Onverklaarbare plotselinge verhoging GH en KH in indraaiend aquarium (2 weken)


eburon

Active member
Lid geworden
2 april 2022
Berichten
44
Leeftijd
65
Locatie
Nieuwerkerken - Limburg - België
Ik heb mijn aquariumwater klaargemaakt met een osmosetoestel volgens tds meting met waarde 0. Dus hardheid zou 0 moeten zijn. Aangevuld met JBL remineralisatie tot 5.5 KH. Dit ook effectief gemeten met druppeltest. Na 1.5 week krijg ik plotseling waardes van 12 kh en niet meetbare + 21 gh. Ik heb een voedingsbodem van dennerle gebruikt en voor de rest materialen die ik vroeger al eens in een zoetwateraquarium heb gebruikt. Indertijd daar geen enkel probleem rond gehad wat betreft de hardheid van het water. Het enige wat ik toegevoegd heb zijn enkel stenen die ik eerst nog goed afgespoeld heb vooraleer te gebruiken in het aquarium en nog een kiezelbedekking welke water neutraal zou zijn.
Ik heb al een kleine waterwissel (40 liter - op een netto aquariuminhoud van 420 liter) gedaan met osmosewater. Resultaat na 1 dag is de kh gedaald tot 10. GH is nog steeds niet meetbaar (+21).
Er is ook een automatische bemesting met de lean dosing van all-in-one van planted box.
Iemand enig idee?
 
Als je kalkrijke stenen hebt dan is dat waarschijnlijk de oorzaak.
 
Wel eerst even de stenen uit het aquarium halen alvorens je er azijnzuur overheen gooit🤪

 
Zou me sterk verwonderen - dit zijn zakken met stenen voor aquariums. Ze gaan toch geen ongeschikte stenen verkopen als aquariumstenen.
In bijlage een foto van een steen met een flinke geut azijn na 5 minuten genomen. Buiten het insijpelen in de groeven zie ik geen actieve reactie. Wat zou ik moeten zien en hoe snel?
1650260386725.jpg
 
Misschien nog een kiezeltje testen om al het steen in ieder geval uit te sluiten?

 
Lap nog iemand enig idee want dit is het niet. Ik heb wel eens ergens gelezen dat bij gebruik van zeezout er enorme pieken kunnen afgelezen worden in de hardheid. Dit aquarium is 2 jaar gebruikt als zeewater aquarium maar is volledig gereinigd enkel de ruimtes achter de juwel bioflow filter kon ik niet reinigen maar dit zou slechts een minimale hoeveelheid kunnen zijn , in het beste geval enkele grammen.
 
Lap nog iemand enig idee want dit is het niet. Ik heb wel eens ergens gelezen dat bij gebruik van zeezout er enorme pieken kunnen afgelezen worden in de hardheid. Dit aquarium is 2 jaar gebruikt als zeewater aquarium maar is volledig gereinigd enkel de ruimtes achter de juwel bioflow filter kon ik niet reinigen maar dit zou slechts een minimale hoeveelheid kunnen zijn , in het beste geval enkele grammen.
Lijkt me niet dat dit zo n grote invloed heeft hoor.
 
Er moet ergens iets zijn dat ofwel de tests onbetrouwbaar maakt ofwel effectief iets wat de gh verhoogd. Ik heb 2 soorten tests gebruikt en beiden geven ze de hoge waarden. En de drinkwater leverancier test zijn waters continue - de GH is volgens hun bij ons 19. Heel raar. Straks nog eens een test doen om te zien dat er nog wijzigingen te zien zijn.
Wat zouden jullie aanraden. De KH is nog te doen maar die GH van meer als 21 is echt niet goed. Bij mijn weten kan je hier enkel maar osmose water gaan gebruiken om de hardheid omlaag te krijgen.
 
Ja maar osmose gebruik je toch al? En toch stijgt de waarde als ik het goed begrijp dus dat moet ergens wegkomen.
 
Zou de gebruikte voedingsbodem er voor iets kunnen tussen zitten. Ik gebruikte de deponit-mix professional van Dennerle. Nog iemand ervaring met deze soil.
 
Blijft over: de Dennerle voedings bodem.

Je zou een schep daarvan in een maatbeker kunnen doen. En deze vullen met osmosewater.
Na een paar dagen tot een week kun je dat water nog eens testen.

Het moet ergens uitkomen.

Heb je nog speciaal filtermateriaal gebruikt in je filter? Niet alle poreuze media (goedkope aliexpres) zijn even water neutraal.
 
En bijkomend heb ik een waterverzachter staan die de hardheid voordat het uit de kraan komt nog eens doet afnemen.
Is dat een verzachter waar je brokken zout in moet gooien?

Zo ja, dan dit water niet gebruiken voor het aquarium. Liefst puur osmose met mineralen gebruiken.
 
Is dat een verzachter waar je brokken zout in moet gooien?

