Wat is er nieuw

Onstabiel aquarium met baardalg en draadalg

Zolang de voeding geen toxische waarden aanneemt zal je niet snel teveel in de bak hebben en een trigger voor algen is dat dacht ik niet echt zolang het acceptabele waarden zijn.
Als het zoveel is dat planten er last en dus schade van hebben dan ligt het anders want planten die afsterven kunnen weer voor belasting zorgen.
Daarom staat er ook: kan een trigger zijn voor alg en haal ik de wet van Liebig naar voren.
 

Te veel voeding kan een trigger zijn voor alg problemen. Vandaar dat bijvoorbeeld EI adepten dit ondervangen door waterverversingen. De wet van Liebig komt hier ook naar voren: De opbrengst van een gewas wordt bepaald door de voedingsstof die relatief het minste aanwezig is. Men noemt deze wet daarom dan ook wel de wet van het minimum. Zelf was en ben ik eigenlijk daarom een voorstander van dagelijkse afgepaste voeding. Dat werkte bij mij en efficiënt en precies. Draadalg zal zeker ook te zien zijn bij CO2 tekort t.o.v. de geboden lichtsterkte. Let op: Lichtsterkte, wat dus wat anders is als lichtduur!
Wat bedoel je met dagelijks aangepaste voeding?
 
Te veel voeding kan een trigger zijn voor alg problemen. Vandaar dat bijvoorbeeld EI adepten dit ondervangen door waterverversingen. De wet van Liebig komt hier ook naar voren: De opbrengst van een gewas wordt bepaald door de voedingsstof die relatief het minste aanwezig is. Men noemt deze wet daarom dan ook wel de wet van het minimum. Zelf was en ben ik eigenlijk daarom een voorstander van dagelijkse afgepaste voeding. Dat werkte bij mij en efficiënt en precies. Draadalg zal zeker ook te zien zijn bij CO2 tekort t.o.v. de geboden lichtsterkte. Let op: Lichtsterkte, wat dus wat anders is als lichtduur!
Ik doe zelf de EI methode met voeding van planted box. Ik geef vaak ook hogere dosis voeding. En ik ververs een groot deel van het water maar 1x in de 2 a 3 weken. En ik heb ook nog een voedingsbodem van tropica. En ik heb nagenoeg geen alg. Ik ben daar erg tevreden over. Lekker makkelijk.

Eerder had ik wel eens draadalg in een bak, maar toen had ik geen voedingsbodem. Ik denk dat in de bak van Jarno misschien de voedingsbodem te veel voedingsstof bevat van een bepaald type, wat juist de alg stimuleert.

En lichtsterkte is ook van belang, maar ik denk toch de lichtduur ook. Na iets van 8 uur gaan de toppen van de planten dicht, en dan nemen ze geen licht meer op, vermoed ik.

Wat denk ik ook mee speelt in de bak van Jarno is de lage KH en de co2 toevoer zonder ph electrode. Misschien schiet per etmaal de ph telkens erg omlaag en dan weer omhoog. Dat is geen stabiliteit. Misschien eens kraanwater gebruiken met een hogere Kh, voor buffering van de ph. Of meerdere keren op een dat eens de ph meten om te kijken hoe hoog die is...
 
Ik doe zelf de EI methode met voeding van planted box. Ik geef vaak ook hogere dosis voeding. En ik ververs een groot deel van het water maar 1x in de 2 a 3 weken. En ik heb ook nog een voedingsbodem van tropica. En ik heb nagenoeg geen alg. Ik ben daar erg tevreden over. Lekker makkelijk.

Eerder had ik wel eens draadalg in een bak, maar toen had ik geen voedingsbodem. Ik denk dat in de bak van Jarno misschien de voedingsbodem te veel voedingsstof bevat van een bepaald type, wat juist de alg stimuleert.

En lichtsterkte is ook van belang, maar ik denk toch de lichtduur ook. Na iets van 8 uur gaan de toppen van de planten dicht, en dan nemen ze geen licht meer op, vermoed ik.

