Oproep!!


Bekijk bijlage 309848

Bovenstaand is mijn aquarium, in de loop der tijd al div soorten geprobeerd, eruit gehaald en of gingen vanzelf dood. Sommige soorten draaien juist heel goed, ondanks dat ze niet geschikt zouden zijn.
Veel heeft ook te maken waar de planten vandaan komen...kwaliteit. Zelf heb ik gemerkt dat soorten vanuit vitrocultuur zich beter aanpassen aan de 28 graden en laag nitraat.

Zeg ik al langer en herken dat ook heel goed....Baardalg vol in de stroming bij de hoofdinvoer van de CO2

Aquarium houden is een kwestie van geduld, kleine stappen die wel overdacht zijn en niet teveel dingen tegelijk doen.
Wat een prachtige bak met supermooie discussen.Ziet er allemaal erg gezond uit.U heeft natuurlijk een laag nitraat gehalte omdat discussen zelf al grote vervuilers zijn.Ik heb er natuurlijk wel veel meer hout in staan wat een hoop dead spots creëert.Deze probeer ik nu ook weg te nemen grotendeels.Ik ga in ieder geval ook aansturen op een lager po4 en po3 gehalte en ik zal mijn plantenbestand wat beter onder de loep nemen.Gr
 
O.40-0.80 mm.Dus fijn filterzand.Dit op advies van de erno van de discuszolder die dit ook gebruikt.Mischien tog beter een slag grover moeten nemen.
Fijn filterzand zou niet dicht mogen slippen toch?
 
Fijn filterzand zou niet dicht mogen slippen toch?

dichtslibben komt door een groot verschil in korrelgrootte, de kracht van filterzand zit hem dan ook in het feit dat de onderliggende korrels min of meer dezelfde grootte hebben.

Of het niet dicht kan slaan? dat ga ik niet beweren want alles kan dichtslaan door een ophoping van vuil of rotting van plantmateriaal.
De kans is echter gewoon minimaal.

Heb zelf in nagenoeg al mijn bakken 0.4-0.8mm filterzand tot volle tevredenheid :))
 
dichtslibben komt door een groot verschil in korrelgrootte, de kracht van filterzand zit hem dan ook in het feit dat de onderliggende korrels min of meer dezelfde grootte hebben.

Of het niet dicht kan slaan? dat ga ik niet beweren want alles kan dichtslaan door een ophoping van vuil of rotting van plantmateriaal.
De kans is echter gewoon minimaal.

Heb zelf in nagenoeg al mijn bakken 0.4-0.8mm filterzand tot volle tevredenheid :))
Bedankt voor je reactie,

Ik denk ook niet dat hij dichtgeslibt is.Ik denk meer dat de bacterie tijdens het opstarten ontstaan is door te veel vervuiling helaas op sommige plekken.Deze bacterie vertoond zich nu alleen op het zand waarschijnlijk door scheve waardes icm verlichting.Ik ga nu kijken als ik geen fosfaat en nitraat meer toevoeg of het dan wat beter gaat.Ben ook wel benieuwd hoeveel de bak zelf produceert.En anders zal ik tog nog een keer moeten gaan behandelen.
 
Bekijk bijlage 309848
Wat een prachtige bak met supermooie discussen.Ziet er allemaal erg gezond uit.U heeft natuurlijk een laag nitraat gehalte omdat discussen zelf al grote vervuilers zijn.Ik heb er natuurlijk wel veel meer hout in staan wat een hoop dead spots creëert.Deze probeer ik nu ook weg te nemen grotendeels.Ik ga in ieder geval ook aansturen op een lager po4 en po3 gehalte en ik zal mijn plantenbestand wat beter onder de loep nemen.Gr
I voeg na waterwissel 5 tot 7 ppm toe, en dat blijft die vanzelf gedurende een weeek, dan komt weer waterwissel en voeg ik weer 5 - 7 ppm toe.
Stabiliteit vind ik belangrijker dan een absolute waarde, mijns inzien maakt het de planten niets uit of het nou 5 of 15 ppm is, wel heb ik gezien dat de planten negatief reageren op schommelingen.

