Opschalen naar behoorlijk grotere bak, andere filter echt nodig?


Erikdebrabander

Well-known member
Lid geworden
3 maart 2018
Berichten
948
Leeftijd
51
Dag allen,

Ik heb een 60L bak met 7diamantzalmen, 4 roodvinzalmen,3pandas,7 japonicas,3ottocinclus.
Die draait met een JBL401 (voor 60-120L bak: 4,6L,450L/h).

Nu heb ik normaal 30% waterwissel per week en hevel het water uit de bodem van de potfilter (ik heb een aansluiting onder de potfilter gemaakt met slang en kraantje) om het afval uit de bodem van het potfilter te zuigen en zo ook de belasting van het filtermedium wat lager te houden. Reden hiervoor is dat de Pandas slecht hun eten vinden en de overige dieren sneller zijn(diamantjes en roodvin) of de tabletten gewoon stelen (japonicas) dus bewust wat meer voer dus ook meer afval maak. Die zuig ik dus af bij de waterwissel. Het medium krijgt dus wel altijd weer aanvoer van iets te veel voer en in de filtermatten zelf zit voldoende voeding die spoel ik 1 keer per 4 maanden licht uit. Het voordeel is wel dat er een merkbaar sterke vermindering van de slakkenpopulatie is en vind er maar 3 per week op dit moment.

Ik heb een keer de waterwissel overgeslagen. Op de teststrip zijn de waarden na 2 weken nog steeds erg goed(zie afbeelding). Mijn aanname is dan dat bij hetzelfde visbestand in een grotere bak een grotere filter wellicht geen noodzaak is en dat ik mijn visbestand wellicht zou kunnen verdubbellen?

In de nieuwe bak (270L) komt de aanzuigkorf door de bodem recht omhoog en staat hoger(ca 10cm) als in de 60L bak (duimdik boven het grind) dus zal en minder mechanisch aangezogen worden. Ik heb ook nog een powerhead bij de bak meegekregen die voor de nodige stroming kan zorgen in de bak dus in deze opstelling heb ik filtervolume en doorstroming in de bak gescheiden. de doorstroming in de filter is dan voornamelijk voor de medium en zou dan op 450/270=1.66 keer per uur uitkomen war niet hoog is maar ik lees dat sommige aquarianen 1x per uur ook hanteren wat ook duidelijk gelinieerd is op je bakbelasting en niet de stroming in de bak.

Nu ben ik al heel lang aan het lezen over rendementen en laag stroomverbruik dus kom je uiteindelijk ook uit op de HMF filters en kom ik wel wat tegen waar mijn vermoedens redelijk mee kloppen:
270liter=70gal
http://www.swisstropicals.com/library/swisstropicals-cubefilter/
voor een 75gal bak HMF filter is 5,62L schuim nodig dus ik zou er nog een extra schuimfilter van 1liter op de aanzuigkorf kunnen monteren om een identiek volume te kunnen krijgen. Echter gebruik ik het standaard filtermateriaal van JBL (glaskogels en schuim, geen watten) dus zou ik meer oppervlak hebben door de kogels?

Op de korf kan ik dus eventueel een sponsfilter zetten voor extra filtervolume echter twijfel ik of dit echt nodig is gezien mijn belasting van het water.

IK heb de pech dat bij de bak een JBLe1500 zit die ik goed schoon heb gemaakt maar bij een test zoemt hij behoorlijk dus ik denk dat de rotor of de keramiek as versleten is. Ik zou die kunnen bestellen en een 2e leven kunnnen geven maar deze heeft een forse stroming 1500L/h bij 35W en ijkt me te veel voor mijn bestand.
Hiervoor in de plaats zet ik liever een roterende powerhead oid.
De aansluiting van 16/22 slang voor de e1500 zit aan de korf in de bak dus een forse buis waar ik de E401 op aan kan sluiten dus aanzuig, maar ook de drukzijde kan ik deze slangen met een verloop pas maken op de filter
waardoor verlies in de slangen nihil wordt en dat is bij 4W pompvermogen best interessant IMO.

Wat ik ook kan doen is de filters in serie zetten. Als ik de e401 vooraan zet en de e1500 (zonder rotor) erachter zou hier extra filtermedium bij kunnen en wellicht hier een anaerobe filter mee kunnen maken.

