Opstarten en inrichting Juwel Rio 240


Hoe is het met het geduld. Trek je het nog veel langer :LOL:

Bruin alg is inderdaad niet leuk om te zien maar valt nog reuze mee bij jou, hoor. Of het zin heeft is een tweede maar je mag best de alg wat poetsen. Bladeren tussen je vinger en wrijf je het zo weg. Stukje filterwatten of (schoon) sponsje over de ramen kan allemaal geen kwaad. Geen vrijbrief om je poets driften te laten varen en alles op de schop, he. Alles met enig beleid :DD
 
o ja, aan de schimmel hoef ik ook niks te doen toch? Op de middelste foto van 1 van mijn laatste berichten zie je bij het hout echt flink wat schimmel zitten, zeker rechts (links van de boot)
 
o ja, aan de schimmel hoef ik ook niks te doen toch? Op de middelste foto van 1 van mijn laatste berichten zie je bij het hout echt flink wat schimmel zitten, zeker rechts (links van de boot)
In princhipe hoeft het niet maar om het even eraf te spoelen/plukken zal geen drama wezen. Op alles wat zich in je aquarium bevind groeit ook een bacterie film die je wil hebben dus niet met tandenborstel uren gaan schrobben onder de kraan.
 
Hout kun je even afspoelen maar het zal net zo snel weerkomen in de regel en met wat geduld gaat het ook vaak vrij snel weer weg.
 
De eerste bewoners zitten er in. Zijn gister naar onze aquariumwinkel geweest voor een druppeltest: water is perfect. Gelukkig! Nu 8 corydora's er in (https://aquainfo.nl/artikel/corydoras-trilineatus/) en dan over een week weer een druppeltest en als die weer goed is willen we het vissenbestand langzaam gaan uitbreiden :)
Die corydora's hebben volgens mij ADHD. Wat een actievelingen :)
 
Sinds een paar dagen zit er een school van 15 kardinaal tetra's in en 4 gourami's blauwe spat (1 man, 3 vrouwen)
Later volgt nog een schooltje dwergregenboogvissen en wat algeneters.

Maar...ik kijk net en nu hebben de gourami's al een schuimnest gemaakt. Het mannetje zit ook steeds achter de dames aan. Ben benieuwd! Zou het leuk zijn het schuimest als er eenmaal eitjes in zitten in een kweekbak te doen? Of de natuur zijn gang laten gaan?
 
Net een week gourami's in de bak en nu zien we net wel 100 baby's! Hebben er een aantal in een kweekbak gezet, voor de rest mag de natuur zijn gang gaan. Leuk hoor!
 
Ik dacht vanmorgen: het gros zal wel opgegeten zijn vannacht, maar niets is minder waar.....dat gaat toch hopelijk wel gebeuren? We wilden juist niet elke keer baby's vanwege onze guppenexplosie in het aquarium van zoon ;-)
 
We hebben paar dagen geleden dus baby gourami's ontdekt maar de man blijft maar achter de vrouwen aanzitten en gister zag ik binnen een uur 5x dit gebeuren:
is dat normaal??
 
Ja is normaal...ze hebben er weer zin in.
Denk dat je weer nieuwe eitjes hebt.
 
mmm ok. Ik zie nog wat levende baby's , lang zoveel niet meer als paar dagen terug, maar als ze in dit tempo doorgaan heb ik straks overbevolking....
 
Inderdaad, wat John zegt. Waarschijnlijk is je temperatuur te hoog en zijn ze constant in de paarstemming.
Proberen die omlaag te krijgen, want anders put het mannetje zich uit met paren en nesten bouwen.
 
Dat zou ok moeten zijn, zelfs richting de ondergrens van wat ze gewoon zijn.
Het enige dat ik dan nog kan bedenken, naar aanleiding van de foto's van je bak, is dat er weinig schuilplaatsen zijn, waardoor de man constant de vrouw ziet zitten en daardoor getriggered wordt.
Als daar niets aan veranderd is, probeer eens wat zichtbrekers te plaatsen. Een flink stuk hout of een echt grote plant.
 
temperatuur is 22-23 graden.

Nou jij heb wel mazzel met al die baby visjes ;)

De temperatuur is dat afgelezen van de instelling van je heater of van thermometer? Misschien eens even meten met een andere thermometer. Misschien is wat je gebruik niet helemaal correct.
 
Er zit een flink stuk hout aan de andere kant van de bak en we hebben veel drijfplanten, maar alles moet nog groeien. De vrouwtjes zitten veel op de bodem tussen de planten dus ik denk dat ze niet happy zijn en zich opgejaagd voelen. Thermomter is gewoon een analoge en komt overeen met waar ik de heater op ingesteld heb. Lager dan 22/23 kan ik niet gaan ivm de andere vissen.
 
Had hier eens een analoge thermometer die 23 graden aangaf en d eheater stond ook daarop ingesteld alleen was de heater op hol geslagen en had ik gekookte vissen en de thermometer gaf dat niet aan
 
Inmiddels een paar dames er bij gekocht en sindsdien is mannetjes gourami rustig. Gelukkig maar.
Hebben wel last van een witte wasa in het water. Wat kan ik hier het beste tegen doen?
 

Bijlagen

  • 66e893cb-f9f6-4a37-98d6-4f8ae1dd6b4d.JPG
    66e893cb-f9f6-4a37-98d6-4f8ae1dd6b4d.JPG
    82.2 KB · Weergaven: 123

Terug
Bovenaan