Wat is er nieuw

Ook ik heb een Rio Juwel 180...

Maar nh4/nh3 is nu 0,5 … zou dat daaraan kunnen liggen ?
Dat is veel te hoog en die moet naar 0 toe dus veel verversen en blijven monitoren en zonodig blijven verversen.

• Leuk
Waarderingen: TLS
Ja dat kan aan de Nh3/4 liggen. Zaak dat je een flinke waterwissel doet, 50% of meer. En dan morgen weer meten en zonodig weer waterwissel.

Is je bak erg warm? Zorg nu voor voldoende oppervlakte beweging om gas uitwisseling te optimaliseren om het zuurstofgehalte zo hoog mogelijk te krijgen. Warm water kan minder zuurstof bevatten dan koeler water. Dat kan ook een reden zijn om snel ademend aan het wateroppervlak te hangen.

Hoe gedragen de andere vissen zich? Ademen die rustig? Waterwissel is voor nu sowieso een goede. Vanavond nog.

De andere vissen doen normaal
Ja dat kan aan de Nh3/4 liggen. Zaak dat je een flinke waterwissel doet, 50% of meer. En dan morgen weer meten en zonodig weer waterwissel.

Is je bak erg warm? Zorg nu voor voldoende oppervlakte beweging om gas uitwisseling te optimaliseren om het zuurstofgehalte zo hoog mogelijk te krijgen. Warm water kan minder zuurstof bevatten dan koeler water. Dat kan ook een reden zijn om snel ademend aan het wateroppervlak te hangen.

Hoe gedragen de andere vissen zich? Ademen die rustig? Waterwissel is voor nu sowieso een goede. Vanavond nog.

Ik heb gisterenavond nog 50% van het water ververst. Ik heb de uitstroom van het filter veranderd zodat er meer beweging aan de oppervlakte is. Vanmorgen heb ik opnieuw gemeten en nu bleef de kleur geel dus was het NH3/NH4 0. Ook NO2 opnieuw gemeten was ook 0.

De goerami leeft nog maar hij ademt snel, hangt hier en daar tegen een plant en komt niet eten. Zijn kieuwen zijn ook wat rood opgezet. Ik zal vanavond opnieuw meten. De andere vissen blijven het goed doen. Bedankt voor jullie hulp.

Bijlagen

• IMG_0268.JPG
    IMG_0268.JPG
    14.6 KB · Weergaven: 107
Laatst bewerkt:
Sterkte met de vis en blijf de eerste tijd even goed meten en eventueel verversen.

• Leuk
Sterkte met de vis en blijf de eerste tijd even goed meten en eventueel verversen.

Dank je. Hoe zou dat toch gekomen zijn ? Nooit gehad met mijn klein bakje levendbarende…

Ik moet wel zeggen dat ik in die grote bak nu flink gevoederd heb omdat ik wou dat het diepvriesvoer goed naar de bodem zakte voor de Corydoras… zou ik daarmee het water hebben vervuild?

Ik meet vanavond opnieuw. Als het 0 is moet ik dan toch verversen of meet ik dan gewoon morgen opnieuw?

Dank je voor de hulp.

Je bak is vrij nieuw en als er extra belasting in de vorm van bewoners of meer voer komt dan moet de bacteriecultuur zich aanpassen aan de extra belasting dus dat kan (mede) de oorzaak zijn.
Als het vanavond 0 is dan zou ik niks doen.

Je bak is vrij nieuw en als er extra belasting in de vorm van bewoners of meer voer komt dan moet de bacteriecultuur zich aanpassen aan de extra belasting dus dat kan (mede) de oorzaak zijn.
Als het vanavond 0 is dan zou ik niks doen.

Dank je. Duimen maar. Wel zielig die vis…

Ja dat is jammer en afwachten. Na 4 wk indraaien is het daarom ook altijd raadzaam om de bewoners verspreid over een paar weken toe te voegen zodat de bacteriecultuur zich even kan aanpassen.

Ja dat is jammer en afwachten. Na 4 wk indraaien is het daarom ook altijd raadzaam om de bewoners verspreid over een paar weken toe te voegen zodat de bacteriecultuur zich even kan aanpassen.

Ik vroeg nog in de LFS zou ik niet beter beginnen met de Corydoras alleen… maar ze zei beter van de 3 soorten die je wil kleinere groepjes en dan de schooltjes uitbreiden. 2 goerami's, 7 diamantzalmen en 7 cordyoras waren blijkbaar een beetje te stevig. Erg voor die vis, ik kon best nog wat wachten, wat zijn een paar weken in een mensenleven… enfin, les geleerd. Nu, zal vanavond zien hoede toestand is bij het meten.

Ik vroeg nog in de LFS zou ik niet beter beginnen met de Corydoras alleen… maar ze zei beter van de 3 soorten die je wil kleinere groepjes en dan de schooltjes uitbreiden. 2 goerami's, 7 diamantzalmen en 7 cordyoras waren blijkbaar een beetje te stevig. Erg voor die vis, ik kon best nog wat wachten, wat zijn een paar weken in een mensenleven… enfin, les geleerd. Nu, zal vanavond zien hoede toestand is bij het meten.
Ik snap de insteek wel van de lfs! Het heeft natuurlijk ook voordelen om meerdere soorten tegelijk te introduceren. Met name territoriale vissen die tegelijk met andere soorten word toegevoegd zal mogelijk minder problemen geven dan dat je die bv als eerste had toegevoegd en de hele bak als "van mij" claimen.

Niet dat ik dat met deze soorten echt van toepassing vind. De gourami kan wel territoriaal zijn maar in mijn ervaring vind ik ze nog mild. Dit is natuurlijk voor iedere bak en soort verschillend!

• Leuk
Ik snap de insteek wel van de lfs! Het heeft natuurlijk ook voordelen om meerdere soorten tegelijk te introduceren. Met name territoriale vissen die tegelijk met andere soorten word toegevoegd zal mogelijk minder problemen geven dan dat je die bv als eerste had toegevoegd en de hele bak als "van mij" claimen.

Niet dat ik dat met deze soorten echt van toepassing vind. De gourami kan wel territoriaal zijn maar in mijn ervaring vind ik ze nog mild. Dit is natuurlijk voor iedere bak en soort verschillend!

Ik kon inderdaad de gedachtengang volgen. Gedane zaken… het is geen exacte wetenschap.

Helaas is de Goerami gestorven. De andere vissen, ook de andere goerami, doen normaal. Nh3/Nh4 0, NO2 0. Ik meet morgen opnieuw. Geen water gewisseld.

Wou nog even laten weten dat de waterwaarden na de wissel steeds goed en stabiel zijn gebleven. Ben naar de LFS geweest en daar denken ze eerder dat het visje bezweken is aan stress. Heb een nieuwe gekregen (gratis) en hopelijk loopt het nu wel goed. Nogmaals bedankt voor alle hulp en steun hier.

Wou nog even laten weten dat de waterwaarden na de wissel steeds goed en stabiel zijn gebleven. Ben naar de LFS geweest en daar denken ze eerder dat het visje bezweken is aan stress. Heb een nieuwe gekregen (gratis) en hopelijk loopt het nu wel goed. Nogmaals bedankt voor alle hulp en steun hier.

Helaas is het koppel cobalt goerami´s overleden. In de LFS zeggen ze door de stress. Voor mij geen goerami´s meer. De diamantzalmen en panda´s doen het prima.

Heb wel wat last van groene draadalg.

No2 0
Ph 7,5
Gh 13
Kh 6
No3 0
Po4 0,25
Fe 0,25
Nh3 nh4 0
Cu 0
24 graden

Dit is gemeten na 30% waterwissel gisteren en gisteren universele plantenvoeding te hebben toegevoegd en ik voeg nu op aanraden van de lfs ook dagelijks carbo toe. Denk toch dat de voeding voor de planten niet oké zit. Groei is nu zo zo. Allemaal snelgroeiers in. Dus wat alg. Licht brandt 5,5 uur per dag en is de led die in de rio 180 standaard zat. Fel dus.

Wat kan ik doen? Overstappen naar el methode? Co2 systeem overwegen?

Dank je !

Laatst bewerkt:
universele plantenvoeding
Welke voeding is dat, want als jij dit toegevoegd hebt en daarna pas gemeten, zou ik verwachten dat er meetbaar NO3 in zou zitten. Dus ik heb het vermoeden dat in jouw plantenvoeding geen NO3 zit.
PO4 is ook erg laag.

NO3 en PO4 mogen respectievelijk 20:1 zijn

Met allemaal snelgroeiers hoef je geen alg te hbben.

• Leuk
Welke voeding is dat, want als jij dit toegevoegd hebt en daarna pas gemeten, zou ik verwachten dat er meetbaar NO3 in zou zitten. Dus ik heb het vermoeden dat in jouw plantenvoeding geen NO3 zit.
PO4 is ook erg laag.

NO3 en PO4 mogen respectievelijk 20:1 zijn

Met allemaal snelgroeiers hoef je geen alg te hbben.

PlantElexir van Dennerle.
Carbo Booster Max ook van Dennerle.
Groetje !

Die plant elixer bevat inderdaad geen NO3 en PO4.

Zie https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/plantenverzorging/universele-bemesting/plantenelixir

Carbo Booster Max zal een alternatieve koolstofbron zijn. Doorgaans gluteraldehyde. Werkt in hoge concentraties goed tegen algen en het leent zich om te desinfecteren.

Het is allesbehalve wat Dennerle je wil doen geloven koolstofdioxide. https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/plantenverzorging/universele-bemesting/plantenelixir

Ik zou je aan willen raden nitraat en fosfaat toe te gaan voegen. De afwezigheid hiervan is een remmende factor voor je planten en hier profiteren de algen weer van.

• Leuk
Die plant elixer bevat inderdaad geen NO3 en PO4.

Zie https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/plantenverzorging/universele-bemesting/plantenelixir

Carbo Booster Max zal een alternatieve koolstofbron zijn. Doorgaans gluteraldehyde. Werkt in hoge concentraties goed tegen algen en het leent zich om te desinfecteren.

Het is allesbehalve wat Dennerle je wil doen geloven koolstofdioxide. https://dennerle.com/nl/producten/aquaristiek/plantenverzorging/universele-bemesting/plantenelixir

Ik zou je aan willen raden nitraat en fosfaat toe te gaan voegen. De afwezigheid hiervan is een remmende factor voor je planten en hier profiteren de algen weer van.

Zou ik dat dan best apart toevoegen of gewoon een totaal andere voeding gebruiken ?

Als ik het goed begrijp: wanneer ik de juiste voeding toevoeg heb ik die Carbo niet meer nodig ?

Bedankt !

Plant elixir zou ik mee stoppen. Ik heb het zelf ook gebruikt. Is op zich prima spul, maar gewoon erg kostbaar. Er zijn meer van dit soort producten die veel goedkoper zijn.
Je kunt ook poeders kopen en die zelf oplossen tot je eigen mestvloeistof. Dat is de minst kostbare methode.

Plant elixir bevat de zogenaamde micro voedingsstoffen. Die hebben planten ook nodig, maar in zeer kleine hoeveelheden. Je hebt ook Macro voedingsstoffen. Dat zijn dus Nitraat en fosfaat. Beiden worden ook in je filter gemaakt bij het verwerken van oa de ontlasting van je vissen. Mijn ervaring is dat Nitraat al snel onvoldoende is en je dat dus moet bijvoeden. Fosfaat soms ook.
Nitraat en fosfaat kunnen in principe samen in een flesje, maar dan kan het dus zijn dat de verhoudingen niet optimaal zijn. Micro en macro zou ik wel aparte flesjes voor nemen.

