Dat klopt inderdaad Ronald.
Dat is veel te hoog en die moet naar 0 toe dus veel verversen en blijven monitoren en zonodig blijven verversen.Maar nh4/nh3 is nu 0,5 … zou dat daaraan kunnen liggen ?
Ja dat kan aan de Nh3/4 liggen. Zaak dat je een flinke waterwissel doet, 50% of meer. En dan morgen weer meten en zonodig weer waterwissel.
Is je bak erg warm? Zorg nu voor voldoende oppervlakte beweging om gas uitwisseling te optimaliseren om het zuurstofgehalte zo hoog mogelijk te krijgen. Warm water kan minder zuurstof bevatten dan koeler water. Dat kan ook een reden zijn om snel ademend aan het wateroppervlak te hangen.
Hoe gedragen de andere vissen zich? Ademen die rustig? Waterwissel is voor nu sowieso een goede. Vanavond nog.
Ja dat kan aan de Nh3/4 liggen. Zaak dat je een flinke waterwissel doet, 50% of meer. En dan morgen weer meten en zonodig weer waterwissel.
Is je bak erg warm? Zorg nu voor voldoende oppervlakte beweging om gas uitwisseling te optimaliseren om het zuurstofgehalte zo hoog mogelijk te krijgen. Warm water kan minder zuurstof bevatten dan koeler water. Dat kan ook een reden zijn om snel ademend aan het wateroppervlak te hangen.
Hoe gedragen de andere vissen zich? Ademen die rustig? Waterwissel is voor nu sowieso een goede. Vanavond nog.
Sterkte met de vis en blijf de eerste tijd even goed meten en eventueel verversen.
Je bak is vrij nieuw en als er extra belasting in de vorm van bewoners of meer voer komt dan moet de bacteriecultuur zich aanpassen aan de extra belasting dus dat kan (mede) de oorzaak zijn.
Als het vanavond 0 is dan zou ik niks doen.
Ja dat is jammer en afwachten. Na 4 wk indraaien is het daarom ook altijd raadzaam om de bewoners verspreid over een paar weken toe te voegen zodat de bacteriecultuur zich even kan aanpassen.
Ik snap de insteek wel van de lfs! Het heeft natuurlijk ook voordelen om meerdere soorten tegelijk te introduceren. Met name territoriale vissen die tegelijk met andere soorten word toegevoegd zal mogelijk minder problemen geven dan dat je die bv als eerste had toegevoegd en de hele bak als "van mij" claimen.Ik vroeg nog in de LFS zou ik niet beter beginnen met de Corydoras alleen… maar ze zei beter van de 3 soorten die je wil kleinere groepjes en dan de schooltjes uitbreiden. 2 goerami's, 7 diamantzalmen en 7 cordyoras waren blijkbaar een beetje te stevig. Erg voor die vis, ik kon best nog wat wachten, wat zijn een paar weken in een mensenleven… enfin, les geleerd. Nu, zal vanavond zien hoede toestand is bij het meten.
Ik snap de insteek wel van de lfs! Het heeft natuurlijk ook voordelen om meerdere soorten tegelijk te introduceren. Met name territoriale vissen die tegelijk met andere soorten word toegevoegd zal mogelijk minder problemen geven dan dat je die bv als eerste had toegevoegd en de hele bak als "van mij" claimen.
Niet dat ik dat met deze soorten echt van toepassing vind. De gourami kan wel territoriaal zijn maar in mijn ervaring vind ik ze nog mild. Dit is natuurlijk voor iedere bak en soort verschillend!
Wou nog even laten weten dat de waterwaarden na de wissel steeds goed en stabiel zijn gebleven. Ben naar de LFS geweest en daar denken ze eerder dat het visje bezweken is aan stress. Heb een nieuwe gekregen (gratis) en hopelijk loopt het nu wel goed. Nogmaals bedankt voor alle hulp en steun hier.
Welke voeding is dat, want als jij dit toegevoegd hebt en daarna pas gemeten, zou ik verwachten dat er meetbaar NO3 in zou zitten. Dus ik heb het vermoeden dat in jouw plantenvoeding geen NO3 zit.universele plantenvoeding
Welke voeding is dat, want als jij dit toegevoegd hebt en daarna pas gemeten, zou ik verwachten dat er meetbaar NO3 in zou zitten. Dus ik heb het vermoeden dat in jouw plantenvoeding geen NO3 zit.
PO4 is ook erg laag.
NO3 en PO4 mogen respectievelijk 20:1 zijn
Met allemaal snelgroeiers hoef je geen alg te hbben.
Die plant elixer bevat inderdaad geen NO3 en PO4.
Zie https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/plantenverzorging/universele-bemesting/plantenelixir
Carbo Booster Max zal een alternatieve koolstofbron zijn. Doorgaans gluteraldehyde. Werkt in hoge concentraties goed tegen algen en het leent zich om te desinfecteren.
Het is allesbehalve wat Dennerle je wil doen geloven koolstofdioxide. https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/plantenverzorging/universele-bemesting/plantenelixir
Ik zou je aan willen raden nitraat en fosfaat toe te gaan voegen. De afwezigheid hiervan is een remmende factor voor je planten en hier profiteren de algen weer van.
Plant elixir zou ik mee stoppen. Ik heb het zelf ook gebruikt. Is op zich prima spul, maar gewoon erg kostbaar. Er zijn meer van dit soort producten die veel goedkoper zijn.
Je kunt ook poeders kopen en die zelf oplossen tot je eigen mestvloeistof. Dat is de minst kostbare methode.
Plant elixir bevat de zogenaamde micro voedingsstoffen. Die hebben planten ook nodig, maar in zeer kleine hoeveelheden. Je hebt ook Macro voedingsstoffen. Dat zijn dus Nitraat en fosfaat. Beiden worden ook in je filter gemaakt bij het verwerken van oa de ontlasting van je vissen. Mijn ervaring is dat Nitraat al snel onvoldoende is en je dat dus moet bijvoeden. Fosfaat soms ook.
Nitraat en fosfaat kunnen in principe samen in een flesje, maar dan kan het dus zijn dat de verhoudingen niet optimaal zijn. Micro en macro zou ik wel aparte flesjes voor nemen.
Ondanks de waarschuwingen hier toch voor die Cobalts gegaan... jammer. Ik overweeg om demacro´s en micro´s in poeder te kopen zodat ikzelf kan doseren. Twijfel nog.Jammer van je vissen...
Ik heb ook tot nu plantenvoeding gebruikt waar eigenlijk niet alles in zat,
en toch deden ze het niet heel slecht.
Met die poeders enz ga ik in de toekomst ook nog aan de slag,
maar voor nu heb ik mij all in one van plantedbox aangeschaft,
daar zou toch al iets meer moeten inzitten.
Ben benieuwd of ik verschil ga zien over x aantal tijd
Zoals ik de laatste tijd al vaker gelezen heb,
als je planten niks te kort komen en goed gaan heb je ook minder kans op algen.
Succes verder en veel plezier met je aquarium....
Ik heb nu een schooltje van 10 corydoras panda en 10 dialanttetra’s. Die doen het goed. Is ook wel mooi nu. De goerami hadden het afgemaakt maar ik wacht nu even tot de bak goed draait met de plantengroei oké en zal dan zien. Groetje !Tja, het zijn mooie vissen en je hoopt dat het wel meevalt. Ik ken het. Heeft het trouwens nog zin om ze te halen van mensen die thuis nestjes hadden? Of heb je daar dezelfde problemen mee?
Ik papegaai nu even @benvo na maar ik tag hem tevens want hij weet dit veel beter uit te leggen. Maar wat ik begrepen heb is dat de lichtduur toch zo'n 8 uur (minimaal) moet zijn en dat 6,5 uur echt tekort is. De lichtsterkte stem je af op wat je planten nodig hebben en daar wijzig je dan niks aan. En daar stem je dan weer de voeding op af.Mijn verlichting zit nu op 6,5u per dag. Ik denk dat ik nog steeds verder moet zoeken naar evenwicht tussen licht en (de juiste) voeding
Ik papegaai nu even @benvo na maar ik tag hem tevens want hij weet dit veel beter uit te leggen. Maar wat ik begrepen heb is dat de lichtduur toch zo'n 8 uur (minimaal) moet zijn en dat 6,5 uur echt tekort is. De lichtsterkte stem je af op wat je planten nodig hebben en daar wijzig je dan niks aan. En daar stem je dan weer de voeding op af.
Ik wil nog even inhaken op dat dimmen. Ik ken de verlichting van Juwel niet. Zijn dit buizen die je eruit kunt nemen? Dan kun je wellicht de lichtsterkte verminderen door de buizen deels af te schermen. Ik heb mensen dit wel eens zien doen door (PVC?) buis op verschillende plekken om de buis te schuiven. Voorwaarde is dat de buis die je om de LEDbuis schuift voldoende doorsnede heeft zodat de warmte van de LEDbuis nog afgevoerd kan worden.De intensiteit van het licht kan ik moeilijk veranderen want ik had ergens gelezen dat je geen dimmer op de standaard verlichting van de Juwel180 kan installeren (had ik beter op voorhand geweten).
Ik heb de felste van de 2 balken (day?) vervangen voor de color.Ik heb dit verkort o.w.v. de alg en aangezien de planten nu groeien en ik alleen wat last had van bruinalg sta ik nu niet te springen om dat meteen op te voeren? Of komt bruinalg door te weinig licht?
De intensiteit van het licht kan ik moeilijk veranderen want ik had ergens gelezen dat je geen dimmer op de standaard verlichting van de Juwel180 kan installeren (had ik beter op voorhand geweten).
Heb je nu al wat kunnen bedenken om je verlichting wat minder te krijgen?
En de algen? Al wat minder of word het erger?
Vervelend die algen,in mijn klein bakje zitten ze nu ook helemaal onder de draadalg.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.