Wat is er nieuw

Opstartperikelen: (blauw) alg en blijvende nitriet.

Gewoon een idee: zou het niet aan het (rottende) hout kunnen liggen bij de topicstarter, dat de blauwalg veroorzaakt? Ik heb hier ook een nieuw groot stuk hout in mijn aquarium met een plek waar blauwalg op zit.
 
Als hout rot is dan kan dat de oorzaak zijn ja maar ja van nieuw hout verwacht je dat het niet rot is.
 
Blauwe alg heeft niets te maken met, wat dan ook.Het is een bacterie die we kunnen elimineren met zinkoxide, je bent er na een behandeling daarmee voor zeker een jaar of voor altijd vanaf.

Het is alleen even zoeken naar de juiste dosis, die weet ik niet meer zo te herinneren, het is ook voor weinig geld online te bestellen, maar let op je krijgt veel te veel om de bak te behandelen, wees daar voorzichtig mee.Mijn ervaring is dat het weinig invloed heeft gehad op een vissen bestand, en daar dus geen negatieve invloed heeft gehad.

Mijn bron is een NBAT spreker waar ik zo niet ( de naam) meteen op kom die dit meer dan 20 jaar geleden heeft geintroduceerd. Mocht ik de naam van de nbat spreker herinneren dan zal ik deze later kenbaar maken, mits een van onze leden weet waar en wie ik bedoeld.
 
Volgens mij heeft het wel degelijk te maken met organische stikstof en daarom zie je het ook vaak in de natuur opduiken als het warmer wordt of bij bemesten van landerijen. Het is altijd latent aanwezig.
Vaak ze je het ook bij bakken met onvoldoende onderhoud en dus veel organische belasting.
 
Inmiddels zijn we weer een paar dagen terug van vakantie. Het aquarium was behoorlijk groen, zowel van enorm veel planten en mos maar helaas ook van de blauwalg (en ook wat andere alg) op de hardscape en bodem. De bruinalg is inmiddels niet meer terug gekomen dus dat is alvast een overwinning. Ook was de nitriet helemaal niet meer meetbaar

Inmiddels een flinke snoeibeurt gedaan en zijn alle blauwalgen verwijderd. Ook zitten de eerste neons in het aquarium. Deze lijken zich goed te vermaken en zwemmen lekker rond.

De blauwalg komt nog steeds terug op kleine plekken dus alle eerdere moeite was voor niets.. en moet nu helemaal opnieuw beginnen met het blijven verwijderen 😔.
 
Ja het is een kwestie van een lange adem vaak maar als je blijft afhevelen en ververst dan komt het vast wel goed.
 
Inmiddels weer een paar weken verder. Er zitten nu slakken (Neritina turrita, die sinds deze week spoorloos zijn..🤣) en vissen in (corydoras, neon tetras en dwarsbandsnoekjes).
Door het grondelen van de corys lijkt alle (blauw) alg van de zandbodem weg te blijven. Echter op een aantal stukjes mos, gras en hout blijven kleine beetjes blauwalg terugkomen. Zowel op de bodem als vlak voor de filter uitlaat. (Dus vol in de stroming)

Ik ververs nu om de 2 á 3 dagen het water voor zo'n 60 procent waarbij ik ook de blauwalg die ik zie afzuig.
Zowel de vissen als de planten lijken het allemaal goed te doen. Op het hout en glas zit na een paar dagen ook wat groenige alg maar dat is niet zo erg dat ik het iedere keer weg moet halen.

Mijn huidige waterwaarden zijn als volgt:
Ph 6.8
Kh 5
No2 0,01
No3 5
Nh4 0,05
Gh 6
Po4 0,05
Co2 ~25 (stond al uur of 2 uit, combi van ph/kh zit tussen 2 waarden van mijn tabel in)

volgens mij zijn deze waardes goed? Misschien wat weinig no3?

ik ga dit weekend een weekend weg en overweeg een black-out toe te passen om de laatste beetjes blauwalg weg te krijgen. Is dit verstandig of juist helemaal niet?
 
Een anairobe bacterie zak zich niet veel aantrekken van een black-out.
Je planten wel. Dus zou het niet doen.
 
Een anairobe bacterie zak zich niet veel aantrekken van een black-out.
Je planten wel. Dus zou het niet doen.
Voor zover ik het begrijp, heeft de cyanobacterie fotosynthese nodig om te overleven. De blackout voorkomt dat waardoor deze zal sterven. De planten zouden wat sterker moeten zijn en die 2 á 3 dagen grotendeels wel overleven.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan