Wat is er nieuw

Opstart Van Mijn Sluier Aquarium...

aquabelg

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
12 september 2020
Leeftijd
57
Ik wil je geen schrik aanjagen(of mss eigenlijk wel), maar ik heb een tijd terug 's morgens een sluier teruggevonden tussen de planten, gewoon vastgezwommen-echt echt waar! Waarschijnlijk nog niet zoo lang, gelukkig, maar de planten zijn diezelfde dag nog serieus uitgedund én gesnoeid...en iets erna gewoon uit de bak gehaald. Gezien de grootte(klein dus) en de minieme zwemcapaciteit van je pearls zou ik de planten toch nog maar eens een overpeinzing geven als ik jou was.

Maar goed, ik ben dan ook echt een bare-bottom adept.:LOL:

Topicstarter
musketier

musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Leeftijd
67
Waarom doe je eigenlijk niet een laagje zand in het aquarium zelf? Dan kunnen ze iig een beetje grondelen, daar houden ze van.

Ik heb speciaal voor de sluiers gekozen voor " bare Bottom ".

Geen kans op verkeerde dingen in hun mond of keel en minder "rotzooi"

En ik moet zeggen hoe meer voorbeelden ik er van zie op internet, het heeft wel iets :cool:

Ik wil je geen schrik aanjagen(of mss eigenlijk wel), maar ik heb een tijd terug 's morgens een sluier teruggevonden tussen de planten, gewoon vastgezwommen-echt echt waar! Waarschijnlijk nog niet zoo lang, gelukkig, maar de planten zijn diezelfde dag nog serieus uitgedund én gesnoeid...en iets erna gewoon uit de bak gehaald. Gezien de grootte(klein dus) en de minieme zwemcapaciteit van je pearls zou ik de planten toch nog maar eens een overpeinzing geven als ik jou was.

Maar goed, ik ben dan ook echt een bare-bottom adept.:LOL:

Dat ze gewoon in planten vast komen te zitten vind ik wel een erg kleine kans...

Maar ik heb een uurtje geleden toch voor alle zekerheid de twee glazen bakken eruit gehaald

en het zand wat er in zat rook idd niet heel erg fris :oops:

Ik heb de planten nog wel in een emmer zitten en ga morgen verder kijken wat ik er mee

ga doen.

Het zand heb ik weggegooid...

---

aquabelg

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
12 september 2020
Leeftijd
57
Vooral zorgen dat ze 'erdoor' kunnen zwemmen, das belangrijk.

Nicolientje-W

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2018
wat die planten betreft, ikzelf gebruik ijsbakjes van hertog ijs met grind erin om de planten in te doen

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 juni 2019
Bosje waterpest ( zonder loodjes/elastiekjes oid) kun je ook los in de bak laten drijven. Dit produceert zuurstof en je visjes zullen het een lekkere snack vinden. Roodkapje hier is er echt fan van, meer dan de andere twee.

MyDusty89

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2018
Leeftijd
32
Het kan wel met planten. Hier twee voorbeelden van mijn aquarium. Vallisneria is echt mijn favoriete plant, doet het super goed en laten ze met rust. Ik heb het nu ook in mijn nieuwe aquarium, maar moet nu nog groeien voor het foto waardig is haha.
Als het 'ecosysteem', maar stabiel is dan heb je er op het waterwisselen en bodem zuigen geen werk aan. Had ook bijna geen alg meer, nu moet het eerst weer allemaal stabiliseren.

Bijlagen

• AquariumVallisneria.jpg
    AquariumVallisneria.jpg
    5.3 MB · Weergaven: 31
  • AquariumLeopold.jpg
    AquariumLeopold.jpg
    103.3 KB · Weergaven: 31
Topicstarter
musketier

musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Leeftijd
67
Het kan wel met planten. Hier twee voorbeelden van mijn aquarium. Vallisneria is echt mijn favoriete plant, doet het super goed en laten ze met rust. Ik heb het nu ook in mijn nieuwe aquarium, maar moet nu nog groeien voor het foto waardig is haha.
Als het 'ecosysteem', maar stabiel is dan heb je er op het waterwisselen en bodem zuigen geen werk aan. Had ook bijna geen alg meer, nu moet het eerst weer allemaal stabiliseren.

Ziet er zeker leuk uit je bak, maar ik heb nu mijn hele leven al bakken met

bodems en planten gehad, dat ik nu eens met de sluiers een "kale - bodem " wilde ;)

---

Topicstarter
musketier

musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Leeftijd
67
Vandaag heb ik ongeveer één derde van het water ververst.

De twee bosjes met planten die ik er gisteren uit had gehaald, heb ik nu er

weer op een andere manier ingedaan.

Als je nieuwe plantjes koopt zitten die in plastic potjes met tegenwoordig een schijfje

van terracotta ipv een loodje.

Door die schijfjes heb ik de bosjes [ apart] geschoven en met een tie rip aan het potje bevestigd.

Aan die potjes een zuignap en klaar was ik.

Nu eens kijken of ze het zonder zand / grind ook gaan doen en afwachten wat onze "lieve" schatjes

er mee gaan doen :rolleyes: :DD

---

LaLizzerd

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
18 januari 2020
Leeftijd
31
Met planten die voeding uit de waterkolom halen en niet vanuit de bodem ga je het meeste succes hebben. Zulke planten hebben de wortels voornamelijk om ergens te blijven staan ipv voedingsopname :)

Topicstarter
musketier

musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Leeftijd
67
Met planten die voeding uit de waterkolom halen en niet vanuit de bodem ga je het meeste succes hebben. Zulke planten hebben de wortels voornamelijk om ergens te blijven staan ipv voedingsopname :)

Deze krijgen gewoon nog een kans en daarna kijk ik wel eventueel :DD

---

Topicstarter
musketier

musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Leeftijd
67
Wie had ooit gedacht dat ik in mijn leven nog eens één voor één doperwtjes uit

hun velletje zou drukken [ na een tijdje in heet water ] om daar een paar van aan

mijn vissen te geven ??

Als ik dat zelf ooit had gezegd had ik mijzelf laten opnemen :oopss:

Maarrrrrrrr....vanmorgen gedaan en een paar van die uitgeperste "dingen" aan de sluiers gegevens.

Ik kreeg de indruk dat het ook hun eerste keer was dat ze die zagen, maar na een half uurtje

waren ze toch opgegeten [ de één was wat sneller dan de ander ]

Straks toch ook maar een klein beetje "echt" voer geven ;)

Ze zijn trouwens nog wel een beetje "schrikkerig" als ik voor de bak kom en kruipen dan

samen in een hoekje, maar ik hoop dat dat vanzelf wel beter zal gaan.

---

roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Leeftijd
38
Wie had ooit gedacht dat ik in mijn leven nog eens één voor één doperwtjes uit

hun velletje zou drukken [ na een tijdje in heet water ] om daar een paar van aan

mijn vissen te geven ??

Als ik dat zelf ooit had gezegd had ik mijzelf laten opnemen :oopss:

Maarrrrrrrr....vanmorgen gedaan en een paar van die uitgeperste "dingen" aan de sluiers gegevens.

Ik kreeg de indruk dat het ook hun eerste keer was dat ze die zagen, maar na een half uurtje

waren ze toch opgegeten [ de één was wat sneller dan de ander ]

Straks toch ook maar een klein beetje "echt" voer geven ;)

Ze zijn trouwens nog wel een beetje "schrikkerig" als ik voor de bak kom en kruipen dan

samen in een hoekje, maar ik hoop dat dat vanzelf wel beter zal gaan.

---

Heb je ze wel aan de kook gebracht? Hier zijn doperwtjes favoriet namelijk, mits ze goed gekookt zijn, zijn wij achter gekomen. Ik kook ze ca. 2 minuten, dan zijn ze zacht genoeg om te eten, maar nog hard genoeg om ze prettig uit hun schilletje te kunnen douwen zonder dat ze moes worden.

Topicstarter
musketier

musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Leeftijd
67
Heb je ze wel aan de kook gebracht? Hier zijn doperwtjes favoriet namelijk, mits ze goed gekookt zijn, zijn wij achter gekomen. Ik kook ze ca. 2 minuten, dan zijn ze zacht genoeg om te eten, maar nog hard genoeg om ze prettig uit hun schilletje te kunnen douwen zonder dat ze moes worden.

Ik had ze in het heetste water uit de boiler ongeveer 30 minuten gelegd.

Ze voelde erg zacht aan [ misschien iets te zacht ??]

---

roberto1983

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2020
Leeftijd
38
Ik had ze in het heetste water uit de boiler ongeveer 30 minuten gelegd.

Ze voelde erg zacht aan [ misschien iets te zacht ??]

---

hmm, dat is wel een heel andere methode ja. Wat ik doe is water aan de kook brengen, dan gooi ik ze erin, time ik 2-2.5 minuten, gooi ik ze in koud water om ze af te koelen en dan pellen.

Topicstarter
musketier

musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Leeftijd
67
hmm, dat is wel een heel andere methode ja. Wat ik doe is water aan de kook brengen, dan gooi ik ze erin, time ik 2-2.5 minuten, gooi ik ze in koud water om ze af te koelen en dan pellen.

Misschien moet ik ze de volgende keer iets korter er in doen ;)

---

michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Ik gebruik diepvries erwten. Zo groot mogelijke maat. Zit verschil in, velderwten en wat ze nog meer hebben verzonnen. Handje in soepkom en water en dan in magnetron kook erover en laten staan dat afgekoeld is en dan pellen en klein te snijden indien nodig.

In de supermarkt sta ik de zakken te betasten om te voelen zijn het grote en dan dat pellen is inderdaad een klusje die ze verzinnen in een instelling volgens mij :DD

Topicstarter
musketier

musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Leeftijd
67
Ik gebruik diepvries erwten. Zo groot mogelijke maat. Zit verschil in, velderwten en wat ze nog meer hebben verzonnen. Handje in soepkom en water en dan in magnetron kook erover en laten staan dat afgekoeld is en dan pellen en klein te snijden indien nodig.

In de supermarkt sta ik de zakken te betasten om te voelen zijn het grote en dan dat pellen is inderdaad een klusje die ze verzinnen in een instelling volgens mij :DD

Degene die voor mij boodschappen doet had hele kleintjes uit de diepvries

meegenomen. :rolleyes:

Maar goed......volgende keer wat grotere.....
---

Topicstarter
musketier

musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Leeftijd
67
Even weer een update...

De twee schobbejakken doen het eigenlijk hartstikke goed.

Ze zien er erg gezond uit en zijn zeer levendig en eten ook goed :cool:

Vanmorgen even het water gecheckt en o.a. de twee belangrijkste waardes, [ nitraat en nitriet]

waren goed...nitraat een klein beetje en nitriet niks !!

Vanmiddag voor de tweede keer toch maar lekker water verversen voor een derde denk ik en

dan gelijk bodem schoonzuigen en voorraam schoonmaken van wat alg.

De twee plantjes leven nog steeds ;)(y)

Gisteren trouwens voor de eerste keer wat diepvries rode larven gegevens.

Eerst keken ze even raar, maar begonnen het toch wel lekker te vinden...

De volgende keer weer een ander diepvries product...

Ik doe maar geen foto, want ten eerste is er niet veel veranderd en ten tweede moet ik eens

gaan uitkijken naar een erg goed [ maar ook betaalbaar !!!] fototoestelletje, want het digitale ding

wat ik nu heb kan ik niet mee overweg :S

---

Topicstarter
musketier

musketier

Well-known member
Lid geworden
20 november 2008
Leeftijd
67
Vanmiddag voor het eerst de ingevroren pekelkreeftjes gegeven.

Natuurlijk eerst laten ontdooien ;)

Ik dacht eerst dat één zo'n blokje misschien teveel was, maar ze vonden het

echt geweldig !!

De bloedwormen waren ook al een succes :cool:

De volgende keer de ingevroren watervlooien proberen...heb ik toch nog weer meer voer

om mee te wisselen elke keer!!

---

Bovenaan