Wat is er nieuw

Overstap naar grotere bak [ Primo 60L --> Primo 110L ]

Loebas

New member
Lid geworden
16 april 2026
Leeftijd
33
Hi hi!

Had nog beloofd een nieuwe thread te maken dus bij deze.
Na ong 3.5 jaartjes plezier te hebben gehad aan de Juwel Primo 60 L begon het idee van een grotere bak toch wel meer en meer te kriebelen.
Ik heb inmiddels qua voorbereidingen al een drietal zaken gekocht, waaronder de nieuwe bak (Primo 110L)

- 5 zakken (5kg) nieuw grind (kleur: zwart)
- 1 emmer (5kg) voedingssubstraat (Tetra)

Plan is om voornemens een grindlaag te maken van 5cm (wellicht verder naar achter wat hoger voor meer diepte?)
Qua beplanting/stenen e.d. wil ik zoveel mogelijk van de huidige bak meenemen.

Vissenbestand nu in huidige bak:

- Kardinaaltetra (Paracheirodon axelrodi) - 6x

- Roodkopzalm (Hemigrammus bleheri) - 6x

- Kakadu-dwergcichlide ( Apistogramma cacatuoides )- 2x

- Pantsermeerval (Cordydoras paleatus) 4x

- Siamese algeneter ( Crossocheilus oblongus ) 3x (deze boys zijn eigenlijk te groot geworden voor de bak dus de 110L zullen ze wel waarderen)

Ingestelde temp.: 26℃, ik gebruik voor het filter een Aquael Fan 1+, heater een Tetra HT50 en luchtpomp een Tetra APS100, kleur grind: wit/grijs
(Heb niet zozeer een reden waarom ik niet gewoon de filter van Juwel heb gebruikt die erbij zat, het merk Aquael gebruikte mn broer vroeger dus kopieergedrag lol )

Voor wat betreft de nieuwe bak;

Welke soort vissen raden jullie mij aan voor erbij? (ik houd persoonlijk wel van felle/mooie kleuren)
Voor overbrengen van nuttige bacteriën naast filter ook bodem gebruiken?
Hoelang de nieuwe bak laten indraaien? Stapsgewijs vissen overzetten of allemaal in een keer?
Is het handig om onder de voedingssubstraat een dun laagje grind aan te leggen?
Is 1 LED balk voor nu afdoende? (de klep heeft ruimte voor 3 balken max.)

Ik ben nog aan het nadenken of ik een mooie poster achterop plak of voor een "stenen" achterwand ga (en dan op maat zagen?)

Dat was 'm voor nu, hoor graag advies en/of antwoord/tips! 🙂

Foto is van de hudige bak

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-04-18 at 21.35.22.jpeg
    WhatsApp Image 2026-04-18 at 21.35.22.jpeg
    335.2 KB · Weergaven: 18
Zelf zou ik het filter(materiaal) en bodem overzetten van de 60l naar de nieuwe bak en gelijk de vissen er ook in over zetten.
Het wordt dan niets anders als een gewone verhuizing van een bak.
Na een week of 2 a 3 kun je dan je vissenbestand uitbereiden en heb je geen indraai tijd nodig.
Ga je een voedingsbodem gebruiken zit dat wel anders.

Mbt je bestand zou ik zeggen zorg voor veel zichtbrekers, corydora's en apistogramma gaan niet heel erg goed samen en zeker in een primo 110 heb je niet veel bodemoppervlak.
Zou de tetra's of zalmpjes uitbereiden naar 10 en het daar bij laten.

Ingestelde temp.: 26℃
Is hier een speciale reden voor?

Ik zou eerder richting de 24 of hooguit 25 graden gaan.

en luchtpomp een Tetra APS100
Waarom een luchtpomp ?

Ik zou het advies volgen om 1 van de scholen uit te breiden en het daarbij te laten.

Is hier een speciale reden voor?

Ik zou eerder richting de 24 of hooguit 25 graden gaan.

Waarom een luchtpomp ?

Externe luchtpomp is idd in principe niet nodig en in nieuwe bak komt ie ook niet meer terug, ik was destijds minder ervaren dus wilde al gauw het zekere voor het onzekere nemen. Wat nu wel het geval is, is dat de uitstroom (lucht) een waterrad van een decoratie laat draaien (vind 't er wel leuk uitzien)
Herstel: de temperatuur staat op 24 ingesteld alleen geeft de thermometer hoger aan.

Zelf zou ik het filter(materiaal) en bodem overzetten van de 60l naar de nieuwe bak en gelijk de vissen er ook in over zetten.
Het wordt dan niets anders als een gewone verhuizing van een bak.
Na een week of 2 a 3 kun je dan je vissenbestand uitbereiden en heb je geen indraai tijd nodig.
Ga je een voedingsbodem gebruiken zit dat wel anders.

Mbt je bestand zou ik zeggen zorg voor veel zichtbrekers, corydora's en apistogramma gaan niet heel erg goed samen en zeker in een primo 110 heb je niet veel bodemoppervlak.
Zou de tetra's of zalmpjes uitbereiden naar 10 en het daar bij laten.
Hmm.. de corydora's en apistogramma in mijn bak hebben niet zozeer mot met elkaar, en blijven meestal uit de buurt van elkaar..

Hmm.. de corydora's en apistogramma in mijn bak hebben niet zozeer mot met elkaar, en blijven meestal uit de buurt van elkaar..

Als apistogramma een nest eitjes bewaken blijven de meeste vissen weg.
Corydora's niet want die laten zichzelf wegjagen en komen net zo snel weer terug.
Heb je weinig ruimte is er een grotere kans dat dit gebeurd.
Heb hier in de 120cm bak apistogramma samen met Hoplisoma paleatus zitten en daarbij zie ik af en toe wat behoorlijk felle discussies echter heb de ruimte waardoor het niet te vaak voor komt.

Het is dus iets om in de gaten te houden.

De combi van cory-achtigen en cichliden kan goed gaan, maar er zijn ook gevallen bekend dat het fout gaat. Ik heb zelf de T.elliotti met H. paleatus en in een andere bak Brochis splendens, en in beide bak gaat het goed.

De combi van cory-achtigen en cichliden kan goed gaan, maar er zijn ook gevallen bekend dat het fout gaat. Ik heb zelf de T.elliotti met H. paleatus en in een andere bak Brochis splendens, en in beide bak gaat het goed.
Brochis splendens in combi met de behoorlijk terriotoriale Pseudocrenilabrus nicholsii. Het gaat in deze bak wel zo goed, doordat ik een verhoogde plantenafdeling heb, waar de cichliden zitten, en een open zandruimte, die veel lager ligt, waar de brochisjes graag scharrelen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan