Opstart Van Mijn Sluier Aquarium...


 
Het is jouw topic dus dan kunnen mensen die je op negeren hebt gezet je topic niet zien als het goed is.

Hoezo? Als het goed is?

Is de negeerfunctie dan eigenlijk eerder een blokkeerfunctie of hoe zit het juist?
Want:
Dat de negeerder de berichten van de genegeerde niet meer ziet lijkt me logisch gezien de letterlijke betekenis van negeren (hoewel je ook iets kan negeren zonder hulpmiddelen: gewoon niet lezen/er niet op reageren en klaar, maar soit)
Maar:
Dat de genegeerde ganse topics niet zou zien omdat ze van de negerende (gelieve dit met de juiste klemtoon, dus op de tweede E, te lezen :br::DD) partij zijn... dat snap ik niet. Dat is niet wat negeren (tweede E!) betekent hoor bij mijn weten.
(men mag dit bericht gerust negeren (nog steeds nummer twee) , zelfs blokkeren mocht negeren (juist ja...) niet volstaan:DD)
 
hoewel je ook iets kan negeren zonder hulpmiddelen: gewoon niet lezen/er niet op reageren en klaar, maar soit)

Voor meer duidelijkheid: zie mijn bijdrages tot het topic tot dusver.
Ik kan dat ook veranderen indien gewenst... :DD :DD Simpel verzoekje zal misschien volstaan. But be warned... :devilish:
 
Laten we hier een beetje on topic proberen te blijven en andere opmerkingen over blokkeren kan je eventueel hier kwijt:

 
Dus dan blijf ik mij echt afvragen waarom er zoveel in zit en wat het is :confused:
Van alles en nog wat. Dat betekent gelukkig niet dat het er met grote regelmaat uitgehaald hoeft te worden; zolang een potfilter goed door blijft lopen, hoef je hem in principe niet open te maken.
Ik zag op een van de foto's hier vrij fijn filtermateriaal, een soort filterwol-pads. Op zich is het logisch dat dat meer spul geconcentreerd op één plek verzamelt en daardoor sneller dicht gaat slibben dan ander materiaal. Persoonlijk --maar dat is mijn voorkeur-- zou ik zulk fijn spul niet in een potfilter stoppen. Je blíjft bezig met openmaken.


Dus daarom nogmaals mijn vraag [ en Friesian dit is niet uit eigenwijsheid :DD ]......

Zouden veel mensen hier hun vissen niet wat minder eten moeten geven [ niet uithongeren !! ]

zodat ze minder hard groeien en minder onnodig poepen ?

Het is niet voor niets dat de laatste jaren steeds weer meer onderzoek wordt gedaan naar

die "groeiremmers " die goudvissen aanmaken.

En het oude "gezegde" van dat een goudvis zich aanpast aan de afmeting van de bak klopt wel

en dan natuurlijk niet naar een vissenkom, dat is belachelijk, maar er is toch ook nog een

hele grote tussen weg !!
Zonder je ertoe te willen aansporen om je vissen uit te hongeren ( ;) ) denk ik inderdaad dat er een brede tussenweg mogelijk is tussen te weinig voeren, en gaan voor "zo snel mogelijk, zo groot mogelijk". Wat mensen vergeten is dat goudvissen koudbloedige dieren zijn, en door het hormonenverhaal een flexibele groeicurve hebben. Als er minder gegeven wordt (maar er WEL aan een bepaald minimum voldaan wordt) groeien ze langzamer en blijven ze wat kleiner, maar op een volkomen gezonde manier.

Je kunt er nog over discussiëren over hoeveel voederbeurten verspreid je [gegeven hoeveelheid X] moet geven. In het wild eten de voorouders van de goudvis, grondelend, min of meer continu. Maar dit geldt voor meer vissen in onze hobby. Ik denk zelf dat het uiteindelijk prima is als je je NORMALE goudvissen 1x per dag voert. Niet zoveel dat er wat blijft liggen natuurlijk, maar genoeg om ze even bezig te houden. Ik durf die stelling over SIERgoudvissen (dus alle kweekvormen met dikke buiken en dubbele staarten) niet zo te plaatsen, omdat hun spijsvertering in de regel minder robuust is. Dan is het niet handig om een hele boat load aan voer in één keer te geven. Meerdere keren per dag iets geven lijkt me voor hen beter.


20210518_205828.jpg

Leuk fietsie. Road cyclists unite! :cool:🤟
 

Eindelijk ga ik beginnen met het opzetten van mijn eerste goudvis - aquarium 😎

Ik heb al heel veel andere bakken gehad met tropische vissen van heel groot tot heel klein,

en ook nu heb ik nog twee bakken in huis staan maar nu dus toch eens de "grote Stap" naar sluierstaarten ...

Het is een bak van 110 liter inhoud met daarin natuurlijk een led balk verlichting en daarbij een

Aquaflow 300 Internal Filter van Superfish waar standaard een filterspons in zit en een zak met biologische stenen.

Verwarming komt er niet in, mijn huiskamer is echt warm genoeg.....:DD

Ik ga er een bare - bottom bak van maken, maar wel met twee glazen potten met planten erin, zodat

de zwemruimte zo maximaal mogelijk blijft.

Het is de bedoeling te beginnen met twee of misschien drie kleine [ ongeveer 5 cm ] sluiers .

Ik weet dat er mensen zijn die liever voorstander zijn van heel erg grote bakken en er zijn mensen

die een iets kleinere bak ook geschikt vinden.

Ik hoop dat mijn topic hier niet één grote "scheldpartij" gaat worden met voor en tegenstanders, daar heb

ik niet echt zin in en verwacht dat jullie daar respect voor hebben (y)

De bak staat inmiddels op zijn tafel en is gevuld met water.

Ook heb ik de twee glazen potten, gevuld met Serra aquariumzand er in gezet met in eentje Vallesneria

en in de andere twee Echinodorus blehen Amazone.

In beide bakken heb ik voedingstabletten gedaan en hoop dat ze goed aanslaan...ik weet dat vallesneria

in een startende bak niet makkelijk is, maar ik heb hoop ;)

Nu dus maar twee of drie weken indraaien en kijken wat de ontwikkelingen zijn...

Ik zeg van te voren maar even dat ik een slechte fotograaf ben met een simpel cameraatje 🙄

Zo staat hij er dus nu bij...


Dit is het aquarium waar je goudvissen in gaat doen? Serieus?
 
Dik binnenfilter erop, dat gaan ze zeker waarderen!👍
 
Wat zijn de precieze afmetingen van dit aquarium?

Is het misschien, heel toevallig deze?
Screenshot_2021-06-26-16-36-33-450_com.android.chrome.jpg

Dan een zwarte natuurlijk.
Aan de kap en omlijsting van het aquarium te zien lijkt het er wel op namelijk.
 

Q Nina...

Ik heb werkelijk genoten van die topic van jou over de geschiedenis van de goudvis (y)

Ik heb ook denk ik wel de meeste filmpjes en ook de vele verwijzingen naar andere sites

die je aanhaalt met veel belangstelling bekeken.

Nogmaals mijn dank voor jouw uitgebreide beschrijvingen, zeer interessant :cool:

---
 
Ik heb trouwens toch ook nog even een vraag over voer...

Ik kom hier en ook elders, veel tegen dat men [ diepvries] erwten geeft voor een beter

verteren van het voedsel in het darmkanaal en minder gasvorming.

Nu worden die kort gekookt of gestoomd en daarna van hun schilletje ontdaan voordat

ze aangeboden worden.

Nu vroeg ik mij af ook je dan ook niet gewoon spliterwten kan koken en die in porties invriezen

en die dan later ontdooid geven, want spliterwten zijn al ontdaan van hun buitenste velletjes 💡

Of zitten er andere "nadelen" aan spliterwten ?

---
 
Spliterwten zijn bedoeld om erwtensoep van te maken, die koken meteen tot moes. Diepvriesdoperwtjes kun je gemakkelijk doseren, als ik ze nodig heb schud ik er een paar in een pannetje en kook ze kort. Dan koel ik ze snel af zodat ik ze gemakkelijk kan pellen. Deze werken prima bij verstoppingen.
 
Spliterwten zijn bedoeld om erwtensoep van te maken, die koken meteen tot moes. Diepvriesdoperwtjes kun je gemakkelijk doseren, als ik ze nodig heb schud ik er een paar in een pannetje en kook ze kort. Dan koel ik ze snel af zodat ik ze gemakkelijk kan pellen. Deze werken prima bij verstoppingen.

Dat ze voor erwtensoep werden gebruikt wist ik, maar niet dat ze gelijk

helemaal tot moes gekookt worden.

Dus dan gaat dat niet door en bestel ik een zak diepvrieserwten (y)

---
 
Heb ik ook standaard in mijn vriezer liggen, net als blokjes diepvriesvoer. En ik heb een pot Repashy Soilent Green, waar ik af en toe een hoeveelheid van klaarmaak en vervolgens invries in een ijsblokjesvorm. Ik had het eigenlijk voor mijn Ancistrus gehaald, maar de Sluiers lusten het ook en het belast je water niet. In aanschaf prijzig, maar ik doe er al heel lang mee. Mijn voer heb ik trouwens bij de Fancy Goldfish Store online gekocht, net als Fin & Wound repair en vitaminedruppels van Kingyo.
 
Wat zijn de precieze afmetingen van dit aquarium?

Is het misschien, heel toevallig deze?Bekijk bijlage 327408
Dan een zwarte natuurlijk.
Aan de kap en omlijsting van het aquarium te zien lijkt het er wel op namelijk.
Het feit dat je deze hele simpele vraag niet wil beantwoorden zegt mij al genoeg.

Dit is mijn laatste bijdrage, ik ga hier m'n tijd niet aan verspillen
 
Het feit dat je deze hele simpele vraag niet wil beantwoorden zegt mij al genoeg.

Dit is mijn laatste bijdrage, ik ga hier m'n tijd niet aan verspillen

Ik wist niet dat je "boos " werd :rolleyes:

Het is idd dat aquarium en hij is niet zoals daar staat 100 liter, maar eigenlijk

in totaal 119 liter en ik rond dat naar beneden af naar 115 liter.

[ aftrek van potjes en filter ]

---
 
Klopt inderdaad. Jonge visjes hebben hier voldoende ruimte. Ik ben wel heel benieuwd hoe snel ze zullen gaan groeien...hopelijk heb je nog een poosje plezier van deze bak :))

 
We gaan ondertussen vrolijk verder met het laten indraaien van de bak en ondertussen heb

ik een tweede interne filter erbij gezet.

Het is er eentje die 800 liter per uur doet, dus samen met die eerste is dat 1200 liter.

Afgerond naar beneden misschien 800 of 900 liter samen :cool:

Hier zit ook een apart gedeelte met bio vulling op en dat gedeelte heb ik er nog eentje

van bijbesteld om die er ook nog tussen te kunnen zetten met bio - spul!!

Je kunt namelijk die aparte bakjes gewoon met magneetsluiting aan elkaar verbinden :DD

Het onderste, dubbele gedeelte zit bij mij nu een grove spons en een fijnere spons en

in het bakje erboven de bio...

Het betreft de " Sicce Shark 800 " waarvan hier een mooie en duidelijke uitleg op Y.T.





---
 
Ik ben ook wel benieuwd of die fijn in gebruik is. 🙃 Zoek weer wat goede binnenfilters.

Ik probeer niet te veel meer af te gaan op wat die bekende youtubers zeggen over filters, lol. Dingen helemaal de hemel inprijzen terwijl ze helemaal niet veel voor hoeven te stellen. Alleen zij weten voor hoeveel ze gesponsord worden om die praatjes te houden....
 
Ik heb hem nu twee dagen er in hangen en wat mij als eerste opviel was dat hij

heel erg stil is :cool:

Ik heb het uitstroomkapje met pijpje er af gelaten, zodat hij via die brede spleet

het water gespreid in de breedte door de bak gooit , waardoor er niet teveel extra stroming

ontstaat.

Dat doet die andere filter al waardoor er beweging genoeg in het oppervlak zit voor

de toevoer van zuurstof !

Ik hoop dat het andere tussenbakje snel komt, zodat ik die er tussen kan zetten.

Ik heb dit filmpje er alleen maar bijgezet omdat hij erg duidelijk alles laat zien.

Natuurlijk wordt hij betaald, maar ik heb nog anderen ook gezien en verder moet

je het toch zelf ondervinden.

Maar ik vind de prijs niet echt heel hoog, dus goed om te proberen :DD

---
 
We gaan ondertussen vrolijk verder met het laten indraaien van de bak en ondertussen heb

ik een tweede interne filter erbij gezet.

Het is er eentje die 800 liter per uur doet, dus samen met die eerste is dat 1200 liter.

Afgerond naar beneden misschien 800 of 900 liter samen :cool:

Hier zit ook een apart gedeelte met bio vulling op en dat gedeelte heb ik er nog eentje

van bijbesteld om die er ook nog tussen te kunnen zetten met bio - spul!!

Je kunt namelijk die aparte bakjes gewoon met magneetsluiting aan elkaar verbinden :DD

Het onderste, dubbele gedeelte zit bij mij nu een grove spons en een fijnere spons en

in het bakje erboven de bio...

Het betreft de " Sicce Shark 800 " waarvan hier een mooie en duidelijke uitleg op Y.T.





---

Ik heb deze lang geleden nog gehad, is een heel oud type filter, bestaat al enkele decennia.
Ik geef die geen week vooraleer je die moet uitkuisen.
Je zal het wel merken. Eens die een bepaalde vervuilingsgraad heeft stopt die gewoon met werken (zoals alle soorten binnenfilter van deze opbouw).
Dat je niet (veel) buiten komt zal hier een groot voordeel zijn. Ik zou geen seconde meer gerust zijn wetende dat m'n filters quasi continu gaan uitvallen.
 
Laatst bewerkt:
Bijkomstig.... het smoren van de ingaande waterstroom is nooit een goed idee, iedereen met een potfiter weet dat.
Dit zorgt voor cavitatie in het rotorhuis, met lawaai en vroegtijdige slijtage tot gevolg.
 
Ik ben wel benieuwd inderdaad hoe goed de stroming is en blijft. In sommige reviews lees je ook dat de aansluitpunten (die magneetgevallen) niet 100% afsluiten en zo bypass geven. Dan wordt er van onderen maar weinig afgezogen. Kan natuurlijk zijn dat die mensen gewoon pech hadden.

Keep us posted......
 
Ik volg dit topic graag. Maar niet omdat ik het een succesverhaal vind... :juggle:
Maar goed, fijn dat je ons toch op de hoogte wilt houden dus.
 
Ik ben wel benieuwd inderdaad hoe goed de stroming is en blijft. In sommige reviews lees je ook dat de aansluitpunten (die magneetgevallen) niet 100% afsluiten en zo bypass geven. Dan wordt er van onderen maar weinig afgezogen. Kan natuurlijk zijn dat die mensen gewoon pech hadden.

Keep us posted......

Ik heb wel gemerkt dat je die verschillende delen wel GOED op elkaar moet

zetten met dat magneet in het midden.

Je kunt ze er ook een beetje "scheef" op zetten en dan lijken ze goed te zitten.

Dus goed controleren en verder wacht ik het af, tot nu toe is die stroming geweldig ;)

---
 
Omdat foto s meet zeggen dan praatjes.

2x JBL 1500 en interne 1000 uvc. en nog een interne 500 als hufterblokkade. Sponzen om de inlaat.

3 weken later, 1 van de JBL, 4 sluiers en een invasie slobber baby s. Ik hevel elke dag ook nog zichtbare drollen weg.

Dat gaat niet werken met een emmertje ;)


Bekijk bijlage 327323Bekijk bijlage 327325Bekijk bijlage 327326

Tijdje terug nog een jbl 900 bij geplaatst. Niet omdat ik het leuk vind maar zoals je zie toch echt wel nodig met die drek vissen.

Wat voor voer gaat er in deze bak eigenlijk? En in welke hoeveelheden/verhoudingen ongeveer?

Dit is even een nerd-zijstraatje hoor. :p

Maar ik las een keer artikels over dat als er verhoudingsgewijs veel koolhydraten in het voer zitten, allerlei beestjes daarvan gaan snoepen en er veel meer bruine "drek" geproduceerd wordt.
Voordeel: er wordt in die drek nitraat vastgezet. Dit verklaart deels waarom sommigen "automatisch" een lage nitraat in hun bak hebben.
Nadeel: het afval (dat lijkt op bruine biofilm maar niet hetzelfde is) verstopt de filters sneller. En je krijgt door afbraakproducten + bacteriën een wat hogere belasting van je water. Gelukkig heb jij dan nog UV in gebruik. :)
 
Dat is een goeie om te onthouden. Ik ben net de overgang aan het maken van voer met GMO Soja en voer met tarwe naar voer met vismeel. Ben benieuwd...
 
Wat voor voer gaat er in deze bak eigenlijk? En in welke hoeveelheden/verhoudingen ongeveer?

Dit is even een nerd-zijstraatje hoor. :p

Maar ik las een keer artikels over dat als er verhoudingsgewijs veel koolhydraten in het voer zitten, allerlei beestjes daarvan gaan snoepen en er veel meer bruine "drek" geproduceerd wordt.
Voordeel: er wordt in die drek nitraat vastgezet. Dit verklaart deels waarom sommigen "automatisch" een lage nitraat in hun bak hebben.
Nadeel: het afval (dat lijkt op bruine biofilm maar niet hetzelfde is) verstopt de filters sneller. En je krijgt door afbraakproducten + bacteriën een wat hogere belasting van je water. Gelukkig heb jij dan nog UV in gebruik. :)

Gaan we weer even topic hoppen ;)

Foei, foei, jij ben niet up to date met al mijn berichten in mijn foto album. Zie de nerdy voederlijst zowat onderin.


Mijn tweede UVC filter is overleden. Het filter niet maar de UVC lamp wel:( Aquael nummer 3 ga ik niet aan beginnen. Moet me nog een verdiepen in een andere optie en moet Click and go systeem zijn en geen slangen drama s want de kans dat ik dan ook nog weer een JBL om zeep help is te groot.
 
(sorry @musketier ik ga hierna weer on-topic!!)

Gaan we weer even topic hoppen ;)

Foei, foei, jij ben niet up to date met al mijn berichten in mijn foto album. Zie de nerdy voederlijst zowat onderin.


Mijn tweede UVC filter is overleden. Het filter niet maar de UVC lamp wel:( Aquael nummer 3 ga ik niet aan beginnen. Moet me nog een verdiepen in een andere optie en moet Click and go systeem zijn en geen slangen drama s want de kans dat ik dan ook nog weer een JBL om zeep help is te groot.
Ik vind je wel streng hoor @michelle1! :DD Moet ik me een bericht uit februari voor de geest halen, haha.

Als ik het goed begrijp heb je dus 24/7 wat groenvoer in de bak liggen. Ik snap wel dat je dat doet voor je vissen. Dat zou dan wel een reden kunnen zijn dat er zoveel vuil ophoopt. Wil zeker niet zeggen dat je daar iets mee moet, maar misschien is het een interessante vaststelling. ;)

Verder voer je blijkbaar zo'n beetje alles wat er aan vissenvoer bestaat. Dat is wat lastig analyseren. :p

Ik heb zelf trouwens op de Rio 240 een HOB-filter in gebruik met ingebouwde UV. Zou zoiets een aanvulling voor je kunnen zijn?
 
@ Gino...

Ik maak mij niet zo snel ergens druk om hoor ....ook dit is interessant ;)

---
 
(sorry @musketier ik ga hierna weer on-topic!!)


Ik vind je wel streng hoor @michelle1! :DD Moet ik me een bericht uit februari voor de geest halen, haha.

Als ik het goed begrijp heb je dus 24/7 wat groenvoer in de bak liggen. Ik snap wel dat je dat doet voor je vissen. Dat zou dan wel een reden kunnen zijn dat er zoveel vuil ophoopt. Wil zeker niet zeggen dat je daar iets mee moet, maar misschien is het een interessante vaststelling. ;)

Verder voer je blijkbaar zo'n beetje alles wat er aan vissenvoer bestaat. Dat is wat lastig analyseren. :p

Ik heb zelf trouwens op de Rio 240 een HOB-filter in gebruik met ingebouwde UV. Zou zoiets een aanvulling voor je kunnen zijn?

Het groen voer is voor de slobbers daar kunnen de sluiers niet bij. Dat ligt tactisch hufterproof verstopt anders verhongeren de slobbers. De sluiers breken de boel af of zwemmen zich vast onder het hout voor alles wat je verstop daarom heb ik de interne filters zo geplaatst dat ze onstabiel worden en worden weg geblazen door de stroming in die hoeken.

Jij heb tijd zat vannacht om te analyseren. Ik ben wel benieuwd dat scheelt mij een hoop werk :DD

Nu je toch bezig ben met het analyseren van filter optie s. Ik heb rondom stabilisatie strips van een cm of 4/5? moet even exact meten, Misschien heb je nog meer ideeen?
 
Ik heb vandaag twee parelschubben besteld en als alles goed gaat [ en dat gaat lukken ]

komen ze morgen binnen :cool:

Ik had enkele weken gelden gelukkig een bedrijf gevonden die ook vissen opstuurt .

Ik werd door hun, via mail op één dag wel enkele malen keurig steeds beantwoord met

wat ze hadden zitten en wat ik zocht en daarna hebben ze er twee voor mij uitgezocht

die volgens hun erg mooi en gezond waren .

Daarvan stuurden ze eerst nog even twee foto's, waarna ik pas hoefde te beslissen.

FANTASTISCHE service

Dus in de loop van morgen worden ze gebracht via UPS vanuit België.

Heel erg spannend natuurlijk, maar ook vreselijk leuk.

Het is één rode parelschub en één rood/zwarte parelschub met een " high head "

Beiden ongeveer 8 cm groot.

Ik kan niet wachten :DD

Hierbij even de foto's die ik van hun kreeg.



 

Terug
Bovenaan