alg onstaan. Maar dat is dan de oorzaak en niet de oplossing.
 
Ben ik het niet helemaal mee eens want in een bak met voldoende voeding en goed groeiende planten zul je geen of amper algen hebben. Algen krijg je bij tekorten of wanneer er een trigger is zoals bv een nh3/4 piek.
Als de post van Niels zou kloppen dan zou je in gezonde bakken met goede plantengroei algen zien en dat is dus niet zo. Bakken van bv @benvo en @Cornelius zijn/waren gezonde bakken maar daar zie je niet draadalg.
 
Ben ik het niet helemaal mee eens want in een bak met voldoende voeding en goed groeiende planten zul je geen of amper algen hebben. Algen krijg je bij tekorten of wanneer er een trigger is zoals bv een nh3/4 piek.
Als de post van Niels zou kloppen dan zou je in gezonde bakken met goede plantengroei algen zien en dat is dus niet zo. Bakken van bv @benvo en @Cornelius zijn/waren gezonde bakken maar daar zie je niet draadalg.
Het zou kunnen dat ik daarin er naast zit. Ik lees op internet dat draadalg voor komt bij goede waterkwaliteit, maar dat dit tegenwoordig ook wel weer wordt ontkracht. Ik vind het zelf overgens geen vreemde aanname als ik zie hoe mooi de bak erbij staat. De bak ziet er niet uit als een bak met een ongezonde slechte waterkwaliteit met tekorten. De planten zijn zeer mooi.

Op internet lees ik ook over een teveel aan voedingstoffen als oorzaak voor draadalg, of te weinig co2, of te weinig doorstroming, een verkeerde verlichting, of een onbalans in kh/ph (mogelijk bij vijvers). Te veel aan voedingsstoffen lijkt mij een oorzaak gezien de voedingsbodem, en gezien de mooie krachtige plantengroei. De verlichting lijkt mij wel goed. En de co2 lijkt mij ook goed, als de drop checker maar groen is.

Maar dit zijn de mogelijke oorzaken, nu de oplossing. 🙂
 
Ja dat heb ik ook wel gelezen hoor en natuurlijk profiteerd alg ook van de voeding. Maar de oorzaak die zit doorgaans in een tekort. Daarom zegt men ook dat je juist niet met voeding moet stoppen als je algen hebt want dan krijgen de planten weer honger.
 
Klopt.

En verder bedenk ik mij ook de tijdsduur van het verlichting aan ook een oorzaak voor alg kan zijn. Ik zelf doe de verlichting meestal maar een uurtje of 7 per dag aan. Van 14:00 tot 21:15 uur. En in het weekend wat langer. Als de verlichting veel te lang aan staat kan dit ook een oorzaak zijn voor alg.
 
Met voldoende voeding zal de duur niet zo belangrijk zijn en genoeg hebben het 12 uur aan. Vaak helpt het met algen om juist de intensiteit te verlagen.
 

De verlichting draaid 8 uur incl opbouw en afbouw. Dit is ruim voldoende met mijn verlichting aangezien de planten ook dicht gaan staan aan het einde van de verlichtingsuren. De dropchecker vind ik zelf onbetrouwbaar en heb ik er overigens alleen in hangen als alarm. Bij te veel (doorlopend magneetventiel) of helemaal geen co2 toevoer. De dropchecker klopt bij mij al niet aangezien de vloeistof een kh heeft van 4 en ik een kh heb van 0. Ik vermoed zelf wel dat de draadalg co2 gerelateerd is aangezien ik ook baardalg heb
 
De dropchecker klopt bij mij al niet aangezien de vloeistof een kh heeft van 4 en ik een kh heb van 0.
Hier is de kh 9 maar dat heeft geen invloed op de dropchecker zover ik weet want die heeft inderdaad een kh4 oplossing en die meet enkel de co2. Mocht ik dat fout hebben dan zak Cornelius dat denk ik wel corrigeren maar de kh in je bak is zover ik weet niet van invloed op de dropchecker.
 
Hoeveel ml doseer je per dag van de masterline 2 ?
Want elke 1ml op 30 liter geeft je een N van 1.2ppm...
Doe je wel genoeg waterwissels?
Weet ik zo niet uit mijn hoofd hoeveel ml dat is.
Ik doe wekelijks 50%
Hier is de kh 9 maar dat heeft geen invloed op de dropchecker zover ik weet want die heeft inderdaad een kh4 oplossing en die meet enkel de co2. Mocht ik dat fout hebben dan zak Cornelius dat denk ik wel corrigeren maar de kh in je bak is zover ik weet niet van invloed op de dropchecker.
Dropchecker reageert als ik het goed zeg op ph.
Samen met de 4 kh in de vloeistof en de ph die in de bak zit krijg je dan de verkleuring.
Heb je dus een kh van 9 verkleurd die minder snel dan met een kh van 0 omdat de ph anders is.
Weet het ook niet exact dus correct me if im wrong
 