Dat is dus met de spullen die ik nu heb en zou ik met de e401 en een kleine powerhead een werkend filtersysteem hebben die de belasting van mijn bestand afdekt en hoef ik geen nieuw filter in te draaien en de spullen gebruiken die ik heb. Ik vind het ergens zonde om mijn bacteriecultuur dan ook af te danken bij een grotere bak.
Een andere serieuze optie is om er nog een E402 bij te zetten dan kom ik op de 900L/h uit bij 9,2L en 8W wat veel efficienter is als een e902(7.6l,900L/h,11W) en heb ik een dubbelle aanzuigkorf en spraybar. Een extra E401 kan ik er later ook bijzetten en is prijstechnisch ook interessant en de slangen zijn een stuk soepeler en filter lekker hanteerbaar. De e1500 vind ik met 12L onhandig lomp zwaar in een kast.


Mijn vraag is dus maak ik hier een denkfout of niet? het lijkt dat ik met mijn huidige visbestand en filter geen issues heb en zelfs het bestand makkelijk kan verdubbellen refererend de filtervolume voor een hmf filter voor een vergelijkbare 270L bak. Enkel de stroming door de bak komt dan niet van de filter af maar een andere bron. Een roterende powerhead lijkt me ook beter te werken dan een spraybar die ik nu gebruik die kan dan wel voor oppervlakteberoering dienen.

Gaat dit lukken? en waarom niet?

DSC02344.JPG


DSC02345.JPG
 
Ik zou niet teveel vertrouwen op die strips want die zijn in de regel niet betrouwbaar en je kunt beter met druppels testen.
 
Een andere reden om mijn filter te behouden en niet te vervangen of uitbereiden is de nitriet piek die er dan komt bij het indraaien.
Een extra sponsfilter op de aanzuigkorf er even bij zetten gaat dan vissen kosten en een extra filter erbij zetten of geheel vervangen dan ook. Ik vrees dat die piek niet door de huidige filter opgevangen kan worden.
Nieuwe filters moet ik dan eerst in een emmer indraaien met wissel water. Ben ik weer een paar weken verder...

Ik twijfel dus sterk over de noodzaak hiervan.

In een ander draadje had ik eens het verwarmvermogen uitgerekend met een calculator en kwam ik op 93W uit:
https://www.aquaforum.nl/threads/aquarium-heater-calculator-wel-correct.159515/#post-1942508

Dan wordt mijn energieverbruik met 4W filter, 4W powerjet OF extra filter en 93W verwarming (Led moet ik nog uitzoeken maar aangezien de Diamantjes graag gedempt licht willen wil ik de huidige leds eerst gebruiken en de planten er op af stemmen) heel netjes voor 270L.

mvg, Erik
 
Ik heb een 60L bak met 7diamantzalmen, 4 roodvinzalmen,3pandas,7 japonicas,3ottocinclus.
Die draait met een JBL401 (voor 60-120L bak: 4,6L,450L/h).

Mijn aanname is dan dat bij hetzelfde visbestand in een grotere bak een grotere filter wellicht geen noodzaak is en dat ik mijn visbestand wellicht zou kunnen verdubbellen?

Ik vind het een zeer rare redenering dat een filter die nu volstaat voor een 60 liter bak ook zou volstaan voor een 270 liter bak. Het is een bak die vier a vijf keer groter is qua volume, hé?!
En dan zou je ook het visbestand willen verdubbelen? :S
Die filter zal op een 270 liter bak volgens mij nooit volstaan, zelfs niet met de helft van je visbestand.
Hij gaat het gewoon niet proper trekken volgens mij.

In de nieuwe bak (270L)............450/270=1.66 keer per uur uitkomen war niet hoog is

En je vergeet rekening te houden met het feit dat een filter die gevuld is met filtermateriaal gemiddeld maar iets meer dan de helft van de pompcapaciteit overhoudt.
Ik zou dus denken dat dit filter amper 1 keer per uur je water circuleert op de nieuwe bak. Dat lijkt me een recept voor problemen eerlijk gezegd.
 
Een andere reden om mijn filter te behouden en niet te vervangen of uitbereiden is de nitriet piek die er dan komt bij het indraaien.

Tja, dan zet je toch gewoon het filtermateriaal over naar de nieuwe pot? De pomp zelf bevat geen bacteriën, nietwaar.
 
Trouwens:

een nitrietpiek riskeer je sowieso te hebben als je gewoon je filter (van een 60 liter bakje, dus met bacteriën 'op maat van' 60 liter) overzet naar een nieuw opgestarte bak van 270 liter.
Vooreerst ben je de biologische werking van je bodem (in de 60cm) al kwijt en ben je dus totaal afhankelijk van je filter en daarbij komt nog dat je bacteriën plots 5 keer zoveel volume moeten 'zuiveren".

Een nitrietpiek vermijden of verkorten is wel haalbaar (bvb met een doorstart) maar ik denk dat je in jouw geval (wegens de opschaling van 60 naar 270 liter) toch rekening moet houden met een tijdelijke aanslag op de biologische balans.
 
Hallo HoneyBadger,

De filtercapaciteit gaat idd zeer goed naar een visbestand voor een 60L bak zoals het nu is. Wat maakt het verschil met 210L water erbij onder dezelfde omstandigheden?
En waarom zijn de HMF filters uit de link en de meeste sponsfilters en interne filters voor een 300L bak veel kleiner als de 4,6L potfilter die ik nu in gebruik heb voor een 60L?

De pompcapaciteit kan je behouden door je aan en afvoer te overdimensioneren dan heb je daar niet de verliezen. Ook bij 1x per uur kom je op 24x per dag uit en is niet relevant voor de bacteriekolonie in je filter toch? Waarom zou dit niet kunnen?
Er is ook nog een ombouwset voor de E401 naar de E402 voor een grotere schuimfilter wat ook nog een optie is.

Het filter materiaal overzetten naar een nieuwe pot heeft niet zoveel zin als je in de oude weer nieuw materiaal zet. Juist het nieuwe materiaal geeft de nitriet piek dus kan ik dit niet in dezelfde bak indraaien moet apart.
mvg, Erik
 
Kan je toch verdelen. al zet je 1 spons over, of alleen watten. giet wat blubber uit 1 pot in de andere, is het verdeelt.
 
De grindbodem gaat meteen mee naar de nieuwe bak dus ook die bacteriecultuur gaat mee als ook de planten maar ook het water gaat in zijn geheel mee en waarschijnlijk sla ik dan ook een waterwissel over om een wat meer afval en voedingsstoffen over te kunnen zetten anders kom ik procentsgewijs op een hele grote waterwissel uit dus ook langzaam bijvullen ivm overwennen vd vissen .

De wezelijke echte veranderingen is dan enkel het water volume en de verlichting.
 
Het filter materiaal overzetten naar een nieuwe pot heeft niet zoveel zin als je in de oude weer nieuw materiaal zet. Juist het nieuwe materiaal geeft de nitriet piek dus kan ik dit niet in dezelfde bak indraaien moet apart.

He? Wat bedoel je daarmee?
Het is niet het filtermateriaal dat de nitrietpiek geeft, hé?
Veel mensen zetten tijdelijk een nieuw filter in een draaiende bak (of duwen een spons uit in de nieuwe pot) om zo het filter te "enten". Die krijgen dan toch geen nitrietpiek omdat er ook nieuw materiaal in de pot zit?
Dus "indraaien moet apart" dat begrijp ik niet zo goed eigenlijk.

Ook bij 1x per uur kom je op 24x per dag uit en is niet relevant voor de bacteriekolonie in je filter toch? Waarom zou dit niet kunnen?

Tja, het gaat hem dan eerder over het feit dat je amper doorstroming hebt en dat je bak dus niet optimaal zal gefilterd worden. Met veel zweefvuil en neerslaand vuil tot gevolg denk ik.
Laat ons ernstig blijven: er zijn maar weinig bakken van 270 liter die draaien op een filter die netto amper 250 liter rondpompt. Het zal misschien wel lukken maar alles behalve optimaal volgens mij.
Maar goed, ik ben dan ook een fan van veel stroming en meer filtercapaciteit dan strikt noodzakelijk...

e grindbodem gaat meteen mee naar de nieuwe bak dus ook die bacteriecultuur gaat mee

Ja maar zo werkt het niet denk ik eigenlijk.
Je gaat die bacteriecultuur in je bodem totaal verstoren door het verhuizen (en je gaat veel meer bodemmateriaal nodig hebben in de grotere bak :deal:) en daardoor ga je een gigantische nitrietpiek krijgen. Je verhuist niet zomaar een bacteriecultuur in je bodem, door die te verstoren gaat er veel doodgaan want op verschillende hoogtes in de bodem gaan er specifieke bacteriën ontwikkelen (bvb afhankelijk van de aanwezige zuurstof)
 
En in het water zitten er amper nuttige bacteriën dus dat mee verhuizen heeft niet zoveel zin (en ook hier: 60 liter wordt 270 liter dus 60 liter heeft maar kleine impact op het totaal volume...)
 
