Osmosewater hoeveelheid


S

Sasssmell

Guest
Hallo Allemaal,

Kon nergens op dit forum een duidelijk antwoord op mijn vraag krijgen, vandaar dat ik het opnieuw probeer.

Mijn GH waarden zijn momenteel vrij hoog, schommelen tussen de 14-18. Het is een vrij nieuwe bak, maar denk dat het water uit de kraan vrij hard is. Wil het wat zachter maken en wat Osmosewater kopen. Nu lees ik dat bij teveel giftig is voor vissen. Is er een bepaalde vuistregel hoeveel liter vs. welk effect op GH waarden heeft?

Ik heb een bak van 110liter.
Stel dat ik 5 liter osmosewater erin gooi (is dat veilig?), gaat de waarde per definitie met een x aantal omlaag of hoe doen jullie dat?

alvast bedankt!

Gr.
 
Osmose water is water in de puurste vorm ofwel demiwater.
Zou niet weten wat daaraan giftig moet zijn. :)

Maar als je 50% demiwater gebruikt zal de GH met 50% dalen. Zo simpel is het. :)
 
Sasssmell zei:
Hallo Allemaal,

Kon nergens op dit forum een duidelijk antwoord op mijn vraag krijgen, vandaar dat ik het opnieuw probeer.

Mijn GH waarden zijn momenteel vrij hoog, schommelen tussen de 14-18. Het is een vrij nieuwe bak, maar denk dat het water uit de kraan vrij hard is. Wil het wat zachter maken en wat Osmosewater kopen. Nu lees ik dat bij teveel giftig is voor vissen. Is er een bepaalde vuistregel hoeveel liter vs. welk effect op GH waarden heeft?

Ik heb een bak van 110liter.
Stel dat ik 5 liter osmosewater erin gooi (is dat veilig?), gaat de waarde per definitie met een x aantal omlaag of hoe doen jullie dat?

alvast bedankt!

Gr.

Je hoeft geen osmose water te kopen om je gH te laten dalen. Je kan ook leidingwater koken en dan terug laten afkoelen. Dat water giet je dan in je bak.

Ook regenwater kan je gebruiken. Maar moet je naargelang de streek met opletten wegens mogelijke verontreinigingen.

Je kan de meeste vissen wel laten overleven in 100% osmose water, maar wanneer je ze vlug overzet van gewoon leidingwater naar 100% osmose water, dan gaan de meeste snel dood.

Rustig laten wennen dus.

In gewoon leidingwater zitten ook mineralen. In osmose water zit niks. Zonder mineralen gaan je vissen dood. Je kan dat wel opvangen door ze voedsel te geven waar de nodige mineralen in zijn verwerkt.

Maar je moet ook maar zelden met 100% osmose water werken. Meng het voor 50% met leidingwater. Die switch kunnen de meeste vissen wel aan en dan bezorg je ze alsnog mineralen.
 
JurgenD zei:
Osmose water is water in de puurste vorm ofwel demiwater.
Zou niet weten wat daaraan giftig moet zijn. :)

Maar als je 50% demiwater gebruikt zal de GH met 50% dalen. Zo simpel is het. :)

Het is wel degelijk "giftig" bij puur gebruik. Giftig dan wel lezen als dodelijk. De cellen schijnen dit niet aan te kunnen door dat ze "vollopen" met osmosewater en kunnen "ontploffen".

Wel kun je puur osmosewater behandelen tot het wel geschikt is. Bijvoorbeeld door er mineralen etc aan toe te voegen tot de waarden die je wenst. De meeste mensen kiezen ervoor om osmose water te lengen met kraanwater. De verhouding bepaalt dan de waarde van je hardheid etc. Niet altijd zal de pH mee gaan. Het is dus uittesten hoeveel osmose water je nodig hebt.

Het beste kun je dit gewoon testen in een bak waarvan de inhoud bekend is. Zo kun je uitvinden hoeveel delen osmose water op delen kraanwater geschikt is voor je bak.

Een algemenen stelregel is 50% osmose water is een 50% daling van de GH van het kraanwater.
 
...naar het schijnt...

Moet je eens de water waarden opzoeken van een gemiddelde za biotoop.
Zelden boven de 50 microsiemens.

Hoewel ik het nut niet zie, maar 100% demiwater kan zeker. Zolang je ze voldoende laat wennen en geschikte voeding geeft.
 
Zap zei:
Het is wel degelijk "giftig" bij puur gebruik. Giftig dan wel lezen als dodelijk. De cellen schijnen dit niet aan te kunnen door dat ze "vollopen" met osmosewater en kunnen "ontploffen".

Als dat waar zou zijn, dan zouden ze gewoon leidingwater ook niet overleven, want de hoeveelheid zout in de lichaamscellen is nog altijd veel hoger tov de zoutconcentratie in leidingwater.

Het gaat om de geleidbaarheid en het wennen er aan. Van leidingwater naar puur osmose water kost te veel energie, waardoor ze sterven. Maar je kan ze wel naar puur osmose water brengen, wanneer je het over een aantal weken in stapjes zou doen.
 
Oke duidelijk, klinkt logisch als je inderdaad helft vervangt...de helft naar beneden gaat :p
Ik kan water koken, maar dat duurt een eeuwigheid voordat ik nodig heb om wat water te vervangen haha...regenwater geen optie voor mij. Heb geen tuin waar ik dit in kan opvangen, of een goot. Plus ik denk niet dat de lucht in de randstad heel denderend is...
 
JurgenD zei:
...naar het schijnt...

Moet je eens de water waarden opzoeken van een gemiddelde za biotoop.
Zelden boven de 50 microsiemens.

Hoewel ik het nut niet zie, maar 100% demiwater kan zeker. Zolang je ze voldoende laat wennen en geschikte voeding geeft.

Volgens mij worden nu ook twee dingen door elkaar gehaald. Namelijk hardheid en geleidbaarheid. Deze hebben geen "vaste" realatie met elkaar.

Je kunt wel water maken met een kH van 0 en een geleidbaarheid van bijv. 500 us/cm (bedenk zelf het streepje onderaan de u). Maar andersom kan dat niet.

Het drinken of toepassen van puur osmose water is niet schadelijk wanneer er ook ander water voorhanden is. Bij alleen puur osmose water zullen de nieren o.a. gaan falen doordat deze urine willen uitscheiden met zouten, die dan weer niet voorhanden zijn of voor een tekort gaan zorgten. Wat er wel is wordt uitgescheiden d.m.v. de urine.

Tevens zal er door het tekort aan elektrolyten een watervergiftiging ontstaan met als gevolg dat er te veel water de cellen binnendringt (door osmose) of dat er te veel kalium de cellen verlaat (door diffusie).

Maar goed als jullie het willen toepassen. Succes!
 
Zap zei:
JurgenD zei:
...naar het schijnt...

Moet je eens de water waarden opzoeken van een gemiddelde za biotoop.
Zelden boven de 50 microsiemens.

Hoewel ik het nut niet zie, maar 100% demiwater kan zeker. Zolang je ze voldoende laat wennen en geschikte voeding geeft.

Volgens mij worden nu ook twee dingen door elkaar gehaald. Namelijk hardheid en geleidbaarheid. Deze hebben geen "vaste" realatie met elkaar.

Je kunt wel water maken met een kH van 0 en een geleidbaarheid van bijv. 500 us/cm (bedenk zelf het streepje onderaan de u). Maar andersom kan dat niet.

Het drinken of toepassen van puur osmose water is niet schadelijk wanneer er ook ander water voorhanden is. Bij alleen puur osmose water zullen de nieren o.a. gaan falen doordat deze urine willen uitscheiden met zouten, die dan weer niet voorhanden zijn of voor een tekort gaan zorgten. Wat er wel is wordt uitgescheiden d.m.v. de urine.

Tevens zal er door het tekort aan elektrolyten een watervergiftiging ontstaan met als gevolg dat er te veel water de cellen binnendringt (door osmose) of dat er te veel kalium de cellen verlaat (door diffusie).

Maar goed als jullie het willen toepassen. Succes!

Ik ken mensen die al jaren hun vissen in puur osmose water hebben zitten.

Maar ze hebben ze wel stapsgewijs van 50% osmose naar 100% gebracht.

Ik heb jouw uitleg al tig keer zien passeren, het is gewoon een niet uit te roeien stadslegende. Als ze waar zou zijn, dan zou niemand vissen op 100% osmose water kunnen houden.
 
Sasssmell zei:
Oke duidelijk, klinkt logisch als je inderdaad helft vervangt...de helft naar beneden gaat :p
Ik kan water koken, maar dat duurt een eeuwigheid voordat ik nodig heb om wat water te vervangen haha...regenwater geen optie voor mij. Heb geen tuin waar ik dit in kan opvangen, of een goot. Plus ik denk niet dat de lucht in de randstad heel denderend is...

Dat snap ik. Misschien kan je overwegen om een osmose apparaat aan te kopen?

Zo duur zijn die niet.
 
Zap zei:
Je kunt wel water maken met een kH van 0 en een geleidbaarheid van bijv. 500 us/cm (bedenk zelf het streepje onderaan de u). Maar andersom kan dat niet.

Waarom haal je in hemelsnaam de KH er bij in een verhaal over microsiemens en GH???

Zap zei:
Het drinken of toepassen van puur osmose water is niet schadelijk wanneer er ook ander water voorhanden is. Bij alleen puur osmose water zullen de nieren o.a. gaan falen doordat deze urine willen uitscheiden met zouten, die dan weer niet voorhanden zijn of voor een tekort gaan zorgten. Wat er wel is wordt uitgescheiden d.m.v. de urine.

Nu ga jij er van uit dat enkel vloeistoffen via de nieren worden verwerkt.
Eiwitten gaan bv ook 100% via de nieren en niet via de stoelgang.
Vraag maar eens aan iemand die een eiwitrijk/koolhydraatarm dieet volgt.
 
Jurgen: als voorbeeld............................er staat ook bij de nieren O.A....svp goed lezen en niet zo maar wat roepen.

Kh / siemens was een voorbeeld en de nieren betreft O.A. (= onder anderen!)

De topic gaat over de "hoeveelheid osmose water" waarbij er gesuggereerd wordt dat puur en alleen osmosewater niet gevaarlijk is. Daar kan ik het niet mee eens zijn......

Verder intresseert het mij niet of dat via de darmen, nieren, cellen, whatever gebeurt. PUNT
 
Gelijk hoe, enkele voorbeelden:

Rio Negro (Brazili�) zg. zwart water 6 - 9�S
Rio Copal (Peru) zg. zwart water 17�S
Rio Tapajoz (Brazili�) zg. helder water 10 - 16�S
Rio Chinipo (Peru) zg. helder water 142�S
Amazone, Solimoes (Brazili�) zg. wit water 10 - 127�S
Rio Ucayali (Peru) zg. wit water 154�S
Rio Guapor� (Brazili�) zg. helder water 22�S
Rio Sipao (Venezuela) zg. zwart water 12�S
Rio Aro (Venezuela) zg. zwart water 23�S
Rio Paran� (Argentini�) zg. zwart water 33�S
Rio Uruguay (Argentini�) zg. zwart water 18�S
Rio Yanayacu (Peru) zg. wit water 205�S
Sepik River (Papoea New Guinea) 84�S
Tasek Bera (Maleis schiereiland) 14�S
Tanganjikameer, Kalemie (Za�re) 593�S
Meer in Tanzania 1.054�S
 
Mooi maar dat is nog steeds geen puur osmosewater: Haal nu geen dingen door elkaar. Er zijn meerdere factoren die de geleidbaarheid van water bepalen.

De topic gaat over het toepassen van osmosewater om de hardheid te doen dalen.....daar is volgens mij reeds antwoord op gegeven.

Ik heb geen zin in een welles/nietes spelletje om mijn of jouw gelijk te willen halen. Voor mij is de topic beantwoord en klaar.
M.a.w. als je het zo graag wilt; Jurgen je hebt gelijk.............

Hoe zit dat met jouw onderschrift?

"Gelijk krijgen is niet hetzelfde als gelijk hebben.
Wie de kudde achteraan loopt, loopt altijd door de stront"
 
Om even op de vraag van de TS terug te komen. Hier wordt gesproken over 5 liter op 100 of meer. dat lijkt me geen enkel probleem toe. Ik vraag me af welke waarden de TS wil bereiken door het gebruik van osmose. Wij gebruiken osmose bij de garnalen en brengen dat met GH+ op de juiste geleidbaarheid.
Maar als de TS 5 liter wil gebruiken op de gehele bak dan lijkt mij dat geen probleem verder.
 
Wel even vermelden dat de meeste GH+ enkel calcium bevatten en geen magnesium of andere elementen.
Gebruik enkel mineralen waar er expliciet vermeld staat dat ze geschikt zijn voor het aanharden van osmosewater.

En zoals gezegd zal die 5 liter op 180 liter nauwelijks een verschil maken. ;)
 
Volgens mij hebben Mascha&Ivo in hun Zuidoost Azi� bak puur osmose water.
5 liter osmosewater in een 110 liter bak is niks, niet gevaarlijk.
ik zou inderdaad met 50% beginnen
 
Joost1980 had zijn zijn orinocco biotoop ook 100% osmosewater met wildvang.
 
Ook nollie heeft zijn bak gevuld met puur osmosewater. Ik ben er nog over aan het twijfelen, ik zit nu op 80uS/cm met 50/50. Voor mij is dit nu voldoende.
 
Los van het feit dat het KAN, betwijfel ik of het echt nodig is.
Puur osmose brengt wel enkele risico's met zich mee zoals onstabiele pH en bijzondere eisen in de voeding.

Tevens willen planten bij voorkeur toch wat mineralen. :)
 
Als je puur osmosewater toevoegd in je bak betekent dat nog niet dat er puur en alleen osmosewater in zit...je bodem...hout..etc...geven stoffen af die het water niet meer "puur" maken. Het enige dat je doet is het aansturen naar een zeer lage geleiding en hardheid. Als ie echt puur zou zijn (kale bak met alleen water) geloof ik niet dat er nog vissen blijven leven.
 
Zap zei:
Als je puur osmosewater toevoegd in je bak betekent dat nog niet dat er puur en alleen osmosewater in zit...je bodem...hout..etc...geven stoffen af die het water niet meer "puur" maken. Het enige dat je doet is het aansturen naar een zeer lage geleiding en hardheid. Als ie echt puur zou zijn (kale bak met alleen water) geloof ik niet dat er nog vissen blijven leven.

Ook niet.

Alleen het tekort aan mineralen is een probleem. Maar dat kan je weer opvangen met aangepaste voeding.
 
Of gewoon aanvullen, daar zijn mineralen voor.
 
Naar mijn mening verdrinken vissen op puur osmose water,om het zo maar te zeggen. De huid kan de zouten die er niet meer zijn,binnen houden.Zodra de zouten het lichaam verlaten,komt er niet voor terug.
 
Er zijn bakken genoeg bekend waar men met puur osmose werkt zonder problemen.
Zelfs kwekers die kweken op osmosewater.

Eigenlijk is dit een discussie om niks
 
JurgenD zei:
Wel even vermelden dat de meeste GH+ enkel calcium bevatten en geen magnesium of andere elementen.
Gebruik enkel mineralen waar er expliciet vermeld staat dat ze geschikt zijn voor het aanharden van osmosewater.

En zoals gezegd zal die 5 liter op 180 liter nauwelijks een verschil maken. ;)
Ok, dat wist ik niet Jurgen. Ik heb GH+ van de garnalenboer zeg maar. Daar staat op GH+ mineral. met mineralen en sporenelementen.
Verder staat er geen specificatie bij vermeld zie ik. Het is van Bee Shrimp, en speciaal voor garnalen.

Edit:
Staat wel in het Duits dat het voor osmose en regenwater bestemd is dus
 
Je zegt het zelf. GH+mineral. Dat is geen GH+. :)
 
O, ok. Ik heb er niet zoveel verstand van maar dit is wel met sporen en mineralen ja.
Moet maar geloven dat wat erop staat er ook inzit he ;)
 
JurgenD zei:
Er zijn bakken genoeg bekend waar men met puur osmose werkt zonder problemen.
Zelfs kwekers die kweken op osmosewater.

Eigenlijk is dit een discussie om niks

Dan mag jij mij uitleggen hoe de vis de zouten opgelost of niet gaat reguleren.
 
Ik moet niets uitleggen.
Het zijn diegene die de bakken hebben die dat zouden moeten kunnen. :)

Ik kan enkel zeggen dat er dergelijke aquaria zijn die draaien zonder problemen.
 
Ik neem nog een lekker kopje koffie (espresso) gezet met puur osmosewater. :koffie:
Zo verkalkt de boiler niet.
 
Gapak leerde het ons vroeger al:

gapak zei:
Het verhaal dat dieren op puur osmosewater houden ongezond of schadelijk is doet al lang de ronde. De achterliggende gedachtegang is dat de lichaamseigen cellen kapot gaan omdat ze zich vanwege de osmotische druk volzuigen met water. Helaas is de zoutconcentratie in onze cellen nog steeds ferm hoger dan in mineraalwater dus als onze cellen niet sterk genoeg zouden zijn om de osmotische druk te overleven dan zou mineraalwater niet veel beter zijn.

Het probleem zit 'm echter in het verschil in geleidbaarheid van verschillende waters. Het wennen aan een verschillende osmotische druk kost namelijk wel energie. Je moet dus nooit zo'n dier uit leidingwater halen en in puur OO-water zetten of omgekeerd maar stapsgewijs laten wennen. Dat is alles.

Op zich is er dus niets mis met het gebruik van puur osmosewater of OO-water om precies te zijn. Het enige gevaar is het ontstaan van tekorten. Hoewel de nodige mineralen ook uit de voeding kunnen gehaald worden is er bij gebruik van gewoon leidingwater (of mineraalwater) of een mengsel hiervan met OO-water niets aan de hand wanneer er onvoldoende mineralen uit de voeding te halen zijn. Omwille hiervan kan je zekerheidshalve steeds toch een deel leidingwater bij je OO-water voegen.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=51568
 
Heeeeel technisch verhaal allemaal haha - maar voor mij geldt meer dat ik een GH waarde van rond de 8-10 wil behalen. In mijn geval betekent dat ongeveer 50 liter water vervangen voor Osmosewater. Ik heb gisteren aantal liters vervangen met afgekoeld gekookt water, dus langzaamaan verandert dat wel. Ik ben in ieder geval niet genegen om een apparaat aan te schaffen. las ergens dat je dat allemaal weer tussen je leidingwerk moet ingangen e.d.
zo extreem hoeft het van mij ook niet. Als het hard regent zet ik anders af en toe de emmer naar buiten oid en kook wat water of ik koop het bij de viszaak...
 

Terug
Bovenaan