Wat is er nieuw

Opstartperikelen: (blauw) alg en blijvende nitriet.

Vandaag weer wat blauwalgen weg gezogen. Ik weet niet of die nieuw waren of dat ik die de vorige keer gemist had. Hopelijk komt het niet zo snel terug en had ik deze plekken inderdaad gemist...
 
Het is echt een plaag waarbij je consequent dagelijks moet handelen en geduld moet hebben maar dan kan het goedkomen.
 
En blauwalg is ook giftig voor mensen, dus zorgen dat je bij afhevelen geen water binnenkrijgt en dat je je handen goed wast na aquariumactiviteiten.
Dat klopt, maar je kunt er wel ziek van worden...
Zal bij de hobby niet zon vaart lopen dat ziek worden of je bak moet er zo uit zien als in je voorbeeld artikel.
Als dat zo is kan je beter de hele inhoud weg gooien daar overleeft geen vis in niet zo zeer door de blauwalg maar door zuurstof te kort in het water.
kortom de soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend.
 
Hoe gaat een infraroodlamp om met blauwalgen?
De vraag is zo gek nog niet. Wij weten dat door de opwarming van de aarde de verwachting is dat er meer blauwalg problemen zullen voorkomen. Blauwalgen reageren namelijk op warmte door een snellere groei! En dat is nu waar een infraroodlamp voor bedoeld is.
 
Na een week of 2 een kleine update. Na jet dagelijks/om de dag verversen en zo goed mogelijk de blauwalg verwijderen lijkt het wel minder te worden. In het begin kwam het de volgende ochtend alweer terug. Vaak op dezelfde plekken. Inmiddels lijkt het op die plekken minder (snel) terug te komen.

Ook als ik een dag geen waterwissel doe is het niet heel erg terug gekomen.

De no2 is nu al een aantal dagen niet meer meetbaar. Al kan dat natuurlijk ook komen door de vele water verversingen.

Echter dient zich nu het volgende probleem voor: komend weekend ga ik voor 2 weken op vakantie. Ik hoop dat ik daarna niet helemaal opnieuw kan beginnen😱

Zijn er nog zaken die ik kan doen om de bak zo goed mogelijk 2 weken te laten overleven en zo min mogelijk blauwalg terugkrijgen? Meer/minder lang belichten? Lichten dimmen? Extra plantenvoeding toevoegen? Co2 verhogen? Of gewoon helemaal niets doen..?
 
Ik sta heel anders in dit topic
1e blauwalg is een anairobe bacterie, dus de kans dat die in bewegend water zit acht ik zeer klein
Ik zeg als je terug komt gewoon eindelijk wat visjes in zetten. Dan begint je bak te rijpen.
 
Ik sta heel anders in dit topic
1e blauwalg is een anairobe bacterie, dus de kans dat die in bewegend water zit acht ik zeer klein
Ik zeg als je terug komt gewoon eindelijk wat visjes in zetten. Dan begint je bak te rijpen.
En toch is het zo. Ik heb het zelfs van een stuk hout en mos af gehaald wat vanaf de bodem helemaal naar het wateroppervlak gaat, op zo'n 10cm vanaf de spraybar, vol in de stroming.
 
P.s.
Groenalg kan best eens blauwig van kleur zijn, en slijmerig.
Bruinalg (kiezelwieren) gedijen sowieso goed in kraanwater. Vooral als de redfield ratio scheef zit
Daarom dus gewoon beginnen met niet al te kwetsbare visjes.
 
Als je een gestart hebt kun je ook zuurstof meten toch?
 
Gestart= test set*
 
Vooral als de redfield ratio scheef zit
Volgens mij kun je die RR wel vergeten voor zoetwaterbakken en dat is meer van toepassing bij zout en dan met name voor de fytoplankton.
Bruinalg krijg je vaak als er teveel organische belasting is en daarom zie je dit meestal bij net gestartte bakken. Hoog silicaat gehalte is ook geen oorzaak van bruinalg maar de bruinalg voedt zich er wel weer mee.

https://www.aquascaping-blog.com/157/redfield-ratio/
 
@jesica.
Zal dit vanavond lezen.
Wil nu alvast zeggen dat po4 bij mij van 10+ naar nu 5 is gebracht met waterwissel. No3 van 12.5 naar 25. En heb nu geen/nauwelijks algen meer.
 
Heb het doorgelezen.
Wellicht is de ratio niet of wel correct. Feit blijft dat nitraat een voedingsstof voor planten is die aanwezig moet zijn.
Fosfaat waarden heb ik niet gelezen in dit topic.
Er is dus wel een correlatie tussen fosfaat en nitraat, misschien net anders dan in de tabel, maar toch
Waar ik ook aan vast hou is dat zuurstofrijk water GEEN blauwalg kan veroorzaken.
Blauwalg heeft een zuurstof arm milieu nodig.
 
Doe je maar ff flink de bodemdoorwoelen, vervolgens de evt plantjes erweerin, nou dan kan het nog wel eens tot in contact komen met elkaar, en komt er tot stand een biologisch evenwichtje.
 
Inderdaad hebben planten beide nodig en bacterien ook zover ik heb begrepen. Blauwalg heeft een mechanisme om stikstof zelf te maken zeg maar dus met geen of weinig nitraat kun je ook blauwalg hebben.
Volgens mij kan blauwalg ook prima floreren met voldoende zuurstof want in de meeste bakken is er voldoende zuurstof. Als er te weinig zuurstof is dan zie je denk ik eerder blauwalg omdat de bacterien dan te weinig zuurstof hebben en alles niet goed afbreken waardoor er weer een overschot aan organische belasting is.
 
1654692516854663163153.jpg
16546924517391729893212.jpg
 
Volgens mij post je in een verkeerd topic Edwin😉
 
Dit vind ik als tweede bij mijn zoekopdracht.
Direct onder het door Jessica geplaatste stuk.
Ik blijf erbij, vissen erin en nitraat opbouwen.
 
Met chemische methodes kun je blauwalg doden; samenplakken en laten afzinken; of de beschikbaarheid van fosfaat verminderen. Combinaties van chemische methodes komen ook voor.

algendodende middelen

Waterstofperoxide en plantenextracten​

Er bestaan diverse algendodende middelen die zeer effectief zijn, maar omdat deze vaak koperverbindingen of bestrijdingsmiddelen bevatten, zijn ze niet toegelaten voor grootschalig gebruik in oppervlaktewater. Waterstofperoxide pakt blauwalg direct aan en heeft bij lage doseringen (< 2,5 mg/L) geen nadelige effecten voor het ecosysteem (Matthijs et al., 2012). Plantenextracten worden ook gepromoot als mogelijke algiciden, maar als ze al werken, dan is hun werking vaak van zeer korte duur (Lurling & Beekman, 2010; Lurling & van Oosterhout, 2014).
 
Geplakt uit een heeeeel lang stuk van Wageningen universiteit en research.
 
Met chemische methodes kun je blauwalg doden; samenplakken en laten afzinken; of de beschikbaarheid van fosfaat verminderen. Combinaties van chemische methodes komen ook voor.


Waterstofperoxide en plantenextracten​

Er bestaan diverse algendodende middelen die zeer effectief zijn, maar omdat deze vaak koperverbindingen of bestrijdingsmiddelen bevatten, zijn ze niet toegelaten voor grootschalig gebruik in oppervlaktewater. Waterstofperoxide pakt blauwalg direct aan en heeft bij lage doseringen (< 2,5 mg/L) geen nadelige effecten voor het ecosysteem (Matthijs et al., 2012). Plantenextracten worden ook gepromoot als mogelijke algiciden, maar als ze al werken, dan is hun werking vaak van zeer korte duur (Lurling & Beekman, 2010; Lurling & van Oosterhout, 2014).
Info is achterhaald, uit onderzoek is gebleken dat d eplas water waar ze die meuk in gegooid hebben, zo dood is als een pier qua bewoners als direct gevolg daarvan
 
Je moet wel weten wat je gebruikt en hoeveel. Waterstofperoxide kan prima mits je weet wat je doet.
 
En er zit nog geen vis in de bak hooguit wat bacteriën in het filter
 
In een bewoonde bak zou ik dit niet doen, of aanraden
Zoals ik al vaker heb gezegd denk ik dat doorpakken hier de oplossing zal brengen.
 
Hoi allemaal,

Ik heb ook al langere tijd blauwalg in mijn aquaria. Een drietal 'blackwater' aquaria met veel dood blad en hout, waardoor de fosfaatwaarde schijnbaar te hoog werd en juiste omstandigheden voor blauwalg ontstonden.

In plaats van te grijpen naar bestrijdingsmiddelen, ben ik ook op zoek gegaan naar de oorzaak en de oplossing, mede met behulp van @John.

Na enige tijd testen en proberen, is de blauwalg nu op z'n retour. Remedie? Wekelijks water verversen en nitraat toevoegen (voor het gemak gebruik ik Profito Nitro, maar er zijn ook andere opties). Langzaam maar zeker, verdwijnt de blauwalg. Eén van de drie aquaria is nu blauwalg vrij.

De truc bleek met name om ervoor te zorgen dat er ten allen tijde nitraat aanwezig moet zijn, zodat de planten het overtollige fosfaat opnemen en er niets overblijft voor de cyanobacteriën om op te nemen.

Het was in het begin afmeten hoeveel er toegevoegd moest worden om de juiste balans te vinden, maar dat is een kwestie van proberen en geduld.

Een vervelende alg/bacterie, maar het is te overwinnen.
 
waardoor de fosfaatwaarde schijnbaar te hoog werd en juiste omstandigheden voor blauwalg ontstonden.
Hier heb ik mijn twijfels bij want gebuikers van de EI zitten vaak tussen de 2 en 4 mg en krijgen daardoor geen blauwalg. Je praat zelf al over veel bladeren en blauwalg krijg je juist bij veel organisch afval en dat is denk ik juist de oorzaak van blauwalg. Door veel te verversen verlaag je die hoge belasting en dan gaat de blauwalg op zijn retour.
Dit is dan even mijn visie maar een hoger nitraat is echt geen reden voor blauwalg.

Zie ook dit artikel en een bak met maar liefst 10 mg fosfaat:
https://www.aquascaping-blog.com/988/fosfaat-aquarium-algen/
 
Hier heb ik mijn twijfels bij want gebuikers van de EI zitten vaak tussen de 2 en 4 mg en krijgen daardoor geen blauwalg. Je praat zelf al over veel bladeren en blauwalg krijg je juist bij veel organisch afval en dat is denk ik juist de oorzaak van blauwalg. Door veel te verversen verlaag je die hoge belasting en dan gaat de blauwalg op zijn retour.
Dit is dan even mijn visie maar een hoger nitraat is echt geen reden voor blauwalg.

Zie ook dit artikel en een bak met maar liefst 10 mg fosfaat:
https://www.aquascaping-blog.com/988/fosfaat-aquarium-algen/
Nee, klopt, mijn bericht is niet helemaal volledig. Werk, vrijdag, toe aan weekend...

Mijn nitraat was 0. Dat werd helemaal opgemaakt door de planten. Als er geen nitraat meer kon worden opgenomen, bleef er fosfaat over. Die liep dus op.

Een hoog fosfaat gehalte is geen probleem. Het gebrek aan nitraat was het probleem. Sinds het toevoegen van (voldoende) nitraat, is de blauwalg op z'n retour.

Ik heb bewust niet gekeken naar artikelen over RR of andere stukken over aquascaping. Dat is niet mijn packy an, ver van mijn bordje en werken meestal met hogere waarden dan waar ik naar streef.
 
Je hoort inderdaad ook wel vaker dat geen of een te lage nitraat een oorzaak is van blauwalg. Blauwalg zou opmerken dat er geen stikstof aanwezig is waardoor de planten slecht gaan groeien maar kan zelf wel in zijn stikstof voorzien en daarom juist dan de kop opsteken.
Het is in elk geval een vervelende alg die je met veel geduld kan bestrijden.
 
Drijfplantjes schijnen ook "nitraat verslinders" te zijn?
 
Yep, en omdat ze drijven kunnen ze ook uit de lucht voedingstoffen opnemen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan