sluiers van michelle


Hoe voorkom je dat die jongen zich ook weer voort gaan planten? Want onderling kruisen je slobbers ook met elkaar, vandaar dat de Albino vorm tevoorschijn komt. Daar zit een zgn. lethale factor in, waardoor ze vroeg overlijden, als ik me mijn biologielessen van de middelbare school nog correct herinner…

Ik heb met ze afgesproken geen gefilk flooi meer maar ze luisteren niet. :mad:

Nu ben ik al lange tijd mijn best aan het doen om als eerste de vrouwtjes kwijt te raken maar het is nogal moeilijk om te zien wat is een vrouw of een man. Dit zie je pas als de geweien gaan groeien. Dus alle grote zijn nu al enige tijd weg behalve waar ik vrij zeker van ben dat het mannetje zijn. Mama vis heb ik al lang geleden aan een kennis gegeven en die zwemt in een mooi aquarium van een kennis. Er heeft zich dus stiekum nog een kleiner vrouwtje of meerdere rond gezwommen anders kunnen er geen baby s komen. Ik sorteer nu op maat. De grootste gaan eerst weg. Zou niet weten hoe ik het anders moet oplossen.

Anti conceptie zou een uitkomst wezen :DD
 
In dit in geval komt het albininisme bij paps vandaan, dat is een wildkleur met het albino-gen bij zich
Een blondje kan geen albino-gen hebben?
 
Ik heb er ook niet veel verstand van maar 1,5 jaar geleden begonnen met 2 en de mazzel vrouwtje en mannetje. Dat kun je in het begin niet zien. Ondertussen heb ik al 100 den slobbers kado gekregen. Die blijven maar baby s maken. Helaas kan ik ze niet allemaal houden en breng ik ze naar de LFS om er van af te raken. In een LFS worden natuurlijk de mooiste verkocht en daarom doe ik deze niet weg. Die zal niet snel verkocht worden met die kromme voor vinnen. Misschien maanden in een showbakje bij LFS gun ik hem ook niet.

Ik heb er ooit 1tje dood gevonden dus inderdaad zullen ze het hier goed hebben. Iets te goed :rolleyes:

Ik heb nu ook met rode oogjes en die schijnen zwak te wezen en snel dood te gaan die wil ik ook proberen te houden. Tot nu toe ziet hij/zij er goed uit dus ben benieuwd.

jeetje, nou als ik ruimte had had ik hem wel graag gewild, maar ik hou het voor nu maar bij onze sluiers denk ik :)
 
Een blondje kan geen albino-gen hebben?
Twee kindertjes van blonde mams en wildkleur paps die het albino-gen heeft kunnen allebei het albino-gen hebben en als broer en zus samen in een holletje hebben gespeeld kunnen er ook kindertjes van komen waarvan een deel alleen het albino-gen heeft. Of paps heeft zelf een dochter bevrucht. Alleen dan kan dit (recessieve gen) tot uiting komen...
 
20 oktober 2019 eerste nest van blonde man met wild kleur vrouw. Die 2 hebben meerdere nesten gehad.

Jan 2020 ben ik slobbers weg gaan doen mama wild en met name de grote van nest 1 en de vrouwtjes. Hierna kreeg ik toch weer nesten dus ik denk dat papa blond eieren van een dochter heeft bevrucht. Dus op een of andere manier is er dus een klein vruchtbaar vrouwtje achter gebleven anders had ik die explosie niet gehad. Gezien de tijdsspanne na 1 jaar vruchtbaar leek het me bijna onmogelijk gezien ik alle vrouwtjes en grote weg had. :rolleyess:

Ik denk toch dat die vruchtbaarheid van 1 jaar ergens niet klopt
 
Dat kan volgens mij wel varieren. Dat zie je ook bij mensen: sommige meisjes zijn al op hun 9e vruchtbaar ( en dan heb ik het over een real-life experience in eigen kennisenkring en niet over een 9-jarig moedertje in de media) en andere meisjes zijn dat pas op hun 16e. Sommige katten zijn er ook vroeg bij, en ook Goudvissen beginnen soms al heel jong met paaien. Met slobbers zal dat wel niet anders zijn.
 
Ja alle soorten kunnen het albino-gen met zich meedragen, momenteel heb ik hier rode longfin slobbers waar wat albinojonkies uit komen
Dat ontdekte ik ook toen ik met tamme ratten fokte. Champanevos Ier man met Japanse rat vrouw in Zwart of Champagnevos. Maar toen mijn Champagnevos Ier man een Albino vrouw dekte was de uitkomst 100% zwart-wit Japanse rat gek genoeg.
 
Nou ja het is wat het is en ik ben nog steeds slobbers aan het herplaatsen in de hoop dat ik niet stiekum weer een jong vruchtbaar vrouwtje mis.:juggle: De LFS kan ik geen 50 slobbers heen brengen want dan zou mijn probleem hun probleem worden wat voor mij wel handig zou zijn maar dan zit de LFS met vele dode slobbers die toch ook vreselijk vervuilend zijn op hun show bakjes. Euthaniseren kan ik gewoon niet als het nu mooie of kneusjes zijn dat zit gewoon niet in me aard. De LFS staat me al een beetje tegen omdat ik weet dat sommige baby s in een bioborp terecht gaan komen bij iemand die er geen verstand van hebben waar ze vermoedelijk langzaam aan weg zullen kwijnen tot dat ze dood gaan :cry:. Daar denk ik gewoon maar niet aan. Mijn man doet het transport gedeelte.

Ik ben allang blij dat het geen berg sluier baby s zijn want dan had ik echt een zeer groot probleem gehad :cooll: Ik vind dat baby grut zo leuk maar heeft me al wat grijze haren bezorgt.
 
Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld om een vrouwtjesancistrus bij mijn mannetje te zetten. Als ik dit allemaal zo hoor is dat dus geen aanrader? :ROFLMAO: En blijkbaar blijven er zelfs met goudvissen erbij nog best wat jonkies in leven? Of heb je het kweken in een aparte bak gedaan.
 
Ik heb wel eens met de gedachte gespeeld om een vrouwtjesancistrus bij mijn mannetje te zetten. Als ik dit allemaal zo hoor is dat dus geen aanrader? :ROFLMAO: En blijkbaar blijven er zelfs met goudvissen erbij nog best wat jonkies in leven? Of heb je het kweken in een aparte bak gedaan.

Erger nog, alle jonkies blijven in leven. In al die tijd 1 dood baby visje. De hele kleintjes zijn snugger genoeg om zich niet in de grondelroute te wagen en als ze iets groter zijn en per ongeluk in de bek terecht komen dan spugen ze ze uit. Nu kun je jouw terminators qua zwemvermogen niet vergelijken met die van mij die uberhaupt niet snel genoeg zijn om die vliegende slobbers te pakken te krijgen. Die slobbertjes zijn vliegens vlug en vrij snugger.

Als de sluiers links vertoeven komen alle slobbertje rechts naar voren. Komen de sluiers naar rechts trekken ze zich in formatie weer terug en komen de linkse slobbers naar voren.:DD Als er een brokje ligt wil er wel eens een slobbertje met moeite afstand doen maar zo gauw die grote bek in de buurt komt druipen ze toch af. Soms ook wel grappig want dan zwiepen ze soms met hun lichaam of staart het brokje onder het hout of steen wat de sluier natuurlijk afgrijselijk vind.

Geen aparte bak.
 
Slobbertjes lijken me inderdaad geen lekker hapje, zelfs niet voor een Sluierstaart. Ik aai onze Bessie wel eens ( die gaat er speciaal voor zitten), en dat velletje voelt aan als schuurpapier met hele grove korrel, geen wonder dat ze ze uitspugen! Ik ben in ieder geval blij dat onze Bessie uiteindelijk toch single is gebleven...
 
Is Bessie zo tam? :oops: En altijd al geweest of..? Mijn ancistrus is zo schuw als wat. Ik hoef niet dichtbij het glas te komen want dan is 'ie weg. Altijd maar verstoppen. Saai beest eigenlijk. :p
 
Is Bessie zo tam? :oops: En altijd al geweest of..? Mijn ancistrus is zo schuw als wat. Ik hoef niet dichtbij het glas te komen want dan is 'ie weg. Altijd maar verstoppen. Saai beest eigenlijk. :p
Die is steeds tammer geworden. Ik mocht haar neus een keer aanraken toen ik in de bak bezig was, maar tegenwoordig gaat ze tegen de achterwand klaarzitten en mag ik haar kop aaien. De Sluierstaarten laten zich tegenwoordig ook aaien. Ze strijken zelf ook met hun lijven langs elkaar, ik denk dat dit bij het "groepsgevoel" hoort. De Sluiers dagen Bessie soms uit, maar ik heb ze ook wel eens gezusterlijk aan een stuk courgette zien sabbelen...
 
Leuk! Misschien kun je eens proberen er een filmpje van te maken? Van mijn vissen laat alleen de grote (okee niet zo heel grote....) oranje goudvis zich aaien. Dat is dan ook mijn favorietje geworden. :)
 
Ja, dat kan ik wel eens proberen bij de eerstvolgende waterwissel of zo... ik ben trouwens op aanraden van @michelle1 begonnen met handmatig voeren en het stelselmatig aanraken van de vissen, omdat het dan veel minder stress oplevert als ik ze een keer moet behandelen met een zoutbadje of zo. Stress is een van de zaken die voor vermindering van de weerstand zorgt, dus dat moet ik zien te voorkomen:))
 
Is Bessie zo tam? :oops: En altijd al geweest of..? Mijn ancistrus is zo schuw als wat. Ik hoef niet dichtbij het glas te komen want dan is 'ie weg. Altijd maar verstoppen. Saai beest eigenlijk. :p

Ik denk dat jouw anchistrus uiterst slim is want die heeft samen geleefd met Roofje en leeft nog. Denk dat Roofje geen probleem heeft met een schuurpapier huidje.:chef:

Papa slobber is vrij panisch voor de sluiers en smeert hem meteen als er een sluier aan komt. Ik denk omdat de jonkies opgroeien met de sluiers ze door hebben dat ze niet levensgevaarlijk zijn. Bij de slobbers zie je ook echt verschil in mate van stress kipjes, brutaaltjes en de volgers.

Ik denk dat jouw terminators en andere vissen een stukje drukker zijn qua gedrag. Als er een sluier mee drijft op de stroming boven de slobbers houden ze hem in de smiezen maar blijven ze hun gangetje gaan maar wel wat alerter. Als de sluiers zijn vinnen gaat gebruiken om naar beneden te komen dan vertrekken ze. Dus beweging is iets alarmerend voor ze.

Denk ook dat de mate waarin Nina en ik verversen ze meer laten wennen aan bepaalde dingen en ze wat minder schuw zijn.

Ik heb het al eerder in me foto album besproken maar het is echt heel frappant dat met name de blondjes meer "open en bloot" rond slobberen. De zwarte blijven over het algemeen liever beschut.
 
@michelle1 ik vind je slobbers zo prachtig! Ook al woekeren ze voort!
Ook, wat een geweldig mooie en leuke foto's die je hebt gepost dinsdag!

Ik denk omdat de jonkies opgroeien met de sluiers ze door hebben dat ze niet levensgevaarlijk zijn. Bij de slobbers zie je ook echt verschil in mate van stress kipjes, brutaaltjes en de volgers.
Ik ben heel benieuwd hoe dit over een aantal generaties slobbers is. Of je gaat merken dat ze steeds minder schuw worden ten opzichte van sluiers of niet, of daar iets verandert. Merk je dat de sluiers in de loop der tijd anders met je slobbers zijn gaan omgaan?

Ik heb het al eerder in me foto album besproken maar het is echt heel frappant dat met name de blondjes meer "open en bloot" rond slobberen. De zwarte blijven over het algemeen liever beschut.
Dit vind ik ook boeiend! Hebben de blondjes het misschien ergens al 'opgegeven' om onzichtbaar te zijn?
 
Ik ben heel benieuwd hoe dit over een aantal generaties slobbers is. Of je gaat merken dat ze steeds minder schuw worden ten opzichte van sluiers of niet, of daar iets verandert. Merk je dat de sluiers in de loop der tijd anders met je slobbers zijn gaan omgaan?


Dit vind ik ook boeiend! Hebben de blondjes het misschien ergens al 'opgegeven' om onzichtbaar te zijn?
Maak me gek met generaties slobbers :eek: Ik hoop dat dit de laatste generatie is en blijft. Zitten er nog meer dan zat in :help:

Nee de sluiers zijn verder niet geinterresseerd in de slobbers. Alleen als er voer in het geding is maar dat gaat niet om persoonlijk de slobbers maar het voer. Elk brokje wat een slobber pikt is afgrijselijk voor ze:6

Ja ik weet niet hoe die slobbers denken maar de kleur van de blondjes is natuurlijk erg opvallend en de sluiers ook dus wie weet wat ze denken. In ieder geval gaat het nog niet zo ver dat ze in rijen achter hun geadopteerde mama of papa zwemmen :DD
 
Ook maar weer eens een up date.

Eigenlijk geen nieuws en gaat alles zijn gangetje. Alle vallisnera is eruit want die deed het niet meer zo goed na een snoeibeurt. De algen hebben genadeloos afgerekend met ze dus enkeltje klikko. Bij jumper zou ik even nieuwe halen maar hun planten afdeling is helaas aardig uit gedund. IPV de mooie bakken planten en moederplanten, nu een koelkast met zakjes plantjes erin :cry:

Maar even wat bossen waterpest mee genomen bij gebrek aan beter om het hout af te schermen zodat de sluiers zich er niet vast tussen zwemmen. Van de week weer filters gedaan en het valt op dat ik dus alleen in de JBL 900 serie, die ik pas geleden erbij heb geplaatst, slobbertjes vind. Deze keer 3 stuks. 1 sprong van uit het filter op de vloer. Wat een geglibber om dat kreng te redden. Maar zwemmen alle weer in het aquarium (als het goed is).

Janus was weer uitgesproken blij met de nieuwe toevoer van organisch afval :rolleyes:
IMG_0270 (1).JPG


De 2 volwassen zelf opgekweekte slobber mannen die mogen blijven.

IMG_0271 (1).JPG


Freule en Sumo aan het grondelen. Helaas alles opgevreten.

IMG_0272 (1).JPG


Sumo op patrouille bovenin. Even checken of hier nog wat te vreten valt.

IMG_0274 (1).JPG


Wat erin gaat komt er ook weer uit :eek:

IMG_0279 (1).JPG


Toen was het tukjes tijd. Freule ligt tegenwoordig graag op de rug of zij ligging.

IMG_0290.JPG


Stalkerplaats om mij in de gaten te houden als ik op de bank zit/lig.

IMG_0281.JPG


Waar ik ook ben. Het spurtje word ingezet om me te begroeten.

IMG_0286.JPG
 
Aaaah @michelle1 Wat zijn ze toch mooi, je vissen! Schitterend! Wat super leuk dat je ons trakteert op deze foto's! Ik vind Janus ook fantastisch.
 
Tip van Flip: als er een visje op de grond ligt (of een garnaal die zijn ook zo lastig te pakken) neem je een papiertje van een notitieblok oid en dan kan je dat papiertje er zo onder schuiven
 
Tip van Flip: als er een visje op de grond ligt (of een garnaal die zijn ook zo lastig te pakken) neem je een papiertje van een notitieblok oid en dan kan je dat papiertje er zo onder schuiven

Die tips van Flip zijn altijd wel heel handig. Beetje laat, dat dan weer wel ;) Ik de slobbers en sluiers matchen in ieder geval goed op gebied van klunzigheid en onhandigheid.
 
R.I.P. Janus :'(

IMG_0267.JPG


Janus was al een dag in het aquarium aan het rond drijven maar had wel meer bij tijd en wijlen vreemd gedrag. Gister nog het aquarium ververst en hem op een stuk hout gelegd want hij lag in de weg. Gister vond ik zijn kleur huisje al wat bleek er uitzien.

Vanmiddag staat mijn man bij het aquarium en zegt; ooh Janus leeft ook weer want ik zie hem bewegen. Ik kom erbij staan en hij ligt op de kop en zie rare kleur fladderen in het huis. Ik denk misschien heeft hij een velletje van de courgette te pakken maar iets klopte niet. Hij lag in de stroming van mijn filter. Even de grote zeef lepel gepakt en zou hem naar boven halen om te besnuffelen. Valt hele Janus uit elkaar uit zijn huis. :sick::cry: Te luguber..................

Weer flinke verversing gedaan en nu maar duimen dat dit geen akelig staartje gaat krijgen :eek: Geen idee hoe lang hij al dood was en ik zag ook baby slobbers op en in het huis slobberen :unsure: Zo in staat van ontbinding zal een hoop bacties en ander gespuis hebben vrij gegeven.

Zal hem toch wel missen
 
Wat jammer Michelle, maar hij is gelukkig een natuurlijke dood gestorven. En ja slobbers slobberen aan lijkjes, het zijn de vuilnismannen van de natuur
 
NIET JANUS!!!?? :eek: Onze kruipende mosbal. Nooooo
 
Aaargh wat droevig...:cry:
 
Thanks en dat allemaal om een slak :rolleyes: Het moet toch niet gekker gaan worden............. zullen sommige denken.

Ik denk ook maar, hij heeft een mooi leven gehad met alle feestmaaltjden aan (vooral) nieuwe planten. Maar omdat ik er maar 1 had en hij toch wel van beduidend formaat was is het toch wat leeg in het aquarium zonder hem te zien rond sluipen. Hij was al erg groot dat ik hem kocht en geen idee hoe oud ze kunnen worden.

Nu heb ik al menig lugubere situaties aan de hand gehad maar een waanzinnig stinkende, uit een vallende Jumbo Janus in me verse schoon gepoetste aquarium was zeer schokkend. Ik ben nu eenmaal teer gevoelig, denk ik.

Jullie begrijpen natuurlijk wel hoewel ik hem nu wel mis dat er geen nieuwe planten slopende Janus bij komt. Hoe leuk ze ook zijn. Ik ga ook niet op zoek naar een niet planten etende Janus. Janussen is voorlopig einde hoofdstuk. Genoeg om handen met de slobber invasion en met mijn mazzel zal ik toch een plant etende treffen of nog erger dat de nieuweling wat mee brengt en ik weer in sluier drama terecht kom.

Toevallig had ik net van de week ome Alie blij gemaakt met een bestelling van een stapel nep planten. Had al bedacht een combi met wat echte planten voor Janus :rolleyess:
 
Jammer van Janus Michelle maar goed hij of zij heeft vast een goed leven gehad.
 
:mad::mad: GRRRRRRRRRR:6:'(

Vandaag groot onderhoud. Alle waterpest los gehaald en uitgeschud. Troep afhevelen. Rotblaadjes van de waterpest weg zuigen.
Gele blaadje gaat in zijn achter uit............................... Verdomd zitten oogjes op. Weer een lading ieni mini slobbers :stop:Ik ben bang dat er al een paar door het riool zijn gespoeld want had al wat emmers af geheveld voordat ik het zag.

2 weken geleden z on 20 slobbers naar de LFS gebracht. De grootste dus ik snap er helemaal niets van. Waar komen die k#$@t baby s toch vandaan. Ik begin nu te twijfelen of mijn 3 volwassen mannen toch stiekum 1 een vrouwtje is maar ze hebben allemaal een vrij ontwikkeld gewei. De grootste van de rest zal een 5/6 cm zijn.

Meteen vanmiddag naar de LFS vragen of ze nog ruimte hadden. Ja hoor mag er nog 20 brengen gelukkig. Kreeg ook nog een zakje rode mug mee. de sluiers waren er erg blij mee. Zo gauw ik tijd heb weer een transport naar de LFS.

Het gele kreng houd zich duidelijk zeer goed verstopt want die voelde de bui al hangen. Wazig op de bodem blijven tussen de rode muggenlarve dan ziet ze me niet.:madd:

IMG_0300.JPG
 

Terug
Bovenaan