Opstart Van Mijn Sluier Aquarium...


musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Berichten
258
Leeftijd
70
Locatie
Kop van NH
Eindelijk ga ik beginnen met het opzetten van mijn eerste goudvis - aquarium 😎

Ik heb al heel veel andere bakken gehad met tropische vissen van heel groot tot heel klein,

en ook nu heb ik nog twee bakken in huis staan maar nu dus toch eens de "grote Stap" naar sluierstaarten ...

Het is een bak van 110 liter inhoud met daarin natuurlijk een led balk verlichting en daarbij een

Aquaflow 300 Internal Filter van Superfish waar standaard een filterspons in zit en een zak met biologische stenen.

Verwarming komt er niet in, mijn huiskamer is echt warm genoeg.....:DD

Ik ga er een bare - bottom bak van maken, maar wel met twee glazen potten met planten erin, zodat

de zwemruimte zo maximaal mogelijk blijft.

Het is de bedoeling te beginnen met twee of misschien drie kleine [ ongeveer 5 cm ] sluiers .

Ik weet dat er mensen zijn die liever voorstander zijn van heel erg grote bakken en er zijn mensen

die een iets kleinere bak ook geschikt vinden.

Ik hoop dat mijn topic hier niet één grote "scheldpartij" gaat worden met voor en tegenstanders, daar heb

ik niet echt zin in en verwacht dat jullie daar respect voor hebben (y)

De bak staat inmiddels op zijn tafel en is gevuld met water.

Ook heb ik de twee glazen potten, gevuld met Serra aquariumzand er in gezet met in eentje Vallesneria

en in de andere twee Echinodorus blehen Amazone.

In beide bakken heb ik voedingstabletten gedaan en hoop dat ze goed aanslaan...ik weet dat vallesneria

in een startende bak niet makkelijk is, maar ik heb hoop ;)

Nu dus maar twee of drie weken indraaien en kijken wat de ontwikkelingen zijn...

Ik zeg van te voren maar even dat ik een slechte fotograaf ben met een simpel cameraatje 🙄

Zo staat hij er dus nu bij...

 
Ik ben bang dat zo n binnenfiltertje het heel zwaar gaat krijgen met sluiers en ik zou zelf liever voor een buitenfilter gaan.
Een Sluier heeft al snel 50 liter per vis nodig ;)
 
Ik ben bang dat zo n binnenfiltertje het heel zwaar gaat krijgen met sluiers en ik zou zelf liever voor een buitenfilter gaan.
Een Sluier heeft al snel 50 liter per vis nodig ;)

Deze filter heeft meer capaciteit als je misschien denkt hoor, hij doet ruim 500 liter per uur !

En zoals ik in een andere topic al vermelde, zal het misschien nodig zijn dat als de sluiers wat groter

worden, dat ik er dan een tweede bij ga zetten (y)

Ik heb uit het verleden een traumatische ervaring met buitenfilters, dus daar ga ik echt

nooit meer aan beginnen 🙄

---
 
Succes, maar ik denk dat je in deze bak niet veel sluiers kunt houden. En dat dit filter dus echt niet genoeg is.

en ik denk dat je ook snel veel over je heen gaat krijgen vd sluierkenners op het forum
 
Deze filter heeft meer capaciteit als je misschien denkt hoor, hij doet ruim 500 liter per uur !
---
Dat er 500 liter per uur door heen kan gaan (wat je netto nooit haalt, geen enkel filter haalt de opgegeven bruto liters per uur) zegt niets over de capaciteit van de filtermaterialen om vuil op te vangen en om te zetten in nitraat. Deze filters zijn gewoon simpelweg veel en veel te klein om afdoende filtermateriaal te behuizen en daardoor geschikt te zijn voor de enorm vervuilende vissen die je van plan bent te huisvesten.
Meerdere leden hebben bij plusminus 3 sluiers 2 externe potfilters draaien, ter vergelijking.
 
Ik ben het met Lara eens en als de helft over zou blijven dan zit je netto op dik 200 liter en zeg maar 2x de inhoudt van de bak en dat is met vervuilers erg krap. Ook heeft zo n filtertje weinig medium waardoor de bacteriecultuur ook te klein zal zijn en al helemaal zonder een goed werkende dikke bodem.
 
dit is gedoemd om te falen. Je complete hardware deugd niet voor wat je oogt te bereiken.
 
Bedankt voor jullie reacties, maar we zullen het wel zien hoe

het gaat lopen ;)

---
 
Ik zou zeker een periode van 4 weken aanhouden voor het indraaien. Zonder bodem misschien nog wel langer.

Ik denk ook wel dat het iets langer zal duren, maar tegen die tijd zal

ik het water even testen natuurlijk .

Maar ik heb er wel waterverbeteraar en bacteriën ingedaan en zelf nog "verrot" voer , dus ook

dat zal wel meewerken 😎

---
 
Bedankt voor jullie reacties, maar we zullen het wel zien hoe

het gaat lopen ;)

---
Nou, gelukkig ben je nie koppig en eigenwijs. Jouw eigenwijsheid kan je 't leven van die dieren kosten. En vissen roepen geen auw als 't mis is, dus je komt er vaak pas achter in een stadium waar je er niks meer aan kunt doen.
 
Ik denk ook wel dat het iets langer zal duren, maar tegen die tijd zal

ik het water even testen natuurlijk .

Maar ik heb er wel waterverbeteraar en bacteriën ingedaan en zelf nog "verrot" voer , dus ook

dat zal wel meewerken 😎

---
500 l per uur... ik ben daar wel van teruggekomen moet ik je zeggen. Ik kreeg destijds de SuperFish 400 mee als grootste die er was, en kwam nog capaciteit tekort toen ik daar twee van had draaien. Ik heb nu tweemaal Fluval U4, en daarnaast mijn overheadsump, en dit heeft net voldoende capaciteit. Ik kwam op Pure Goldfish.com een overheadsump met een opvoerpompje tegen, en in onderstaand draadje over mijn eigen pas ontdekte overheadsump staat nog een link naar een DIY overheadsump. In jouw bare-bottom bak zou je wel pearlscales kunnen houden, die worden niet zo groot. Maar die zijn wel weer heel gevoelig voor waterkwaliteit. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de ontwikkeling van je bak.

 
Succes! Je zal zeer veel negatieve reacties krijgen, al dan niet terecht, dus ik ben benieuwd.
 
@ Nina...

Die topic over jouw " overheadsump " had ik al eens gelezen, alleen is dat in mijn bak denk ik niet echt mogelijk.

Dan komt dat nog eens boven mijn bak te staan of er eentje in de bak hangen, maar dat gaat dan

weer ten koste van zwemruimte 🙄

Ik zal op de site van Pure Goldfish.com eens kijken naar wat jij bedoeld.

Mijn filter is te vergelijken met de Fluval U4 die jij hebt [ 2 X ]

De pearlscales vind ik echt niet mooi --- dikke ronde "dingen" --- tenminste die ik op internet

ben tegengekomen , misschien zijn er meerdere "soorten " van ??

Maar ik blijf positief verder denken en alle ideeën zijn welkom.

---
 
Laatst bewerkt:
@ Nina...

Ik heb trouwens nog even wat meer gezocht over die "Parelschub " variant, maar daar

zitten toch ook wel erg leuke en mooie tussen en ze worden idd ook ietsje

minder groot 😎

Zijn er mensen hier met ervaringen met deze variant qua houden?

---
 
Los van de inhoud, maar in dit filmpje kun je goed zien hoe groot deze vissen potentieel kunnen worden, ook al neem je een kleinere variant, ga je aan dat bakje nooit genoeg ruimte hebben, en al helemaal niet zonder juiste filtratie, wat je met een intern filtertje nooit zult gaan bereiken. Sneu dit.

 
Laatst bewerkt:
Mooi aquarium zeg.Is dit een superfish 100 aquarium?Ik ben daar namelijk ook naar aan het kijken omdat dit finacieel nog wel haalbaar is voor mij.
 
Mijn filter is te vergelijken met de Fluval U4 die jij hebt [ 2 X ]



---
Dit ben ik toch echt niet met je eens, zoek de productomschrijving maar eens op. Ik heb in mijn bak bijna 2 kg aan keramische filtermedia zitten, en er bouwt zich ook in de filtersponzen en -fleece, de bodem en alle andere in water ondergedompelde oppervlakken biofilm op. Om adequaat te kunnen filteren, zul je er toch echt iets bij moeten zetten. Desnoods hang je een aquaponics-systeem boven je bak. Onderstaand filter, daar heb ik er 2 van naast elkaar hangen.

 
Los van de inhoud, maar in dit filmpje kun je goed zien hoe groot deze vissen potentieel kunnen worden, ook al neem je een kleinere variant, ga je aan dat bakje nooit genoeg ruimte hebben, en al helemaal niet zonder juiste filtratie, wat je met een intern filtertje nooit zult gaan bereiken. (Een superfish intern filtertje evenveel capaciteit als een FX4..? Serieus? 🙈) Sneu dit.


Weet je dat je behoorlijk denigrerend klinkt?Misschien bedoel je het niet zo maar als je mensen hun nieuwe aquarium gaat benoemen als bakje en sneu dan klinkt dat heel naar.
 
Dit ben ik toch echt niet met je eens, zoek de productomschrijving maar eens op. Ik heb in mijn bak bijna 2 kg aan keramische filtermedia zitten, en er bouwt zich ook in de filtersponzen en -fleece, de bodem en alle andere in water ondergedompelde oppervlakken biofilm op. Om adequaat te kunnen filteren, zul je er toch echt iets bij moeten zetten. Desnoods hang je een aquaponics-systeem boven je bak. Onderstaand filter, daar heb ik er 2 van naast elkaar hangen.



Ik bedoel dat één van mijn filters ongeveer gelijk is aan één Fluval van jou ;)
 
Ik ben bang dat zo n binnenfiltertje het heel zwaar gaat krijgen met sluiers en ik zou zelf liever voor een buitenfilter gaan.
Een Sluier heeft al snel 50 liter per vis nodig ;)
Maar hij heeft 110 liter in zijn aqaurium....Ik word soms een beetje kriebel van de tegenstrijdigheid.Vaak genoeg lees ik hier: 50 liter per Sluier en dan koopt iemand een goed aquarium en dan is het ineens weer veel te klein en weet ik wat ik allemaal lees,er zijn maar weinig positieve reacties.ik snap daar weinig van om eerlijk te zijn.
 
Weet je dat je behoorlijk denigrerend klinkt?Misschien bedoel je het niet zo maar als je mensen hun nieuwe aquarium gaat benoemen als bakje en sneu dan klinkt dat heel naar.

Ik probeer al steeds niet in te gaan op die negatievelingen die eigenlijk alleen hun

bak het beste vinden .

Ik snap ook niet dat ze niet ergens anders zich kunnen gaan "vervelen "🙄

Mooi aquarium zeg.Is dit een superfish 100 aquarium?Ik ben daar namelijk ook naar aan het kijken omdat dit finacieel nog wel haalbaar is voor mij.

Dit is idd de Superfish 100 en ik vind hem prachtig.

Alles zit erbij, terwijl dat niet allemaal nodig is voor sluiers..

---

---
 
Weet je dat je behoorlijk denigrerend klinkt?Misschien bedoel je het niet zo maar als je mensen hun nieuwe aquarium gaat benoemen als bakje en sneu dan klinkt dat heel naar.

Ik noemde het aquarium niet sneu, maar de vissen die er in terecht komen wel. Met alle respect maar dit is nou eenmaal een bakje, zeker gezien wat TS er in wil stoppen. Het zal een prima aquarium zijn, als je de inhoud erop aanpast. Verder is de toon inderdaad misschien wat scherp, maar ervaring uit een ander topic heeft al laten zien dat TS niet echt open staat voor feedback tenzij het precies is wat hij wil horen.
 
Maar hij heeft 110 liter in zijn aqaurium....Ik word soms een beetje kriebel van de tegenstrijdigheid.Vaak genoeg lees ik hier: 50 liter per Sluier en dan koopt iemand een goed aquarium en dan is het ineens weer veel te klein en weet ik wat ik allemaal lees,er zijn maar weinig positieve reacties.ik snap daar weinig van om eerlijk te zijn.

De stelregel is 50 liter per vis, maar een aquarium vanaf 1 meter lengte, zodat ze zich na een jaar nog steeds om kunnen draaien, en dit enkel met goede filtratie. Dat is het uiterste minimale, meer is dus zeker gewenst. TS wil er meer vis in stoppen, haalt de 1 meter niet en wil niet aan een juist filter omdat hij daar geen goede ervaring mee heeft, en laat daar straks zijn vissen dus onder lijden. Maar iedereen moet hier dus blij zijn voor TS en zijn aanstaande vissen?

Ik begrijp zelf niet zo goed wat er zo ingewikkeld aan is, kijk onderstaande filmpje rond 1.20 minuut, en zeg nou zelf, zie je dit in bovenstaand aquarium rondzwemmen..? Maar daar wordt uiteraard niet op gereageerd.

 
Ik ga nog steeds niet reageren op negatievelingen 😎

Misschien zouden ze zich eens kunnen gaan storten in een ballenbak bij Ikea :DD

---
 
Misschien is het beter om alle goed bedoelde adviezen en (opbouwende) kritiek hier niet te plaatsen, levert naar mijn idee alleen maar frustratie op van beide kanten.
Ts geeft al aan dat hij het zo gaat doen en niet anders ongeacht de eventuele consequenties.
 
Ik noemde het aquarium niet sneu, maar de vissen die er in terecht komen wel. Met alle respect maar dit is nou eenmaal een bakje, zeker gezien wat TS er in wil stoppen. Het zal een prima aquarium zijn, als je de inhoud erop aanpast. Verder is de toon inderdaad misschien wat scherp, maar ervaring uit een ander topic heeft al laten zien dat TS niet echt open staat voor feedback tenzij het precies is wat hij wil horen.
Ik heb je topic gelezen en je nieuwe aquarium gezien maar wat jij hebt dat is voor mij in nog geen jaren haalbaar om zoiets te kunnen kopen,zou ik daarom maar geen vissen mogen houden?Word het een hobby voor de rijke?Ik vind alles wat je hebt prachtig hoor en heerlijk voor je vissen, maar probeer ook en beetje leuk te doen naar mensen die het allemaal wat minder hebben.De vissen zijn ook niet sneu die weten niet beter en met de juiste zorg kom je een heel eind.Hij zal vaker waterwissels moeten doen,nou ja als hij daar voor kiest....?En misschien kan ts over een tijdje wel een betere filter aanschaffen eerst maar kijken hoe dit werkt.Er word keer op keer gezegd 50 liter per vis,nou daar voldoet ts toch aan?En verwijzen naar topics uit het verleden...serieus?
 
Ik heb je topic gelezen en je nieuwe aquarium gezien maar wat jij hebt dat is voor mij in nog geen jaren haalbaar om zoiets te kunnen kopen,zou ik daarom maar geen vissen mogen houden?Word het een hobby voor de rijke?Ik vind alles wat je hebt prachtig hoor en heerlijk voor je vissen, maar probeer ook en beetje leuk te doen naar mensen die het allemaal wat minder hebben.De vissen zijn ook niet sneu die weten niet beter en met de juiste zorg kom je een heel eind.Hij zal vaker waterwissels moeten doen,nou ja als hij daar voor kiest....?En misschien kan ts over een tijdje wel een betere filter aanschaffen eerst maar kijken hoe dit werkt.Er word keer op keer gezegd 50 liter per vis,nou daar voldoet ts toch aan?En verwijzen naar topics uit het verleden...serieus?

Het gaat helemaal niet om mijn aquarium, dat staat er helemaal los van. En ja, iedereen zou vissen moeten kunnen houden, maar wel op een leuke en passende manier. TS vindt het nu allemaal nog leuk, maar zit onherroepelijk over een tijd met zieke en uiteindelijk dode vissen. Niet leuk voor hem, niet leuk voor de dieren. En ja, je financiële situatie zal invloed hebben op wat je in huis kunt halen, in een kleiner aquarium passen nou eenmaal kleinere vissen. Dat hoeft helemaal niet minder leuk te zijn hoor. Maar net zoals dat het voor de hand ligt dat je geen haai of orka in dit aquarium hoort te stoppen, horen hier ook geen goudvissen of sluierstaarten in...zeker niet met zo'n klein binnenfiltertje. En verwijzen naar topics uit het verleden..? Dat topic was van vorige week hoor.
 
Ik heb je topic gelezen en je nieuwe aquarium gezien maar wat jij hebt dat is voor mij in nog geen jaren haalbaar om zoiets te kunnen kopen,zou ik daarom maar geen vissen mogen houden?Word het een hobby voor de rijke?Ik vind alles wat je hebt prachtig hoor en heerlijk voor je vissen, maar probeer ook en beetje leuk te doen naar mensen die het allemaal wat minder hebben.De vissen zijn ook niet sneu die weten niet beter en met de juiste zorg kom je een heel eind.Hij zal vaker waterwissels moeten doen,nou ja als hij daar voor kiest....?En misschien kan ts over een tijdje wel een betere filter aanschaffen eerst maar kijken hoe dit werkt.Er word keer op keer gezegd 50 liter per vis,nou daar voldoet ts toch aan?En verwijzen naar topics uit het verleden...serieus?

Maak jij je nu ook maar niet kwaad om deze mensen, ik doe dat ook niet.

50 liter is geweldig voor een sluierstaart en ik heb al meerdere keren aangegeven dat ik misschien

als ze groter zijn ik er een filter bij ga zetten.

Ik laat mij niet gek maken hier door die mensen, dus doe jij dat ook maar niet [ slecht voor je hart !!]

---
 
het 50liter per goudvisverhaal is maar een deel van de regel, ergens is het eerste en belangrijkste deel verloren geraakt.
Basis, voor de eerste goudvis/sluierstaart is 150 liter, 50liter per extra vis.
Kortweg, onder 250-300liter valt geen goudvis deftig te houden.
een ieder die het tegendeel beweerd doet aan dierenmishandeling.
Zo cru is de waarheid.
 
het 50liter per goudvisverhaal is maar een deel van de regel, ergens is het eerste en belangrijkste deel verloren geraakt.
Basis, voor de eerste goudvis/sluierstaart is 150 liter, 50liter per extra vis.
Kortweg, onder 250-300liter valt geen goudvis deftig te houden.
een ieder die het tegendeel beweerd doet aan dierenmishandeling.
Zo cru is de waarheid.

Je gaat elke keer dommere reacties geven en
het wordt hier steeds lachwekkender
 
volgens mij doen goud vissen hun voer ook niet zo goed verteren vandaar zijn ze een zwaren blasting voor je bak
je kan ook gewoon met 1 vis beginnen en effe aan kijken anders?
 
het 50liter per goudvisverhaal is maar een deel van de regel, ergens is het eerste en belangrijkste deel verloren geraakt.
Basis, voor de eerste goudvis/sluierstaart is 150 liter, 50liter per extra vis.
Kortweg, onder 250-300liter valt geen goudvis deftig te houden.
een ieder die het tegendeel beweerd doet aan dierenmishandeling.
Zo cru is de waarheid.
Ja het zal allemaal wel maar er zijn toch echt tig websites die anders beweren.Bijvoorbeedl op https://www.ligc.nl/aquariumdieren/sluierstaart/#huisvesting daar zegt men in eerste instantie 60cm aquarium voor 2 jonge sluiertjes maar dat ze pas bij een groter aquarium door kunnen groeien.Dan is het aquarium van ts toch perfect om mee te beginnen?Ik zit er zelf ook aan te denken namelijk,ben nu nog visloos maar ik zou het hartstikke leuk vinden om 2 kleine sluiertjes te nemen.De een zegt dit de ander zegt weer wat anders het is daardoor wel lastig hoor om de juiste beslissing te maken.
 
volgens mij doen goud vissen hun voer ook niet zo goed verteren vandaar zijn ze een zwaren blasting voor je bak
je kan ook gewoon met 1 vis beginnen en effe aan kijken anders?
eentje is ook wel een beetje zielig ik had er eentje en ik vond hem toch wel eenzaam.Ik zou daar zelf niet weer voor kiezen.Twee is toch het leukste.
 

Terug
Bovenaan