oriënteren zoutwaterbak

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum
Wat ik weet is dat levend steen fosfaat gaat absorberen tot er een evenwicht ontstaat met de waterkolom. Daar heeft de calcium inderdaad mee te maken maar ja ik ben geen scheikundige;).
 
http://aquaforest.eu/nl/product/reef-salt/

Ik gebruik dit zout en dat is niet al te duur. Hoe dat precies met de ph werkt weet ik niet maar het leidingwater hier is rond de ph 8 en dat in mn bak is 8.1

Hier is het leidingwater 7.5 , maar ik dacht om wat schelpen ter decoratie in mijn bak te doen , heb thuis nog een hele hoop liggen en je kan er nog leuke dingen mee doen :D
 
Ik gok dat het te maken heeft met de ph/kh maar een expert kan dat vast beter uitleggen.
 
Er staat wel geen prijs bij john , wat betaal je voor 25kg ? of de hoeveelheid die jij koopt ?
 
Ik gok dat het te maken heeft met de ph/kh maar een expert kan dat vast beter uitleggen.

Ja denk ik ook, ik weet ook dat calcium opgelost een alkalische structuur heeft , maar weet niet hoeveel enzo, en hoe het in de bakken wordt gebruikt.
 
Het zout dat we kopen is eigenlijk altijd samengesteld en ook alleen bedoeld voor gebruik met osmose water en niet voor "gewoon" kraanwater. Als je gewoon kraanwater gebruikt dan zullen de waardes niet hetzelfde zijn zoals op de verpakking beschreven.

Er zijn mensen die succesvol een zoutwaterbak houden voor langere tijd op gewoon kraanwater maar je lees ook vaak dat dit op termijn toch niet altijd goed gaat.
 
Ik gebruik ook enkel osmose voor de bak.
 
dan is het goed :) jullie hadden het over het meten van de ph waarde van het leidingwater vandaar (dan begreep ik het verkeerd...).
 
Ja klopt maar met osmose heeft dat natuurlijk geen invloed. Ik zat in gedachten meer met de zoetwaterbak in mn hoofd:D:D. Het zout dat je gebruikt bepaald eigenlijk je ph als ik het dus goed begrijp.
 
Ik heb hier ook een osmose filter staan, 125L per dag, maar de dop kan de druk van het water niet aan en lekt, gelukkig dat hij in de kelder staat.
Waarom lukt het zo slecht met kraanwater ?
 
ook kan er in bepaalde delen van het land bijvoorbeeld veel nitraat in het water zitten volgens mij. Hier valt dat mee maar dat verschilt nogal.
 
In het zoetwater aquarium heb ik daar geen last van , maar het zal in de zeewaterbak meer naar boven komen zeker ?

In ieder geval haat ik alg het meeste in deze hobby, echt rotzooi.
 
In ieder geval haat ik alg het meeste in deze hobby, echt rotzooi.


Dan kunnen wij elkaar de hand geven. Ik heb er ook een grote hekel aan en kan me er niks bij voorstellen dat sommige mensen het mooi vinden staan:D:D
 
haha een beetje alg vind ik niet erg, zolang het maar niet te veel wordt en zeker niet de lange soorten. En kalkalg hoort er natuurlijk gewoon bij.
 
haha een beetje alg vind ik niet erg, zolang het maar niet te veel wordt en zeker niet de lange soorten. En kalkalg hoort er natuurlijk gewoon bij.
De kalkalg wil ik er wel bij nemen, die geeft wel een leuk effectje aan je bak.
Maar al de rest, zoet en zoutwater , ik haat ze.

Dan kunnen wij elkaar de hand geven. Ik heb er ook een grote hekel aan en kan me er niks bij voorstellen dat sommige mensen het mooi vinden staan:D:D
Snap ik ook niets van :p . kalkalg zoals lbakker zegt, kan ik nog accepteren. Al de rest zijn gewoon een pain in the ass.
Het komt op een dag en gaat op 2maanden.

En in mijn geval denk je dat alles goed gaat , maar dan loopt mijn co2 fles leeg en mag ik de helft van mijn planten kortwieken en uitrekken omdat er lange slijmerige draadalg op hangt :p .
 
Dan kunnen wij elkaar de hand geven. Ik heb er ook een grote hekel aan en kan me er niks bij voorstellen dat sommige mensen het mooi vinden staan:D:D
Dan heb je de Zuid-Amerikaanse bak van Mascha en Ivo nog niet gezien ;)
Ik vind het niet bepaald lelijk. Ik heb in mijn aqua60 een algenachtergrond. Gelukkig geen algen op planten of hout, want dat vind ik wel storend.
 
Dan heb je de Zuid-Amerikaanse bak van Mascha en Ivo nog niet gezien ;)
Ik vind het niet bepaald lelijk. Ik heb in mijn aqua60 een algenachtergrond. Gelukkig geen algen op planten of hout, want dat vind ik wel storend.

Daar heb je een punt, biotopen kunnen prachtig zijn , zeker in hun geval. Maar ik ben meer van fan van dutch style aquascape of takashi amano scapes ;) . En in zulke scapes ga je geen plukje alg zien :D .

Hopelijk kan ik ook zoiets bereiken ooit, als ik er een een hoopje geld tegen gooi ;) .
Onze hobby blijft jammer genoeg niet een van de goedkoopste, zowel zoet als zoutwater.

Je kan ze niet vergelijken natuurlijk , want zout is nog een stuk duurder, maar ik denk dat iedereen in het begin te kosten wel eens onderschat heeft ;) .
 
Ja, smaken verschillen zoals we zien en in de zeewaterbak heb ik af en toe wel een paar algjes die je ziet maar meneer de zee egel maakt dar weer snel korte metten mee. Het is dus amper zichtbaar en dat neem ik dan maar op de koop toe. En de kalkalg is iets anders en dat geeft een mooi gekleurd effect op de stenen. Maar zelfs dat sloopt de egel af en toe en dan kruipt ie rond met een plakje kalkalg op de rug:D:D:D:D
 
Ja, smaken verschillen zoals we zien en in de zeewaterbak heb ik af en toe wel een paar algjes die je ziet maar meneer de zee egel maakt dar weer snel korte metten mee. Het is dus amper zichtbaar en dat neem ik dan maar op de koop toe. En de kalkalg is iets anders en dat geeft een mooi gekleurd effect op de stenen. Maar zelfs dat sloopt de egel af en toe en dan kruipt ie rond met een plakje kalkalg op de rug:D:D:D:D

Hahah geweldig, ik denk dat alg controle in de zeewaterbak iets makkelijker is als onze zoetwater bakken.
Een zee egel klinkt wel als een goede algeneter, maar ik dacht eerder aan van die grote mooie garnalen. Ik denk dat je ze het meest van allemaal ziet .
 
Ik heb de Poetsgarnaal maar zover ik weet eet de egel meer algen. Alles steekt veel nauwer bij zeewater dus ik denk dat je daar sneller algen hebt en problemen dan bij zoetwater.
 
In zoutwater eten voor zover ik weet de garnalen geen of nauwelijks algen jammer genoeg. Ik heb sinds een maand een zeehaas wat echt een geweldige algeneter is, ze zijn niet echt mooi maar dat vindt ik juist wel weer speciaal. Zo heb ik ook een vijlvis tegen de deelanemonen, deze is ook zeker niet 1 van de mooiste maar door zijn speciale gedrag wel heel bijzonder, waardoor het voor mij zeker een hele mooie aanvulling van de bak is.
En een paar algjes horen er gewoon bij, kijk maar eens in een documentaire over the great barier reef. Het moet niet uit de hand lopen natuurlijk maar dat valt prima te regelen met de juiste bewoners en waterwaardes.
 
Vandaar dat ons de egel is aangeraden en die doet prima zn werk,
 
inderdaad en het zijn ook nog een mooie en leuke dieren.
 
Klopt al zie je ze meer in het schemer dan overdag. Maar ja ze zijn inderdaad erg leuk en in verschillende kleuren te koop.
 
Ik ben niet echt fan van de egel , ik vind ze nl nogal groot ..
Is een zeehaas zo een slakachtig dier? Want daar heb ik ook al van gehoord, dat ze erg goed alg eten
 
Het is inderdaad een grote naaktslak-achtige. Ik ben zelf ook niet zo'n fan van zee egels, vooral omdat je overal lees dat ze vaak koralen omgooien (en ik ben niet zo goed in het vastzetten ervan)
 
als je alle koralen vasplakt is een globolus egel absoluut geen sloper..
ze zijn een beetje lomp.
ik heb 3 egels, rots boor egels, 1 heeel grote. deze hebben nu een paar iets omgehooid maar als je ziet hoeveel en hoe grondig zo beest algen weghaalt.. is he5 voor mij een goede investering
 
Hmm ja, ik ga nog wat research doen en kijken welke van de 2 ik neem :D
In ieder geval wil ik wel een goede algen eter.
 
Die van mij richt ook geen enkele schade aan hoor. De meeste koralen staan vast maar het valt echt mee.
 
en ik ben niet zo goed in het vastzetten ervan)


Ik doe dat met van die 2 componenten klei zeg maar. Nu haal ik ze van de sten uit de winkel af want zo heb ik al genoeg ellende meegekregen. Slakjes en ander gespuis zoals de Valonia.
 
ik ben meestal ook iets te makkelijk mee. Ik plaats een nieuwe stek altijd eerst los om te kijken of deze wel op de juiste plaats staat qua kleur, licht etc. en later zet ik hem vast maar daar wacht ik meestal te lang mee.
 
Hoe zet je ze vast dan?
 
Terug
Bovenaan