Zand, ik heb zeer fijn filterzand, dichtslibben gebeurd niet....ik hou het zand schoon, wekelijks zuig ik rotzooi van de bodem af...ik woel NIET in het zand.
 
Bekijk bijlage 309848


I voeg na waterwissel 5 tot 7 ppm toe, en dat blijft die vanzelf gedurende een weeek, dan komt weer waterwissel en voeg ik weer 5 - 7 ppm toe.
Stabiliteit vind ik belangrijker dan een absolute waarde, mijns inzien maakt het de planten niets uit of het nou 5 of 15 ppm is, wel heb ik gezien dat de planten negatief reageren op schommelingen.

Zand, ik heb zeer fijn filterzand, dichtslibben gebeurd niet....ik hou het zand schoon, wekelijks zuig ik rotzooi van de bodem af...ik woel NIET in het zand.
Ik ga dat dan maar ook eens op die manier proberen.Stabiliteit is uiteindelijk toch het sleutelwoord.En wat betreft het afzuigen van de bodem zal ik ook zo min mogelijk proberen te woelen.Ik doe het deels gewoon met het uiteinde van de slang.En soms met zo'n opzetstuk.Maar daar is inderdaad het nadeel van dat je meer aan het woelen bent.Mijn voornaamste doel is nu het wegkrijgen van de alg op de planten dus een goede gezonde groei creëren.De blauwalg is niet ontzettend schokkend dus ik ga niet zomaar weer mijn bak 4 dagen afplakken.Dit geeft de planten ook weer een optater natuurlijk.Weet u mischien of een teveel aan zuurstof in het water ook voor problemen kan zorgen?
 
Teveel zuurstof kan in feite niet, de zuurstofconcentratie heeft een maximale waarde die temperatuurafhankelijk is.
De natuur streeft altijd naar een max concentratie.
Woelen in de bodem is sowieso een afrader, gewoon afzuigen en niet zon stamper gebruiken.
Mijn advies aan jou als er nog geen discussen inzitten maar je hoofddoel planten is.....
Nitraat 10 en fosfaat 1 ppm als je iets last hebt van blauw algen. ( Kalium nitraat en fosfaat zelf oplossen en doseren)
Gebruik bij de echte wortelplanten voeding bij de wortels...ik gebruik enkel en alleen maar tetra crypto tabletten.
 
Teveel zuurstof kan in feite niet, de zuurstofconcentratie heeft een maximale waarde die temperatuurafhankelijk is.
De natuur streeft altijd naar een max concentratie.
Woelen in de bodem is sowieso een afrader, gewoon afzuigen en niet zon stamper gebruiken.
Mijn advies aan jou als er nog geen discussen inzitten maar je hoofddoel planten is.....
Nitraat 10 en fosfaat 1 ppm als je iets last hebt van blauw algen. ( Kalium nitraat en fosfaat zelf oplossen en doseren)
Gebruik bij de echte wortelplanten voeding bij de wortels...ik gebruik enkel en alleen maar tetra crypto tabletten.
Beste Jan,

Hartstikke bedankt voor je tips.
Ik heb waarschijnlijk gelezen dat bij de uitstroming van een spraybar een verhoogde zuurstofconcentratie kan ontstaan maar dat even terzijde.Ik zal dus wekelijks mijn po3 en p04 waardes op pijl gaan houden.Gebruikt u echt apparte stoffen of is het al een mix?.Ik heb namelijk thuis ook een fles NPK staan die ik zou kunnen gebruiken.Bij mijn wortelplanten spuit ik overigens altijd klei bij met extra voedingstoffen maar zo te horen zijn de crypto tabletten dus ook het proberen waard.Gr Robin.
 
Beste Jan,

Hartstikke bedankt voor je tips.
Ik heb waarschijnlijk gelezen dat bij de uitstroming van een spraybar een verhoogde zuurstofconcentratie kan ontstaan maar dat even terzijde.Ik zal dus wekelijks mijn po3 en p04 waardes op pijl gaan houden.Gebruikt u echt apparte stoffen of is het al een mix?.Ik heb namelijk thuis ook een fles NPK staan die ik zou kunnen gebruiken.Bij mijn wortelplanten spuit ik overigens altijd klei bij met extra voedingstoffen maar zo te horen zijn de crypto tabletten dus ook het proberen waard.Gr Robin.
En welke plantenvoeding gebruikt u naast de NPK oplossing?Ik ben gisteren begonnen met die van dennerle.(s7 v30 en nutriballs).Profito heb ik vroeger ook altijd een mooie bak mee gehad maar ik denk ik probeer een iets anders.
 
Ik maak net zoals velen hier op het forum onze eigen nitraat en fosfaat, dit om zo alles in eigen hand te houden ipv combimixen.
Het voordeel van de crypto tabletten is wederom de stabiliteit, het is steeds hetzelfde en voldoende zonder extra nitraat en fosfaat.
Kalium is ook een stof die je echt in de gaten moet houden, !! ken eerst je leidingwater...vraag de analyse op bij je waterleverancier...is gratis.
 
Ik maak net zoals velen hier op het forum onze eigen nitraat en fosfaat, dit om zo alles in eigen hand te houden ipv combimixen.
Het voordeel van de crypto tabletten is wederom de stabiliteit, het is steeds hetzelfde en voldoende zonder extra nitraat en fosfaat.
Kalium is ook een stof die je echt in de gaten moet houden, !! ken eerst je leidingwater...vraag de analyse op bij je waterleverancier...is gratis.
Superrr! Nou....nu heb ik eerst wel weer even voldoende huiswerk haha.Groetjes
 
Bij mijn wortelplanten spuit ik overigens altijd klei bij met extra voedingstoffen maar zo te horen zijn de crypto tabletten dus ook het proberen waard.Gr Robin.
Spring ik ff mooi op in :p
Ik maak ze zelf en verkoop ook capsules als je interesse hebt.

Ik doseer momenteel enkel nog kalium en tenso, de rest komt voldoende binnen via de voeding en waterwissels
 
Spring ik ff mooi op in :p
Ik maak ze zelf en verkoop ook capsules als je interesse hebt.

Ik doseer momenteel enkel nog kalium en tenso, de rest komt voldoende binnen via de voeding en waterwissels
Dus als ik het goed begrijp doseer je geen fosfaat en nitraat?Alleen de tenso en kalium en de rest gaat vanzelf?.Heb je mischien een foto van hoe je bak erbij staat.Ben wel benieuwd eigenlijk😁.Wie weet ken je wel wat bij me slijten binnenkort.Ik ga nu eerst ff paar dingen aanpassen en kijken hoe het loopt
 
Dus als ik het goed begrijp doseer je geen fosfaat en nitraat?Alleen de tenso en kalium en de rest gaat vanzelf?.Heb je mischien een foto van hoe je bak erbij staat.Ben wel benieuwd eigenlijk😁.Wie weet ken je wel wat bij me slijten binnenkort.Ik ga nu eerst ff paar dingen aanpassen en kijken hoe het loopt
Ff je telefoon een kwartslag draaien en klikken op “het grote avontuur” onder m’n bericht ;)

Maar idd ik doseer al jaren geen fosfaat meer en al een flinke poos geen nitraat meer ;)
 
Ff je telefoon een kwartslag draaien en klikken op “het grote avontuur” onder m’n bericht ;)

Maar idd ik doseer al jaren geen fosfaat meer en al een flinke poos geen nitraat meer ;)
Ziet er zeker prachtig uit.Ik heb zelf ook altijd maanvissen gehad.Mooie vissen alleen zet er geen kleine roodkopzalmen bij haha.Was een dure leerschool destijds.Het mooie van dit forum vind ik alle verschillende meningen en ideeën.Uiteindelijk maakt iedereen er toch van was hij of zij denkt dat het beste is.Maar leerzaam is het zeker.Ik zit ook al 6 jaar in de hobby maar leer toch nog steeds een hoop.Ik zal op me gemak je albums even doorlezen.Gr
 
Dat klopt,

Daar ben ik nu ook al een tijdje mee bezig maar het blijft niet helemaal weg helaas.
Ik ben wel een groot fan van het gebruik van waterstofperoxide bij baardalg. Maar dat terzijde. :juggle:
Het effect is niet onaardig om naar te kijken en het is een relatief onschuldig middel.
 
Ik ben wel een groot fan van het gebruik van waterstofperoxide bij baardalg. Maar dat terzijde. :juggle:
Het effect is niet onaardig om naar te kijken en het is een relatief onschuldig middel.
Ik zal het ook zeker wel blijven gebruiken hoor.Alles wordt mooi rood idd haha.Maar het gaat om de oorzaak vinden natuurlijk en blauwalg roei je er niet volledig mee uit helaas.Verder is het zeker goed spul.
 
Hallo allemaal,

Ik was nog even benieuwd op welke manier jullie je water meten?ik gebruik de druppeltesten van Salifert maar ik dacht misschien weten jullie een betere/accuratere manier?groetjes
 
Hanna en JBL.
Maar hanna is wel flink aan de prijs om wekelijks mee te testen.

Maar wat mij flink heeft geholpen was referentie vloeistoffen maken.
Ik had dus een flesje waarvan ik wist dat er 20ppm NO3 in zat, 2ppm PO4.
Ook 10ppm NO3 en 1ppm PO4 maar die leken niet helemaal te kloppen
 
Hallo allemaal,

Ik was nog even benieuwd op welke manier jullie je water meten?ik gebruik de druppeltesten van Salifert maar ik dacht misschien weten jullie een betere/accuratere manier?groetjes
Salifert is uitstekend zeker vwb nitraat en fosfaat.
Andere testen moet je goed kijken of ze geschikt zijn voor zoetwater.
verder gebruik ik voor kalium de test van JBL, die van easy life is onbetrouwbaar.
KH en GH doe ik met diegene die het goedkoopst is met refill...vaak JBL
Overige testen zoals FE doe ik niet meer...heb geen goede test hiervoor gevonden.
Magnesium ben ik nog aan het zoeken wat goed is, JBL is zeer lastig vwb kleurverschillen.
 
Hanna en JBL.
Maar hanna is wel flink aan de prijs om wekelijks mee te testen.

Maar wat mij flink heeft geholpen was referentie vloeistoffen maken.
Ik had dus een flesje waarvan ik wist dat er 20ppm NO3 in zat, 2ppm PO4.
Ook 10ppm NO3 en 1ppm PO4 maar die leken niet helemaal te kloppen
Die hanna pocket meters idd.Dat van die referentie vloeistoffen is mischien ook wel een goed idee.Dus dan vergelijk je de kleuren met die uit het flesje?
 
Die hanna pocket meters idd.Dat van die referentie vloeistoffen is mischien ook wel een goed idee.Dus dan vergelijk je de kleuren met die uit het flesje?
Soort van.
Omdat je weet dat er 20ppm NO3 in zit weet je dat de kleur die eruit komt als je test 20ppm moet weergeven.
 
Salifert is uitstekend zeker vwb nitraat en fosfaat.
Andere testen moet je goed kijken of ze geschikt zijn voor zoetwater.
verder gebruik ik voor kalium de test van JBL, die van easy life is onbetrouwbaar.
KH en GH doe ik met diegene die het goedkoopst is met refill...vaak JBL
Overige testen zoals FE doe ik niet meer...heb geen goede test hiervoor gevonden.
Magnesium ben ik nog aan het zoeken wat goed is, JBL is zeer lastig vwb kleurverschillen.
Toppertje Jan,
Ik had dus bijna die van easylife bestelt.Maar dat ga ik dus bij deze niet doen.Fe heb ik ook van salifert.Is opzich prima maar ijzer is natuurlijk altijd lastig te meten.Ik ben ook nog aan het bedenken hoe ik mijn Kh verder naar beneden kan krijgen(is nu 8)Er zit al wat turf in mijn bioloog maar misschien niet voldoende.Osmose water is voor mij ook geen optie helaas.En ijkenextract tja...Ik weet niet welk opties nog over blijven haha.Bedankt voor de tip!
 
Soort van.
Omdat je weet dat er 20ppm NO3 in zit weet je dat de kleur die eruit komt als je test 20ppm moet weergeven.
Deze truc ga ik zeker toepassen.Hoop alleen dat die 10/1 voor mij wel gaat werken want daar wil ik naartoe.👍
 
Toppertje Jan,
Ik had dus bijna die van easylife bestelt.Maar dat ga ik dus bij deze niet doen.Fe heb ik ook van salifert.Is opzich prima maar ijzer is natuurlijk altijd lastig te meten.Ik ben ook nog aan het bedenken hoe ik mijn Kh verder naar beneden kan krijgen(is nu 8)Er zit al wat turf in mijn bioloog maar misschien niet voldoende.Osmose water is voor mij ook geen optie helaas.En ijkenextract tja...Ik weet niet welk opties nog over blijven haha.Bedankt voor de tip!
Waarom wil je lager met de KH?
De kalium test van easy life is door mij getest en zat er goed naast.
Kreeg van easy life een nieuwe test, en ook die zat er naast.
Heb vervolgens die test naar Raoul gestuurd, en ook daar zit die er naast....nu gaat die testkit dadelijk naar nog twee mensen en dan kunnen we met 100% zekerheid zeggen dat er iets mis is met die Kalium test van easy life.
ik gebruik de JBL, zit er ook niet 100% op maar wel heel goed in de buurt. ben tevreden als ik een waarde zie rond de 10.
 
Waarom wil je lager met de KH?
De kalium test van easy life is door mij getest en zat er goed naast.
Kreeg van easy life een nieuwe test, en ook die zat er naast.
Heb vervolgens die test naar Raoul gestuurd, en ook daar zit die er naast....nu gaat die testkit dadelijk naar nog twee mensen en dan kunnen we met 100% zekerheid zeggen dat er iets mis is met die Kalium test van easy life.
ik gebruik de JBL, zit er ook niet 100% op maar wel heel goed in de buurt. ben tevreden als ik een waarde zie rond de 10.
Hoe lager de Kh..hoe minder co2 ik zal verbruiken als het goed is.
 
Hoe lager de Kh..hoe minder co2 ik zal verbruiken als het goed is.
maar dan moet je niet met zuren gaan werken, dat geeft een verkeerd beeld.

je hebt al een hele aardige KH, laat die gewoon op 8 staan....dan heb je bij een Ph van 7 mooi iets van 20 mg CO2
Ga je naar KH van 4 wordt de PH 6.7 voor 20 mg CO2
 
maar dan moet je niet met zuren gaan werken, dat geeft een verkeerd beeld.

je hebt al een hele aardige KH, laat die gewoon op 8 staan....dan heb je bij een Ph van 7 mooi iets van 20 mg CO2
Ga je naar KH van 4 wordt de PH 6.7 voor 20 mg CO2
Ok dat is mooi.Dan vergis ik mij daar in.Mijn ph is overige
 
Ok dat is mooi.Dan vergis ik mij daar in.Mijn ph is overige
Daar ging wat fout.Ik heb mijn ph op 6.8 ingesteld staan.Maar deze mag dus rustig naar 7 voor een voldoende co2 waarde.
 

Terug
Bovenaan