Wat is er nieuw

Oorzaak versnotteren van bladeren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ami
  • Startdatum Startdatum
A

Ami

Guest
Hallo forumleden

Ik heb sinds een kleine week dat mijn bladeren van mijn sagittaria teres versnotteren. Mijn bacopa zit er nu ongeveer 2 a 3 weken in en deze begint ook deze verschijnselen te tonen. Mijn hoornblad zat er even lang in als mijn bacopa en ook zelfde en nu drijft hij bovenaan tussen de drijvers. Waterpest groeit ook niet :S . De sessiliflora en cabomba daarentegen wel. Mijn anubias nana en echinodorus argentinensis groeien ook goed. Ook mijn echinodorus bleheri groeit wel beetje bij beetje (zit er ook 2 a 3 weken in), maar zitten wel gaten in de bladeren 🙁.
Zit trouwens hier en daar wat groene alg, zoals mijn achterwand en tussen mijn drijvers in.

Heb wel sinds een week ontdekt dat ik posthoorn slakken heb of iets wat erop lijkt. Vissen doen het prima 🙂

Mijn waterwaardes ter info

2-9 gemeten (een week na verversen)

Temp 25.5
pH 6.6/6.8 was moeilijk te zien, kleur zat ertussen in
Gh 7
KH 5
NH4 0
NO2 0
NO3 10 Let wel een week geleden ververst
PO4 1
Fe 0.5

:help:

Veel planten moeten aanslaan of overgaan naar de submerse vorm.
geef je plantenvoeding en heb je kleibolletjes bij de moerasplanten??

Ja plantenvoeding geef ik. Aanbevolen hoeveelheid per en ja ook "Bertus" kleibollen.
De eerste plant waar ik dit symptoom gezien heb zit er al 4 mnd in.
De andere die het niet goed doen komen uit een aquarium en dus niet boven water gekweekt.

Wellicht moet die plant ook wennen. Waardes zien er goed uit al is je Temp iets hoog naar mijn mening. Lager is beter voor planten. Zelf zit ik rond de 24.5 maar ik zie dit niet als de oorzaak van je problemen. Wellicht heeft het water bedrijf een keer chloor gebruikt?

Je kunt vaak op de Website van je water bedrijf de kwaliteitsgegevens vinden. Wellicht is er iets niet juist of zit er veel chloor in je water?

Vaak komt het door plots veranderende omstandigheden. Heb je iets gedaan waar ze een optater van kunnen hebben gekregen?

Je no3 mag iets omhoog, evenals je po4, ik zou de no3 op 25 houden en po4 op 1,5.
Ook in de zomer wordt je bak iets warmer waardoor sommige planten het moeilijk krijgen als het te warm wordt in de bak.
Gebruik je ook co2 of carbo?

astrid j zei:
Je no3 mag iets omhoog, evenals je po4, ik zou de no3 op 25 houden en po4 op 1,5.
Ook in de zomer wordt je bak iets warmer waardoor sommige planten het moeilijk krijgen als het te warm wordt in de bak.
Gebruik je ook co2 of carbo?

Ik zou zeggen dat de waarden goed zijn zo want die zijn gemeten 1 week na de verversing. Dan ben je meestal al weer de nieuwe verversing toe en als er nog 10/1 inzit denk ik dat dit wel voldoende blijkt te zijn.
Maar goed iets hoger kan ook zeker geen kwaad maar lijkt me niet noodzakelijk.
Als ze uit een andere bak komen kan dit ook de oorzaak zijn.
Ik heb een hele mooie grote Crypto van een 60 cm bak overgezet in de 1 meter bak met de EI.
De plant is voor 95 % verslijmd en nu 2 weken later komen er allemaal kleine en nieuwe blaadjes aan.
Ik denk dat het wel goed komt met je planten.

@ chilltyperiod
Heb niets bijzonder gedaan, alleen nieuwe planten bij gedaan.
En juist de plant die er het meeste last van heeft zit er vanaf het begin van de opstart al in, dus denk dat het wennen niet opgaat.

@ astrid
Waardes zijn van een week na verversing, normaal probeer ik NO3 25/30 op PO4 1.
Ik gebruik sinds 3 weken bio co2 (omgekeerd bakje) was eerst easy carbo.

Verslijmen heeft meestal met slechte gasuitwisseling te maken, O2 en CO2 dus.

Wat bedoel je precies?
Schommelen van mijn waardes?

Moet ik de bladeren die aangetast zijn verwijderen of het proces gewoon verder laten gaan?

Ben nu twee weken verder en mijn waterpest en bacopa groeien alletwee nog steeds niet.
Bij mijn bacopa zijn bijna alle bladeren eraf en is enkel de steel allen over.
Mijn waterpest doet helemaal niks. Zie wel dat de toppen wat gelig worden.
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden bij deze platen?

Krijgen ze wel voldoende licht en wat voor bak heb je ook alweer??

Heb een rio 125. Dacht ook aan licht, aangezien ik best veel drijvers heb.
Heb standaard verlichting en heb sinds 2 dagen op de achterste lamp een reflector geplaatst.
Hoe zit het eigenlijk met de voeding van de bacopa?
Heb ergens gelezen dat hij van een voedingsrijk bodem houd.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan