Ik laat dus als ik het goed begrijp in mijn ingedraaide potfilter bewust de helft van de bacteriekolonie afsterven om die weer in de nieuwe op te gaan bouwen want de kolonie past zich aan aan de belasting van de bak en die veranderd dus niet muv het aantal doorstroomcycli door de filter.
Ik kan dus net zo goed een 900L/h filter kopen en mijn huidige e401 naar de stort brengen?Wordt die grotere filter dan ook nihil/2 belast ?
Als ik dit lees ( Filter wordt nihil/2 belast??) dan denk ik nog steeds dat je het verkeerd bekijkt eigenlijk...
Je laat niet de helft van je bacteriekolonie afsterven, hé. Waarom denk je dat?
Nobody has to die!
😀
Want: Je neemt bvb een spons of wat keramisch materiaal uit de ingedraaide filter. Dit bevat bacteriën en door ze in de nieuwe filter te plaatsen 'ent' je je nieuwe filter met een dosis levende bacteriën. Laat je nieuwe filter draaien en die baccies gaan in je nieuwe filter gewoon verder met hun dag.
😀 Dus: tot nu toe is er geen enkele bacterie gestorven!
😉
Nu zet je beide filters op je bak.
Doordat je filter twee hebt geënt is er daar ook direct wat bacteriële activiteit (dus het enten is meer om de kolonisatie in filter twee sneller op gang te brengen. Anders duurt het wat langer voordat een paar rondzwevende bacteriën in het filter passeren en zich hechten en het proces begint...).
Het resultaat is dat je (na een paar weken) meer actief filtervolume hebt.
Als je dan beide filters op de nieuwe bak (of 1 groot filter) zet heb je enerzijds meer filtervolume (bacterieel actief filtermateriaal) en anderzijds meer doorstroming tov het kleine filtertje in de grote bak.
Dat wil dus inderdaad niet zeggen dat je daarom vanaf het woord "start" ook dubbel zoveel bacteriën hebt, hé! Neenee, ze hebben gewoon meer plaats, meer opties om uit te breiden.
Dus je mag niet direct je visbestand verdubbelen want je hebt wel genoeg filtervolume nu maar de bacteriekolonie is niet groot genoeg (ook al hebben ze genoeg plaats, ze hebben maar eten voor een bepaald aantal) om die verdubbeling van vervuiling in één klap op te vangen.
Het verschil is dus dat je nu wel dat groei-potentieel en de nodige doorstroming hebt. Door de belasting geleidelijk te verhogen gaat de concentratie bacteriën in je filter kunnen meegroeien.
Dus je kleine filter naar het stort brengen is niet nodig maar als je dat perse wilt kan je inderdaad filter 1 direct loskoppelen en dumpen (hoewel reserve een beter plan is).
Maar direct dumpen kan enkel op voorwaarde dat je al het filtermateriaal eerst naar de grotere filterpot verhuist en je de nieuwe filter onmiddellijk op de bak aansluit.
Desnoods tijdelijk op de kleine bak (je kan de stroming altijd breken). Je hebt dan gewoon nog evenveel filterbacteriën als voorheen. Je hebt gewoon extra filtervolume dat zal gekoloniseerd worden door je huidige bacteriën.
Je hebt gewoon meer potentieel (doorstroming en volume), je filter kan nu de opschaling naar een grotere bak aan zonder problemen.