De vloeistof in de dropchecker (Bromothymol Blue) reageert het alleen op het direct contact met CO2 dat uit de bak verdampt in de luchtbel van de dropchecker
en vervolgens in contact komt met de vloeistof wat de kleur doet veranderen
Dus de KH in de bak is niet relevant, de KH in de DC vloeistof wel. Deze heeft normaal een KH van 4
 
De vloeistof in de dropchecker (Bromothymol Blue) reageert het alleen op het direct contact met CO2 dat uit de bak verdampt in de luchtbel van de dropchecker
en vervolgens in contact komt met de vloeistof wat de kleur doet veranderen
Dus de KH in de bak is niet relevant, de KH in de DC vloeistof wel. Deze heeft normaal een KH van 4
Ik dacht echt dat de dropchecker een soort ph meter was.
Zo denk je veel te weten maar toch geen kloten verstand er van te hebben🤣🤣
 
Al die chemie is soms lastig Jarno en je blijft zo leren.
 
Al die chemie is soms lastig Jarno en je blijft zo leren.
Ja en jullie zitten al een aantal jaartjes hier😝
Toen ik meer dan geloof ik 10 jaar geleden hier kwam, waren jullie er ook al.
 
Ja ik zit hier sinds 2011 maar er zijn er die nog eerder lid waren hoor. Ach ik denk dat we allemaal nog dagelijks kunnen leren en het belangrijkste is dat je de basis maar kent en een scheikundige hoef je ook niet te zijn.
 
Hoeveel ml doseer je per dag van de masterline 2 ?
Want elke 1ml op 30 liter geeft je een N van 1.2ppm...
Doe je wel genoeg waterwissels?
De ml's weet ik niet. Ik heb een doseerpomp die ik niet heb gecalibreerd.
Heb ze ongecalibreerd als volgende.
Master 2: 65
Master 1: 30
Master carbo: 40
Fosfaat is nog steeds te laag, heb nog weer extra toegevoegd.
Tds zit op 250 in de bak
 

Bijlagen

  • IMG_20241023_213438.jpg
    IMG_20241023_213438.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
Ps: heb het ooit wel nagemeten door er bakjes onder te zetten die van de masterline 1, 30 ml (moest 35 zijn zie ik nu net op de app) is de aanbevolen hoeveelheid van de verpakking
 
Het zou kunnen dat ik daarin er naast zit. Ik lees op internet dat draadalg voor komt bij goede waterkwaliteit, maar dat dit tegenwoordig ook wel weer wordt ontkracht. Ik vind het zelf overgens geen vreemde aanname als ik zie hoe mooi de bak erbij staat. De bak ziet er niet uit als een bak met een ongezonde slechte waterkwaliteit met tekorten. De planten zijn zeer mooi.

Op internet lees ik ook over een teveel aan voedingstoffen als oorzaak voor draadalg, of te weinig co2, of te weinig doorstroming, een verkeerde verlichting, of een onbalans in kh/ph (mogelijk bij vijvers). Te veel aan voedingsstoffen lijkt mij een oorzaak gezien de voedingsbodem, en gezien de mooie krachtige plantengroei. De verlichting lijkt mij wel goed. En de co2 lijkt mij ook goed, als de drop checker maar groen is.

Maar dit zijn de mogelijke oorzaken, nu de oplossing. 🙂
Te veel voeding kan een trigger zijn voor alg problemen. Vandaar dat bijvoorbeeld EI adepten dit ondervangen door waterverversingen. De wet van Liebig komt hier ook naar voren: De opbrengst van een gewas wordt bepaald door de voedingsstof die relatief het minste aanwezig is. Men noemt deze wet daarom dan ook wel de wet van het minimum. Zelf was en ben ik eigenlijk daarom een voorstander van dagelijkse afgepaste voeding. Dat werkte bij mij en efficiënt en precies. Draadalg zal zeker ook te zien zijn bij CO2 tekort t.o.v. de geboden lichtsterkte. Let op: Lichtsterkte, wat dus wat anders is als lichtduur!
 
Te veel voeding kan een trigger zijn voor alg problemen. Vandaar dat bijvoorbeeld EI adepten dit ondervangen door waterverversingen.
Zolang de voeding geen toxische waarden aanneemt zal je niet snel teveel in de bak hebben en een trigger voor algen is dat dacht ik niet echt zolang het acceptabele waarden zijn.
Als het zoveel is dat planten er last en dus schade van hebben dan ligt het anders want planten die afsterven kunnen weer voor belasting zorgen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan