oriënteren zoutwaterbak

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

Daar kun je lijm voor gebruiken of speciale kit/lijm van het mer DD. Ik heb coral construct van Aqua Medic en van DD Aquascape epoxy.
Beiden hebben wel nadelen. De laaste zie je behoorlijk vindt ik en met dat soort (seconden) lijm ben ik vaak huiverig.
 
Hmmm oke goed om te weten, zorgen voor later ,nu ben ik bezig met een goed meubelstuk te zoeken voor het aquarium op te plaatsen
 
Het is misschien een beetje off topic, maar is het houden van een noordzee biotoop lastig?
Ik zit hier nu aan de zee in knokke, en als ik op de golfbrekers loop zie je overal mini anemoontjes en garnalen en krabbetjes enzo. Ik dacht het moet wel leuk zijn om zo een biotoop te hebben.
 
op een ander forum zijn enkele leden met een noordzee bak actief, volgens mij is het lastigste hieraan om de temperatuur laag genoeg te houden, verder lijkt het me geen enkel probleem. Wat wel weer handig is is dat je nieuwe dieren zelf kunt vangen wat veel geld kan schelen.
 
op een ander forum zijn enkele leden met een noordzee bak actief, volgens mij is het lastigste hieraan om de temperatuur laag genoeg te houden, verder lijkt het me geen enkel probleem. Wat wel weer handig is is dat je nieuwe dieren zelf kunt vangen wat veel geld kan schelen.

Wil je eens een linkje sturen ? Ik wil het eens zien :D
 
Wow die prijzen ...
Maar ja , dan moet je wel rekening houden met de kosten die je je uitspaart bij het inrichten enzo
Als je dat wat goed doet kost het je bijna geen geld , misschien juist naar de zee rijden en terug
 
Dat moet je echt niet doen met zo een koeler , voor een paar graden koelen prima , daarna wordt het een dure nachtmerrie .
Koelen in de grond , goedkoop , seizoensgebonden qua temperatuur , van 7 in de winter (woonkamer 24-25 graden!) tot 22 graden in de zomer .
De seizoenen komen dus vanzelf zonder dat je er iets aan moet doen .
Koste me toen 25W op 400 liter water . Dat kan je met zo een aquariumkoeler echt niet bereiken .
 
met erwin eens..
ook al koop je een grote aquamedic titan koeler.. die dingen vreten stroom, maken gewoon geluid/herrie.. en ...kosten heel veel stroom..echt hee veel
 
Ja maar voor de bak die ik nu wel ga ik dat zeker niet doen hoor ;)
 
Moet je koralen ook voeren ?
 
Ja en nee. Er zijn er die zich voeden dmv van licht en simbiose. Het is vrij ingewikkeld allemaal en je moet het net weten natuurlijk. Zelf geef ik Phytoplankton erbij en Coral Vit en de All in one. Het hangt erg af van de soort koraal. Ik heb ook een paar die voer ik een heel klein stukje spiering uit de vriezer. Dat is wel een leuk gezicht want dan zie je de koraal dichtgaan en het stukje vis verslinden. Maar makkelijke soorten zoals de Montipora die hebben niet echt bijvoeding nodig.
 
Oke bedankt john ik ga het eens doornemen :D
 
Hier ben ik weer met een vraag :p
Kan ik een deel lavasteen kopen in plaats van levend steen? Gaat dit hetzelfde filtereffect geven?
Voor mijn scape wil ik een soort valleitje maken , dus ik dacht de achterste stenen met lavasteen te doen, en de voorste met levend steen . Niemand die het ziet, en als het hetzelfde effect geeft zou ik dit graag willen doen :) .
 
Zover ik weet is dat heel iets anders. Levend steen neemt ook fosfaat op bijvoorbeeld. Maar voor mij is de vraag ook nieuw en of je dat kan combineren durf ik zo niet te zeggen maar de mer ervaren experts hier vast wel;)
 
Ik zou daar toch mee uitkijken .
Ik heb hier zelf lava liggen thuis en als je goed kijkt lijken daar toch serieus wat metalen en andere stoffen in verpakt te zitten .
 
Ik zou daar toch mee uitkijken .
Ik heb hier zelf lava liggen thuis en als je goed kijkt lijken daar toch serieus wat metalen en andere stoffen in verpakt te zitten .


Kijk daar heeft een ervaringsdeskundige dus meer kijk op;)
 
Kijk daar heeft een ervaringsdeskundige dus meer kijk op;)

Maar dat verschilt echt per plaats waar ze het delven .
Ik heb meerdere lava gekocht en die zijn steeds anders , van samenstelling , poreusheid , ....
Dus wil niet zeggen dat het niet kan met sommige soorten , maar effe waarschuwen kan geen kwaad he .;)
 
Goed dat je het zegt want ik zou gewoon de eerste de beste kopen !
Dan kijk ik uit voor aquarium lava steen ! Denk wel dat je dat kan vinden ergens :)
 
Waarom zou je het risico nemen? Ziet er naar mijn mening ook onnatuurlijk uit in een zoutwater bak. Ik zou dan eerder kiezen voor dood steen uit een uit een winkel, in mijn bak heb ik zo'n 25Kg dood steen uit de lfs voor €3,50 /Kg voor de kosten hoef je het dus ook niet te doen (enten met een stukje goed levend steen, bacteriën en tijd en je bent ook klaar).
 
Hoeveel levend steen heb je gebruikt op 25 kilo?
 
Hoeveel levend steen heb je gebruikt op 25 kilo?

Enkele stukken van totaal zo'n 3Kg. Een grotere hoeveelheid zorgt ervoor dat de opstart sneller gebeurt maar naar mijn idee niet beter. Ik heb tijdens de opstart ook 2 verschillende merken/soorten bacteriën toegevoegd.
 
Dat valt dan mee. Nadeel kan zijn dat je toch ongewenste gasten in je bak haalt maar ja die komen vaak ook wel met de koralen weer mee.
 
klopt maar ook de ongewenste gasten horen in een zoutwater aquarium. Zolang er geen plaag ontstaat of er een echte "sloper" tussen zit mogen ze van mij blijven.
 
Ja dat is zo maar ik had hier de Montiporaslak waarschijnlijk en die vrat wel wat aan dus om de dag gedipt. Maar ja dat zijn dan vervelende jongens. Gelukkig heb ik niet veel Montipora:D:D
 
Dat valt dan mee. Nadeel kan zijn dat je toch ongewenste gasten in je bak haalt maar ja die komen vaak ook wel met de koralen weer mee.
Heb eens een filmpje gezien van een bobbitworm die is meegekomen... brrrrr dat is gewoon ranzig.
 
En als dood steen niet te duur is kan ik daar ook mee werken ;) . 3euro per kg vind ik goed , maar kan verschillen van lfs tot lfs...
 

Terug
Bovenaan