Osmosewater hoeveelheid


Sasssmell zei:
Heeeeel technisch verhaal allemaal haha - maar voor mij geldt meer dat ik een GH waarde van rond de 8-10 wil behalen. In mijn geval betekent dat ongeveer 50 liter water vervangen voor Osmosewater. Ik heb gisteren aantal liters vervangen met afgekoeld gekookt water, dus langzaamaan verandert dat wel. Ik ben in ieder geval niet genegen om een apparaat aan te schaffen. las ergens dat je dat allemaal weer tussen je leidingwerk moet ingangen e.d.
zo extreem hoeft het van mij ook niet. Als het hard regent zet ik anders af en toe de emmer naar buiten oid en kook wat water of ik koop het bij de viszaak...

Ik heb 2 linkerhanden en zelf ik krijg zo'n osmose apparaat ge�nstalleerd. Laat ons zeggen, als je Billy van Ikea in elkaar kunt schroeven, dan lukt dit ook wel. :)

Het is gewoon goedkoper dan telkens naar de winkel rijden, daar osmose water kopen, terug naar huis rijden, ...

En osmose water kan je ook bewaren.

Met regenwater af te koken haal je niet noodzakelijk alle ongewenste materialen weg. Ik zou dat regenwater toch even testen met druppeltesten. Kan je ook in de winkel laten doen. En da's ook niet sluitend, maar toch beter dan niet testen.

Tip: Je kan ook dat (ongekookt) regenwater door je osmose apparaat halen. Bespaar je op water en energie.
 
Ik ben ook erg onhandig en zelfs ik kreeg het osmoseapparaat zo aan de praat hoor. Dus dat moet dan iedereen wel lukken.
 
Regenwater door je RO gooien heb je toch ook weer een pomp voor nodig.
 
Off topic:

MaestroCygni zei:
biljoenblik zei:
Ik neem nog een lekker kopje koffie (espresso) gezet met puur osmosewater. :koffie:
Zo verkalkt de boiler niet.
Smaakt dat eigenlijk wel? ik zie overal verschillende reacties.

Kalk is funest voor de boiler en de smaak. Dus dit moet je dan zeer vaak ontkalken.
Dus met osmose water voorkom je dat.
De koffieboon is de Belangrijkste (met hoofdletter) smaakmaker van koffie.
Als je dan uiteindelijk de superboon hebt gevonden. En je bent een echte professionele tester, dan zou je misschien het verschil in water kunnen proeven.
Dus ik kies een goede (verse) boon. En heb een kalkvrij apparaat.
En dat smaakt goed.

On topic:

Af en toe een emmertje regenwater volstaat. En als je kweekvis uit de dierenwinkel hebt. Die kunnen nagenoeg overal wel tegen. Mits het geleidelijk gaat.
 
Je hoeft geen osmose water te kopen om je gH te laten dalen. Je kan ook leidingwater koken en dan terug laten afkoelen. Dat water giet je dan in je bak.

Niet zo'n ideale manier. Bij dat koken (dat eigenlijk al veel energie kost en je al evengoed wat OO-water kan gaan halen) dikt het water in, bovendien krijgt het water zo een erg hoge pH.

Persoonlijk gebruik ik OO-water om de gH te sturen of om een te hoog calciumgehalte in het leidingwater aan te pakken. De pH pas ik alsnog aan, want uitgaande van het bufferend vermogen ga ik uit van de stelregel dat de OO-water de pH niet veranderd. Hoewel die stelregel niet 100% correct is, is deze betrouwbaar genoeg om praktisch toe te kunnen passen.

Onlangs nog heb ik het calciumgehalte in mijn leidingwater dusdanig moeten verlagen door verdunnen met OO-water dat mijn gH te laag werd. In dat geval herstel ik de gH door een magnesiumzout toe te voegen. Zaken als gH+ of aquariumzouten gebruik ik persoonlijk niet meer. Ik zie zelf wel, welke zouten mijn aquarium nodig heeft. Zo mag ik gewoonlijk na die waterverversing ook mijn nitraatgehalte weer op peil brengen, dus koos ik voor een mengeling van magnesiumnitraat en magnesiumsulfaat om in dit geval de gewenste waarden te bereiken. Maar vooral calcium kan vaak voor problemen zorgen, dus reden genoeg m.i. om zelf je zouten te kiezen. Natuurlijk is het door zelf zouten te kiezen moeilijk om aan alles behoeften te voldoen, maar zolang je nauwgezet de 'moeilijkste' zouten zelf in de gaten houdt, mag je er vanuit gaan dat de rest met het leidingwater mee komt. Als je puur OO-water zou gebruiken en niet mengt met het leidingwater valt er dus wel iets voor te zeggen. Maar bij voorkeur zou ik zeggen: gebruik een mengeling van leidingwater en OO-water om het gebruik van goedbedoelde aquariumzouten en de daarbij horende problemen te vermijden. Al zullen die problemen ook weer niet voorkomen bij een aandeel OO-water dat hoog genoeg is.


500 us/cm (bedenk zelf het streepje onderaan de u).

Minder verwarrend is het gewoon correct schrijven: �S/cm. Is niet zo moeilijk.

Mooi maar dat is nog steeds geen puur osmosewater

Nee, als je die microsiemensen per cm eens goed bekijkt dan kan je vaststellen dat het water uit bijv. de rio negro waar vissen zonder problemen in kunnen overleven nog zuiverder is dan het OO-water dat de meesten onder ons gebruiken. M.a.w. kies de hoeveelheid OO-water dat enerzijds je vissen en anderzijds het evenwicht in je aquarium vereist en als dit 100% OO-water blijkt te zijn, ga er dan inderdaad vanuit dat 100% OO-water geen probleem is maar laat de vissen wennen. Zich van de ene op de andere moment aanpassen aan water met een te sterk verschillende geleidbaarheid kunnen ze inderdaad niet en dan krijg je vissen die in een osmotische schok gaan.



Als je voldoende vaak OO-water nodig hebt zou ik toch ook een OO-apparaat overwegen. Je spaart de naft uit om telkens water te moeten gaan halen en echt meer water kost het je niet, want het concentraat kan je gebruiken voor de kuis, om je handen mee te wassen, toilet door te spoelen, etc...
 

Terug
Bovenaan