Wat is er nieuw

Ook ik heb een Rio Juwel 180...

ik wil ook graag even aanhaken, ook wij hebben zeer veel last van algen helaas..
waterwaarden zijn goed dus ik wou graag het licht gaan dimmen maar ik lees bijna overal dat dit niet zomaar mogelijk is met de juwel aquariums.
iemand toch een oplossing om er een dimmer tussen te gaan zetten?

Heb het makkelijk gedaan en de lichtbalken deels afgeschermd met stukjes grijze PVC. Weet ff niet uit m'n hoofd welke diameter maar in de bouwmarkt zijn er te krijgen die precies eromheen passen.

Gr
Stefan

• Leuk
Waarderingen: TLS
wil ook graag even aanhaken, ook wij hebben zeer veel last van algen helaas..
waterwaarden zijn goed dus ik wou graag het licht gaan dimmen maar ik lees bijna overal dat dit niet zomaar mogelijk is met de juwel aquariums.
iemand toch een oplossing om er een dimmer tussen te gaan zetten?
Ergens op het forum vind je een onderwerp "Juwel multilux led buizen". Daarin staat een en ander beschreven.
Komt er in het kort op neer dat je de kap moet openmaken en de bestaande elektronica voor de buizen moet vervangen door dimbare drivers. De kosten vallen mee, maar er is wel wat handvaardigheid vereist.

• Leuk
Ik heb zelf nog niets aan de verlichting veranderd. Heb bij de vorige waterwissel alg verwijderd, gesnoeid en stroming verbeterd. Er is deze week weer wat alg gekomen maar toch veel minder als vorige week. Hopelijk kan ik op die manier overbruggen naar het volgende onderhoud. Het is nu nog maar 2,5 weken dat ik ook macro's toevoeg. Ik mag er niet teveel in rommelen… Ik zal zien hoe dit gaat en inderdaad anders de sterkte van de lichten aanpakken.

Eigenlijk wel "erg" dat dimmen niet kan bij die Juwel. Het moet toch ook wel een indicatie zijn dat met die sterkte een bak zonder alg zou moeten kunnen? Anders verkopen ze dat toch niet ? In elk geval hebben ze in de LFS nooit gesproken van dimbare verlichting toen ik hem kocht, ook niet dat dit felle lichten zijn… Jammer. Zit hier nu echt veel meer mee in een struggle dan bij mijn klein bakje van 60 cm…

Ja, ik vind het een gemiste kans van Juwel. Hun oplossing is wel energie efficiënter dan zo'n oplossing op een vaste spanning. Dus ook weer niet zo gek om hiervoor te kiezen. Maar het zou een kleine moeite zijn om er een optie bij te maken voor het aansluiten van een dim-regelaar. beter voor de klant en ook een mogelijkheid om een extra apparaat te verkopen.

• Leuk
Ik zie graag foto’s van anderen dus besloot om er ook een paar te delen van deze bak. Ik ben geen prof maar amuseer me ermee. Minder last van algen ondertussen. De aanhouder wint denk ik ?

Bijlagen

• 19BFA181-0F2F-4A49-8892-103D8AA1F68C.jpeg
    19BFA181-0F2F-4A49-8892-103D8AA1F68C.jpeg
    295.7 KB · Weergaven: 92
  • B763BD51-090C-45F8-8F0B-A58CC3558716.jpeg
    B763BD51-090C-45F8-8F0B-A58CC3558716.jpeg
    369.9 KB · Weergaven: 91
  • A680A22C-C032-4D2C-9F08-3A999DF488DB.jpeg
    A680A22C-C032-4D2C-9F08-3A999DF488DB.jpeg
    195.4 KB · Weergaven: 93
Wat zijn mijn opties als ik boven deze bak de verlichting wil vervangen naar een dimbaar systeem? Dank je !

Wat zijn mijn opties als ik boven deze bak de verlichting wil vervangen naar een dimbaar systeem? Dank je !
Ik heb niet de ervaring om te kunnen zeggen hoe goed het allemaal werkt, maar ik gebruik een helialux met smartcontrol. Persoonlijk vind ik het heel gaaf om de hele boel af te stellen en mooie zonsopkomst en zonsondergang te creëren. Het is echter wel een prijzige optie.

• Leuk
Wat heb je ervoor over qua geld en werk? Als je alleen dimbaar wilt dan kun je de lamp sturing ombouwen. Als je ook avondrood wilt dan moet je toch naar een andere lamp uitkijken.

• Leuk
Wat heb je ervoor over qua geld en werk? Als je alleen dimbaar wilt dan kun je de lamp sturing ombouwen. Als je ook avondrood wilt dan moet je toch naar een andere lamp uitkijken.

Momenteel groeien mijn planten goed en alg delft het onderspit. Ik deed dat door macro's toe te voegen (eerst enkel micro), de doorstroming te verbeteren en uiteindelijk het licht te dempen door drijfplanten toe te voegen. Dat laatste gebeurde echter niet van harte: het is niet leuk werken in een bak vol drijfplanten (vind ik) dus overweeg ik nu toch om voor andere verlichting te gaan en dan misschien best meteen voor het meest gesofisticeerde systeem? Ik denk trouwens dat een algprobleem volledig onder controle niet mogelijk is zonder de lichtsterkte aan te passen. Nu heb ik een omweg moeten gebruiken…

Ik denk dat het hierover gaat ?

https://www.aquastorexl.nl/helialux-spectrum-led-1000-48-w-plus-sma-116207451.html

De verlichting afgedekt met bakpapier en de planten groeien als kool met weinig alg. Zo ziet het er ondertussen uit... en een close-up van een diamanttetra, soms een ondergewaardeerd visje. Groeten !

Bijlagen

• 20230205_193244.jpg
    20230205_193244.jpg
    227 KB · Weergaven: 72
  • 20230205_192733.jpg
    20230205_192733.jpg
    189.5 KB · Weergaven: 78
Ik heb ook een Juwel rio 350 met de oorspronkelijke verlichting en géén algenproblemen (ik zal het maar meteen afkloppen, je weet maar nooit).
Ik zorg wel dat makro en mikro goed zit en heb veel vis in mn bak, dus ook niet direct een tekort aan CO2. En ja: voldoende makro's maakt véél verschil. Dus misschien is het een idee om te investeren in losse poeders en NO3/ PO4 en Fe test?

Ik heb ook een Juwel rio 350 met de oorspronkelijke verlichting en géén algenproblemen (ik zal het maar meteen afkloppen, je weet maar nooit).
Ik zorg wel dat makro en mikro goed zit en heb veel vis in mn bak, dus ook niet direct een tekort aan CO2. En ja: voldoende makro's maakt véél verschil. Dus misschien is het een idee om te investeren in losse poeders en NO3/ PO4 en Fe test?
Ik werk met de EI methode dus daar geen tekorten maar ik voeg wel geen CO2 toe. Jij wel ?

Nee, ik heb een tijdje met bio-CO2 gewerkt, dat maakte niet veel verschil, maar sinds ik met poeders werk, gaat het prima. Ik moet wel zeggen dat ik veel vis in mijn bak heb (zwaarddragers jongen vrolijk door) en planten die méér CO2 nodig hebben doen het ook, dus daar zal wel geen gebrek aan zijn....

• Leuk
De verlichting afgedekt met bakpapier en de planten groeien als kool met weinig alg. Zo ziet het er ondertussen uit... en een close-up van een diamanttetra, soms een ondergewaardeerd visje. Groeten !
Het is een mooi,frisgroen bakje geworden 👍
Houden zo en geniet ervan....

• Leuk
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan