sluiers van michelle


Wat nieuwe plantjes gekocht. De javavaren was niets meer, kortgewiekt en veralgt. Ze hadden helaas weinig moederplantnes dus eens wat anders proberen. 10 bossen waterpest, wat rode en groen met paarse planten. Tot nu toe hebben de sluiers alles laten zitten. Janus de slak was de enige die liet blijken dat hij blij was met de verse planten.

Totaaltje
Bekijk bijlage 286629

Links de nieuwe kleurtjes

Bekijk bijlage 286630
 
Ik vind het eigenlijk wat frappant dat de gele long Fins jongen veel meer te zien zijn dan de zwarte. De gele zie je gewoon open en bloot overal slobberen en ik heb minstens zoveel jonge zwarte maar die blijven met name in de beschutte stukken van het aquarium.

Zouden die gele denken wij vallen toch al op dus verstoppen heeft geen zin.

Foto net gemaakt en zie je weer alleen overwegend de gele en de zwarte zitten verstop achter hout en planten etc.
46158888-71CF-4309-9462-3747415BDB50.jpeg


E204FE34-39AC-4232-9E63-9A47244A99AE.jpeg
 
Of misschien dat ze denken dat ze sluier jongen zijn omdat die ook fel kleuren. Straks gaan ze mee baantjes trekken en zie ik rijen slobber in de midden laag zwemmen ;) Vind niet erg hoor want ik vind natuurlijk leuker om ze te zien dan dat alles onder de stenen blijft maar het valt gewoon op.
 
Jammer. Ik mis de goudvissen avonturen!
Speciaal voor jou heb ik ze net even verteld dat jij ze zo miste. Meteen gekkenhuis in de sluiervilla :eek::juggle:

Daniellllllllllllllll

IMG_0114 (1).JPG


HI, miss you too




Not freaky. It s al about the brain



Freaky? Super freaky, Kissy for you

IMG_0158.JPG
 
En " The Invasion of the Slobbers" natuurlijk...
Nu maar weer wat serieuzere zaken. The invasion of the slobbers liep uit de hand. Afgelopen maanden heb ik z on 100 slobbers die maar bleven groeien naar een LFS gebracht. In het kader van geboorte beperking dacht ik heel slim, ik breng de grootste vrouwtjes weg want dan geen eieren. Dat hielp even maar de mannetjes kregen toch wat hanen gedrag en kon ik ook niet allemaal houden. Ondertussen werden de wat kleinere vrouwtjes ook weer groot en vruchtbaar. De LFS kon mijn aanbod niet verwerken........................

Dus toch maar marktplaats op om er weer wat kwijt te raken. Ik had weinig vertrouwen in het concept marktplaats. Hoop gezeur, afdingen, niet op komen dagen en al wat voor grappen je kunt bedenken. Tot mijn verrassing heb ik zelfs een wachtlijst moeten maken gezien de vraag. Met name de blondjes vliegen als slobber koekjes het huis uit. In het begin vond ik het ëmotioneel een naar klusje, die beestjes uit te vangen en weg te doen maar zoals bij alles word je vanzelf wat harder hierin.

Van de week even kijken en orde op zaken stellen in het aquarium. Ik zou rescapen gezien er niet zoveel slobbers meer waren en er wel wat hout uit kon.

:eek::eek: Revenge of the slobbers :devilish:

IMG_0099.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_0100.MOV
    6.6 MB
wat een waanzinnige vissen! Ze zien er heel gezond uit. Hoelang heb je deze al? En heb je deze klein gehaald of altijd al zo groot gehad?
Wat leuk die kleine grut. Bizar dat ze niet worden opgegeten door de sluiers, haha.
 
Excuus voor mijn laksheid.:sorry:

Helaas ben ik een van "gelukkige" die op het moment om komt in werk gelegenheid/ongelegenheid en dus wat minder tijd heb om veel op het forum te zijn, foto s te maken en al wat er bij hoort.

Natuurlijk heb ik nog wel tijd en aandacht voor de vissen en zwemmen ze nog blij en gezond rond. Het beste wat het doet in het aquarium zijn de algen. Zelfs Janus sluipt incognito als mos bal rond.

Heb tevens wat vragen gekregen via PM en zal ik mijn best doen om dit eerdaags in me foto album te verwerken en wellicht zie ik ook nog wat tijd om wat plaatjes te plaatsen.
 
Ik ben ook heel benieuwd naar je update. Janus als mosbal:DD ... Natuurlijk wil ik graag foto's/ filmpje zien van Sumo, de Freule, je Ranchu, Jules en de Slobbers (hint...ik heb bij de " sticky topics" ook een draadje met bakken-overzichtsfilmpjes, zodat nieuwe enthousiastelingen kunnen zien hoe iedere Sluiervariant zwemt en groeit).:))
 
Ik ben ook heel benieuwd naar je update. Janus als mosbal:DD ... Natuurlijk wil ik graag foto's/ filmpje zien van Sumo, de Freule, je Ranchu, Jules en de Slobbers (hint...ik heb bij de " sticky topics" ook een draadje met bakken-overzichtsfilmpjes, zodat nieuwe enthousiastelingen kunnen zien hoe iedere Sluiervariant zwemt en groeit).:))

Je bakken overzicht lijntje is mij bekent. Filmpjes gaat het niet worden gezien mijn browser daar moeite mee heeft (eigenlijk ik die er moeite mee heeft, duurt veel te lang Up loaden)

Ik heb indertijd bewust de keuze gemaakt om mijn foto album in het "openbare" foto album gedeelte te plaatsen. Ik vind mijn vissen te mooi om ze op een afgezonderd deel van het forum te plaatsen. Ook wie niet van goudvissen houd krijgt ze gewoon door de strot geduwd als ze klikken ;))
 
Jammer, maar jouw strategie daar is zeker wat voor te zeggen :)). Ik zal gewoon naar jouw album blijven verwijzen... en wacht natuurlijk geduldig op je foto's!
 
Op mijn vrije dag onderhoud beurt aquarium met als mijn zeer grote favoriete klus het filter schoon maken :(( Ik had wat vragen via PM gekregen en zal ik hier pogen te beantwoorden.

Wat is mijn verversingsbeleid.? Maat werk :DD
Wat heb je aan deze info? Veel. Ik geloof niet in een strak regime. In het beginne der Fancy tijden teste ik me water en ververste aan de hand van de test uitslagen. De NH3/4 en NO2 wil ik totaal niet zien en verder wilde ik max de nitraat op 10. Met de test en is dit heel eenvoudig. Nu ik al een gevorderde Fancy nerd ben en het een en ander weet mbt biologisch balans en me gedrag van de inwoners weet heb ik de test niet meer nodig en ververs dus wanneer het nodig is. Dit hangt af wat ik voer, wat ik aan planten heb, wat ik aan baby slobbers heb en wat ik aan sluiers heb en wat voor leeftijd. Zomer/wintertijd. Tempratuur, zuurstof. Medicatie gebruikt, UVC erbij, filter ongelukken, filter toevoegingen wanneer nodig, bacteriedruk en vast nog meer waar ik nu even niet aan denk.

Maar laten we het er maar op houden ik ververs veel maar niet om de 3 dagen mochten de omstandigheden dit toe laten. Soms dus ook elke dag :rolleyes:

Op dit moment heb ik 2x JBL 1502, 1 x intern aquael UVC filter 750 en nog een intern dingetje 1000. De interne draaien mee in het kader van stroming en bactie kweek mocht ik onverhoops quarantaine voor handen moeten hebben. Dat ze nog wat vervuiling mee pakken is natuurlijk ook wel fijn. De kleinere filtertjes staan in de gedeelte van de slobbers tactisch opgesteld want dit zijn ook echt mega vervuilers. De slobbers houden wel van wat stroming dus hun blij en ik blij. De sluiers zijn niet gek op woeste stroming en blijven dan ook weg uit dit gedeelte. Dit is een gevaarlijk gebied voor de slobbers gezien de stenen en hout waar ik ze al menig maal uit heb moeten halen.

Ik heb vandaag echt mijn best gedaan en wat foto s gemaakt van de klus van vandaag zodat jullie inzicht krijgen wat er word bedoelt met een mega vervuiler. Degene die stellen, dat dit wel mee valt zijn gewoon gek :stop:

Ik hevel elke dag alle los drijvende stront weg. 2 emmers per dag word er standaard uitgehaald en bijgevuld. Het aquarium is 160x50x50. Bezetting 4 sluiers, flinke maten maar zeker niet teveel,en een zootje slobbers erbij. Aantal onbekend maar altijd veel :juggle:

Vandaag 1 van de JBL open trekken en schoon maken. Van onder JBL ballen, grove sponsen, matrix en de nieuwe 1502 voorfilter toestand. Deze draait 3 1/2 week. Ik laat jullie mee kijken naar deze drek bak. Het spreekt voor zich dat dit niet word gedaan in een emmertje met aquarium water. Ik ga eerst het filter doen en dan verversen omdat bij aankoppelen altijd weer derrie uit de out flow komt wat ik ook wil af hevelen.

De nieuwe 1502 Up grade. Tja wat zullen we ervan zeggen, het werkt beter dan filterwatten :rolleyes:

IMG_0184.JPG


Mandje 2 onderin. De groffe sponsen.
IMG_0186.JPG

IMG_0185.JPG


JBL bolletjes en matrix even vluchtig afgespoeld.
IMG_0187.JPG

Filterhuis leeg gekiept.
IMG_0189.JPG



Drek, drek en drek.

Ik tracht om de 4 weken een filter in afwisselend schema schoon te maken maar soms is dit gewoon niet haalbaar gezien de drek ontwikkeling en ik geen flow meer heb.

Na de operatie (deze keer vrij vlot) want het stapelen van de kl##t mandjes ging redelijk goed en geen assen gebroken, vul ik hem geheel met vers water en weer aankoppelen en bidden dat als ik de stekker erin doe hij meteen doet wat hj moet doen. Vandaag zat het mee.:rolleyess:

Dan gaan we verversen. Alle planten gaan los, het hout gaat naar voren en waaier ik met de hand alle troep weg, filterkorven omwisselen voor schone, Vuil hevel ik af in emmers anders waaieren de sluiers alle troep weer onder van alles. Algen haal ik weg met een verf schraper van Gamma en de finishing touch met spons. Planten worden gekortwiekt en na gekeken op slakken en slijmerige delen. Alles word weer terug geplaats en dan is het pauze.

Opvoerpomp erin en rook en koffie pauze.

IMG_0204.JPG


Water via tuinslang er weer in onder toezicht met thermometer.

IMG_0207.JPG


Vandaag nog wat toverflesjes erin. Dit is ook maat werk en ik het niet vergeet.

IMG_0205.JPG


Hierna troep opruimen, dweilen vissen eten geven en dan uit puffen op de bank.
 
Dankje voor de uitleg! Ziet er allemaal goed uit.
En qua voeren?

Wat een werk zeg, dat mis ik niet :ROFLMAO::madd:
 
Wat een grote en mooie knoeperts zeg! En die bak met Slobbers, jawel, met een hoofdletter. Wat een werk heb jij zeg, dat vraagt behoorlijk wat toewijding. Petje af!
 
Dankje voor de uitleg! Ziet er allemaal goed uit.
En qua voeren?

Wat een werk zeg, dat mis ik niet :ROFLMAO::madd:

Ik vind het werk niet zo heel erg hoor muv filters. Ik ben ondertussen zeer geroutineerd hierin maar kan me wel voor stellen dat je dit niet echt mis.

Voer sluiers. Nu word het erg nerdy :oopss:

Jong 3 tot 6 keer kleine porties wat in de loop der jaren afneemt naar nu 2 a 3 keer per dag. Zeer gevarieerd en ook een stukje maatwerk gezien de ryukin wat onstabiel kunnen zijn. De geadopteerde telescoop is blind en moet zinkend voer eten want die doet alleen aan grondelen en zwemt nooit bovenin en de ryukin raakt wat onstabiel van zinkend voer maar die hou je niet tegen in hun roof tocht naar voer.

Naar mate de temperatuur stijgt krijgen ze weer meer. Nu is de temperatuur zonder heater 23 graden.

Hikari
Med gold
Vitalis
Tetra pond vijvermix
JBL Propond silkworm
Voer voor vis pellets
Voer voor vis spirulina platen hoge dosis
Vivani pellets
Vivani spirulina flakes

Diepvries een enkele keer
Rode muggen larven
zwarte muggenlarven
Watervlooien

gedroogd
Artemia
Watervlooien
Tubifex
Garnalen

Soort pasta
Tetra Fresh delica bloodworms

Groenten
Dop erwten
bloemkool/broccoli
spruiten
tuin bonen

De long fins wat ik gericht voer in hun gedeelte.

Tetra tabimin
Vivani spirulina tabletten
Vivani spirulina flakes
Vitalis sluierkorrels
Repashy

toevoegingen zo nodig
Diploral
kingyo spray
JBL atvitol

ook nog wat aan medicinaal voer in huis.


24 uur ligt er voor de slobbers wat groente spiezen. Courgette, witlof, paprika, spruit, eigenlijk z on beetje alles wat ik ook lus. Ze stelen natuurlijk ook van elkaar dus een snuggere sluier heeft wel eens mazzel met een algen tabletje en de slobbers hebben wel eens mazzel met wat artemia wat zwaar favoriet is bij alle vissen.

Mocht er een strengere lock down komen redden we het hier in huis wel samen met het katten voer, nu ik het even terug lees :unsure: Mocht het lang gaan duren hebben we altijd nog een lekker gebakken visje daar redden we het ook wel weer 2 weken mee.
 
Dan ook nog gewoon wat leuke plaatjes.

Bekijk bijlage 319403
Bekijk bijlage 319404

NIET SCHRIKKEN, DIT IS JULES :eek::juggle:

Bekijk bijlage 319405

jANUS MET ZIJN WINTER VACHT.
Bekijk bijlage 319406

OMDAT SIZE WEL TELT. AAN CENTIMETERS DOE IK NIET IK HOU HET OP 1 OF 2 HANDJES VOL :cooll:

Bekijk bijlage 319407
Bekijk bijlage 319408Bekijk bijlage 319409

Bekijk bijlage 319410
Dan ook nog gewoon wat leuke plaatjes.

Bekijk bijlage 319403
Bekijk bijlage 319404

NIET SCHRIKKEN, DIT IS JULES :eek::juggle:

Bekijk bijlage 319405

jANUS MET ZIJN WINTER VACHT.
Bekijk bijlage 319406

OMDAT SIZE WEL TELT. AAN CENTIMETERS DOE IK NIET IK HOU HET OP 1 OF 2 HANDJES VOL :cooll:

Bekijk bijlage 319407
Bekijk bijlage 319408Bekijk bijlage 319409

Bekijk bijlage 319410
Fijn om te zien dat ze zo mooi geworden zijn. Ja, ook Jules...:))
 
Voer sluiers. Nu word het erg nerdy :oopss:

Jong 3 tot 6 keer kleine porties wat in de loop der jaren afneemt naar nu 2 a 3 keer per dag. Zeer gevarieerd en ook een stukje maatwerk gezien de ryukin wat onstabiel kunnen zijn. De geadopteerde telescoop is blind en moet zinkend voer eten want die doet alleen aan grondelen en zwemt nooit bovenin en de ryukin raakt wat onstabiel van zinkend voer maar die hou je niet tegen in hun roof tocht naar voer.

Naar mate de temperatuur stijgt krijgen ze weer meer. Nu is de temperatuur zonder heater 23 graden.

Hikari
Med gold
Vitalis
Tetra pond vijvermix
JBL Propond silkworm
Voer voor vis pellets
Voer voor vis spirulina platen hoge dosis
Vivani pellets
Vivani spirulina flakes

Diepvries een enkele keer
Rode muggen larven
zwarte muggenlarven
Watervlooien

gedroogd
Artemia
Watervlooien
Tubifex
Garnalen

Soort pasta
Tetra Fresh delica bloodworms

Groenten
Dop erwten
bloemkool/broccoli
spruiten
tuin bonen

De long fins wat ik gericht voer in hun gedeelte.

Tetra tabimin
Vivani spirulina tabletten
Vivani spirulina flakes
Vitalis sluierkorrels
Repashy

toevoegingen zo nodig
Diploral
kingyo spray
JBL atvitol

ook nog wat aan medicinaal voer in huis.

Mooi draadje heb je! Vind hem nu pas en meteen flink doorgespit.
Pieken en dalen.... Gelukkig aan de goede kant nu.

Wat een boodschappenlijstje zeg! goede inspiratie voor thuis!

Weet je ook waarom je Ryukin bij het zinkend voer onstabiel wordt?

En super leuke visjes hier!!
 

Terug
Bovenaan