Op mijn vrije dag onderhoud beurt aquarium met als mijn zeer grote favoriete klus het filter schoon maken

Ik had wat vragen via PM gekregen en zal ik hier pogen te beantwoorden.
Wat is mijn verversingsbeleid.? Maat werk

Wat heb je aan deze info? Veel. Ik geloof niet in een strak regime. In het beginne der Fancy tijden teste ik me water en ververste aan de hand van de test uitslagen. De NH3/4 en NO2 wil ik totaal niet zien en verder wilde ik max de nitraat op 10. Met de test en is dit heel eenvoudig. Nu ik al een gevorderde Fancy nerd ben en het een en ander weet mbt biologisch balans en me gedrag van de inwoners weet heb ik de test niet meer nodig en ververs dus wanneer het nodig is. Dit hangt af wat ik voer, wat ik aan planten heb, wat ik aan baby slobbers heb en wat ik aan sluiers heb en wat voor leeftijd. Zomer/wintertijd. Tempratuur, zuurstof. Medicatie gebruikt, UVC erbij, filter ongelukken, filter toevoegingen wanneer nodig, bacteriedruk en vast nog meer waar ik nu even niet aan denk.
Maar laten we het er maar op houden ik ververs veel maar niet om de 3 dagen mochten de omstandigheden dit toe laten. Soms dus ook elke dag
🙄
Op dit moment heb ik 2x JBL 1502, 1 x intern aquael UVC filter 750 en nog een intern dingetje 1000. De interne draaien mee in het kader van stroming en bactie kweek mocht ik onverhoops quarantaine voor handen moeten hebben. Dat ze nog wat vervuiling mee pakken is natuurlijk ook wel fijn. De kleinere filtertjes staan in de gedeelte van de slobbers tactisch opgesteld want dit zijn ook echt mega vervuilers. De slobbers houden wel van wat stroming dus hun blij en ik blij. De sluiers zijn niet gek op woeste stroming en blijven dan ook weg uit dit gedeelte. Dit is een gevaarlijk gebied voor de slobbers gezien de stenen en hout waar ik ze al menig maal uit heb moeten halen.
Ik heb vandaag echt mijn best gedaan en wat foto s gemaakt van de klus van vandaag zodat jullie inzicht krijgen wat er word bedoelt met een mega vervuiler. Degene die stellen, dat dit wel mee valt zijn gewoon gek
Ik hevel elke dag alle los drijvende stront weg. 2 emmers per dag word er standaard uitgehaald en bijgevuld. Het aquarium is 160x50x50. Bezetting 4 sluiers, flinke maten maar zeker niet teveel,en een zootje slobbers erbij. Aantal onbekend maar altijd veel
Vandaag 1 van de JBL open trekken en schoon maken. Van onder JBL ballen, grove sponsen, matrix en de nieuwe 1502 voorfilter toestand. Deze draait 3 1/2 week. Ik laat jullie mee kijken naar deze drek bak. Het spreekt voor zich dat dit niet word gedaan in een emmertje met aquarium water. Ik ga eerst het filter doen en dan verversen omdat bij aankoppelen altijd weer derrie uit de out flow komt wat ik ook wil af hevelen.
De nieuwe 1502 Up grade. Tja wat zullen we ervan zeggen, het werkt beter dan filterwatten
🙄
Mandje 2 onderin. De groffe sponsen.
JBL bolletjes en matrix even vluchtig afgespoeld.
Filterhuis leeg gekiept.
Drek, drek en drek.
Ik tracht om de 4 weken een filter in afwisselend schema schoon te maken maar soms is dit gewoon niet haalbaar gezien de drek ontwikkeling en ik geen flow meer heb.
Na de operatie (deze keer vrij vlot) want het stapelen van de kl##t mandjes ging redelijk goed en geen assen gebroken, vul ik hem geheel met vers water en weer aankoppelen en bidden dat als ik de stekker erin doe hij meteen doet wat hj moet doen. Vandaag zat het mee.
Dan gaan we verversen. Alle planten gaan los, het hout gaat naar voren en waaier ik met de hand alle troep weg, filterkorven omwisselen voor schone, Vuil hevel ik af in emmers anders waaieren de sluiers alle troep weer onder van alles. Algen haal ik weg met een verf schraper van Gamma en de finishing touch met spons. Planten worden gekortwiekt en na gekeken op slakken en slijmerige delen. Alles word weer terug geplaats en dan is het pauze.
Opvoerpomp erin en rook en koffie pauze.
Water via tuinslang er weer in onder toezicht met thermometer.
Vandaag nog wat toverflesjes erin. Dit is ook maat werk en ik het niet vergeet.
Hierna troep opruimen, dweilen vissen eten geven en dan uit puffen op de bank.