Plant elixir zou ik mee stoppen. Ik heb het zelf ook gebruikt. Is op zich prima spul, maar gewoon erg kostbaar. Er zijn meer van dit soort producten die veel goedkoper zijn.
Je kunt ook poeders kopen en die zelf oplossen tot je eigen mestvloeistof. Dat is de minst kostbare methode.

Plant elixir bevat de zogenaamde micro voedingsstoffen. Die hebben planten ook nodig, maar in zeer kleine hoeveelheden. Je hebt ook Macro voedingsstoffen. Dat zijn dus Nitraat en fosfaat. Beiden worden ook in je filter gemaakt bij het verwerken van oa de ontlasting van je vissen. Mijn ervaring is dat Nitraat al snel onvoldoende is en je dat dus moet bijvoeden. Fosfaat soms ook.
Nitraat en fosfaat kunnen in principe samen in een flesje, maar dan kan het dus zijn dat de verhoudingen niet optimaal zijn. Micro en macro zou ik wel aparte flesjes voor nemen.

Dank je. Ik denk dat het begin te snappen. Waar zou ik best bestellen en hoe weet ik hoeveel ? Ik mag ervan uitgaan dat overdoseren schadelijk is voor de vissen ?

Groetje.

Ja, overdosering is inderdaad niet goed voor de vissen. Als je de door de fabrikant aanbevolen dosis aanhoud zul je niet snel overdoseren. Ik ben zelf wel een voorstander van regelmatig de waterwaarden meten. Op een zeker moment weet je wel ongeveer hoeveel je planten nodig hebben.

Waar te kopen? Dat is een zaak van smaak. Die poeders haal je bij aquariumbemesting.nl. plantedtank heeft van alles. Zelf gebruik ik Aqua rebell, te koop bij ollibetta of aquasabi. Maar er zijn nog een boel alternatieven. Het is ook een beetje een zaak van smaak wat je zelf het liefste hebt.

• Leuk
Jammer van je vissen...
Ik heb ook tot nu plantenvoeding gebruikt waar eigenlijk niet alles in zat,
en toch deden ze het niet heel slecht.
Met die poeders enz ga ik in de toekomst ook nog aan de slag,
maar voor nu heb ik mij all in one van plantedbox aangeschaft,
daar zou toch al iets meer moeten inzitten.
Ben benieuwd of ik verschil ga zien over x aantal tijd
Zoals ik de laatste tijd al vaker gelezen heb,
als je planten niks te kort komen en goed gaan heb je ook minder kans op algen.

Succes verder en veel plezier met je aquarium....

• Leuk
Jammer van je vissen...
Ik heb ook tot nu plantenvoeding gebruikt waar eigenlijk niet alles in zat,
en toch deden ze het niet heel slecht.
Met die poeders enz ga ik in de toekomst ook nog aan de slag,
maar voor nu heb ik mij all in one van plantedbox aangeschaft,
daar zou toch al iets meer moeten inzitten.
Ben benieuwd of ik verschil ga zien over x aantal tijd
Zoals ik de laatste tijd al vaker gelezen heb,
als je planten niks te kort komen en goed gaan heb je ook minder kans op algen.

Succes verder en veel plezier met je aquarium....
Ondanks de waarschuwingen hier toch voor die Cobalts gegaan... jammer. Ik overweeg om demacro´s en micro´s in poeder te kopen zodat ikzelf kan doseren. Twijfel nog.

Tja, het zijn mooie vissen en je hoopt dat het wel meevalt. Ik ken het. Heeft het trouwens nog zin om ze te halen van mensen die thuis nestjes hadden? Of heb je daar dezelfde problemen mee?

• Leuk
Tja, het zijn mooie vissen en je hoopt dat het wel meevalt. Ik ken het. Heeft het trouwens nog zin om ze te halen van mensen die thuis nestjes hadden? Of heb je daar dezelfde problemen mee?
Ik heb nu een schooltje van 10 corydoras panda en 10 dialanttetra’s. Die doen het goed. Is ook wel mooi nu. De goerami hadden het afgemaakt maar ik wacht nu even tot de bak goed draait met de plantengroei oké en zal dan zien. Groetje !

Ondertussen ben ik ook Nitraat en Fosfaat (ik voeg een all-in-one toe) gaan toevoegen en de meeste planten groeien veel beter ! Ik zie na een wek al echt verschil. Geen last meer van groene draadalg meer maar ik zag wel dat ik 2 dagen na het toevoegen van de nieuwe voeding bruinalg kreeg op de stenen. Ik heb het verwijderd met een tandenborstel en het is tot nu toe niet echt teruggekomen, toch niet zo spectaculair als het gekomen was. Mijn verlichting zit nu op 6,5u per dag. Ik denk dat ik nog steeds verder moet zoeken naar evenwicht tussen licht en (de juiste) voeding. Verder zie ik dat de bruinalg vooral komt op de stenenpartij waar er volgens mij weinig watercirculatie is. Misschien moet ik daar nog iets aan doen?

Verder doen mijn corydoras en diamantzalmen het uitstekend. Heb nu 2 schooltjes van elk 10.
De goerami's heb ik nog niet durven vervangen want dat lukte niet in mijn bak… dus nog op zoek naar een koppel vissen die wat als blikvanger in deze bak zou kunnen dienen. Heeft iemand tips voor een vis die om kan met de actieve diamantzalmen en corydora's? Zou immers ook graag zien dat de diamantzalmen wat mee gaan scholen want u zijn ze met zijn 10-en goed op hun gemak en zwemmen ze overal behalve in een schooltje… dus een koppeltje andere vissen die wat groter zijn zou misschien wel een idee zijn in mijn bak?

Dank je !

Mijn verlichting zit nu op 6,5u per dag. Ik denk dat ik nog steeds verder moet zoeken naar evenwicht tussen licht en (de juiste) voeding
Ik papegaai nu even @benvo na maar ik tag hem tevens want hij weet dit veel beter uit te leggen. Maar wat ik begrepen heb is dat de lichtduur toch zo'n 8 uur (minimaal) moet zijn en dat 6,5 uur echt tekort is. De lichtsterkte stem je af op wat je planten nodig hebben en daar wijzig je dan niks aan. En daar stem je dan weer de voeding op af.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Ik papegaai nu even @benvo na maar ik tag hem tevens want hij weet dit veel beter uit te leggen. Maar wat ik begrepen heb is dat de lichtduur toch zo'n 8 uur (minimaal) moet zijn en dat 6,5 uur echt tekort is. De lichtsterkte stem je af op wat je planten nodig hebben en daar wijzig je dan niks aan. En daar stem je dan weer de voeding op af.

Ik heb dit verkort o.w.v. de alg en aangezien de planten nu groeien en ik alleen wat last had van bruinalg sta ik nu niet te springen om dat meteen op te voeren? Of komt bruinalg door te weinig licht?

De intensiteit van het licht kan ik moeilijk veranderen want ik had ergens gelezen dat je geen dimmer op de standaard verlichting van de Juwel180 kan installeren (had ik beter op voorhand geweten).

De lichtDUUR verkorten betekende dat je planten minder tijd hebben om nieuwe cellen te vormen. Er veranderd niets aan de groeisnelheid op zich. Je lichtSTERKTE zorgt voor de groeisnelheid. Je lichtsterkte verminderen zorgt voor een langzamer groei ten gevolge waarvan er ook een mindere voedselvraag zal zijn. Wanneer je alg problemen hebt ontstaan die doordat je een voedseltekort hebt t.o.v. je lichtsterkte. De oplossing zou dus moeten zijn: Of je verminderd je lichtsterkte, niet je lichtduur die wel zo'n 8 uur zou moeten zijn exclusief eventuele dimtijden, wat dan wel tot gevolg kan hebben dat je planten wellicht niet het licht krijgen wat ze nodig zijn om optimaal te kunnen groeien. Beter is het om in dat geval de voedselvraag, daar kan ook CO2 onder horen, aan te passen. Maar het is altijd mogelijk dat je dit laatste niet wilt, zoals bijvoorbeeld extra CO2 toevoegingen. In dat geval zou je dus je plantenkeuze aan moeten passen.

