Opstart Van Mijn Sluier Aquarium...


Elk nadeel heeft zijn voordeel...ik heb een rollator staan, die ik zelf bijna niet gebruik, maar die

gebruik ik om de emmers met bijvoorbeeld water op te zetten en van de keuken naar de bak te rijden šŸ‘

---



Maar je hebt vier volwassen vissen, maar hoeveel jonge visjes dan?

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat je in [ volgens mij ??] drie filters zoveel vuil hebt zitten.

Of je heb zeer veel kleintjes in je bak die voor veel rotzooi zorgen of misschien planten die

veel dode bladeren etc etc hebben ?

Of geef je de vissen veel "groen - voer" wat ze niet allemaal opvreten en daardoor in de

bak blijft zweven en in de filters terecht komt?

Ik val je beslist niet aan, maar ik begrijp het niet.

Dat goudvissen net zoveel uitpoepen als ze opeten weet ik, maar deze vervuiling :oops:

Ik ken jouw bak niet, dus kan het niet zien. helaas.

---

Deze foto van het filter is uit de tijd 2 externe van 1500 liter en 2 interne van 1000 en 500. Daarbij heb ik sponzen om de inlaat dus groot vuil kan er niet in..

Ik heb wat longfin anchistrussen erbij. 1 volwassen en een berg baby s. Oja en nog een jumbo appelslak.

Ik heb bare bottom en vallisnera giganthea in vijvermand en los op ramen hangen. Doen het prima. Algen in een sluierbak groeit wel tierig dus net als @Giebeltje
elke verversing glas poetsen. Alg aan de planten stoort me niet. Dit vinden de sluiers ook wel een lekker hapje. Maar dit vervuild zeker wel mijn filters.

Groenvoer hoort nu eenmaal in het dieet van een sluier maar iets laten liggen wat eetbaar is bestaat niet tenzij ze ziek zijn. Er blijft echt geen korreltje, vlokje of wat dan ook ongezien en niet opgegeten over. Ze breken je bak af als er een korreltje onder een steen verdwijnt. Vandaar geen hoopje rotsen neer leggen want dat gaat ooit eens boem krak geven.

De bare bottom helpt natuurlijk ook niet mee met afbraak vervuiling. @roberto geeft al aan dat er veel meer is wat voor vervuiling zorgt. Het is niet alleen poep. Als je nog mazzel heb met een dame heb je ook nog ei ontploffingen en hom van het mannetje.

Ik heb net me filters gister gedaan en zal weer een update plaatsen over een week of 3.

Misschien zijn er nog andere die even hun goed ingedraaide filter (drekbak) willen showen want zoals ik al zei plaatjes doen meer dan praatjes.;)

Ik weet dat onze ryukin houder Erik altijd aan het klooien is met design rioleringen en filters maar weet niet of hij ook een foto heeft van een drekbak want die is er altijd mee bezig om het juist geen drekbak te laten worden. Ook @aquabelg is zich aan het beraden op het gebied van filters ipv externe potfilters
 
Wist niet dat jij ook een sluier aquarium had. Staat onder je hoeden, staat bij jouw thuis of vakantie oppas ofzo.

Vind het mooie vuilnis bak visjes hoor. Zo moet je ze ook helemaal niet noemen want zien er toch goed uit. Mooie kleur. Het is geen HQ maar ze springen toch zeker in het oog met dat fel oranje kleurtje. Zou het door de garnalen komen? Vreten ze die niet op? Ik voer wel eens garnaal en lusten ze erg graag.

Dit is een bak op het werk. Samen met een collega ontfermen wij ons hierover. Maar we vinden ze misschien net iets tƩ leuk. (;

Er zitten veel planten/verstopplekke in waardoor de populatie garnalen alleen maar groter wordt. Vooral in de berg wortels van de valisneria zitten er heel veel. En ze pakken alles wat ze kunnen krijgen. Een deel van de jonge ancistrussen is ook verdwenen in hun mond...
 
Deze foto van het filter is uit de tijd 2 externe van 1500 liter en 2 interne van 1000 en 500. Daarbij heb ik sponzen om de inlaat dus groot vuil kan er niet in..

Ik heb wat longfin anchistrussen erbij. 1 volwassen en een berg baby s. Oja en nog een jumbo appelslak.

Ik heb bare bottom en vallisnera giganthea in vijvermand en los op ramen hangen. Doen het prima. Algen in een sluierbak groeit wel tierig dus net als @Giebeltje
elke verversing glas poetsen. Alg aan de planten stoort me niet. Dit vinden de sluiers ook wel een lekker hapje. Maar dit vervuild zeker wel mijn filters.

Groenvoer hoort nu eenmaal in het dieet van een sluier maar iets laten liggen wat eetbaar is bestaat niet tenzij ze ziek zijn. Er blijft echt geen korreltje, vlokje of wat dan ook ongezien en niet opgegeten over. Ze breken je bak af als er een korreltje onder een steen verdwijnt. Vandaar geen hoopje rotsen neer leggen want dat gaat ooit eens boem krak geven.

De bare bottom helpt natuurlijk ook niet mee met afbraak vervuiling. @roberto geeft al aan dat er veel meer is wat voor vervuiling zorgt. Het is niet alleen poep. Als je nog mazzel heb met een dame heb je ook nog ei ontploffingen en hom van het mannetje.

Ik heb net me filters gister gedaan en zal weer een update plaatsen over een week of 3.

Misschien zijn er nog andere die even hun goed ingedraaide filter (drekbak) willen showen want zoals ik al zei plaatjes doen meer dan praatjes.;)

Ik weet dat onze ryukin houder Erik altijd aan het klooien is met design rioleringen en filters maar weet niet of hij ook een foto heeft van een drekbak want die is er altijd mee bezig om het juist geen drekbak te laten worden. Ook @aquabelg is zich aan het beraden op het gebied van filters ipv externe potfilters

oh wat grappig, bij ons dwarrelt er toch altijd wel restjes door de bak, vooral na druif, broccoli en erwten. Daar zijn ze ook wel kieskeurig in, ze spugen het gerust uit als het niet helemaal naar de zin is. Ik 'stofzuig' soms wel 2 keer per dag om alle restjes er weer uit te krijgen dat door de filters niet opgezogen wordt.
 
Dit is een bak op het werk. Samen met een collega ontfermen wij ons hierover. Maar we vinden ze misschien net iets tƩ leuk. (;

Er zitten veel planten/verstopplekke in waardoor de populatie garnalen alleen maar groter wordt. Vooral in de berg wortels van de valisneria zitten er heel veel. En ze pakken alles wat ze kunnen krijgen. Een deel van de jonge ancistrussen is ook verdwenen in hun mond...
Geen wonder dat ze er zo goed uitzien. Prachtig hoor!
 
Misschien zijn er nog andere die even hun goed ingedraaide filter (drekbak) willen showen want zoals ik al zei plaatjes doen meer dan praatjes.;)


Ok dan...na een 6-tal weken de eheim even opengemaakt en gespoeld(neen, niet de media;)). Dit is ƩƩn van de twee filters die ik gebruik, ik spoel ze niet tegelijk. De laag uitwerpselen(voor Nederlandse begrippen: poep) is dus echt een drietal mm dik!! Heeft een twintigtal minuten geduurd: afkoppelen, naar de keuken rijden(filter heeft gelukkig wielen), alles leegmaken, spoelen, bacteriƫn toevoegen, vullen met water, terugrollen en aansluiten.

Vandaag nog even in Voorschoten geweest en over filters gesproken(ivm. met het nieuwe aquarium wat ik wil laten maken). Alles hangt gewoon af van je filtering Ć©n je volume, niks meer niks minder. Ik wissel nu elke week 80%, volgens Dino kan ik dat met het grote aquarium zelfs naar 50% laten zakken-zo groot is het verschil tussen een extern filter en een grote bioloog. Een intern filter behoort zelfs niet tot de opties, tenzij je extreem gaat water wisselen, maar das volgens mij gewoon praktisch onhaalbaar.

Zoals @Erikdebrabander al heel vaak zei in andere topics: je aquarium moet technisch zo draaien dat je de tijd gespendeerd aan waterwissels en onderhoud zo laag mogelijk kan houden, anders wordt het tƩ moeilijk Ʃn ga op den duur de kantjes er beginnen aflopen en das steeds ten koste van je vissen.


20210625_164927.jpg


20210625_165216.jpg


20210625_165313.jpg


20210625_165958.jpg


20210625_164927.jpg
20210625_165216.jpg
20210625_165313.jpg
20210625_165958.jpg
 
Euhm....was 7 vissen....sinds vandaag 9 stuks(in 700 liter).
Dino stuurde me deze week een berichtje en een paar filmpjes...en dan had ik eigelijk geen keuze meer. ;)
Maar nu stop ik met uitbreiden tot m'n nieuwe aquarium komt, dat heb ik mezelf vandaag beloofd.
 
Euhm....was 7 vissen....sinds vandaag 9 stuks(in 700 liter).
Dino stuurde me deze week een berichtje en een paar filmpjes...en dan had ik eigelijk geen keuze meer. ;)
Maar nu stop ik met uitbreiden tot m'n nieuwe aquarium komt, dat heb ik mezelf vandaag beloofd.

Uf wij willen ook graag eens kijken bij Dino, maar het is bijna 2.5 uur rijden voor ons šŸ˜­
Onze LFS heeft laatste tijd maar weinig aanbod qua sluiers helaas. Wel benieuwd waar iedereen z'n visjes koopt trouwens, zal s topicje aanmaken šŸ˜Ž
 
@ aquabelg...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het van 7 vissen en na 6 weken !! nogal mee vind vallen.

3 mm vuil is dan toch niet zo vreselijk veel :rolleyes:

---
 
En eigenlijk wil ik toch nog eens een vraag aan alle anderen ook stellen...

Jullie laten foto's zien en spreken over de vele "drek " in jullie vuile filters, maar ik vraag

mij toch echt af wat dat vuil allemaal is.

Jullie zuigen ook regelmatig de losse poep van de bodem af, dus wat zit er dan allemaal

in die filters ??

Dat kan dan toch niet allemaal poep zijn :rolleyes:

---
 
En eigenlijk wil ik toch nog eens een vraag aan alle anderen ook stellen...

Jullie laten foto's zien en spreken over de vele "drek " in jullie vuile filters, maar ik vraag

mij toch echt af wat dat vuil allemaal is.

Jullie zuigen ook regelmatig de losse poep van de bodem af, dus wat zit er dan allemaal

in die filters ??

Dat kan dan toch niet allemaal poep zijn :rolleyes:

---
Ook filterbacteriƫn creƫren poep. Vast afval van het verwerken van opgeloste stoffen.
Ook blijven ze niet leven, ze sterven continu en hopen zo op in je filter.

Weet dat het meerendeel van het afval die vissen produceren niet vast is maar vloeibaar en gasvormig (door hun ademhaling)

Als je dan weet hoeveel een goudvis kan poepen... dan weet je ook wat voor een massa vuil er onzichtbaar uit komt.
 
oh wat grappig, bij ons dwarrelt er toch altijd wel restjes door de bak, vooral na druif, broccoli en erwten. Daar zijn ze ook wel kieskeurig in, ze spugen het gerust uit als het niet helemaal naar de zin is. Ik 'stofzuig' soms wel 2 keer per dag om alle restjes er weer uit te krijgen dat door de filters niet opgezogen wordt.

Ja dat is hier ook zo, wat ze niet lekker vinden spugen ze uit maar ik voer niets wat ze niet lekker vinden. Gepelde erwten vinden ze hier fantastisch. Wat voor erwten geef je? Tuinbonen ook erg geliefd
 
Poep, resten van rottende planten, kortom alles wat onderin die bak ligt te vergaan...
Ja dat is hier ook zo, wat ze niet lekker vinden spugen ze uit maar ik voer niets wat ze niet lekker vinden. Gepelde erwten vinden ze hier fantastisch. Wat voor erwten geef je? Tuinbonen ook erg geliefd

Dus dan blijf ik mij echt afvragen waarom er zoveel in zit en wat het is :confused:

Alle aquaria waar vissen in zitten [ ik heb een kleinere met een Betta en een wat grotere bak ]

waar planten instaan en vissen die poepen en ook rottende bladeren daarin, zelfs in die bak

van 80 liter, waar veel tropen inzitten, draait gewoon op een heel klein mechanisch sponsfiltertje.

en die heb ik laatst na twee maanden eens uitgeknepen en dat viel heel erg mee ;)

Het blijft voor mij dus een heel groot "raadsel" waar al die drek bij jullie in de sluierbakken

vandaan komen ??

Dat sluiers veel poepen weet ik nu wel, maar waar komt de rest vandaan.

Dan denk ik wel eens [ en dat is geen aanval op jullie hoor !!!! ] dat jullie misschien die

vissen veel teveel eten geven.

Dat bijvoorbeeld de ammoniak of zoiets veel hoger is kan ik inkomen maar verder
dontknow.gif


---

---
 
Dan denk ik wel eens [ en dat is geen aanval op jullie hoor !!!! ] dat jullie misschien die

vissen veel teveel eten geven.

Die vraag stelde ik Dino gisteren ook: geef ik niet teveel eten? Ik geef nu dus 8 keer eten met de automaten, verschillende voedingen gemengd. Zolang ze het opeten is er echt geen probleem zij hij, bij mij eten ze alles op binnen 1.5 minuut.
 
Zoverre ik weet, en anders zullen de kenners mij wel corrigeren, hebben sluiers en goudvissen niet echt een maag en een snelle stofwisseling, vandaar dat ze vaak moeten eten en door de snelle stofwisseling het eten niet geheel verteren, vandaar de grote vervuiling.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het van 7 vissen en na 6 weken !! nogal mee vind vallen.

3 mm vuil is dan toch niet zo vreselijk veel :rolleyes:

Ik heb met Ć©Ć©n van deze filters(samen met een filtron 1500) een 400 liter met een zware cichlidenbezetting(toch ook stevige vervuilers) schoon gehouden en geloof me dat kwam echt niet in de buurt van wat ik nu zie!
 
Zoverre ik weet, en anders zullen de kenners mij wel corrigeren, hebben sluiers en goudvissen niet echt een maag en een snelle stofwisseling,

Ga mezelf niet als kenner opwerpen, maar mijns inziens klopt dit h e l e m a a l !
 
Dus dan blijf ik mij echt afvragen waarom er zoveel in zit en wat het is :confused:

Alle aquaria waar vissen in zitten [ ik heb een kleinere met een Betta en een wat grotere bak ]

waar planten instaan en vissen die poepen en ook rottende bladeren daarin, zelfs in die bak

van 80 liter, waar veel tropen inzitten, draait gewoon op een heel klein mechanisch sponsfiltertje.

en die heb ik laatst na twee maanden eens uitgeknepen en dat viel heel erg mee ;)

Het blijft voor mij dus een heel groot "raadsel" waar al die drek bij jullie in de sluierbakken

vandaan komen ??

Dat sluiers veel poepen weet ik nu wel, maar waar komt de rest vandaan.

Dan denk ik wel eens [ en dat is geen aanval op jullie hoor !!!! ] dat jullie misschien die

vissen veel teveel eten geven.

Dat bijvoorbeeld de ammoniak of zoiets veel hoger is kan ik inkomen maar verder
dontknow.gif


---

---
Wat ik ook heb gemerkt: waar tropische bakken het prima doen als het water zacht en licht zuur is ( bijvoorbeeld door over turf te filteren) werkt dat bij Sluierstaarten echt niet goed. Ik heb een poosje turfplaten onder mijn planten gehad, maar die er gauw uitgehaald omdat ik het idee kreeg dat de vinnen van de Sluiers zachter en kwetsbaarder werden. Ze voelden zich duidelijk beter met veel vers water direct uit de kraan, dat hier redelijk hard is.

En sluiers voeren? Ik heb begrepen dat ze na iedere voerbeurt GABA aanmaken (groeihormoon) en dat de groeiremmende hormonen/feromonen met iedere waterwissel verwijderd worden. Dus daarom worden Sluiers vaker gevoerd met veel waterwissels om ze mooi uit te laten groeien. De kweekvormen laten dan juist die specifieke vorm zien: de ā€œhumpā€ van de Ryukin wordt hoger door veel proteine ( zie de bak van @Erikdebrabander en @michelle1) en dat geldt ook voor de wen van de Oranda en Ranchu ( zie de bak van @aquabelg, van @michelle1 en mijn bak). Bij @Gino88 hebben de (gewone) Goud vissen heel veel zwemruimte in een heel andere setting.
 
Laat ik ook nog even een bijdrage leveren omdat ik het niet kan laten. :oopss::D

Het is inmiddels al een flink dossier dit topic. Dit is geen aanval maar wat ik graag doe om het verhaal voor mij volgbaar te houden is me beperken tot de hoofdpunten.

We, musketier - jij en ik - zijn allebei een klein beetje eigenwijs.šŸ¤Ŗ

Ik moet mezelf erop inzetten om meer geduldig te zijn en op mijn handen te zitten, wat trouwens best wel moeilijk is dat laatste tijdens schilderwerken, autorijden.

Waar het om gaat is dat de forumleden met sluiers, keiiiiiiigoeie luitjes, met keiiiiveel ervaring opgebouwd gedurende langere tijd jou laten zien met beeldmateriaal wat er in hun grotere externe filters, meer filtervolume allemaal verzamelt. En waar dat dan precies uit bestaat daar gaat het niet om. Bottom-line het is veel. En als er om de inlaat een soort van groffe sponsfilter zit dan wordt er in een vroeg stadium al voor gezorgd dat niet alles in het filter wordt gezogen, dat bij onderhoud, afhevelen wordt verwijderd.

Ze willen jou behoeden voor problemen die ze voorzien met hun ervaringen net zoals de anderen, keiiigoeje gasten, dat bij mij deden.

Sluiers, goudvissen zijn niet de enige vervuilers. Er zijn er meer zoals maanvissen.

En nog even dit, ik zeg dit als oud varkenshouder (met een stukje verdriet, groot gemis) met goed voer, gedoseerd, verspreid over de dag hebben de vissen, dieren een goede voederconversie. šŸ˜‡šŸ˜Ž

Voederconversie, hoe goed wordt het voer benut door de dieren. šŸ˜‡šŸ™‚

Ik zie in dat ik moet verbeteren in mijn gedachten en misschien kom jij ook op dat punt uit na een tijdje bezig te zijn. Alles voor ons en dat voor de vissen, welzijn en welbehagen.
 
Laatst bewerkt:
Dus dan blijf ik mij echt afvragen waarom er zoveel in zit en wat het is :confused:

Alle aquaria waar vissen in zitten [ ik heb een kleinere met een Betta en een wat grotere bak ]

waar planten instaan en vissen die poepen en ook rottende bladeren daarin, zelfs in die bak

van 80 liter, waar veel tropen inzitten, draait gewoon op een heel klein mechanisch sponsfiltertje.

en die heb ik laatst na twee maanden eens uitgeknepen en dat viel heel erg mee ;)

Het blijft voor mij dus een heel groot "raadsel" waar al die drek bij jullie in de sluierbakken

vandaan komen ??

Dat sluiers veel poepen weet ik nu wel, maar waar komt de rest vandaan.

Dan denk ik wel eens [ en dat is geen aanval op jullie hoor !!!! ] dat jullie misschien die

vissen veel teveel eten geven.

Dat bijvoorbeeld de ammoniak of zoiets veel hoger is kan ik inkomen maar verder
dontknow.gif


---

---

Het werkt net als een mensen baby. Die geef je ook meerdere flesje per dag om te groeien en hun weerstand te verhogen/hoog te houden. @aquabelg zijn vissen zijn nog puppy visjes, in de groei en moeten vele malen per dag eten hebben om gezond te blijven. Zeker deze kweekvorm is al niet heel sterk en is het van belang ze tip top gezond te houden. Oranda en een red cap is ook een oranda hoe leuk die wen ook is zijn tevens gevoelig dus je wilt een goede slijmhuid hebben op de kop.

Alle baby visjes net als alle baby mensjes geef je wat ze nodig hebben lijkt mij. In Africa of ander arm land hebben ze soms de middelen niet om hun baby s te voorzien van wat ze nodig hebben en is dus ook het sterfte cijfer vele malen hoger dan hier. Nu kun je discuseren of 8 maal voeren nodig is ws. niet maar zeker wel meerdere keren per dag. De hoeveelheid stem je af op hun formaat. Een Betta buikje past 10 keer in een sluierbuikje dus heeft 10x zoveel nodig.

Ik zal eens een foto maken van een drolletje wat er bij mijne uitkomt. Dit kun je niet vergelijken met een Betta haar dun sliertje. In een sluierdrol gaan 100 Betta drolletjes. We hevelen af maar shit komt dag en nacht en word ook het filter ingetrokken. Dit ga je niet voorkomen. Dit hoeft ook niet want daarvoor heb je juist filters maar de hoeveelheid veroorzaak dus de drek. Bij de Betta heb je een bodem neem ik aan en als daar z on drol haartje op valt helpen de bacterieen van de bodem mee om dat drolletje weg te werken. Op bare bottom en de maat van een sluier drol gaat dit niet werken.

Algen is een vast gegeven bij sluiers en worden ook je filter ingetrokken.

Voor de afbraak van alle drek heb je dus de bekende bacterieen nodig die in je filter wonen. 100 bactrieen voor een betta drol en 1000 voor een sluierdrol. Daarom heb je dus ook ruimte nodig in je filter om een enorm aantal te hebben. Slaat een filter dicht door de drek sterven bacterieen die je nu juist zo hard nodig heb voor dit proces.
 
Goudvissen hebben idd geen maag, dat klopt en in principe blijven ze alles maar

opvreten wat je ze geeft [ en poepen dat dan ook weer uit ]

@ Giebeltje...

Ook ik heb er meer over gelezen dat hoe meer je ze voert [ en meer water ververst ] hoe sneller ze groeien en

hoe groter ze worden [ groeihormonen en groeiremmers ]

Maar ook dat ook die specifieke vormen zoals de " hump " en de "wen " bij veel van die uitgegroeide

vissen vaak ook weer problemen geven , omdat ze te groot worden :oops:

Dus daarom nogmaals mijn vraag [ en Friesian dit is niet uit eigenwijsheid :DD ]......

Zouden veel mensen hier hun vissen niet wat minder eten moeten geven [ niet uithongeren !! ]

zodat ze minder hard groeien en minder onnodig poepen ?

Het is niet voor niets dat de laatste jaren steeds weer meer onderzoek wordt gedaan naar

die "groeiremmers " die goudvissen aanmaken.

En het oude "gezegde" van dat een goudvis zich aanpast aan de afmeting van de bak klopt wel

en dan natuurlijk niet naar een vissenkom, dat is belachelijk, maar er is toch ook nog een

hele grote tussen weg !!

@ michelle1...

Jouw reactie kwam precies binnen toen ik dit aan het schrijven was ;)

Wat jij beschrijft over baby's in het westen en in Afrika, klopt [ niet altijd maar soms wel ]

Maar dan nog blijft er een groot verschil tussen die baby teveel eten geven en te weinig eten geven.

Mijn Betta bakje heeft alleen wat gekleurde knikkers op de bodem, dus geen zand of grind.

Mijn andere 80 liter bak zit vol met tropen en heeft ook geen grind bodem en een

klein mechanisch sponsfiltertje.

Dus gezonde bakken kunnen heel goed zonder bacteriƫn in een bodem.

En nogmaals....ik val niemand aan hier, maar misschien is er bij veel ervaren sluier-houders

het er ook wel een beetje is "ingegroeid" dat het nu eenmaal zo is en misschien is een

wat andere manier van er over nadenken wel eens goed ;)

---
 
Ik denk zoals vis&versa al aangaf dat extra biologisch filtermateriaal nodig is in het filter.

Trouwens via dit forum ben ik ook afgestapt van sjouwen met emmers.
Dus ook door mij nu, plaatjes zeggen meer dan praatjes...
20210518_205828.jpg

:oopss::D:)

20210516_194138.jpg


20210516_194033.jpg


Waterniveau wordt weer op peil gebracht bij de waterwissel.
 
Ja dat is hier ook zo, wat ze niet lekker vinden spugen ze uit maar ik voer niets wat ze niet lekker vinden. Gepelde erwten vinden ze hier fantastisch. Wat voor erwten geef je? Tuinbonen ook erg geliefd

Wat voor erwten, ehm, van die kleine ronde groene? šŸ˜Ž Nee ze lusten ze zeker wel hoor, want 98% wordt compleet verorberd, maar daarna zweven en uiteindelijk liggen er altijd wel wat restjes, vliesjes, geen idee eigenlijk. Hieronder een foto, maar niet echt duidelijk te zien. Dit doen ze na elk type voer behalve pellets, en we zijn echt wel heel secuur in hoe we ze voeren, de erwtjes worden netjes uit hun jasje gehaald, de hele schil gaat om de druif vandaan en de kern met pit peuteren we er ook uit, van de boontjes alle rare stukjes en sliertjes (vind k zelf ook niet lekker) etc...

Hieronder is wel te zien dat ze er zelfs wel doorheen zwemmen en er steeds van proeven tot we t weghalen, maar ze vreten t niet meer. Maar misschien is het zoals musketier zegt en voeren we veel te veel, en zitten ze gewoon nokkievol (terwijl ik maar 3 keer per dag kleine beetjes voer!šŸ˜®)

20210626_101225.jpg
 
Gek vind ik dit topic niet, wel heel interessant. Sluiers houden is een stukje cultuur. Eigenlijk zie ik het houden van de meeste aquaria als een uitvloeisel van de menagerieen en stenen- en schelpenkabinetten uit het verleden(Artis, Teylerā€™s Museum etc.) terwijl het houden van Sluierstaarten een stukje levende cultuur uit China en Japan is. Met alle gewoonten die daarbij horen. Toen ik met mijn aquarium begon werd ik geinspireerd door het boekje ā€œmilieusparend huishoudenā€, dat aanbeval om uit milieuoverwegingen hoogstens een koudwaterbak met gewone Goudvissen te houden. Die mensen wisten blijkbaar ook niet waar ze het over hadden, maar dat ben ik later pas gaan ontdekken. Maar of je nu Sluiers meer of minder voert, ze hebben toch wel zwemruimte nodig, dus die 100 cm bak met grote filter heb je toch al binnen een jaar nodig, al is het alleen maar omdat je waterwaarden dan stabieler blijven.
 
Gek vind ik dit topic niet, wel heel interessant. Sluiers houden is een stukje cultuur. Eigenlijk zie ik het houden van de meeste aquaria als een uitvloeisel van de menagerieen en stenen- en schelpenkabinetten uit het verleden(Artis, Teylerā€™s Museum etc.) terwijl het houden van Sluierstaarten een stukje levende cultuur uit China en Japan is. Met alle gewoonten die daarbij horen. Toen ik met mijn aquarium begon werd ik geinspireerd door het boekje ā€œmilieusparend huishoudenā€, dat aanbeval om uit milieuoverwegingen hoogstens een koudwaterbak met gewone Goudvissen te houden. Die mensen wisten blijkbaar ook niet waar ze het over hadden, maar dat ben ik later pas gaan ontdekken. Maar of je nu Sluiers meer of minder voert, ze hebben toch wel zwemruimte nodig, dus die 100 cm bak met grote filter heb je toch al binnen een jaar nodig, al is het alleen maar omdat je waterwaarden dan stabieler blijven.

Interessant is het inderdaad wel ja, hoe het nu langzaam de richting op gaat waarin blijkt dat wij allemaal gewoon helemaal fout zitten, met die overdreven dure grote filters van ons, dat hebben we gewoon helemaal aan onszelf te danken. We voeren gewoon veeel te veeel! Maar ik ben wel dankbaar voor dit kostbare inzicht, we kunnen nu allemaal terug naar 80cm aquaria met interne filters, door gewoon 1 keer per week te voeren! Sterker nog, als je ze helemaal niet voert, kun je na een tijdje het aquarium gewoon helemaal de deur uit doen! Dat hele water is dan niet eens meer nodig, je kunt ze dan gewoon neerzetten waar je wil. Fantastisch.
 
Als zeer grote liefhebber van de oranda goudvissen zou ik zeggen succes en vooral geniet van je vissen en ervaar gewoon hoe het gaat
 
@ Giebeltje...

Ik ben ook al bezig met een andere filter, maar dat is toch wel weer een interne filter

maar eentje die een stuk meer bio-inhoud heeft dan mijn huidige en die

ga ik er gewoon naast zetten. ....

ƉƩn ding is zeker, het houd mij wel bezig en dat is alleen maar goed ;)

@ Friesian...

Dat is wel een heel mooi systeem , ik hou het in mijn achterhoofd šŸ‘

---
 
Interessant is het inderdaad wel ja, hoe het nu langzaam de richting op gaat waarin blijkt dat wij allemaal gewoon helemaal fout zitten, met die overdreven dure grote filters van ons, dat hebben we gewoon helemaal aan onszelf te danken. We voeren gewoon veeel te veeel! Maar ik ben wel dankbaar voor dit kostbare inzicht, we kunnen nu allemaal terug naar 80cm aquaria met interne filters, door gewoon 1 keer per week te voeren! Sterker nog, als je ze helemaal niet voert, kun je na een tijdje het aquarium gewoon helemaal de deur uit doen! Dat hele water is dan niet eens meer nodig, je kunt ze dan gewoon neerzetten waar je wil. Fantastisch.
Juist helemaal niet, denk ik. Ik ga eens aan mijn dochter vragen of die nog wat kan vinden over de Chinese opvattingen. Want in het filmpje dat ik vond, zeggen ze dat de Sluierstaart de nationale vis van China is, en het kweken ervan een kunstvorm. Mijn dochter is Sinologe, heeft Chinese taal en Cultuur gestudeerd en leest Mandarijn zoals wij de krant. Ze is vertaler Chinees en Engels, dus misschien komt zij nog wat tegen waar we hier normaal gesproken nooit wat over horenšŸ˜€
 
Juist helemaal niet, denk ik. Ik ga eens aan mijn dochter vragen of die nog wat kan vinden over de Chinese opvattingen. Want in het filmpje dat ik vond, zeggen ze dat de Sluierstaart de nationale vis van China is, en het kweken ervan een kunstvorm. Mijn dochter is Sinologe, heeft Chinese taal en Cultuur gestudeerd en leest Mandarijn zoals wij de krant. Ze is vertaler Chinees en Engels, dus misschien komt zij nog wat tegen waar we hier normaal gesproken nooit wat over horenšŸ˜€


@ Giebeltje...

Die reactie van "Roberto " die jij aanhaalt, is niet te zien, want ik heb hem enkele dagen

geleden al geblokkeerd omdat hij in mijn ogen te ver ging :mad:

[ maar misschien zie ik die berichten alleen niet meer en anderen wel?? Ik weet het niet precies??]


Altijd interessant om iets meer te weten over de "gedachten" achter de sluiers :cool:

Zo heb ik dat vele jaren geleden ook eens gedaan betreffende Japan, omdat ik toen mij

aan het "verdiepen" was in Bonsai...

---
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt denk ik wel, als je iemand ā€œnegeertā€ schijn je zijn of haar berichten niet meer te kunnen zien, tenzij ze in een bericht van iemand die je niet ā€œnegeertā€ geciteerd worden. Maar daar weet ik het fijne niet van, want daar houd ik me niet mee bezig. Maar wat me wel bezighoudt is inderdaad het culturele aspect van het houden van Goudvissen en Sluierstaarten. Ik had ik onderstaand topic nog een paar filmpjes toegevoegd waarin dit aan de orde komt. Het is een heel ander uitgangspunt dan onze ā€œtraditioneleā€ aquariumhouderij, en daarom begin ik het steeds interessanter te vinden. Ook met de schoonheidsidealen, de kunstuitingen en de exorbitante prijzen die voor sommige vissen neergeteld worden, doet het me een beetje denken aan de windhandel in tulpen in ons eigen landje in de 18e eeuw, waar de prijzen de pan uit rezen en fijnschilders furore maakten met stillevens van tulpen.
 
Dat klopt denk ik wel, als je iemand ā€œnegeertā€ schijn je zijn of haar berichten niet meer te kunnen zien, tenzij ze in een bericht van iemand die je niet ā€œnegeertā€ geciteerd worden. Maar daar weet ik het fijne niet van, want daar houd ik me niet mee bezig. Maar wat me wel bezighoudt is inderdaad het culturele aspect van het houden van Goudvissen en Sluierstaarten. Ik had ik onderstaand topic nog een paar filmpjes toegevoegd waarin dit aan de orde komt. Het is een heel ander uitgangspunt dan onze ā€œtraditioneleā€ aquariumhouderij, en daarom begin ik het steeds interessanter te vinden. Ook met de schoonheidsidealen, de kunstuitingen en de exorbitante prijzen die voor sommige vissen neergeteld worden, doet het me een beetje denken aan de windhandel in tulpen in ons eigen landje in de 18e eeuw, waar de prijzen de pan uit rezen en fijnschilders furore maakten met stillevens van tulpen.

Over dat "negeren " heb ik al een berichtje gestuurd naar een beheerder hoe of wat...

want als anderen die wel blijven zien heeft het weinig zin om ze te negeren, want anderen, zoals

jij reageren daar dan soms weer op en dan ik het niet meer "volgen " [ snap je wat ik bedoel ]

Waar kan ik die filmpjes van jou vinden, want jouw topics zijn er zoveel van :DD

---
 

Terug
Bovenaan