Ik doe zelf de EI methode met voeding van planted box. Ik geef vaak ook hogere dosis voeding. En ik ververs een groot deel van het water maar 1x in de 2 a 3 weken. En ik heb ook nog een voedingsbodem van tropica. En ik heb nagenoeg geen alg. Ik ben daar erg tevreden over. Lekker makkelijk.
Eerder had ik wel eens draadalg in een bak, maar toen had ik geen voedingsbodem. Ik denk dat in de bak van Jarno misschien de voedingsbodem te veel voedingsstof bevat van een bepaald type, wat juist de alg stimuleert.
En lichtsterkte is ook van belang, maar ik denk toch de lichtduur ook. Na iets van 8 uur gaan de toppen van de planten dicht, en dan nemen ze geen licht meer op, vermoed ik.
Wat denk ik ook mee speelt in de bak van Jarno is de lage KH en de co2 toevoer zonder ph electrode. Misschien schiet per etmaal de ph telkens erg omlaag en dan weer omhoog. Dat is geen stabiliteit. Misschien eens kraanwater gebruiken met een hogere Kh, voor buffering van de ph. Of meerdere keren op een dat eens de ph meten om te kijken hoe hoog die is...