overgelopen gras/plantenveld project


Nog even de kopstaanders die ik wil pogen te kweken....

20181014_230825.jpg
 
Co2 stijgt, goed nieuws, maar wittroebel water....
20181219_194930.jpg
20181219_194933.jpg
 
Met alleen de Bio nu?

Witte water zou ik niet weten, anderen hier vast wel.

Met 1 fles, ongeveer 25dr.
Het slangetje met de sigarettenfilter borrelt ook nog altijd....
Ik gebruik een bakje van 15 op 8cm....
 
Met 1 fles, ongeveer 25dr.
Dat is goed om te weten ik heb het nooit gemeten namelijk, mijn bakje is wel iets kleiner (100 cm2)

1 of 2 flessen maakt geen verschil als het bakje maar gevuld blijft, alleen met twee flessen kun je wat constanter werken.
 
Dat is goed om te weten ik heb het nooit gemeten namelijk, mijn bakje is wel iets kleiner (100 cm2)

1 of 2 flessen maakt geen verschil als het bakje maar gevuld blijft, alleen met twee flessen kun je wat constanter werken.

Ben regelmatig de druppels aan het tellen, leuk om een grafiekje van te maken....
 
Ja dat heb ik wel eens gelezen, maar dat is alleen bij het opstarten toch?
Even gekopieerd van de visvoer webwinkel:

Als het water wit van kleur is en troebel is kan dit een aantal oorzaken hebben. Het meest waarschijnlijke is dat u het aquarium recent heeft gevuld en dus nog aan het "opstarten" is. Wat u ziet is een bacteriebloei die binnenkort zal verdwijnen (dit kan tussen de 1 dag en een aantal weken zijn).

Deze bacteriebloei of mini-cyclus kan ook voorkomen als u een grote hoeveelheid (meer dan 50%) van het aquariumwater ververst of als u het filtermedium schoon heeft gemaakt. Probeer dit te vermijden.

Overbelasting van het water en te veel voer kunnen leiden tot een lichte waas. Zorg dat er niet te veel vissen in uw aquarium zitten, ververs het water regelmatig (deels!) en voer niet meer dan nodig is.

Een andere oorzaak van troebel water in het aquarium kan stof zijn van een nieuw ornament of stenen dat u recent heet geplaatst. Doe regelmatig een waterverversing om dit te verminderen.

Bodemsubstraten zoals aquasoil of Akadama kunnen het aquarium de eerste paar weken troebel maken maar dit zal vanzelf wegtrekken.
 
Ben regelmatig de druppels aan het tellen, leuk om een grafiekje van te maken....
Na een week gaat het rap afnemen, maar dat ligt ook aan de hoeveelheid gist die je toevoegt

Minder suiker zou langer moeten lopen omdat het dan minder hard gaat, heb van alles geprobeerd maar minder suiker was bij mij geen succes

Het mooiste is als ie het 8 a 9 dagen volhoud, en dan inmiddels al een tweede fles eraan hebt hangen, die het dan overneemt.
 
Om niet te veel onzekerheden te hebben wil ik ook nieuwe tl's leggen. Ik had ze een tijd liggen boven mijn cichlidenbak maar weet op geen jaar hoelang ....
Ik kan er 2 t5 leggen van 120cm. Met 1 T5 van bvb Philips 840 kom ik maar aan 28W en 2625lumen voor 250l en aangezien ik blijkbaar rond de 75W en tegen de 6500lumen moet zitten zal ik er met 2 ook niet komen.
Wat kan ik gebruiken voor mijn 120cm bak met eerder gemakkelijk planten die ik wel snel wil laten groeien ?
 
De planten groeien, maar kan nog veel beter, de weinige visjes zijn gezond, alleen kijk ik mijn ogen uit naar de mist in het water.
Na 50% verversing is het minder, maar de dag erna is die weer even dik.
Heb al heel wat bakken opgestart, al is dit wel de eerste plantenbak.
En dergelijk mist zie ik nu voor het eerst. De bak draait ongeveer 3 weken.
 
De bak draait 1 maand, planten groeien goed. De lilaeopsis heeft precies wat meer tijd nodig.
De Vallisneria lijkt ook heel traag in gang te schieten maar die staat achteraan de bak en die kan ik maar met moeite zien door de mist.
Die mist is er al zeker 2 weken, zou het graag eens onder microscoop bekijken maar die heb ik niet meer. Ik heb nog wel wat geduld...
Als mijn geduld op is monteer ik de sproeibuis terug in de filter en zie ik of dat iets verandert. Misschien hebben de bacterien in de filter wel meer zuurstof nodig om te ontwikkelen.

Het blijft voor mij een raar fenomeen

CO2 ongeveer 15mg/l

na 1 maand.jpg
 
Erg vreemd die mist idd, welke bodem zit erin?

En de 15 mg/l Co2 is puur van de Bio installatie?
 
De co2 is bio ja, werkt goed, gebruik een gewoon bruissteentje en een bakje, heb nu een dag of 4 een veertigtal druppels, beetje teveel voor het bakje.
Misschien voeg ik de volgende keer wat minder gist toe....

Ik gebruik filterzand, het moet iets levende zijn, want als ik ververs is de mist minder....voor een dagje....
Heb ondertussen de sproeibuis aangekoppeld, zal misschien wat co2 kosten maar wil mijn bacteriecultuur stimuleren.
 
dan gebruik je iets te veel gist ja, dan gaat het zo snel dat de bel onder het bakje te groot wordt en knapt, ik gebruik 200 gram suiker en 1 gram bakkersgist, 20 tot 25 bellen heb ik bijna een week lang,

Dat van die mist is erg vreemd, lijkt me sterk dat het nu nog steeds bacteriebloei is, maar een andere verklaring heb ik eigenlijk ook niet.
 
Dat van die mist is erg vreemd, lijkt me sterk dat het nu nog steeds bacteriebloei is, maar een andere verklaring heb ik eigenlijk ook niet.

De mist is smorgens veel minder en tegen 's avonds is die acht dik.... amai ze....

Denk al dat het misschien iets te maken heedt met de bio co2....
 
De mist trekt weg, het kan toeval zijn, maar had een week mijn sproeibuis terug aangesloten. Zou best kunnen dat door wat extra zuurstof nu een andere overheersende bacteriecultuur is ontstaan.

bioco2 na 1 maand.jpg
bioco2 na 6weken 1 week na sproeibuis.jpg
 
De bak draait 1 maand, planten groeien goed. De lilaeopsis heeft precies wat meer tijd nodig.
De Vallisneria lijkt ook heel traag in gang te schieten maar die staat achteraan de bak en die kan ik maar met moeite zien door de mist.
Die mist is er al zeker 2 weken, zou het graag eens onder microscoop bekijken maar die heb ik niet meer. Ik heb nog wel wat geduld...
Als mijn geduld op is monteer ik de sproeibuis terug in de filter en zie ik of dat iets verandert. Misschien hebben de bacterien in de filter wel meer zuurstof nodig om te ontwikkelen.

Het blijft voor mij een raar fenomeen

CO2 ongeveer 15mg/l

Bekijk bijlage 265216
Dit lijkt me zweefalg! Kijk hier eens naar?

https://www.aquascaping-blog.com/2830/zweefalg-aquarium-strategie
 
Met ongeveer 35 druppels heb ik genoeg bioCO2 voor easy plantjes in de 250l bak. Laat maar groeien.
er komen nog 2 nieuwe lampen (840) in en we zullen zien of ik wekelijks dan meer dan 20ml Profito moet toevoegen. so far so good....
20190106_143414.jpg
20190106_143434.jpg
20190106_143632.jpg
 
aja ? ik zag er toch bijna 20 in.... voor mijn easy plantjes ben ik daar wel tevreden mee.
Nog even wachten en zien of de plantjes er ook tevreden mee zijn...
 
Met slechts één flesje bio op zo'n grote bak mag je niet klagen denk ik, het gehalte wat je nu hebt lijkt me ook wel voldoende, je hebt niet zo heel veel licht, dus is de vraag naar Co2 ook minder.

Qua plantenvoeding zat ik op 25 ml per week (op 200 liter), ik ververste wel iedere week de helft.

Hoeveel suiker en gist gebruik je nu?
 
Ik zal waarschijnlijk wel 2 flessen nodig hebben maar ben nog aan het bekijken hoe de hoeveelheid druppels per fles evolueert...

Er komt 80w lampen t5 op, 840.

Staurogyne repens en de Lilaeopsis Novae-zealandia schiet nog niet echt in actie, misschien hebben die wat meer tijd nodig zich aan te passen. Misschien moet ik nog wat meer profito geven, we zien wel. Ik ververs wekelijks 1/3...

Ik gebruik 1 afgestreken koffielepel gist en 200gram suiker en dat geeft na 15u ongeveer 40 druppels, 30 druppels na 6 dagen en dan gaat het snel bergaf. Ik probeerde ook een halve lepel maar toen had ik nooit meer dan 22 druppels en onvoldoende volgens mijn co2 test.
Tot nu toe ben ik tevreden maar kijk nog hoe het evolueert eens de nieuwe lampen er zijn....
 
Temperatuur doet ook veel met de Co2 productie, ik heb de flessen in een bak water staan die op 23 graden wordt gehouden, alleen in de nacht dan niet.

Extra flesje is wel handig, dan kan je die vernieuwen als de ander minder wordt, dan heb je een redelijk stabiele toevoer
 
Ik heb misschien het geluk dat de flessen constant op 25°C in mijn viskot....
Daarjuist 51 druppels geteld, vanaf morgen zal het maal langzaam beginnen zakken ...
 
Poecilocharax weitzmani, een zalmpje die zich gedraagt als cichlide, heb ongeveer 10 stuks er in zwemmen om er toch iets te zien in zwemmen. Nu ze er zijn, zijn het idd echte leuke visjes. De meesten zijn klein, en ze zijn nogal schuchter maar als ze hun vinnen open zetten tegen elkaar zijn het beauty's.
 

Terug
Bovenaan