Opstart Van Mijn Sluier Aquarium...


😂🤣 Ik zie tot mijn "genoegen " dat er weer een paar andere "blaaskaken " bij

zijn gekomen 😄

Ik vraag mij zo langzamerhand eigenlijk wel eens af of er niet eens een GOEDE moderator

zou moeten zijn hier op het forum die dit gedrag van jullie aan banden legt!!

De moderator [ als die er al is ?? ] doet zijn of haar werk erg slecht vind ik :oops:

---
Lieve Musketier, ik snap dat je je bak wilt inrichten op jouw manier, met jouw middelen enzovoort. Waar een ander druppeltests adviseert omdat die accurater zijn, waar een ander grotere filtercapaciteit aanbeveelt omdat je die nu eenmaal nodig hebt voor het soort snelgroeiende vissen dat jij wilt houden, blijf je bij je standpunt dat je dit graag zelf ontdekken wil. Wat mij betreft prima, maar ga nou niet steeds anderen voor “blaaskaak” uitmaken want dan lok je zelf reacties uit. Ik heb je zelf alle advies gegeven op basis van de kennis hier op het forum opgedaan vanaf het moment dat ik hier lid werd, wat je er mee doet moet je zelf weten. Ik heb in ieder geval mijn best gedaan, mijn geweten is schoon😇
 
Beste Musketier,

Wanneer je op een forum bent met ervaren en gepassioneerde aquaristen die het beste met jou en je vissen voor hebben, moet je natuurlijk niet verbaasd zijn als ze je adviseren hoe het beter kan. Het forum is hier ook om die kennis op te doen en te delen.

Als je ziet dat iemand een hond schopt, wil je daar ook iets van zeggen tegen diegene en uitleggen hoe je op de juiste manier een hond traint zodat het plezierig is voor zowel de hond als de verzorger.
Als je ziet dat iemand zijn hond druiven of chocolade te eten geeft, wil je diegene er op attent maken dat dat zeer schadelijk is voor een hond, in plaats van dat je zonder iets te zeggen toe kijkt hoe iemand die hond aan het vergiftigen is.
Zo is het ook alleen maar normaal dat mensen hier je graag duidelijk willen maken dat je plan om twee of drie sluiers in een bakje van 110 liter met genoemde interne filter, helaas vraagt om grote problemen, vooral ten koste van die sluiers.
Ongeacht hoe goed jouw bedoelingen zijn, en ongeacht hoe veel online/in dierenwinkels nagepraat wordt dat het allemaal wel kan.

Als je willens en wetens goede adviezen in de wind slaat omdat ze jou gewoon niet uitkomen, en je liever elders je gelijk haalt in achterhaalde, verkeerde of halve informatie, is dat aan jou (heel triest genoeg wel ten kostte van levende wezens). Het is dan misschien gewoon beter wanneer je zulke plannen voor je houdt zolang je er geen opmerkingen over wil krijgen.

Hopelijk kun je een verlangen vinden voor een beter plan voor je bak. Mogelijkheden genoeg, en een heel forum dat paraat staat om met je te brainstormen over goede halbare opties die zowel jou als je vissen een plezier doen. :smitten::thumbs:
 
Lieve Nina,

Ik bedoel jou daar ZEKER niet mee !!

Maar als er mensen zijn die alleen maar negatief kunnen reageren, terwijl in ieder geval

het aantal liters in mijn bak zeker niet verkeert zijn en over de filter heb ik zelf ook al

andere plannen, dan moet je toch begrijpen dat ik er een beetje kriegel van word ??

Ik kreeg een PB van degene over die parelschubben waar ik van jou een tip over kreeg

en waar ik zeker ook verder naar ga kijken, dat die "variatie" ook minder ruimte nodig hebben,

dus dat vind ik nu eens positieve reacties.

Mensen die alleen maar kunnen "beweren" dat groter alleen maar beter is, heb ik nu wel

genoeg gelezen en dat ze mij zo langzamerhand [ sommige] aan het afschilderen zijn als

een dierenbeul en "massamoordenaar " daarvan vind ik dat ze alle fatsoensnormen overtreden.

Maar dat is mijn persoonlijke mening en ik moet eerlijk bekennen dat de "lol " van het hier

zijn op het forum flink is afgenomen. :confused:

En ik vind dat ook echt een taak van een moderator om dat te voorkomen !!

Maar dat is mijn mening hoor en daar zullen diezelfde mensen het wel niet mee eens zijn :rolleyes:

---
 
Beste Musketier,

Wanneer je op een forum bent met ervaren en gepassioneerde aquaristen die het beste met jou en je vissen voor hebben, moet je natuurlijk niet verbaasd zijn als ze je adviseren hoe het beter kan. Het forum is hier ook om die kennis op te doen en te delen.

Als je ziet dat iemand een hond schopt, wil je daar ook iets van zeggen tegen diegene en uitleggen hoe je op de juiste manier een hond traint zodat het plezierig is voor zowel de hond als de verzorger.
Als je ziet dat iemand zijn hond druiven of chocolade te eten geeft, wil je diegene er op attent maken dat dat zeer schadelijk is voor een hond, in plaats van dat je zonder iets te zeggen toe kijkt hoe iemand die hond aan het vergiftigen is.
Zo is het ook alleen maar normaal dat mensen hier je graag duidelijk willen maken dat je plan om twee of drie sluiers in een bakje van 110 liter met genoemde interne filter, helaas vraagt om grote problemen, vooral ten koste van die sluiers.
Ongeacht hoe goed jouw bedoelingen zijn, en ongeacht hoe veel online/in dierenwinkels nagepraat wordt dat het allemaal wel kan.

Als je willens en wetens goede adviezen in de wind slaat omdat ze jou gewoon niet uitkomen, en je liever elders je gelijk haalt in achterhaalde, verkeerde of halve informatie, is dat aan jou (heel triest genoeg wel ten kostte van levende wezens). Het is dan misschien gewoon beter wanneer je zulke plannen voor je houdt zolang je er geen opmerkingen over wil krijgen.

Hopelijk kun je een verlangen vinden voor een beter plan voor je bak. Mogelijkheden genoeg, en een heel forum dat paraat staat om met je te brainstormen over goede halbare opties die zowel jou als je vissen een plezier doen. :smitten::thumbs:

Ook mensen hier op het forum "zijn maar meningen die op internet staan " net zoals de

vele andere "meningen " op andere sites en forums en video's.

Dus waarom zouden de "meningen" van de mensen hier beter zijn dan die van vele anderen

op het internet ??

Ik praat hier niet over een vissenkommetje en over de filter heb ik al genoeg gezegd daar mee bezig te zijn.

Dus zijn de "meningen " hier het beste van het beste ??? Ik weet het niet :rolleyes: :rolleyes:

---
 
Ook mensen hier op het forum "zijn maar meningen die op internet staan " net zoals de

vele andere "meningen " op andere sites en forums en video's.

Dus waarom zouden de "meningen" van de mensen hier beter zijn dan die van vele anderen

op het internet ??

Ik praat hier niet over een vissenkommetje en over de filter heb ik al genoeg gezegd daar mee bezig te zijn.

Dus zijn de "meningen " hier het beste van het beste ??? Ik weet het niet :rolleyes: :rolleyes:

---

Waar zijn al je bronnen dan waarin beweerd wordt dat het prima is om sluiers in een aquarium kleiner dan 100cm met een klein binnenfiltertje (of 2) te huisvesten..?
Los daarvan, als je goed genoeg zoekt, vind je overal wel een bron voor, net als dat er nog een klein aantal wetenschappers is dat durft te verkondigen dat er geen sprake is van climate change. Als je alleen die bronnen erbij pakt, is er niets aan de hand, maar er is een reden dat 90, zoniet 95% iets anders zegt. Net als in dit topic.
 
Beste Musketier,

Wanneer je op een forum bent met ervaren en gepassioneerde aquaristen die het beste met jou en je vissen voor hebben, moet je natuurlijk niet verbaasd zijn als ze je adviseren hoe het beter kan. Het forum is hier ook om die kennis op te doen en te delen.

Als je ziet dat iemand een hond schopt, wil je daar ook iets van zeggen tegen diegene en uitleggen hoe je op de juiste manier een hond traint zodat het plezierig is voor zowel de hond als de verzorger.
Als je ziet dat iemand zijn hond druiven of chocolade te eten geeft, wil je diegene er op attent maken dat dat zeer schadelijk is voor een hond, in plaats van dat je zonder iets te zeggen toe kijkt hoe iemand die hond aan het vergiftigen is.
Zo is het ook alleen maar normaal dat mensen hier je graag duidelijk willen maken dat je plan om twee of drie sluiers in een bakje van 110 liter met genoemde interne filter, helaas vraagt om grote problemen, vooral ten koste van die sluiers.
Ongeacht hoe goed jouw bedoelingen zijn, en ongeacht hoe veel online/in dierenwinkels nagepraat wordt dat het allemaal wel kan.

Als je willens en wetens goede adviezen in de wind slaat omdat ze jou gewoon niet uitkomen, en je liever elders je gelijk haalt in achterhaalde, verkeerde of halve informatie, is dat aan jou (heel triest genoeg wel ten kostte van levende wezens). Het is dan misschien gewoon beter wanneer je zulke plannen voor je houdt zolang je er geen opmerkingen over wil krijgen.

Hopelijk kun je een verlangen vinden voor een beter plan voor je bak. Mogelijkheden genoeg, en een heel forum dat paraat staat om met je te brainstormen over goede halbare opties die zowel jou als je vissen een plezier doen. :smitten::thumbs:
Je haalt me de woorden uit de mond. Ik denk dat de houding die iemand meebrengt op een forum ook veel verschil maakt. Of iemand de gegeven input nu aanpakt of niet: enigszins diplomatiek communiceren over en weer (à la @Giebeltje ;) ) helpt om er niet te veel een veldslag van te maken. Lijkt mij altijd van meerwaarde. Zeggen waar het op staat maar wel netjes blijven i.p.v. elkaar af te lopen maken.
 
Ook mensen hier op het forum "zijn maar meningen die op internet staan " net zoals de

vele andere "meningen " op andere sites en forums en video's.

Dus waarom zouden de "meningen" van de mensen hier beter zijn dan die van vele anderen

op het internet ??

Ik praat hier niet over een vissenkommetje en over de filter heb ik al genoeg gezegd daar mee bezig te zijn.

Dus zijn de "meningen " hier het beste van het beste ??? Ik weet het niet :rolleyes: :rolleyes:

---
Zo kun je je evengoed afvragen wat de reden is dat jij meer waarde hecht aan die 'andere meningen' (die dus beter aansluiten bij jou plan).
 
Sommige mensen hebben een plaat voor hun hoofd. Anderen hebben een hele betonnen bunker voor hun hoofd 😄

Doe geen moeite ik verwijder mezelf wel 😬 :zwaai:
 
Eindelijk ga ik beginnen met het opzetten van mijn eerste goudvis - aquarium 😎

Ik heb al heel veel andere bakken gehad met tropische vissen van heel groot tot heel klein,

en ook nu heb ik nog twee bakken in huis staan maar nu dus toch eens de "grote Stap" naar sluierstaarten ...

Het is een bak van 110 liter inhoud met daarin natuurlijk een led balk verlichting en daarbij een

Aquaflow 300 Internal Filter van Superfish waar standaard een filterspons in zit en een zak met biologische stenen.

Verwarming komt er niet in, mijn huiskamer is echt warm genoeg.....:DD

Ik ga er een bare - bottom bak van maken, maar wel met twee glazen potten met planten erin, zodat

de zwemruimte zo maximaal mogelijk blijft.

Het is de bedoeling te beginnen met twee of misschien drie kleine [ ongeveer 5 cm ] sluiers .

Ik weet dat er mensen zijn die liever voorstander zijn van heel erg grote bakken en er zijn mensen

die een iets kleinere bak ook geschikt vinden.

Ik hoop dat mijn topic hier niet één grote "scheldpartij" gaat worden met voor en tegenstanders, daar heb

ik niet echt zin in en verwacht dat jullie daar respect voor hebben (y)

De bak staat inmiddels op zijn tafel en is gevuld met water.

Ook heb ik de twee glazen potten, gevuld met Serra aquariumzand er in gezet met in eentje Vallesneria

en in de andere twee Echinodorus blehen Amazone.

In beide bakken heb ik voedingstabletten gedaan en hoop dat ze goed aanslaan...ik weet dat vallesneria

in een startende bak niet makkelijk is, maar ik heb hoop ;)

Nu dus maar twee of drie weken indraaien en kijken wat de ontwikkelingen zijn...

Ik zeg van te voren maar even dat ik een slechte fotograaf ben met een simpel cameraatje 🙄

Zo staat hij er dus nu bij...


Deze filter heeft meer capaciteit als je misschien denkt hoor, hij doet ruim 500 liter per uur !

En zoals ik in een andere topic al vermelde, zal het misschien nodig zijn dat als de sluiers wat groter

worden, dat ik er dan een tweede bij ga zetten (y)

Ik heb uit het verleden een traumatische ervaring met buitenfilters, dus daar ga ik echt

nooit meer aan beginnen 🙄

---
Even een kleine nieuwe start maken in dit topic. Anderen hebben al een visie gegeven. Ik wil graag even die van mij geven. Maar eerst dit, mocht het nog niet gedaan zijn door mij dan eerst .... WELKOM op het forum.

Een vraagje vervolgens: Wil je met ons delen wat je hebt meegemaakt met een buitenfilter(s)?

Dan nog even iets vanuit mijn kant van verhaal. Ik heb zelf grote fouten gemaakt. Ik ben me daarvan bewust en probeer die echt uit alle macht te verbeteren.

Ik hoop echt dat als je voor jezelf tot de conclusie komt dat je opzet niet lukt, niet in het belang is van het welzijn van de dieren dat je je dan net als ik de hulp van de forumleden zult willen gebruiken.

Nog even een extra vraag. Zoals ik het lees wil je de waterkolom gebruiken met zo min mogelijk verlies. Zou het voor jou en de vissen niet fijner /leuker zijn als je op zijn minst een dun laagje bodembedekking zoals bijvoorbeeld grind erin doet zodat het licht minder afketst op de glasplaat?
 
Even een kleine nieuwe start maken in dit topic. Anderen hebben al een visie gegeven. Ik wil graag even die van mij geven. Maar eerst dit, mocht het nog niet gedaan zijn door mij dan eerst .... WELKOM op het forum.

Een vraagje vervolgens: Wil je met ons delen wat je hebt meegemaakt met een buitenfilter(s)?

Dan nog even iets vanuit mijn kant van verhaal. Ik heb zelf grote fouten gemaakt. Ik ben me daarvan bewust en probeer die echt uit alle macht te verbeteren.

Ik hoop echt dat als je voor jezelf tot de conclusie komt dat je opzet niet lukt, niet in het belang is van het welzijn van de dieren dat je je dan net als ik de hulp van de forumleden zult willen gebruiken.

Nog even een extra vraag. Zoals ik het lees wil je de waterkolom gebruiken met zo min mogelijk verlies. Zou het voor jou en de vissen niet fijner /leuker zijn als je op zijn minst een dun laagje bodembedekking zoals bijvoorbeeld grind erin doet zodat het licht minder afketst op de glasplaat?

Dank je voor je "welkom" !!

Ik heb vele jaren geleden een paar keer gehad dat een eheim filter [ toen hartstikke nieuw en duur nog ]

ging lekken en zelfs een keer slangen eraf waren gegaan en dat natuurlijk 's nachts een keer en toen we

een dagje weg waren.

Je snapt de paniek en de ellende die we aantroffen toen met een lege bak en alles

op de grond. [ en het was een echt flinke bak ]

Daarna nooit meer een buitenfilter willen hebben :6

En natuurlijk zal ik dingen aanpassen als er iets niet goed dreigt te gaan, ik ben echt geen idioot hoor :DD

Ik heb vele dieren in mijn leven gehad, van vissen en katten en honden en paarden en nog wat meer

en nu heb ik ook nog twee bakken en een kat, dus een dierenliefhebber ben ik zeker.

Maar als ik dit nu heb uitgezocht en bedacht [ wel overwogen alleen misschien een andere filter ]

en ik word hier op een vrij onzinnige manier af gezeken door sommige mensen, dan gaan bij mij

de nekharen overeind staan [ en die heb ik heel erg veel en ze zijn ook heel erg lang :ROFLMAO:

Het licht op de onderplaat valt in het echt heel erg mee, het wordt behoorlijk getemperd door het water.

Mocht die "bare Bottom " toch niet bevallen na een tijdje is dat ook gewoon op te lossen ;)

---
 
Uit jarenlang gedegen onderzoek en keuringsrrapporten van een paerdjuh is gebleken dat scheerschuim en een scheermesje ideaal zijn om aan te schaffen. :)
 
Waarom reageren hier nog steeds lieden in dit overbodige en wraakroepende topic.
TS is blijkbaar niet zulke dierenvriend om zijn vissen te voorzien in hun noden.
Slap gelul van iemand die duidelijk geen verstand van zaken heeft en lekker arrogant zijn zin doet.
 
Naar wat ik lees is TS niet van plan ook maar iets met de adviezen te doen... May the odds be ever in the favor of the fish.

Mijn 5 cent: ik heb ooit 3 goudvissen gevonden en was de enige die ze een huis wilde bieden en ik ben ook (met schade en schande) tot de conclusie gekomen dat groter toch echt beter is voor ze, dat geldt voor zowel het aquarium als het filter. Een hang-on of intern filter is simpelweg niet groot genoeg voor goudvissen, zeker niet als je geen backup systeem als een trickle, aquaponics of sump hebt. Ik ben absoluut niet rijk, maar gaandeweg hebben we toch weten te sparen voor een betere bak en een beter filter. Eentje met allerlei zekeringen dat hij niet gaat lekken, die in een bak staat met een wateralarm dat een melding naar je telefoon stuurt als er iets mis gaat. Een dierenvriend zijn garandeert helaas niet dat iemand het beste met het dier voor heeft, hetzij uit onwetendheid (het konijntje eenzaam opgesloten in zijn meterhokje syndroom, goudvissen in een ronde kom), of omdat de persoon zijn eigen belang vooropstelt op dat van het dier (deze bak vind ík mooier, ík wil zelf geen groter aquarium want dat past niet in mijn interieur/astheriek, ik heb het geld er niet voor maar ik wil toch specifieke vissen kopen want ík wil ze, ik heb een bench voor mijn hond want ik ben te lui ermee te lopen en anders sloopt hij de boel, enz enz).

Het is gewoon een kwestie van geduld. Ook ik krijg nog steeds mensen in mijn nek omdat ik "normale" goudvissen in een aqua houd en ze de backstory gemist hebben hoe ik eraan geraakt ben, maar je kunt er toch echt beter mee omgaan dan mensen te vertellen dat ze in de ballenbak van de Ikea moeten springen, "blaaskaken" zijn en wat ik meer langs zag fladderen... Naast dat de ballenbakken van de Ikea momenteel gesloten zijn, in Smalland zitten en niet toegankelijk zijn voor volwassenen, is het ook gewoon een kinderachtige opmerking. Ik kan trouwens ook vanuit de ballenbak gewoon reageren op dit topic bijvoorbeeld. Lang leve smartphones en tablets. Zo wilde ik dolgraag garnalen bij mijn vissen. Was er 100% zeker van dat dat goed zou gaan. En dankzij dit forum heb ik dat toch niet gedaan: Goudvissen zijn rovers en de garnalen zullen niet veel rust krijgen en voornamelijk in hun holletjes verscholen zitten. Dat is geen leven voor de garnalen.

Mensen kunnen een andere mening hebben. Mensen mógen een andere mening hebben. Als je op een forum post krijg je nu eenmaal mensen die het leuk vinden wat je doet, lief vinden wat je doet of mensen die je voor fouten willen behoeden omdat ze die zelf al menig maal gemaakt hebben of hebben zien worden. Dan zeg je "dankjewel maar" en kom je met een goed onderbouwde redenering. Dan accepteert het merendeel hier waarom je iets doet, of krijg je een intelligente discussie waar jullie allebei beter van worden.
En ja, daar zitten ook mensen tussen die boos worden dat er zoveel informatie op het wereldwijde web (en vooral dit forum) te vinden is waar je niets mee doet, en dan ook nog een grote mond hebt dat je "lekker toch doet wat je zelf wilt". Ik ga me er verder niet druk om maken, en dit is het enige wat ik erover ga zeggen, maar een deel van de escalatie ligt volledig aan de TS zelf.

Doei! ~
 
En dan te denken dat ik regelmatig een keiiiiiiilelijke kale kop heb. :DD

Sorry hoor.
Ik wens de TS succes en ga zoals gezegd mijn best doen.

Fijne avond.
Regelmatig???
 
En dan te denken dat ik regelmatig een keiiiiiiilelijke kale kop heb. :DD

Sorry hoor.
Ik wens de TS succes en ga zoals gezegd mijn best doen.

Fijne avond.

Dank je wel, ik ga ook mijn best doen.

---
 
Ik praat hier niet over een vissenkommetje
Maar dat is het spijtig genoeg wel...welkom in de sluierwereld...de wereld waar groot en groter ook (meestal) beter is.
Of je het nu leuk vindt of niet.
 
De Vallesneria is idd een moeilijke plant in een nieuw aquarium en als ik een volle bak met planten

zou hebben had ik veel meer tijd gehad om hem te laten herstellen [ misschien].

Maar omdat ik maar twee potjes met planten heb, wil ik graag dat ze meteen redelijk meedoen

aan de opstart, dus die Vallesneria eruit gehaald.

Deze heb ik nu vervangen door Nomaphila Siamensis, wat ook een "stevige" plant is en maar hopen dat

de sluiers er een beetje vanaf zullen blijven. :DD

Die nieuwe staat nu rechts op deze foto.



---
 
Ik wilde het eerst niet zeggen omdat anderen je al hebben verteld hoe ze tegen je plannen aankijken. Maar zoals je zult begrijpen heb ik als oud agrariër ook met veel landbouwhuisdieren en huisdieren gewerkt. Ik heb daarbij ook zoals elke agrariër van in de branche bezoek gehad van verschillende instanties zoals de NVWA. Die dan de dierverblijven opmeten in alle details, hokgrootte van dieren in groepen. Ook situaties meegemaakt die erin hakken dat je door een moeilijke periode heen moest, dat ik dacht wanneer is dit eindelijk voorbij...

Ik heb en dat lijkt me vergelijkbaar met het duidelijk filmpje van @roberto1983 waarvoor dank (geweldig dat je dat met ons deelt, erg leuk en informatief) ooit bij een gespecialiseerde LFS clownbotia gekocht. Ze zouden zich aanpassen aan de bak hadden ze gezegd maar ik zag eigenlijk al vrij snel, zelfs toen met onwetendheid, dat het problemen zou geven. En ik hoop dan ook dat je toch de reacties ter harte wilt nemen. En dieren kiest die in jouw aquarium beter thuishoren of voor de dieren die je wilt een aquarium dat beter aansluit bij de behoefte van de dieren. In beide gevallen is dat een weldaad voor jou en de dieren.

En nog even dit over buitenfilters. Bijvoorbeeld bij JBL zitten er wartels over de slangen die op de slangaansluiting zitten op zowel filter als op de aanvoer en terugvoer in de bak. . Dat werkt echt super. Misschien dat je een LFS kent waar je dat zou kunnen zien bijvoorbeeld.

En het is echt niemand zijn bedoeling om je nekharen overeind te laten staan maar een geschreven woord komt soms anders over dan een gesproken woord.

Ik wens je wijsheid en succes in de keuze mede voor de vissen.

Een houdoe uit Brabant.
 
Laatst bewerkt:
Maar of er nu tegenwoordig wartels om zitten [toen zeker niet ] neemt niet weg dat ik

echt geen buitenfilters meer wil.

Ook nog namelijk het hele gedoe om die dingen te onderhouden , waarvan vele van

jullie ook wel weten dat dat een minder fijne en makkelijke klus is.

Maar goed, filters blijven iets aparts en ik ben nog steeds aan het kijken naar eventuele andere

oplossingen daarvoor ..... ik kan daar helaas door lichamelijke problemen niet persoonlijk voor

naar winkels en zal alles via internet moeten achterhalen en nakijken en uitzoeken ...

@ Friesian...

Natuurlijk zal ik alles in de gaten houden hoe het straks gaat met twee kleine sluiers en hoe

snel ze eventueel groeien.

Ik ben namelijk gewoon echt een dierenliefhebber ondanks wat anderen [ die mij totaal niet kennen !! ]

hier durven te beweren.

En ik weet dat geschreven woorden anders "klinken " dan gesproken woorden, maar het taalgebruik wat hier

door sommige is gebezigd is geschreven precies hetzelfde als gesproken :confused:

Maar ik laat mij nog steeds niet ontmoedigen
 
Maar of er nu tegenwoordig wartels om zitten [toen zeker niet ] neemt niet weg dat ik

echt geen buitenfilters meer wil.

Ook nog namelijk het hele gedoe om die dingen te onderhouden , waarvan vele van

jullie ook wel weten dat dat een minder fijne en makkelijke klus is.

Maar goed, filters blijven iets aparts en ik ben nog steeds aan het kijken naar eventuele andere

oplossingen daarvoor ..... ik kan daar helaas door lichamelijke problemen niet persoonlijk voor

naar winkels en zal alles via internet moeten achterhalen en nakijken en uitzoeken ...

@ Friesian...

Natuurlijk zal ik alles in de gaten houden hoe het straks gaat met twee kleine sluiers en hoe

snel ze eventueel groeien.

Ik ben namelijk gewoon echt een dierenliefhebber ondanks wat anderen [ die mij totaal niet kennen !! ]

hier durven te beweren.

En ik weet dat geschreven woorden anders "klinken " dan gesproken woorden, maar het taalgebruik wat hier

door sommige is gebezigd is geschreven precies hetzelfde als gesproken :confused:

Maar ik laat mij nog steeds niet ontmoedigen
Uh-oh....lijkt je het onderhouden van een extern filter geen fijne en gemakkelijke klus?

Weet je, ik ben opgegroeid met de aquariums van mijn vader. Tropische bakken, die, eenmaal stabiel draaiend, door mijn moeder (die er echt een hekel aan had) met een minimum aan onderhoud bijgehouden werden als mijn vader naar zee was. Zes maanden van huis, drie maanden verlof, zoiets. Werkten met een filter met houtskool en filterwatten op een luchtpomp, en, voor die tijd heel modern, een voederautomaat.

Mijn bak deed ik jarenlang ook op een minimaal niveau, 1 keer per week 30% verversen, 1 keer per dag voeren, totdat de bak op een absoluut dieptepunt was aangeland, er niets meer wilde groeien en iedere nieuwe vis het loodje legde. En ik in wanhoop hier lid werd. Toen pas leerde ik over de Stikstofcyclus. En begon ik aan Sluierstaarten, omdat die goed zichtbaar zijn voor mijn man. Nou, dat heb ik dus geweten, ik kan haast geen vis bedenken die arbeidsintensiever is dan juist die Sluierstaarten. Mijn bak voldoet net aan de minimum voorwaarden, maar dan ook net aan. En alleen omdat ik toevallig die overhead sump heb ontdekt. Mijn vissen zijn inmiddels dermate groot dat ik nu dagelijks de drollen moet wegzuigen, en met dit warme weer had ik vorige week wat blauwalg in de bak. Gelukkig ook weer met succes kunnen bestrijden, maar het bijhouden van een bak met Sluierstaarten is niet altijd fijn en gemakkelijk. Mijn bak staat ingebouwd in de kast, omdat ik de kast om mijn bak heen heb ontworpen. Langs alle wanden hier staan boekenkasten, dus geen ruimte voor een grotere bak, en de ruimte onder het aquarium staat vol met apparatuur, zodat daar geen extern potfilter kan staan. Als ik de ruimte had, zou ik voor deze vissen een Rio450 kopen met minimaal een Fluval FX6 of liever een grote sump eronder. Maar die ruimte heb ik niet, dus werk ik me uit de naad om de vissen in deze bak te kunnen houden. Zwemruimte hebben ze gelukkig genoeg, verrijking en entertainment ook, maar gemakkelijk... nee dat is het zeker niet. Gelukkig krijg ik er wel veel moois voor terug...

Onderschat in ieder geval niet waar je aan begint. En o ja: de Vallisneria blijkt hier juist de ideale plant, groeit als kool en de Sluiers eten 'm niet op:))
 
ik kan daar helaas door lichamelijke problemen niet persoonlijk voor

naar winkels en zal alles via internet moeten achterhalen en nakijken en uitzoeken ...
Speelt deze beperking ook mee voor het onderhouden van een buitenfilter? Toch best wel lastig als je alleen online alles moet regelen en ik heb er wel respect voor dat je toch je niet laat ontmoedigen.
 
Speelt deze beperking ook mee voor het onderhouden van een buitenfilter? Toch best wel lastig als je alleen online alles moet regelen en ik heb er wel respect voor dat je toch je niet laat ontmoedigen.
Dat is natuurlijk bewonderenswaardig. Overigens heb ik ook mijn beperkingen en geen rijbewijs, dus dat vraagt om creatieve oplossingen. Ook hier doen online winkels goede zaken :)) Maar onderschat het onderhoud met alleen interne filters alsjeblieft niet, want dat is echt intensiever dan een grote bak met sump of grote potfilter.
 
Als het onderhoud van een potfilter je moeilijk lijkt, dan doe je iets niet goed.
Indien goed opgezet is dit een klusje die geen 5 minuten duurt en die je, indien je filter groot genoeg is, mss 1x per maand zal moeten doen.
Je binnefiltertjes zal je werkelijk meermaals per week moeten uitkuisen, telkens met een bak vol vuil tot gevolg.
 
Wanneer dat het probleem is dan zou ik toch nog even eraan denken dat zowel goudvissen als sluierstaarten vervuilers zou zijn. Misschien toch is het de moeite waard om dat in je gedachten mee te willen nemen.
 
Als je het schoonmaken van een extern filter al gedoe vindt, ga je nog fraai met jezelf op de koffie komen. Je bak zal straks qua werkbelasting het veelvoudige daarvan zijn. Terwijl je je eigen leven zoveel makkelijker kunt maken door er passende vissen in te doen, zit je met veel minder vervuiling en kun je er daarnaast een algeneter in stoppen die je helpt met schoonmaken. Maar goed, eigenwijs zul je wel blijven.
 
@ Giebeltje...

Je wordt idd inventief als je oplossingen moet verzinnen omdat iets anders gaat dan

bij andere mensen en waar een ander een half uur over doet, doe ik twee uur bijvoorbeeld ;)

Vallesneria is wel een goede plant, maar in een nieuwe bak "sterft" hij eerst bijna af en komt dan

met nieuwe scheuten.....daar wilde ik maar niet op wachten hier..

@ jessicapilon...

Ik zit nu eenmaal in deze situatie, het is niet anders maar omdat ik niet weet hoelang alles nog

gaat duren, wil ik zeker de "goudvissen " [ wat een "oude wens " van mij was ] nog doen en

er hopelijk zolang mogelijk van te genieten. :cool:

@ Friesian..

Ik heb mij de laatste drie jaar niet helemaal uit het veld laten slaan dus ik hoop nu ook niet hahaha.

Maar al met al, ik doe beslist niet "zielig" en probeer zo positief mogelijk te blijven 👍

---
 

Terug
Bovenaan