Wat denk ik ook mee speelt in de bak van Jarno is de lage KH en de co2 toevoer zonder ph electrode. Misschien schiet per etmaal de ph telkens erg omlaag en dan weer omhoog. Dat is geen stabiliteit. Misschien eens kraanwater gebruiken met een hogere Kh, voor buffering van de ph. Of meerdere keren op een dat eens de ph meten om te kijken hoe hoog die is...
De bodem (soil) buffert de ph waarde. Volgens mij put kh ook de soil uit. Maar dit weet ik niet zeker. Planten doen het beter op een lage kh
 
Soil neemt calcium en magnesium op en verruilt dit (door de CEC eigenschappen) met H+ .
De H+ is verantwoordelijk voor de verlaging van de pH en de KH.
Er word na verloop van tijd steeds meer calcium en magnesium vastgehouden in de soil en daarmee nemen de pH verlagende eigenschappen af.
 

De toppen lijken zich weer te herstellen. Na het geknoei met de co2
 

Bijlagen

  • IMG_20241024_215448.jpg
    IMG_20241024_215448.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 23
  • IMG_20241024_215227.jpg
    IMG_20241024_215227.jpg
    5.3 MB · Weergaven: 13
De bodem (soil) buffert de ph waarde. Volgens mij put kh ook de soil uit. Maar dit weet ik niet zeker. Planten doen het beter op een lage kh
Nee, de soil buffert de ph waarde niet, dat doet de kh waarde. De soil is juist vaker ph verlagend.

Er is staat op google-afbeeldingen een ph/kh tabel. Ik heb hem bij gevoegd.

Overgens zijn de kh waarde en de co2 waarde niet de enige factoren die de ph waarde beïnvloeden. De ph waarde wordt ook beïnvloed door turf, kalkhoudende stenen/grind, of een ph verlagende bodem. Dat staat uiteraard niet in de ph/kh tabel
 

Bijlagen

  • co2-KH-PH-1.jpg
    co2-KH-PH-1.jpg
    104.2 KB · Weergaven: 12
Nee, de soil buffert de ph waarde niet, dat doet de kh waarde. De soil is juist vaker ph verlagend.

Er is staat op google-afbeeldingen een ph/kh tabel. Ik heb hem bij gevoegd.

Overgens zijn de kh waarde en de co2 waarde niet de enige factoren die de ph waarde beïnvloeden. De ph waarde wordt ook beïnvloed door turf, kalkhoudende stenen/grind, of een ph verlagende bodem. Dat staat uiteraard niet in de ph/kh tabel
Naar mijn weten mag je geen kh toevoegen aan een soil bodem omdat dit de soil uitput. Aangezien het constant de kh opneemt/verlaagd. Wat zal resulteren dat de soil binnen enkele maanden op is.
Soil zou ook ph schommelingen opvangen.
Maar goed ik heb het wel vaker mis😝
 
Ik ben al aan het lezen op het internet. Je hebt gelijk. In jouw situatie buffert niet de kh waarde de ph waarde, maar dit doet de soil, omdat de soil van zichzelf een ph heeft van rond de 6. Zo leer ik ook weer wat.

Maar over de kh waarde zou ik eens dit artikel lezen. Ik hou mijn kh waarde op 5. Bij een kh waarde van 0 (en zonder een soil) is je ph waarde zeer onstabiel zonder ph controller. Ik heb overigens ook een soil en ook een kh waarde van 5.

https://aquariumopstarten.nl/blog/kh-waarde-aquarium-carbonaathardheid/

Ik zou als ik jou was eens de ph meten op verschillende momenten van de dag. Met een druppel test.
 
Soil neemt calcium en magnesium op en verruilt dit (door de CEC eigenschappen) met H+ .
De H+ is verantwoordelijk voor de verlaging van de pH en de KH.
Er word na verloop van tijd steeds meer calcium en magnesium vastgehouden in de soil en daarmee nemen de pH verlagende eigenschappen af.
Zover ik weet is soil een gebakken klei en is het zo dat dit anorganische stoffen opneemt of vergis ik mij dan. Anders zou het ook de nitraat opnemen die wij met bv de EI toevoegen opnemen maar dat is niet het geval zover ik weet.
Waarom dan wel de calcium en magnesium want die zijn ook anorganisch.
 
Ik ben al aan het lezen op het internet. Je hebt gelijk. In jouw situatie buffert niet de kh waarde de ph waarde, maar dit doet de soil, omdat de soil van zichzelf een ph heeft van rond de 6. Zo leer ik ook weer wat.

Maar over de kh waarde zou ik eens dit artikel lezen. Ik hou mijn kh waarde op 5. Bij een kh waarde van 0 (en zonder een soil) is je ph waarde zeer onstabiel zonder ph controller. Ik heb overigens ook een soil en ook een kh waarde van 5.

https://aquariumopstarten.nl/blog/kh-waarde-aquarium-carbonaathardheid/

Ik zou als ik jou was eens de ph meten op verschillende momenten van de dag. Met een druppel test.
De ph kan ik niet meten met de druppeltest. De ph is rond de 6. Mijn druppeltest gaat tot 6. 😂
Ik heb een ph meter maar die moet gecalibreerd worden. Had al zakjes besteld maar die waren nog niet binnen. Ook om de ph drop te kunnen maken.
Zover ik weet is soil een gebakken klei en is het zo dat dit anorganische stoffen opneemt of vergis ik mij dan. Anders zou het ook de nitraat opnemen die wij met bv de EI toevoegen opnemen maar dat is niet het geval zover ik weet.
Waarom dan wel de calcium en magnesium want die zijn ook anorganisch.
Ik dacht dat soil wel el voeding opneemt. (Welke weet ik niet en of dit een feit of fabel is ook niet😂) Ik zal dit weekend is een beetje soil opzuigen en door een koffie filter laten lopen en daar de waardes van meten
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zover ik weet is soil een gebakken klei en is het zo dat dit anorganische stoffen opneemt of vergis ik mij dan. Anders zou het ook de nitraat opnemen die wij met bv de EI toevoegen opnemen maar dat is niet het geval zover ik weet.
Waarom dan wel de calcium en magnesium want die zijn ook anorganisch.
Het hoofddeel van een aquasoil is klei en is negatief geladen (anion) en trekt positief geladen ionen aan (kation)
Kationen zijn bv alle micro's, kalium, magnesium, calcium, ammonium De bodem neemt dus geen anionen op zoals nitraat en fosfaat.
 
Het hoofddeel van een aquasoil is klei en is negatief geladen (anion) en trekt positief geladen ionen aan (kation)
Kationen zijn bv alle micro's, kalium, magnesium, calcium, ammonium De bodem neemt dus geen anionen op zoals nitraat en fosfaat.
Ok dat heeft dus niet te maken met organisch of anorganisch maar met het feit hoe ze geladen zijn.
 
Er staat afgepaste voeding wat betekend dat je van elk benodigd ingrediënt de precieze hoeveelheid toedient.
Lezen kan soms moeilijk zijn🥴😝
 
Morgen weer een waterwissel en snoeien
 

Bijlagen

  • IMG_20241026_215722.jpg
    IMG_20241026_215722.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 36
  • IMG_20241026_215704.jpg
    IMG_20241026_215704.jpg
    558.8 KB · Weergaven: 34
Vandaag mijn kalibratie poeders binnen gekomen dus ga van het weekend even actief meten.

Nu wil ik een spraybar over de lengte van het aquarium kopen/maken op het filter waar ook de co2 op aangesloten is.
Iemand tips welke spraybar?
 

Bijlagen

  • IMG_20241031_185823.jpg
    IMG_20241031_185823.jpg
    250 KB · Weergaven: 16
Ik heb de stroming vandaag veranderd om 100% deadspots tegen te gaan.
Ph heb ik gemeten met ph meter en druppelset
De ph meter geeft een drop van 1.9 (deze meter vertrouw ik niet ondanks dat deze gecalibreerd is) 7.5-5.6
De druppelset geeft een drop van 1 weer 7-6
De baardalg en draadalg zijn nog wel aanwezig maar niet erg actief. Wel heb ik nu veel vast van cyno bacteriën op de bodem. (Ben onlangs wel vaak in de bodem bezig geweest)
 

Bijlagen

  • IMG_20241104_212322.jpg
    IMG_20241104_212322.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 18
  • IMG_20241104_213019.jpg
    IMG_20241104_213019.jpg
    2 MB · Weergaven: 18
Vandaag mijn kalibratie poeders binnen gekomen dus ga van het weekend even actief meten.

Nu wil ik een spraybar over de lengte van het aquarium kopen/maken op het filter waar ook de co2 op aangesloten is.
Iemand tips welke spraybar?
Daarvoor is een transparante buis mooi. Zelfs wanneer deze vervuilt, hij neemt dan natuurlijke kleuren aan passend bij je bak. Deze hang je over de volle brede vlak onder het wateroppervlak. De bovenkant van de buis mag er zelfs wel bovenuit steken. In die buis kan je gaatjes maken zo om de drie cm. De gat grootte begin je met 2 mm. en bekijkt dan even wat dit betekend voor de uitstroom kracht. Bij een te hoge spraykracht verhoog je met een halve mm. De gaatjes richt je om 30 graden naar beneden op de voorruit. Dat maakt dat je stroming langs de voorruit naar onder gedrukt wordt en over de bodem, normaal een moeilijk bereikbaar gebied, naar achter gaat en daar naar boven komt en dan een volgende duw opvangt. Je krijgt dan een spiraalvormige beweging richting je aanzuigkant. De beweging wordt alleen onderbroken door decoratie e.d.
 
Ik heb een grijzige achterwand en had daarom voor grijze buis gekozen.
 
Ik heb een grijzige achterwand en had daarom voor grijze buis gekozen.
Ook een grijze achterwand past zich in de loop van tijd aan door aangroei wat een natuurlijk uiterlijk kan geven. En daar past past dan een transparante buis, die hetzelfde doet, prima bij. Die natuurlijke kleuren worden door oorzaken in je bak gevormd en gaan dan ook passen. Iets wat een kunstmatige kleur dat weer niet is en daardoor meer afwijkt. Daarom was dat mijn keuze. Maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden, natuurlijk.
 
Het is een grijzige poster Ben dus dat blijft mooi schoon natuurlijk. eerst had ik een groene bekende buis maar dat was lelijk en daarom op grijs overgegaan.
 
Daarvoor is een transparante buis mooi. Zelfs wanneer deze vervuilt, hij neemt dan natuurlijke kleuren aan passend bij je bak. Deze hang je over de volle brede vlak onder het wateroppervlak. De bovenkant van de buis mag er zelfs wel bovenuit steken. In die buis kan je gaatjes maken zo om de drie cm. De gat grootte begin je met 2 mm. en bekijkt dan even wat dit betekend voor de uitstroom kracht. Bij een te hoge spraykracht verhoog je met een halve mm. De gaatjes richt je om 30 graden naar beneden op de voorruit. Dat maakt dat je stroming langs de voorruit naar onder gedrukt wordt en over de bodem, normaal een moeilijk bereikbaar gebied, naar achter gaat en daar naar boven komt en dan een volgende duw opvangt. Je krijgt dan een spiraalvormige beweging richting je aanzuigkant. De beweging wordt alleen onderbroken door decoratie e.d.
Ja de spraybar had ik al gemaakt.
Toevallig heb ik gekozen voor transparante buis. Had in de bus nog wel elecktrabuis liggen maar durfde dit niet aan.
Dus had wat besteld.
Heb om de 10 cm gaatjes van 3mm geboord
 

Bijlagen

  • 1730829734128308409539014001824.jpg
    1730829734128308409539014001824.jpg
    2.9 MB · Weergaven: 20
Uiteindelijk kreeg ik het toch niet onder controle. Hierdoor een blackout gedaan en dat had ik eigenlijk gelijk moeten doen. Ik dacht dat de planten hier een enorme klap van zouden krijgen maar dit was totaal niet het geval. Het werkte veel beter dan verwacht.
Hieronder het verschil de planten gingen als een gek omhoog opzoek naar licht😂
 

Bijlagen

  • IMG_20241205_175615.jpg
    IMG_20241205_175615.jpg
    2 MB · Weergaven: 22
  • IMG_20241205_175815.jpg
    IMG_20241205_175815.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 22
Nou nog nooit geweten dat een blackout helpt bij draad en baardalg.
Moet zeggen dat het niet 100% tegen die beide werkt. Blauwalg is wel 100% weg. Draadalg 90%. Draadalg word wel enorm verzwakt. Had een dikke slurrie van draadalg in de skimmer zitten. Baardalg is op meerdere plaatsen rood geworden en op sommige plekken heeft die losgelaten maar de baardalg is er nog wel in kleine hoeveelheden.
 
Leuk om te lezen dat het je lukt om de draadalg weg te krijgen. Maar als er restjes draadalg achter blijven zul je mogelijk nog een black-out moeten doen. Mogelijk ook in combinatie met waterstofperoxide. Draadalg is zeer hardnekkig. Succes 👍🏻
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan