Opstart Van Mijn Sluier Aquarium...


Ik wil je geen schrik aanjagen(of mss eigenlijk wel), maar ik heb een tijd terug 's morgens een sluier teruggevonden tussen de planten, gewoon vastgezwommen-echt echt waar! Waarschijnlijk nog niet zoo lang, gelukkig, maar de planten zijn diezelfde dag nog serieus uitgedund én gesnoeid...en iets erna gewoon uit de bak gehaald. Gezien de grootte(klein dus) en de minieme zwemcapaciteit van je pearls zou ik de planten toch nog maar eens een overpeinzing geven als ik jou was.

Maar goed, ik ben dan ook echt een bare-bottom adept.:LOL:
 
Waarom doe je eigenlijk niet een laagje zand in het aquarium zelf? Dan kunnen ze iig een beetje grondelen, daar houden ze van.

Ik heb speciaal voor de sluiers gekozen voor " bare Bottom ".

Geen kans op verkeerde dingen in hun mond of keel en minder "rotzooi"

En ik moet zeggen hoe meer voorbeelden ik er van zie op internet, het heeft wel iets :cool:


Ik wil je geen schrik aanjagen(of mss eigenlijk wel), maar ik heb een tijd terug 's morgens een sluier teruggevonden tussen de planten, gewoon vastgezwommen-echt echt waar! Waarschijnlijk nog niet zoo lang, gelukkig, maar de planten zijn diezelfde dag nog serieus uitgedund én gesnoeid...en iets erna gewoon uit de bak gehaald. Gezien de grootte(klein dus) en de minieme zwemcapaciteit van je pearls zou ik de planten toch nog maar eens een overpeinzing geven als ik jou was.

Maar goed, ik ben dan ook echt een bare-bottom adept.:LOL:


Dat ze gewoon in planten vast komen te zitten vind ik wel een erg kleine kans...

Maar ik heb een uurtje geleden toch voor alle zekerheid de twee glazen bakken eruit gehaald

en het zand wat er in zat rook idd niet heel erg fris :oops:

Ik heb de planten nog wel in een emmer zitten en ga morgen verder kijken wat ik er mee

ga doen.

Het zand heb ik weggegooid...

---
 
Vooral zorgen dat ze 'erdoor' kunnen zwemmen, das belangrijk.
 
wat die planten betreft, ikzelf gebruik ijsbakjes van hertog ijs met grind erin om de planten in te doen
 
Bosje waterpest ( zonder loodjes/elastiekjes oid) kun je ook los in de bak laten drijven. Dit produceert zuurstof en je visjes zullen het een lekkere snack vinden. Roodkapje hier is er echt fan van, meer dan de andere twee.
 
Het kan wel met planten. Hier twee voorbeelden van mijn aquarium. Vallisneria is echt mijn favoriete plant, doet het super goed en laten ze met rust. Ik heb het nu ook in mijn nieuwe aquarium, maar moet nu nog groeien voor het foto waardig is haha.
Als het 'ecosysteem', maar stabiel is dan heb je er op het waterwisselen en bodem zuigen geen werk aan. Had ook bijna geen alg meer, nu moet het eerst weer allemaal stabiliseren.
 

Bijlagen

  • AquariumVallisneria.jpg
    AquariumVallisneria.jpg
    474.2 KB · Weergaven: 174
  • AquariumLeopold.jpg
    AquariumLeopold.jpg
    103.3 KB · Weergaven: 167
Het kan wel met planten. Hier twee voorbeelden van mijn aquarium. Vallisneria is echt mijn favoriete plant, doet het super goed en laten ze met rust. Ik heb het nu ook in mijn nieuwe aquarium, maar moet nu nog groeien voor het foto waardig is haha.
Als het 'ecosysteem', maar stabiel is dan heb je er op het waterwisselen en bodem zuigen geen werk aan. Had ook bijna geen alg meer, nu moet het eerst weer allemaal stabiliseren.

Ziet er zeker leuk uit je bak, maar ik heb nu mijn hele leven al bakken met

bodems en planten gehad, dat ik nu eens met de sluiers een "kale - bodem " wilde ;)

---
 
Vandaag heb ik ongeveer één derde van het water ververst.

De twee bosjes met planten die ik er gisteren uit had gehaald, heb ik nu er

weer op een andere manier ingedaan.

Als je nieuwe plantjes koopt zitten die in plastic potjes met tegenwoordig een schijfje

van terracotta ipv een loodje.

Door die schijfjes heb ik de bosjes [ apart] geschoven en met een tie rip aan het potje bevestigd.

Aan die potjes een zuignap en klaar was ik.

Nu eens kijken of ze het zonder zand / grind ook gaan doen en afwachten wat onze "lieve" schatjes

er mee gaan doen :rolleyes: :DD





---
 
Met planten die voeding uit de waterkolom halen en niet vanuit de bodem ga je het meeste succes hebben. Zulke planten hebben de wortels voornamelijk om ergens te blijven staan ipv voedingsopname :)
 
Met planten die voeding uit de waterkolom halen en niet vanuit de bodem ga je het meeste succes hebben. Zulke planten hebben de wortels voornamelijk om ergens te blijven staan ipv voedingsopname :)

Deze krijgen gewoon nog een kans en daarna kijk ik wel eventueel :DD

---
 
Wie had ooit gedacht dat ik in mijn leven nog eens één voor één doperwtjes uit

hun velletje zou drukken [ na een tijdje in heet water ] om daar een paar van aan

mijn vissen te geven ??

Als ik dat zelf ooit had gezegd had ik mijzelf laten opnemen :oopss:

Maarrrrrrrr....vanmorgen gedaan en een paar van die uitgeperste "dingen" aan de sluiers gegevens.

Ik kreeg de indruk dat het ook hun eerste keer was dat ze die zagen, maar na een half uurtje

waren ze toch opgegeten [ de één was wat sneller dan de ander ]

Straks toch ook maar een klein beetje "echt" voer geven ;)

Ze zijn trouwens nog wel een beetje "schrikkerig" als ik voor de bak kom en kruipen dan

samen in een hoekje, maar ik hoop dat dat vanzelf wel beter zal gaan.

---
 
Wie had ooit gedacht dat ik in mijn leven nog eens één voor één doperwtjes uit

hun velletje zou drukken [ na een tijdje in heet water ] om daar een paar van aan

mijn vissen te geven ??

Als ik dat zelf ooit had gezegd had ik mijzelf laten opnemen :oopss:

Maarrrrrrrr....vanmorgen gedaan en een paar van die uitgeperste "dingen" aan de sluiers gegevens.

Ik kreeg de indruk dat het ook hun eerste keer was dat ze die zagen, maar na een half uurtje

waren ze toch opgegeten [ de één was wat sneller dan de ander ]

Straks toch ook maar een klein beetje "echt" voer geven ;)

Ze zijn trouwens nog wel een beetje "schrikkerig" als ik voor de bak kom en kruipen dan

samen in een hoekje, maar ik hoop dat dat vanzelf wel beter zal gaan.

---

Heb je ze wel aan de kook gebracht? Hier zijn doperwtjes favoriet namelijk, mits ze goed gekookt zijn, zijn wij achter gekomen. Ik kook ze ca. 2 minuten, dan zijn ze zacht genoeg om te eten, maar nog hard genoeg om ze prettig uit hun schilletje te kunnen douwen zonder dat ze moes worden.
 
Heb je ze wel aan de kook gebracht? Hier zijn doperwtjes favoriet namelijk, mits ze goed gekookt zijn, zijn wij achter gekomen. Ik kook ze ca. 2 minuten, dan zijn ze zacht genoeg om te eten, maar nog hard genoeg om ze prettig uit hun schilletje te kunnen douwen zonder dat ze moes worden.

Ik had ze in het heetste water uit de boiler ongeveer 30 minuten gelegd.

Ze voelde erg zacht aan [ misschien iets te zacht ??]

---
 
Ik had ze in het heetste water uit de boiler ongeveer 30 minuten gelegd.

Ze voelde erg zacht aan [ misschien iets te zacht ??]

---

hmm, dat is wel een heel andere methode ja. Wat ik doe is water aan de kook brengen, dan gooi ik ze erin, time ik 2-2.5 minuten, gooi ik ze in koud water om ze af te koelen en dan pellen.
 
hmm, dat is wel een heel andere methode ja. Wat ik doe is water aan de kook brengen, dan gooi ik ze erin, time ik 2-2.5 minuten, gooi ik ze in koud water om ze af te koelen en dan pellen.

Misschien moet ik ze de volgende keer iets korter er in doen ;)

---
 
Ik gebruik diepvries erwten. Zo groot mogelijke maat. Zit verschil in, velderwten en wat ze nog meer hebben verzonnen. Handje in soepkom en water en dan in magnetron kook erover en laten staan dat afgekoeld is en dan pellen en klein te snijden indien nodig.

In de supermarkt sta ik de zakken te betasten om te voelen zijn het grote en dan dat pellen is inderdaad een klusje die ze verzinnen in een instelling volgens mij :DD
 
Ik gebruik diepvries erwten. Zo groot mogelijke maat. Zit verschil in, velderwten en wat ze nog meer hebben verzonnen. Handje in soepkom en water en dan in magnetron kook erover en laten staan dat afgekoeld is en dan pellen en klein te snijden indien nodig.

In de supermarkt sta ik de zakken te betasten om te voelen zijn het grote en dan dat pellen is inderdaad een klusje die ze verzinnen in een instelling volgens mij :DD

Degene die voor mij boodschappen doet had hele kleintjes uit de diepvries

meegenomen. :rolleyes:

Maar goed......volgende keer wat grotere.....
---
 
Even weer een update...

De twee schobbejakken doen het eigenlijk hartstikke goed.

Ze zien er erg gezond uit en zijn zeer levendig en eten ook goed :cool:

Vanmorgen even het water gecheckt en o.a. de twee belangrijkste waardes, [ nitraat en nitriet]

waren goed...nitraat een klein beetje en nitriet niks !!

Vanmiddag voor de tweede keer toch maar lekker water verversen voor een derde denk ik en

dan gelijk bodem schoonzuigen en voorraam schoonmaken van wat alg.

De twee plantjes leven nog steeds ;)(y)

Gisteren trouwens voor de eerste keer wat diepvries rode larven gegevens.

Eerst keken ze even raar, maar begonnen het toch wel lekker te vinden...

De volgende keer weer een ander diepvries product...

Ik doe maar geen foto, want ten eerste is er niet veel veranderd en ten tweede moet ik eens

gaan uitkijken naar een erg goed [ maar ook betaalbaar !!!] fototoestelletje, want het digitale ding

wat ik nu heb kan ik niet mee overweg :S

---
 
Vanmiddag voor het eerst de ingevroren pekelkreeftjes gegeven.

Natuurlijk eerst laten ontdooien ;)

Ik dacht eerst dat één zo'n blokje misschien teveel was, maar ze vonden het

echt geweldig !!

De bloedwormen waren ook al een succes :cool:

De volgende keer de ingevroren watervlooien proberen...heb ik toch nog weer meer voer

om mee te wisselen elke keer!!

---
 
Toch maar weer even een kleine update , maar eigenlijk alleen maar

positief nieuws...

De twee planten, die ik zonder grond, gewoon in een netpotje heb vastgezet

en met een zuignap aan het raam, doen het eigenlijk best nog wel goed

en duidelijk is onderaan de potjes ook de mooie nieuwe , witte wortels te zien.

Hopen dat dat nog een tijdje doorgaat zo ;)

De twee Pearls zijn al best wel wat gegroeid en eten goed en zijn de hele dag

vrolijk aan het rondzwemmen.

Op de rechter is [ niet duidelijk ] te zien dat de witte "wen" op zijn kop groter is geworden.

Vanmiddag weer eens even wat water verversen .

Dus niet heel veel nieuws, maar dat is natuurlijk ook gewoon goed :DD
 

Bijlagen

  • IMG_1931.JPG
    IMG_1931.JPG
    132.3 KB · Weergaven: 153
  • IMG_1932.JPG
    IMG_1932.JPG
    152.4 KB · Weergaven: 150
  • IMG_1933.JPG
    IMG_1933.JPG
    110.5 KB · Weergaven: 153
Zo koddig :smitten:

Eindelijk eens foto s, beter slecht foto s dan geen foto s hoor.

Zo te zien de rechter heeft een wat langer lijf. Misschien voor de vis een voordeel.

Naar mijn weten heeft een pearl geen wen groei. Bulten op de kop heet een crown, Toch net wat sjeiker ;) Nu duimen dat het dan ook sjeik blijft. In mijn foto album staan wat leuke en minder leuke plaatjes van een crown pearl.

Kan het niet goed zien op je foto dus wellicht heeft deze toch wen groei. Dan heb je helemaal een apart monstertje
 
Bedankt voor jullie reacties ;)

En Michelle....je hebt helemaal gelijk, ik heb het nog eens nagekeken en ook

de foto's bij jou gezien en het is idd een "crown " en geen "wel ".

Hij is zeker ook wat minder "rond" dan die andere, maar misschien is die

andere "zwanger" :unsure:

Net een derde van het water ververst, dus alles is weer fris en fruitig :DD

---
 
Hmm, des te meer ik naar je foto kijk des te meer ik ga twijfelen of de rechtse wel een pearl scale is. Ik kan niet inzoomen in je foto maar die kop is eigenlijk veel te groot voor een pearl. Het lichaam en vinnen/staart lengte klopt ook niet. Een pearl hoort kogelrond te zijn met een heel klein kopje in verhouding tot het lichaam.

Als jij wen groei zie ben ik bang dat je een van het grootste soortje heb ontvangen. Een oranda vorm.:eek:

Kijk eens naar de schubben. Een pearl heeft geen schubben maar allemaal knobbeltjes. Niet overlappend als schubben maar rijen naast elkaar.

Maak eens een zij foto van de ander om de vorm en verhoudingen beter te zien.

Sluiers zijn nogal bizar maar zwanger lijkt me een te bizarre situatie ;)
 
Foto's nemen is voor mij erg moeilijk, omdat ik geen heel erg goede camera

heb en de vissen niet lekker stil blijven zitten...hahaha

Ik heb wel twee foto's die de verkoper stuurde, genomen van de bovenkant.

Die met de " Crown" is degene met de zwarte tekeningen erop.

Dat zwart gaat trouwens wel langzaam minder worden en dat vind ik wel jammer.

Maar het is zeker wel een Pearl, alleen iets "slanker" dan die andere ;)
 

Bijlagen

  • IMG_1774.JPG
    IMG_1774.JPG
    130.9 KB · Weergaven: 124
  • IMG_1775.JPG
    IMG_1775.JPG
    148.1 KB · Weergaven: 120
Ja inderdaad pearl. Ik zie op deze foto s de knobbeltjes beter. Die met zwart heeft gewoon een beetje te grote kop en een wat langer lichaam en onderdelen. Het is altijd een beetje afwachten hoe ze uitgroeien. Misschien een beetje oranda erbij. Benieuwd hoe deze gaat ontwikkelen. Vind de ander wel veel mooier maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak. Ik vind dat ronde met z on klein kopje juist zo leuk aan dit soortje.
 
Die andere heeft idd een wat meer "standaard" vorm van een Pearl, maar alle

sluierstaarten en varianten zijn een voortvloeisel van zoveel verschillende kruisingen,

in het verleden, dat er altijd wel wat verschillen onderling zullen "terug komen " [ denk ik :unsure: ]

---
 
Even voor de goede orde en het berekenen van dingen mocht je het nodig hebben: Voor een Superfish Start 100 kun je uitgaan van 105L water. Dit heb ik zelf ook ondervonden (heb hem zelf) je vult hem tenslotte niet totaan de nok van de lamp ;)

Ik heb er wat Corydoras Panda in en Neon Tetra's en nog wat Japonica garnalen. Ik begin niet aan goudvissen omdat ik er geen interesse in heb maar ik zou ze ook niet in deze bak doen. Maar goed daar is al over ... "gesproken".

De laatste foto's van de plantjes lijken mooier dan de potjes vind ik maar ik zou zelf niet zo'n kale bak willen :) Maar goed ik heb dan ook totaal geen verstand van goudvissen of sluiers, ik heb liever een aantal krioelende kleine visjes in een mooi gevulde bak :) denk je niet dat je visjes een schuilplaats zouden willen oid?

Ik heb overigens zelf goede ervaring met javavaren of anubias, misschien gebonden op steen? Ik heb geen idee wat sluiers met die planten doen.

Tot slot wil ik alleen nog even zeggen dat de mensen hier echt wel weten waar ze het over hebben hoor... en dat je ze dus niet hoeft te kleineren of de gek aan te steken omdat ze je proberen goede raad te geven want dat siert niemand. Ook al ben je het er niet mee eens, je kan wel vriendelijk blijven.

Dat gezegd hebbende (ik moest het even kwijt, ik vind het altijd wel fijn als mensen mij proberen goede raad te geven hoewel het ook niet altijd even goed valt) ik hoop dat het je visjes goed gaat, veel plezier er mee en we zullen zien! Als ik niet geblokt wordt ;) zal ik dit blijven volgen.
 
Even voor de goede orde en het berekenen van dingen mocht je het nodig hebben: Voor een Superfish Start 100 kun je uitgaan van 105L water. Dit heb ik zelf ook ondervonden (heb hem zelf) je vult hem tenslotte niet totaan de nok van de lamp ;)

Ik heb er wat Corydoras Panda in en Neon Tetra's en nog wat Japonica garnalen. Ik begin niet aan goudvissen omdat ik er geen interesse in heb maar ik zou ze ook niet in deze bak doen. Maar goed daar is al over ... "gesproken".

De laatste foto's van de plantjes lijken mooier dan de potjes vind ik maar ik zou zelf niet zo'n kale bak willen :) Maar goed ik heb dan ook totaal geen verstand van goudvissen of sluiers, ik heb liever een aantal krioelende kleine visjes in een mooi gevulde bak :) denk je niet dat je visjes een schuilplaats zouden willen oid?

Ik heb overigens zelf goede ervaring met javavaren of anubias, misschien gebonden op steen? Ik heb geen idee wat sluiers met die planten doen.

Tot slot wil ik alleen nog even zeggen dat de mensen hier echt wel weten waar ze het over hebben hoor... en dat je ze dus niet hoeft te kleineren of de gek aan te steken omdat ze je proberen goede raad te geven want dat siert niemand. Ook al ben je het er niet mee eens, je kan wel vriendelijk blijven.

Dat gezegd hebbende (ik moest het even kwijt, ik vind het altijd wel fijn als mensen mij proberen goede raad te geven hoewel het ook niet altijd even goed valt) ik hoop dat het je visjes goed gaat, veel plezier er mee en we zullen zien! Als ik niet geblokt wordt ;) zal ik dit blijven volgen.
Ik heb ook nog twee andere bakken met tropische vissen, dus planten genoeg om naar te kijken ;)

Ik zelf ben niet zo'n liefhebber van javavaren of anubias, maar dat is persoonlijk.

Ik heb bewust gekozen voor een "Bare-Bottom" tank , omdat ik dat na vele jaren met andere

bakken wel eens heel apart vond met goudvissen maar toch twee planten voor de "gezelligheid " :DD

En ik kan je vertellen, dat als je al mijn reacties leest, dat ik een zeer vriendelijke man ben,

maar wel iemand die zich niet de "les laat lezen " door iemand die denkt alles beter te weten.

Ik heb over de maat van deze bak heel goed nagedacht en er ook maar twee goudvissen in zitten.

Verder geef je zelf ook aan totaal niets over goudvissen te weten, en dit soort bakken

ook niet leuk te vinden, dus laat mijn topic maar lekker "links liggen "...beter voor jou en voor mij :cool:

---
 
Kijk dat soort reacties bedoel ik. Maak je geen vrienden mee.

De les laten lezen door iemand die denkt het beter te weten. Grote kans dat ze het ook echt beter weten maar ja dat moet je wel kunnen aanvaarden natuurlijk. Houdt nog steeds niet in dat je iemand dan maar voor gek moet zetten.

En ik bepaal zelf wel of ik een topic blijf lezen, dank je.

Maar je hebt gelijk, ik ga jou links laten liggen, dit soort arrogantie stoor ik me alleen maar aan.

Ik lees liever berichten van mensen die wel vriendelijk naar elkaar zijn en dingen aannemen van mensen die het inderdaad beter weten :) Nogmaals succes met je visjes.
 
Na aanleiding van een topic van " Gino88 " heb ik gisteren uit een andere bak een

beetje eendenkroos [ erg klein ] in mijn sluierbak gedaan om te kijken wat ze er mee doen.

De eerste paar keer spuugden ze het meteen weer uit, maar toen ik na een uurtje

weer eens keek, was alles weg....toch alles opgegeten ??

Over een paar dagen weer eens proberen, maar mijn vraag is, is eendenkroos wel

echt goed voor ze :rolleyes:

---
 
Eendenkroos is heel gezond. Zitten veel plantaardige eiwitten in (meer dan soja).
Ik heb het wel in gepureerde en gedroogde vorm aan m'n garnalen gevoerd.
Er zijn mensen die eendenkroos kweken en in shakes doen en opeten/drinken :) kwestie van tijd voor dat het op grote schaal voor humane consumptie gekweekt gaat worden.
 
Heel erg veel "nieuws" heb ik eigenlijk niet over de twee pearls....

Ze doen het heel erg goed....ze eten goed...zwemmen vrolijk rond en groeien al best wel.

Nu vroeg ik mij wel af of jullie misschien ergens aan kunnen zien of het mannetjes en/of

vrouwtjes zijn.

Ik hoop dat de foto's duidelijk genoeg zijn :rolleyes:
 

Bijlagen

  • IMG_0008.JPG
    IMG_0008.JPG
    264.9 KB · Weergaven: 104
  • IMG_0011.JPG
    IMG_0011.JPG
    260.9 KB · Weergaven: 97
  • IMG_0012.JPG
    IMG_0012.JPG
    231.1 KB · Weergaven: 97
  • IMG_0013.JPG
    IMG_0013.JPG
    206.3 KB · Weergaven: 107
Ze zien er goed uit, mooie visjes! Meestal worden ze rond het jaar geslachtsrijp. Bij de mannen verschijnen dan doorgaans paaipukkels. Zowel bij Giebel ( zie je als je met je muis over mijn avatar gaat) als bij Quick ( zie mijn topic) waren ze te zien. Bij de dames zijn de kieuwdeksels in de meeste gevallen glad en stulpt de cloaca iets uit. Bij de mannen is het meer een kratervormige opening. Ook daar staat een stukje over in mijn topic. Het is erg lastig te zien, ik weet nu pas dat ik drie dames heb bijvoorbeeld…
 

Terug
Bovenaan