Kan je toch verdelen. al zet je 1 spons over, of alleen watten. giet wat blubber uit 1 pot in de andere, is het verdeelt.

Het gedeeltelijk overzetten en er een nieuwe bij vullen geeft dan toch ook dezelfde piek?

Als ik er een identieke potfilter bijzet ga ik niet verdelen dan moet hij voor de volle 100% meewerken.

Bij de grote e1500 in serie achter de e401 zou die voor anaerobe filtering kunnen gaan dienen maar zou ik die eerst apart moeten indraaien. Aangezien die slangen 16/22 zijn geeft dit denk ik weinig extra weerstand of zelfs nihil. De enigste belemmering voor een goede doorstroming zijn de koppelingen op de e401 die zijn dunner.
De inlaatkorf heb ik intern ook naar 16mm opgeboord die was maar 12mm. De aanvoer naar de e401 wordt dan 16/22 slang met een verloopje om dat pas te krijgen op de kop.
 
En allemaal voor kleiner of grotere bak?
Met overzetten krijg je geen piek.
En zou het ,is hij sneller ingedraait ook.

Marktplaats is goedkoper denk ik.

Zo ik weet.
 
De grindbodem gaat meteen mee naar de nieuwe bak dus ook die bacteriecultuur gaat mee

Ik vraag me zelfs oprecht af in hoeverre dat het overzetten (zonder schoonspoelen) van een (grind) bodem positief of negatief zal uitdraaien?
Als er effectief massale bacterie-sterfte optreedt door het verhuizen en verstoren van de bodem dan voeg je eigenlijk stervende bacteriën en veel bodemvuil toe aan je nieuwe bak...
Daar komt dan nog bij dat het maar over een klein deel van het totale bodemvolume gaat. Dus je bodem gaat sowieso even nodig hebben om terug in balans te komen waardoor ik me afvraag of het wel een goede beslissing is om dat grind zomaar over te zetten zonder te spoelen?
 
Als je een ingedraaide potfilter en een nieuwe identieke potfilter parrallel in een bak zet zal de ingedraaide potfilter niet de nitrietpiek kunnen opvangen. Wel afdempen.
Aldus de LFS.
Heeft dan ook helemaal geen zin om het medium in de filters om te wisellen wat jij voorstelt of te gaan verdelen 50%-50% blijft hetzelfde resultaat toch?

Die piek moet dan maar buiten de bak gebeuren in een emmer.

Zoals op de 1e post beschreven gaat de filter bij mij niet over de doorstroming maar een aparte roterende powerhead wat dus beter zou zijn dan de spraybar die ik nu heb.

Zoals je ook bij de HMF filters duidelijk kan lezen adviseren ze een stroomsnelheid van 5-10 cm per minuut door je filtermedium heen en heeft dan ook niets te maken met de stroming door je bak.
Aangezien mijn NItrietwaarde zeer laag is twijfel ik dus zeer sterk of bij een identieke vervuiling(belasting dus) er wel een reden is om deze filter te vervangen voor een veel zwaardere omdat alleen het aantal liters toeneemt? je zegt zelf dat er in het water amper nuttige bacterien zitten dus het volume is dan niet relevant!

Wel zit er in mijn water de voedingsstoffen en afvalstoffen en die gaan gewoon mee ik doe geen 100% waterwissel.
 
En allemaal voor kleiner of grotere bak?
Met overzetten krijg je geen piek.
En zou het ,is hij sneller ingedraait ook.

Marktplaats is goedkoper denk ik.

Zo ik weet.

Ja, allemaal voor een grotere bak van 60L naar 270L. Daarom wil ik ook overzetten en geen nieuwe filter er op zetten want mijn waterwaarden zijn super.

Mijn nieuwe bak komt van marktplaats en de e1500 zat erbij die is niet okay en kan ik niet gebruiken als ik die niet kompleet reviseer met nieuwe rotor,as en O-ringen. Het 35W vermogen heb ik denk ik helemaal niet nodig.
Ik ben niet te beroerd er een nieuwe filter bij te kopen maar denk dat dit niet nodig is onder identieke belasting.
 
Ik vraag me zelfs oprecht af in hoeverre dat het overzetten (zonder schoonspoelen) van een (grind) bodem positief of negatief zal uitdraaien?
Als er effectief massale bacterie-sterfte optreedt door het verhuizen en verstoren van de bodem dan voeg je eigenlijk stervende bacteriën en veel bodemvuil toe aan je nieuwe bak...
Daar komt dan nog bij dat het maar over een klein deel van het totale bodemvolume gaat. Dus je bodem gaat sowieso even nodig hebben om terug in balans te komen waardoor ik me afvraag of het wel een goede beslissing is om dat grind zomaar over te zetten zonder te spoelen?

De laag is nu sowieso te dun en heb die enkel voor de Pandas erin zitten. IS 100% Hornbach Aquasand. Heb er pas nog met de klok in gezeten dus is niet heel erg vuil.
 
Laatst bewerkt:
Als je een ingedraaide potfilter en een nieuwe identieke potfilter parrallel in een bak zet zal de ingedraaide potfilter niet de nitrietpiek kunnen opvangen. Wel afdempen.
Aldus de LFS.

Nee, klopt niet.
Welke nitrietpiek? Als je een nieuwe filter met nieuw materiaal naast een ingedraaide potfilter op een stabiele bak laat meedraaien krijg je toch geen nitrietpiek?
Dat nieuwe materiaal heeft daar niets mee te maken. Zolang de ingedraaide filter blijft meedraaien mag jij daar gerust twee nieuwe potten naast zetten en laten meedraaien zonder risico's.
Ik snap de redenering van die LFS eigenlijk niet.

Aangezien mijn NItrietwaarde zeer laag is twijfel ik dus zeer sterk of bij een identieke vervuiling(belasting dus) er wel een reden is om deze filter te vervangen voor een veel zwaardere omdat alleen het aantal liters toeneemt? je zegt zelf dat er in het water amper nuttige bacterien zitten dus het volume is dan niet relevant!

Aha, oké dan. Ik zou dus het volgende kunnen doen: Ik heb hier een nano bakje (20 liter) met een compleet ingedraaid filtertje (hoekfiltertje) en ik zou die graag vervangen door een 100 liter bakje. Dus ik zet de bodem over en verhuis het ingedraaid filtertje en voila, safe!
Handjes geven!

Dat dat filtertje eigenlijk maar stabiliteit geeft aan 20 liter water is niet belangrijk. Ik kan daar gerust een 100 liter bakje mee stabiel houden?
Ik denk het nog steeds niet eerlijk gezegd! :juggle:

En dat er geen bacteriën in het water zitten heeft niets te zien met het volume. De bacteriën zitten in je bodem en in je filter en daar heb je genoeg volume nodig, genoeg plaats voor bacteriën in verhouding tot de waterkolom. :deal:
 
Je hebt denk ik moeite om de vuistregels los te laten.

Geleerd wordt 1cm vis per liter water dus 60L is 60cm vis. Dat wordt dus gelinkt met 4.6L filtervolume bij de JBL e401.
Dan is 4.6L filterinhoud dus voor 60cm vislengte. Het aantal H2O is dan niet relevant.

Dus je filter in je Nanobak zou je vervuiling van je visbestand bij kunnen houden echter moet je zelf afwegen of je onder de 1keer per uur doorstroom wilt gaan zitten.
De stroming in je bak zal je dan voor een andere bron moeten kiezen.

Het standaard filter van de Juwel Rekord60 is denk ik nog geen 0.2L is ongeveer 23x minder als wat ik nu heb bij 4.6L.
Waarom zou dan 270/60=4,5x meer water niet kunnen voor 60cm vis?
 
En eigenlijk is de e401 voor 60-120L dus voor de filterbelasting zwaar overcapaciteit voor 60cm vis zou 120cm kunnen zijn. Ik heb niet eens 40cm erin zitten nu.

Dus de vraag blijft nog steeds waarom ik een grotere filter nodig zal hebben voor mijn visbestand?
Heb ik het dus niet over de doorstroming in mijn bak.
 
Je hebt denk ik moeite om de vuistregels los te laten.

1 2 3..... en ze zijn los!
Jiplaa, free as a bird!
:D

Geleerd wordt 1cm vis per liter water dus 60L is 60cm vis. Dat wordt dus gelinkt met 4.6L filtervolume bij de JBL e401.
Dan is 4.6L filterinhoud dus voor 60cm vislengte.

En eigenlijk is de e401 voor 60-120L dus voor de filterbelasting zwaar overcapaciteit voor 60cm vis zou 120cm kunnen zijn. Ik heb niet eens 40cm erin zitten nu.

Jamaarja, ik moet de vuistregels loslaten?
Maar de "centimeter vis per liter-regel" is bij mijn weten toch een vuistregeltje?
Je hebt blijkbaar zelf moeite om ze los te laten? :D;)

Ik maakte gewoon de bedenking: Je bakje draait nu misschien zo stabiel net mede door die overcapaciteit dus hopelijk krijg je 270liter dan even stabiel met hetzelfde pompje en dus 'ondercapaciteit' (qua filtervolume en -kracht :juggle:).


Waarom zou dan 270/60=4,5x meer water niet kunnen voor 60cm vis?

Er kan gerust meer vis in de bak, dat heb ik toch nooit gezegd?
Ik redeneer gewoon als volgt: grotere bak = grotere filter (pompcapaciteit en volume) zodat hij de bak proper krijgt én meer vervuiling kan verwerken (door meer vissen, meer planten, meer volume)...
En ik denk dat een filter met bruto 450 l/u zeer krap is voor een bak van 270 liter goed te filteren.
Dat is toch geen rocket science?

Soit, probeer het gewoon met je JBL401 en dan merk je zelf snel of het al dan niet werkbaar is.
 
Dus je filter in je Nanobak zou je vervuiling van je visbestand bij kunnen houden

Dat filtertje (dennerle hoekfilterje) kan dat, in een kleine bak van 20 liter maar ik zou het nooit op een bak van 100 liter zetten en verwachten dat het de bak even goed filtert.
Dat filtertje gaat weinig toevoegen op een 100 liter bak volgens mij.
Er zitten geen vissen in mijn bakje dus de vervuiling van het visbestand zou hij zeker aan kunnen :D maar dat is het punt niet.

Je zou trouwens ook zelf al je conclusie kunnen trekken uit deze zin:

Die draait met een JBL401 (voor 60-120L bak

Als de fabrikant zelf al aangeeft om maximaal 120 liter aan te houden dan zie je toch automatisch dat het krap wordt voor 270 liter?
:juggle:
 
Geleerd wordt 1cm vis per liter water dus 60L is 60cm vis. Dat wordt dus gelinkt met 4.6L filtervolume bij de JBL e401.
Dan is 4.6L filterinhoud dus voor 60cm vislengte. Het aantal H2O is dan niet relevant.
Hier ga je de mist in. De hoeveelheid water is zeker wel belangrijk.
Alle stoffen die in water oplossen, zullen gelijkmatig verdeeld worden. Dus die bv. 20mg/L aan vuil in de 60L wordt in een 240 liter bak 5mg/l.
Echter gaat nu niet al dat water door het filter, wat in de 60L wél gebeurde.
Hierdoor krijgen de bacteriën geen toegang tot al het vuil, en blijven nu ongewenste stoffen in het water, die op den duur een nitrietpiek zullen vormen.
Een ander mogelijk probleem is dat de bacteriën nu te weinig voer krijgen, waardoor er een deel sterft. In dat geval heb je twee problemen: De dode bacteriën zullen een nitrietpiek vormen, en de kolonie wordt te klein om het visbestand te ondersteunen.
 
Ben het toch wel deels met de TS eens.

als je filter de huidige 60liter met dat bestand goed aankan, gaat 270 liter met hetzelfde bestand & hetzelfde filter geen probleem vormen.
Je hebt nu een bepaalde belasting op 60liter, zometeen heb je dezelfde belasting op 270 liter. oftewel de belasting word over veel meer liters verspreid. duurt alleen iets langer voor deze belasting het filter heeft bereikt.

maar je gaat nooit dezelfde belasting houden, want je gaat meer vis toevoegen toch?
 
Ben het toch wel deels met de TS eens.

als je filter de huidige 60liter met dat bestand goed aankan, gaat 270 liter met hetzelfde bestand & hetzelfde filter geen probleem vormen.
Je hebt nu een bepaalde belasting op 60liter, zometeen heb je dezelfde belasting op 270 liter. oftewel de belasting word over veel meer liters verspreid. duurt alleen iets langer voor deze belasting het filter heeft bereikt.

maar je gaat nooit dezelfde belasting houden, want je gaat meer vis toevoegen toch?

Deels klopt dat.

Maar je zit ook met circulatie capaciteit. En die is niet lineair. En al helemaal niet, als de in en uitstroom ook niet goed zitten.

Een grotere bak vraagt om een grotere circulatie capaciteit. Anders duurt het te lang, voordat het water gezuiverd wordt.
 
Aangezien die slangen 16/22 zijn geeft dit denk ik weinig extra weerstand of zelfs nihil. De enigste belemmering voor een goede doorstroming zijn de koppelingen op de e401 die zijn dunner.
De inlaatkorf heb ik intern ook naar 16mm opgeboord die was maar 12mm.

Trouwens, voor zover ik weet wordt de doorstroming bepaald door het smalste punt in de constructie.
Dus in jouw geval blijven de smallere koppelingen van de 401 volgens mij bepalend inzake doorstroming.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deels klopt dat.

Maar je zit ook met circulatie capaciteit. En die is niet lineair. En al helemaal niet, als de in en uitstroom ook niet goed zitten.

Een grotere bak vraagt om een grotere circulatie capaciteit. Anders duurt het te lang, voordat het water gezuiverd wordt.

Maar zou dat in een geval als dit echt zoveel uitmaken? is niemand die dat heeft uitgeprobeerd :)

zijn huidige bestand in 270 liter is echt een kleine belasting.. denk dus dat het echt niet uit zal maken dat het wat langer duurt voordat alle "belasting" weer door het filter heen is.
Zeker als de bak weer een aantal maanden stabiel draait moet dit geen probleem vormen (dan heb je ook weer een volledig actieve bodem)

maar nogmaals, moet je wel bij hetzelfde bestand blijven.
en het is heel aanlokkelijk (en begrijpbaar) om in een bak als dit meer vis toe te gaan voegen.
 
Maar zou dat in een geval als dit echt zoveel uitmaken? is niemand die dat heeft uitgeprobeerd :)

zijn huidige bestand in 270 liter is echt een kleine belasting.. denk dus dat het echt niet uit zal maken dat het wat langer duurt voordat alle "belasting" weer door het filter heen is.
Zeker als de bak weer een aantal maanden stabiel draait moet dit geen probleem vormen (dan heb je ook weer een volledig actieve bodem)

maar nogmaals, moet je wel bij hetzelfde bestand blijven.
en het is heel aanlokkelijk (en begrijpbaar) om in een bak als dit meer vis toe te gaan voegen.

Misschien dat het wel net zou kunnen. Maar vergeet niet. De fabrikant zegt zelf al:
"Buitenfilter voor zuiver en gezond aquariumwater: Gesloten watercircuit voor aquaria van 40 - 120 liter (40 - 80 cm)."

En fabrikanten zijn meestal al erg optimistisch.

Dus het beste is voorlopig alles overzetten.

Daarna een extra 402 erbij zetten. (stilste optie) of voor een 902 gaan.

Of een Eheim 2213 of 2215 erbij nemen.
 

ja misschien... misschien dat sinterklaas toch wel bestaat!
Fabrikanten houden wat dat betreft "misschien" ook wel rekening met de gemiddelde bezetting in 60-120 liter bakken :)

Begrijp me niet verkeerd hoor, ook ik zou er 1 filter bijzetten of voor 1 sterkere gaan.
Maar of het echt voor problemen zou zorgen? "misschien" niet maarja "misschien" ook wel :)

Geen bak die net is opgestart, ookal doe je dat met filter & bodem en al zal direct stabiel draaien.
dus daar moet je altijd rekening mee houden.
 
Als je een ingedraaide potfilter en een nieuwe identieke potfilter parrallel in een bak zet zal de ingedraaide potfilter niet de nitrietpiek kunnen opvangen. Wel afdempen.
Aldus de LFS.
Heeft dan ook helemaal geen zin om het medium in de filters om te wisellen wat jij voorstelt of te gaan verdelen 50%-50% blijft hetzelfde resultaat toch?

Die piek moet dan maar buiten de bak gebeuren in een emmer.

Zoals op de 1e post beschreven gaat de filter bij mij niet over de doorstroming maar een aparte roterende powerhead wat dus beter zou zijn dan de spraybar die ik nu heb.

Zoals je ook bij de HMF filters duidelijk kan lezen adviseren ze een stroomsnelheid van 5-10 cm per minuut door je filtermedium heen en heeft dan ook niets te maken met de stroming door je bak.
Aangezien mijn NItrietwaarde zeer laag is twijfel ik dus zeer sterk of bij een identieke vervuiling(belasting dus) er wel een reden is om deze filter te vervangen voor een veel zwaardere omdat alleen het aantal liters toeneemt? je zegt zelf dat er in het water amper nuttige bacterien zitten dus het volume is dan niet relevant!

Wel zit er in mijn water de voedingsstoffen en afvalstoffen en die gaan gewoon mee ik doe geen 100% waterwissel.

IK zou zeggen , doe wat je het beste zelf lijkt. ik heb er niet veel verstand van, hoor.
Doe het nog niet zolang.
 
Bij mij staan er Eheim 2026 en 2028 op te draaien. en potfiltertjes, en ecco,s en de 2400 serie. en de 2013. en 20 11. en wat hangfilters.
 
Hoi Bertus,
Ik hou als referentie de HMF documentatie aan en niet direkt de potfilters. Ik verdenk de potfilters ervan dat ze sterk zijn afgeleid van de HMF.

Ik heb nog eens doorgelezen en vind hier toch iets waar ik met name over de stroomsnelheid in het filter zelf wat meer mee kan:
De Tunze vind ik een mooi voorbeeld van een afgewerkte HMF met powerjet wat gezien het verbruik in mijn interessegebied ligt.
https://www.tunze.com/PT/en/catalogue/katalog-ii.html?user_tunzeprod_pi1[predid]=-infoxunter065
of een HMF als deze:
http://www.hmfshop.de/HMF---Pumpe/HMF-Pumpe-Uebersicht-84/P50-3-MALAWI.html
Data HMF:

für Aquarienhöhe in cm 50
für Aquarienvolumen Liter ca. 250 - 300+
Filtervermögen Liter / h 1.000
Strömungspumpe Sicce Voyager 1000 spez.
Stromverbrauch Watt 2,8
Anzahl Siporax Mini Anzahl in 54 g Beutel 8
Filter Maße im cm (LxBxH) 12,5 x 18 x 47

Filter is dan 1,25x1,8x4,7=10,6L inhoud dus komt overeen 2x e401 en de HMF heeft 1000/300=3,33x doorstroming vs de e401 met 3,75x.

Echter vind ik het nog steeds opmerkelijk dat ik met 1 e401 met een dubbele duur van waterwissel een nitrietwaarde heb die nihil is en dat ik daar nog een bij moet gaan zetten wat dan nihil/2 moet gaan worden voor theoretisch 2x120=240L. Ik laat dus als ik het goed begrijp in mijn ingedraaide potfilter bewust de helft van de bacteriekolonie afsterven om die weer in de nieuwe op te gaan bouwen want de kolonie past zich aan aan de belasting van de bak en die veranderd dus niet muv het aantal doorstroomcycli door de filter.

Ik kan dus net zo goed een 900L/h filter kopen en mijn huidige e401 naar de stort brengen?Wordt die grotere filter dan ook nihil/2 belast ?
 
Nu is het dus even wachten op een post dat je met 2,8Watt geen goede doorstroming door een 300L bak hebt...
 
Blijf maar lekker doorgaan zo.
Dat snap je toch zelf ook wel. wat een kul zeg. filter voor 60 cm op 300 liter..

Heft stroming niets van doen. als hij gewoon werkt ,is dat prima.
Maar niet voor de hele bak.
Dar mot een grotere voor nemen.
 

Terug
Bovenaan