• Leuk
De intensiteit van het licht kan ik moeilijk veranderen want ik had ergens gelezen dat je geen dimmer op de standaard verlichting van de Juwel180 kan installeren (had ik beter op voorhand geweten).
Ik wil nog even inhaken op dat dimmen. Ik ken de verlichting van Juwel niet. Zijn dit buizen die je eruit kunt nemen? Dan kun je wellicht de lichtsterkte verminderen door de buizen deels af te schermen. Ik heb mensen dit wel eens zien doen door (PVC?) buis op verschillende plekken om de buis te schuiven. Voorwaarde is dat de buis die je om de LEDbuis schuift voldoende doorsnede heeft zodat de warmte van de LEDbuis nog afgevoerd kan worden.
Dit is dus niet echt dimmen maar je verhindert dan dat een deel van het licht de planten bereikt.

Ik heb iets soortgelijks gedaan, het afschermen van LED, om de lichtsterkte te verminderen en bij mij had dat het gewenste resultaat.

Ben,is dit voor TS een optie om de intensiteit van het licht te verminderen?

• Leuk
Ik heb dit verkort o.w.v. de alg en aangezien de planten nu groeien en ik alleen wat last had van bruinalg sta ik nu niet te springen om dat meteen op te voeren? Of komt bruinalg door te weinig licht?

Ik heb de felste van de 2 balken (day?) vervangen voor de color.

• Leuk
Dag allen.
Ik krijg nu opnieuw wat groene draadalg in de bak vooral op de bladeren van de planten die tot onder/aan het wateroppervlak gegroeid zijn. Vervelend. Na de waterwissel vorige zaterdag mat ik NO3 10 en P 1 dus normaal gezien dacht ik dat dit goed was.
Ik heb de kwestie voorgelegd in de LFS en daar zeggen ze dat het niet zou mogen zijn dat ik met die waarden alg krijg… wat het licht betreft heeft hij me aangeraden om de planten te snoeien voor ze aan het wateroppervlak komen en dus lager te houden en/of de verlichting af te schermen door bakpapier er rond te doen of dor drijfplanten toe te voegen.
Dit begint hier meer en meer op "bricoleren" te lijken maar goed, ik bedenk het even en zal zien hoe ik het zal aanpakken.
Groeten !

Heeft iemand tips welke vis ik als "blikvanger" zou nemen?
In mijn bak zitten 10 Corydora's Panda en 10 Diamantzalmen en 1 Sewelia Algeneter.
Liefst een koppel van een iets grotere vis? De Cobalt Blue Diamantgoerami's geprobeerd maar dat was geen succes. Twijfel of ik wel weer Goerami zou durven introduceren…

Dank je voor de tips !

Heb je nu al wat kunnen bedenken om je verlichting wat minder te krijgen?
En de algen? Al wat minder of word het erger?
Vervelend die algen,in mijn klein bakje zitten ze nu ook helemaal onder de draadalg.

• Leuk
Heb je nu al wat kunnen bedenken om je verlichting wat minder te krijgen?
En de algen? Al wat minder of word het erger?
Vervelend die algen,in mijn klein bakje zitten ze nu ook helemaal onder de draadalg.

In mijn klein bakje (levendbarenden, mannetjes 😊) heb ik geen last van alg. Ik doe alles hetzelfde en voeg daar zelfs geen macro’s toe maar is ander merk, verlichting…

In deze bak heb ik nu alle alg verwijderd door die bladeren te verwijderen, stenen te poetsen etc…. (Was een werk)… dan verversen en all in one plantenvoeding toevoegen sinds 2 weken nu, ook stroming veranderd (verbeterd). Ik wacht dit nu even af vooraleer ik aan de verlichting verander anders weet ik niet meer wat welk resultaat heeft maar het is serieus zoeken hier.

En iedereen zei dat een grotere bak eenvoudiger was voor de “balans” 😄

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan