Goose
Well-known member
Vandaag weer wat blauwalgen weg gezogen. Ik weet niet of die nieuw waren of dat ik die de vorige keer gemist had. Hopelijk komt het niet zo snel terug en had ik deze plekken inderdaad gemist...
En blauwalg is ook giftig voor mensen, dus zorgen dat je bij afhevelen geen water binnenkrijgt en dat je je handen goed wast na aquariumactiviteiten.
Zal bij de hobby niet zon vaart lopen dat ziek worden of je bak moet er zo uit zien als in je voorbeeld artikel.Dat klopt, maar je kunt er wel ziek van worden...
De vraag is zo gek nog niet. Wij weten dat door de opwarming van de aarde de verwachting is dat er meer blauwalg problemen zullen voorkomen. Blauwalgen reageren namelijk op warmte door een snellere groei! En dat is nu waar een infraroodlamp voor bedoeld is.Hoe gaat een infraroodlamp om met blauwalgen?
En toch is het zo. Ik heb het zelfs van een stuk hout en mos af gehaald wat vanaf de bodem helemaal naar het wateroppervlak gaat, op zo'n 10cm vanaf de spraybar, vol in de stroming.Ik sta heel anders in dit topic
1e blauwalg is een anairobe bacterie, dus de kans dat die in bewegend water zit acht ik zeer klein
Ik zeg als je terug komt gewoon eindelijk wat visjes in zetten. Dan begint je bak te rijpen.
Volgens mij kun je die RR wel vergeten voor zoetwaterbakken en dat is meer van toepassing bij zout en dan met name voor de fytoplankton.Vooral als de redfield ratio scheef zit
Haha, ik dacht al dat is een schuur vol bij Jaap aan bestrijdingsmiddeltjes😉Geplakt uit een heeeeel lang stuk van Wageningen universiteit en research.
Info is achterhaald, uit onderzoek is gebleken dat d eplas water waar ze die meuk in gegooid hebben, zo dood is als een pier qua bewoners als direct gevolg daarvanMet chemische methodes kun je blauwalg doden; samenplakken en laten afzinken; of de beschikbaarheid van fosfaat verminderen. Combinaties van chemische methodes komen ook voor.
Waterstofperoxide en plantenextracten
Er bestaan diverse algendodende middelen die zeer effectief zijn, maar omdat deze vaak koperverbindingen of bestrijdingsmiddelen bevatten, zijn ze niet toegelaten voor grootschalig gebruik in oppervlaktewater. Waterstofperoxide pakt blauwalg direct aan en heeft bij lage doseringen (< 2,5 mg/L) geen nadelige effecten voor het ecosysteem (Matthijs et al., 2012). Plantenextracten worden ook gepromoot als mogelijke algiciden, maar als ze al werken, dan is hun werking vaak van zeer korte duur (Lurling & Beekman, 2010; Lurling & van Oosterhout, 2014).
Dat zei Fred ook al.Je moet wel weten wat je gebruikt en hoeveel. Waterstofperoxide kan prima mits je weet wat je doet.
Dan hoeven we daar niet aan te twijfelen dus😉Dat zei Fred ook al.
Hier heb ik mijn twijfels bij want gebuikers van de EI zitten vaak tussen de 2 en 4 mg en krijgen daardoor geen blauwalg. Je praat zelf al over veel bladeren en blauwalg krijg je juist bij veel organisch afval en dat is denk ik juist de oorzaak van blauwalg. Door veel te verversen verlaag je die hoge belasting en dan gaat de blauwalg op zijn retour.waardoor de fosfaatwaarde schijnbaar te hoog werd en juiste omstandigheden voor blauwalg ontstonden.
Nee, klopt, mijn bericht is niet helemaal volledig. Werk, vrijdag, toe aan weekend...Hier heb ik mijn twijfels bij want gebuikers van de EI zitten vaak tussen de 2 en 4 mg en krijgen daardoor geen blauwalg. Je praat zelf al over veel bladeren en blauwalg krijg je juist bij veel organisch afval en dat is denk ik juist de oorzaak van blauwalg. Door veel te verversen verlaag je die hoge belasting en dan gaat de blauwalg op zijn retour.
Dit is dan even mijn visie maar een hoger nitraat is echt geen reden voor blauwalg.
Zie ook dit artikel en een bak met maar liefst 10 mg fosfaat:
https://www.aquascaping-blog.com/988/fosfaat-aquarium-algen/
Met name dan de co2.Yep, en omdat ze drijven kunnen ze ook uit de lucht voedingstoffen opnemen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.