Zo ja, dan dit water niet gebruiken voor het aquarium. Liefst puur osmose met mineralen gebruiken.
Ja doe ik, ik gebruik puur osmosewater tds =0 en dat ik dan hermineraliseer. Daarna test ik nogmaals dat de kh op 5 tot 5.5 zit. Als ik kraantjes water rechtstreeks zou gebruiken in het aquarium dan denk ik dat mijn vissen allemaal rugslag gaan doen.
 
Blijft over: de Dennerle voedings bodem.

Je zou een schep daarvan in een maatbeker kunnen doen. En deze vullen met osmosewater.
Na een paar dagen tot een week kun je dat water nog eens testen.

Het moet ergens uitkomen.

Heb je nog speciaal filtermateriaal gebruikt in je filter? Niet alle poreuze media (goedkope aliexpres) zijn even water neutraal.
Ik heb de soil volledig gebruikt kan dus niet testen - ik gebruik enkel merkproducten zoals van juwel, jbl enz. Ik heb kort gedurende 1 week jbl silicatex en juwel carbax (actieve kool) gebruikt maar dan er uitgegooid. Het enige extra dat ik gebruikt heb is micromec maar dit is een inert materiaal dat helemaal niets afgeeft in het water. Dit dient enkel als huisvesting van de bacteriën.
 
Ik heb de soil volledig gebruikt kan dus niet testen - ik gebruik enkel merkproducten zoals van juwel, jbl enz. Ik heb kort gedurende 1 week jbl silicatex en juwel carbax (actieve kool) gebruikt maar dan er uitgegooid. Het enige extra dat ik gebruikt heb is micromec maar dit is een inert materiaal dat helemaal niets afgeeft in het water. Dit dient enkel als huisvesting van de bacteriën.
Ik zou toch probere een klein beetje van die soil uit je aquarium te vissen. En de test uit te voeren.
Anders blijft het alleen maar gissen.
 
Ik zou toch probere een klein beetje van die soil uit je aquarium te vissen. En de test uit te voeren.
Anders blijft het alleen maar gissen.
Die soil zit onder een minimaal 3 tot 6 cm kiezel laag. Kan me niet voorstellen dat dit op 1 week een verhoging van 5 naar 12 KH kan geven. Dennerle is een topmerk in de aquariumwereld. Er staat ook expliciet op vermeld dat het safe is voor het water en de vissen. Maar het kan natuurlijk. Zal zien maar ben niet echt geneigd om mijn aquarium om te woelen. Ik ga de volgende dagen blijven testen en de evolutie bekijken.
 
Die soil zit onder een minimaal 3 tot 6 cm kiezel laag. Kan me niet voorstellen dat dit op 1 week een verhoging van 5 naar 12 KH kan geven. Dennerle is een topmerk in de aquariumwereld. Er staat ook expliciet op vermeld dat het safe is voor het water en de vissen. Maar het kan natuurlijk. Zal zien maar ben niet echt geneigd om mijn aquarium om te woelen. Ik ga de volgende dagen blijven testen en de evolutie bekijken.
Toch kan het uitproberen zoals Marcel aangeeft geen kwaad denk ik.
 
Die koelmachine, heeft die op zeewater gedraaid?
Het kan zijn dat de warmtewisselaar verkalkt is, en dat dit er nu uit komt.
Maar dat zal een tijdelijk probleem zijn.
 
Die koelmachine, heeft die op zeewater gedraaid?
Het kan zijn dat de warmtewisselaar verkalkt is, en dat dit er nu uit komt.
Maar dat zal een tijdelijk probleem zijn.
Klopt ik heb die wel laten leeglopen maar uiteindelijk is er wel wat rommel mee naar buiten gekomen bij het in werking stellen. Dit zou dan een mogelijk oorzaak kunnen zijn. Maar dit zou dan inderdaad langzaam moeten verbeteren. Ik kruis mijn vingers.
 
Kan het niet zijn dat je gh-test te oud is want dan krijg je ook hele hoge waardes
De gh test weet ik niet de kh test is ok want ik mat 5.5 op het moment dat ik het aquariumwater klaar maakte. Maar ik heb een recente (niet echt betrouwbare maar wel indicatie gevende test) teststrooktest van jbl gebruikt en die gaf ook die hoge waarden - met de druppeltest was de GH waarde zelfs niet meetbaar.
 
De gh test weet ik niet de kh test is ok want ik mat 5.5 op het moment dat ik het aquariumwater klaar maakte. Maar ik heb een recente (niet echt betrouwbare maar wel indicatie gevende test) teststrooktest van jbl gebruikt en die gaf ook die hoge waarden - met de druppeltest was de GH waarde zelfs niet meetbaar.
Ja als iets met een druppeltest niet meetbaar is is de druppeltest niet meer goed, druppeltesten reageren met zuurstof dus zijn na opening zeer beperkt houdbaar
 

Terug
Bovenaan