Otocinclus vittatus schuw en niet actief


E

eliseh

Guest
Ik heb mijn nieuw gezelschapsaquarium (70 l) ondertussen twee maanden en sinds een maand zitten er 5 Otocinclussen en 10 vuurgarnalen in. Mijn bak staat gevuld met planten en heeft een helder, scherp wit licht. De vissen en garnalen leken ontspannen dus stak ik er na een week 5 Corydoras en 15 Neontetras bij.

Nu zijn we weer twee weken later en plots lijken mijn Otocinclussen niet meer aan de ruiten te hangen en de algen op de bladeren niet meer op te eten. Ik heb de waarden van mijn aquarium gemeten en die zijn goed. Enkel de ph is een beetje aan de hoge kant, maar zeker niet schadelijk. Ik ga morgen turf in de filter steken om dit te stabiliseren.

Ik heb al dit hele forum afgezocht. De vissen hebben een normale kleur, geen witte vlekken en krijgen voldoende eten. Het enige waar ik verder kan op komen is dat ze met een te klein groepje zijn.

Vanaf ik aan het aquarium ga staan zwemmen de visjes vlug weg. Er zijn voldoende verstopplaatsen om dit te doen. Ze zitten nu bijna een maand in het aquarium en tonen nu pas dit gedrag.

Heeft iemand ervaring met schuwe otocinclussen die hun 'taak' (namelijk de wanden poetsen) niet meer uitvoeren?

Alvast bedankt!
 
Toevoeging: Ik heb nog even verder gezocht en ergens gelezen dat Otocinclussen het niet goed doen in nieuwe bakken. De kweker die mij deze aanraadde zal zich hierin vergist hebben. Ik had dit voorgevoel echter al eerder en had daarom mijn filter iets minder hard gezet. Ik geef mijn vissen gevarieerd droogvoer, maar aangezien ik een beginner ben weet ik niet veel andere opties. Ik zie ze toch af en toe eten, maar ze zijn niet zo happig als mijn andere vissen.

Ook is mijn temperatuur ongeveer 25 graden, dus ik denk niet dat ik iets fout doe?

Ik ben volledig ten einde raad en heb het beste voor met mijn visjes. Heeft iemand tips of zie ik iets over het hoofd?
 
Onderstaande topic gaat volledig over het in leven houden van oto's in een relatief nieuw aquarium en daar staan genoeg tips in.


Als je de illusie hebt dat oto's (of algeneters in het algemeen) je ramen netjes houden dan heb je het helaas fout. Ot's helemaal, die eten meer biofilm dan echte alg en dat is ook de reden dat ze het zo slecht doen in een nieuw aquarium. Er is dan namelijk nog niet genoeg biofilm. Oto's zijn van nature overigens schuw en je zult ze helemaal in een klein groepje nauwelijks zien.
 
Het is altijd handig als je een totaalfoto van je bak en eventueel enkele detailfoto's van de (buikjes van de) oto's plaatst.
Hoe meer info je geeft over je bak ( zoals gebruikte plantenvoeding/verversregime/temperatuur/waterwaardes (je zegt dat ze goed zijn maar dat zegt eigenlijk niets zonder cijfers...Gebruik je strips of druppeltesten?)...).

Dan is de situatie (en de gezondheid van de visjes) makkelijker in te schatten en heb je meer kans op sneller en beter advies.

Soms kan een ogenschijnlijk kleine aanpassing (bvb aan de inrichting, de beplanting, ...) al veel verschil maken.

Eén tip alvast: Ik heb de indruk dat je ze nog geen (kort geblancheerde) groenten voert? Indien niet zou ik daar zo snel mogelijk mee starten. Bvb een schijfje courgette verzwaren door er een klein lepeltje doorheen te prikken).
Om ze wat extra vertrouwen aan te leren kan je deze groentenprikker op een open plek vooraan in de bak leggen. Veel kans dat ze dit tijdens de donkere uren ontdekken. Het kan soms even duren voor ze dit als eten herkennen maar gewoonlijk vinden ze het wel.
Maar zodra ze het weten kennen ze ook de geur en werkt dit als een magneet: wanneer ik een verse brochette in de bak gooi zie je reactie na enkele seconden: ineens schieten ze wakker, ze draaien wat rond en minder dan 2 minuten later zitten ze te smullen.
En tijdens het eten zijn ze doorgaans minder schrikachtig, als je dan ook nog af en toe eens voor de bak staat of passeert terwijl ze aan het eten zijn wennen ze geleidelijk aan bewegingen en dergelijke.
 
Temp mag naar 22 graden.
Otocinclus wordt meestal te warm gehouden.

De drukte van de medebewoners speelt een grote rol bij het gedrag van de Otocinclus.
 
Ik zou niet over turf gaan filteren, brengt weer extra verandering mee wat alleen maar meer vragen kan oproepen of problemen kan gaan geven. Daniel heeft hierboven al een link van een topic met tips gedeeld en verder staan hierboven nog wat tips.

Probeer deze niet allemaal tegelijk uit, maar start bv met 2 tips (denkend aan biofilm kweken of een stukje geblanceerde groente).

Verder weer een geval van verkeerd advies door een "dierspeciaalzaak". Kan jij niks aan doen natuurlijk.

Om het schuwe gedrag van de visjes wat te verminderen kan je nog denken aan wat drijfplantjes trouwens.

Verder welkom op het AF en mocht je vragen hebben schroom niet en schiet ze erin ??.

Gr. Ed
 
Bedankt voor de snelle reacties! Ik heb er vandaag een stukje courgette ingelegd en de temperatuur licht verlaagd. De garnalen genieten alleszins al van de groente! Nu nog wachten op de oto's.

Ik heb me ingelezen over turf en merk dat dit toch wel beter is dan puur pH verlagend middelen. Dus ga ik dit in kleine mate toevoegen. Ik denk ook aan wat drijfplanten.

Hieronder mijn bak! En een foto van de garnalen. Een van mijn oto's heb ik nog niet, maar ik hou ze in de gaten.

Bedankt voor de tips en een goeie zondag gewenst!
 

Bijlagen

  • DSC_0548.JPG
    DSC_0548.JPG
    138.7 KB · Weergaven: 161
  • DSC_0544.JPG
    DSC_0544.JPG
    170.4 KB · Weergaven: 170
Ik herken het helemaal niet dat Oto's schuw zijn.. soms komen ze zelf op m'n hand zitten tijdens onderhoud. Ik vind de Oto's altijd het meest relaxt, gaan hun eigen gangetje.

Mijn Otocinclus heb ik ook als één van de eerste vissen toegevoegd. Helaas niet goed ingelezen dat ze beter niet in een nieuw aquarium kunnen. Het was best een drama om ze aan het eten te krijgen. Uiteindelijk is het gelukt met repashy green, verse courgette en nog een extra groepje Oto's uit een winkel waar ik ze op een komkommer zag eten.
Nu eten ze van alles, wortel uit pot vinden ze geweldig, garnalenlollies, courgette, repashy green en ik heb ook diepvriesvoer omnivoren mix, dat vinden ze ook lekker.
 
Helaas niet goed ingelezen dat ze beter niet in een nieuw aquarium kunnen

Bij mij net hetzelfde verhaal. Heb toch hoop gekregen nu! Ze eten wel, maar altijd als de grootste drukte weg is. Dus misschien hebben ze dan niet genoeg. Ik ga mij zeker repashy green aanschaffen, want heb er al veel goede dingen over gelezen. Ik denk ook dat ik mijn groepje ga vergroter naar een achttal oto's.

Ik wilde vooral even weten of ik mij extreem zorgen moest maken, maar blijkbaar moet ik ook wat geduld hebben. Nu ben ik vaak thuis en hou ik ze dus veel in de gaten en misschien neem ik afwijkend gedrag iets té serieus. Hopelijk worden ze dan net zo relaxt als die van jou!
 
Niet om de moed je de schoenen in te boren hoor. Maar van mijn eerste groepje is wel de helft dood gegaan..
Probeer er echt bovenop te zitten dat ze gaan en blijven eten. Zodra de buik/darmen leeg zijn kunnen ze niet meer eten blijkbaar.

Probeer ook zeker eens wortel uit pot of blik om ze aan het eten te krijgen. Verse zou ook kunnen, maar dan eerst koken (wortel is vrij hard), courgette doe ik alleen licht blancheren, zodat het minder drijft. Deze zou je ook een grote sateprikker tussen de planten kunnen zetten zodat ze wat meer rust hebben :)
 
Dat is minder goed nieuws... Mag ik vragen hoelang ze in de bak zaten voor ze effectief stierven? Is een beetje een ongevoelige vraag natuurlijk...
Ik zal er uiteraard alles aan proberen doen om dit tegen te gaan en hou ze goed in de gaten.
 
Dat is minder goed nieuws... Mag ik vragen hoelang ze in de bak zaten voor ze effectief stierven? Is een beetje een ongevoelige vraag natuurlijk...
Ik zal er uiteraard alles aan proberen doen om dit tegen te gaan en hou ze goed in de gaten.
Mogelijk ben je er op tijd bij hoor en zijn die van jou wat sterker/ uit een betere speciaalzaak.
Na twee weken begon het drama, toen was de bruinalg op.. en kwamen ze nog steeds niet af op de "algentabletten" en courgette.
 
Licht een beetje dimmen, ze houden van wat half schaduw plekken. Bij voorkeur ook wat groot/breed bladerige planten hier zitten ze graag op. Ook hout vinden ze pretting, zitten ze hier vaak op te grazen.
Volgens mij heb je een anubias in de bodem staan, die kun je beter op hout of steen binden/lijmen
 
Hoe is het afgelopen, Elise?
Zoals BlupGup zegt, ik denk dat ze zich verstoppen door het sterke ledlicht. Twee zijn intussen gestorven jammer genoeg, maar de anderen zijn weldoorvoed. Als alles goed gaat steek ik er terug twee nieuwe bij. Ik zie ze nog altijd niet veel, maar als ik ze zie zijn ze aan het eten, dus ik denk dat het al bij al nog meevalt! Heel erg bedankt voor jullie tips.
 
En ze eten dus gewoon wat ze zelf vinden of voer je ze nog iets speciaal bij?
 
Bij mij is me opgevallen dat de oto's te voorschijn durven te komen als ze vergezeld worden door de cory's. Dat is pas begonnen toen de cory's waren uitgebreid tot 8.
Het lijkt er dus op dat ze zich veiliger voelen in grotere groepen.
 

Terug
Bovenaan