Wat is er nieuw

Opschalen naar behoorlijk grotere bak, andere filter echt nodig?

Nee. gewoon bewaren, voor nood geval.

Of voor standby bewaren. voor als er wat fout gaat.

Nee, een reserve filter is nooit weg.
Al er wat fout gaat, zet ik er nog 1 tje bij.

Ik praat niet sarcastisch, heb zelf genoeg mee gemaakt.
En dan is eextra filter wel handig.

Ik laat dus als ik het goed begrijp in mijn ingedraaide potfilter bewust de helft van de bacteriekolonie afsterven om die weer in de nieuwe op te gaan bouwen want de kolonie past zich aan aan de belasting van de bak en die veranderd dus niet muv het aantal doorstroomcycli door de filter.
Ik kan dus net zo goed een 900L/h filter kopen en mijn huidige e401 naar de stort brengen?Wordt die grotere filter dan ook nihil/2 belast ?

Als ik dit lees ( Filter wordt nihil/2 belast??) dan denk ik nog steeds dat je het verkeerd bekijkt eigenlijk...

Je laat niet de helft van je bacteriekolonie afsterven, hé. Waarom denk je dat?
Nobody has to die! 😀
Want: Je neemt bvb een spons of wat keramisch materiaal uit de ingedraaide filter. Dit bevat bacteriën en door ze in de nieuwe filter te plaatsen 'ent' je je nieuwe filter met een dosis levende bacteriën. Laat je nieuwe filter draaien en die baccies gaan in je nieuwe filter gewoon verder met hun dag. 😀 Dus: tot nu toe is er geen enkele bacterie gestorven! 😉
Nu zet je beide filters op je bak.
Doordat je filter twee hebt geënt is er daar ook direct wat bacteriële activiteit (dus het enten is meer om de kolonisatie in filter twee sneller op gang te brengen. Anders duurt het wat langer voordat een paar rondzwevende bacteriën in het filter passeren en zich hechten en het proces begint...).
Het resultaat is dat je (na een paar weken) meer actief filtervolume hebt.
Als je dan beide filters op de nieuwe bak (of 1 groot filter) zet heb je enerzijds meer filtervolume (bacterieel actief filtermateriaal) en anderzijds meer doorstroming tov het kleine filtertje in de grote bak.

Dat wil dus inderdaad niet zeggen dat je daarom vanaf het woord "start" ook dubbel zoveel bacteriën hebt, hé! Neenee, ze hebben gewoon meer plaats, meer opties om uit te breiden.
Dus je mag niet direct je visbestand verdubbelen want je hebt wel genoeg filtervolume nu maar de bacteriekolonie is niet groot genoeg (ook al hebben ze genoeg plaats, ze hebben maar eten voor een bepaald aantal) om die verdubbeling van vervuiling in één klap op te vangen.

Het verschil is dus dat je nu wel dat groei-potentieel en de nodige doorstroming hebt. Door de belasting geleidelijk te verhogen gaat de concentratie bacteriën in je filter kunnen meegroeien.

Dus je kleine filter naar het stort brengen is niet nodig maar als je dat perse wilt kan je inderdaad filter 1 direct loskoppelen en dumpen (hoewel reserve een beter plan is).
Maar direct dumpen kan enkel op voorwaarde dat je al het filtermateriaal eerst naar de grotere filterpot verhuist en je de nieuwe filter onmiddellijk op de bak aansluit.
Desnoods tijdelijk op de kleine bak (je kan de stroming altijd breken). Je hebt dan gewoon nog evenveel filterbacteriën als voorheen. Je hebt gewoon extra filtervolume dat zal gekoloniseerd worden door je huidige bacteriën.
Je hebt gewoon meer potentieel (doorstroming en volume), je filter kan nu de opschaling naar een grotere bak aan zonder problemen.

Superbedankt voor je uitleg!
Alleen was ik in de veronderstelling dat je altijd met een filter indraaien een nitrietpiek zal krijgen maar als je ent dus niet omdat hier de goede bacterien in gaan groeien dus de slechte meteen als voedsel worden verbruikt? Dan snap ik dat enten!

Maar...een filter bewaren voor standby moet dan wel werkend bij een bak gezet worden niet in opslag toch.

Een e402 erbij zetten is wat ik ga doen denk ik is kostentechnisch logisch en is ook risiko spreiding, dubbelle aanzuigkorf en 2x uitstroom. En enten kan ik in de 60L bak ook meteen mee indraaien.
moet alleen ff goed kijken naar de verschillende mat afmetingen van de 401 en 402. wordt in stukken snijden denk ik en mischien meteen de 401 updaten.
Dat ben ik wel blij met de 8W verbruik en 9.2L inhoud met 900L/h.

Heb ik alleen geen funktie meer voor de aanzuigkorf die in de bodem zit. Is het een optie om 1 spraybar te gebruiken en de bodemaansluiting voor de andere uitstroom voor betere circulatie?

mvg, Erik

Die gebruik ik nergens. Ga van rechts over de bak naar links, zo de bak in.

Aanzuigkorven kan je ook koppelen met een Y stuk. naar 1 pomp.

Dat lees ik morgen nog een keertje ben even leesmoe 😉

Maar...een filter bewaren voor standby moet dan wel werkend bij een bak gezet worden niet in opslag toch.

Ik bedoelde eigenlijk dat, wanneer je bvb met één grotere filter werkt, je deze kleine filter in opslag kan houden als reserve.
Dus mocht je dan ooit problemen krijgen met je nieuwe (grote) filter dan kan je de kleine uit de kast halen en opvullen met filtermateriaal uit de grote pot zodat je (toch minstens een deel) van je bacteriën kan bewaren. En los daarvan is een reserve filter nooit slecht, stel dat je eens een quarantaine bakje wil opzetten of zo...
Maar je idee om een tweede 402 te kopen is even goed. Als je dan pech hebt met één van de twee filters heb je de tweede al draaiend als backup. Komt dus op hetzelfde neer eigenlijk.

Heb ik alleen geen funktie meer voor de aanzuigkorf die in de bodem zit. Is het een optie om 1 spraybar te gebruiken en de bodemaansluiting voor de andere uitstroom voor betere circulatie?

Ik weet niet hoe de bodemdoorvoer(en) in jouw bak precies geregeld is (zijn) maar met aanzuigkorven in de bodem heb ik persoonlijk geen ervaring. Maar het is misschien wel een optie. Met twee filters heb je het nadeel van iets meer techniek in je bak maar ook het voordeel dat je iets meer kan sleutelen aan de stroming want je hebt iets meer opties. Jij hebt eigenlijk nog extra opties door je bodemdoorvoer...
Eén en ander hangt ook af van de inrichting van de bak

IK denk dat ik voor de 2 filters ga heb ik wel alles dubbbel in de bak zelf maar met een enkele aanzuig en uitstroom heb je beperktere opties als met 2 filters. Ook het grotere volume en lager verbruik bevalt me eigenlijk wel (en risico van uitval halveren) en kan lekker verder gaan met een goed ingedraaide filter.

De inrichting wordt eenvoudig wildgroei denk ik net als nu. Makkelijke planten voor beschutting en gedempt licht. Ook op hout voor makkelijker onderhoud aan de bodem en wat rommellen met de stroming.In de huidige bak was ik daar best wel even zoet mee dus om die reden oook liever geen voedingsbodem. Is toch 50cm diep straks met een 10cm hoge rand. Ook wil ik dat de Pandas veel grondoppervlak hebben.

De buizen in de bak kan meevallen heb hier een paar voorbeelden gezien voor 2 filteropstelling:
http://discuszolder.nl/watercirculatie-in-het-aquarium/
Echter wil ik dan de korven horizontaal in de hoeken en wat lager bij de bodem als bij een vertikale korf. Heb ik nu ook en heb ook veel mechanisch vuil in mijn filter wat ik makkelijk kan aftappen door de afvoer die in de bodem zit. Ik verdenk er zelf van dat dit ook een reden is dat mijn nitrietwaarde zo laag is hoewel de matten best gevuld zijn.

De bodemdoorvoer is voor 16mm slang en op de 401/402 een 12mm. als ik hiervan 2xoppervlakte van 12mm neem kom ik op een oppervlak voor diameter 17mm uit dus heb ik onderdruk als ik beiden hierop aansluit. Echter realiseer ik me ook dat ik hier een T stuk aan kan maken voor 3 korven in de bak. Of voor watertoevoer. Door de koker kan de toevoerslangen en snoeren dus het leidingwerk zit straks niet achter de bak (hij staat vrij in de woonkamer).

Zou er bijna een onderwaterwaterval van maken oid maar heb een gat over dus...

DSC02345.JPG

DSC02349.JPG

DSC02350.JPG

DSC02352.JPG

Je gaat daar toch geen 2 filters op zetten? is 1 genoeg voor.

Welke bak is dit? Ik zou een filter gebruiken op de bodemaansluiting in de bak. Kun je zo met een verloopstukje veranderen zodat je filter past. Dat of je haalt een filter met de juiste aansluiting. Je uitstroom lijkt wel extra door de buis te kunnen, dus dat zal niet zo'n probleem worden. Ik heb hier ook bewust 2 kleinere filters draaien zodat ik op 2 punten een aanzuig heb. Daarnaast is de stroming beter te verdelen en heb je een backup mocht 1 van de filters het om wat voor een reden dan ook niet meer doen. Intake splitten zou ik niet doen, krijg je te weinig aanzuiging op een wat zwakker filter. Hier ook gemerkt 🙁

MP Eheim Scubabay (staat er nu 1 te koop op marktplaats zag ik)

Je bedoelt een sponsfilter op de korf? Ja dacht ik ook aan maar met de koker er achter wordt het wel veel ruimte inleveren. en met een enkele e401 wordt hier gevreesd voor een te lage uitstroom voor deze bak.Ik kan wellicht de oude E1500 voor filtermatten gebruiken en in serie zetten achter de e401. Mischien doe ik dat later wel met Biohome oid voor anaerobe bacterien weet nog niet.

Ik kan bijna alles in die koker zetten tot de controller van de Leds aan toe en mischien ook wel een inline heater. Als ik die wegsnij en het gat dicht maak kan er op die plek makkelijk een HMF filterblok staan maar daar haal ik het grof vuil dus niet weg dezelfde reden dat jij ook 2 filters hebt. Ik denk dat ik er eerst een afsluitkraan onder zet en later mischien iets mee doe. Ik krijg het nu even niet verzonnen.

Sponsfilter is wel weer fijn voor de Japonicas.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan