Wat is er nieuw

Overstap naar grotere bak [ Primo 60L --> Primo 110L ]

Loebas

New member
Lid geworden
16 april 2026
Leeftijd
33
Hi hi!

Had nog beloofd een nieuwe thread te maken dus bij deze.
Na ong 3.5 jaartjes plezier te hebben gehad aan de Juwel Primo 60 L begon het idee van een grotere bak toch wel meer en meer te kriebelen.
Ik heb inmiddels qua voorbereidingen al een drietal zaken gekocht, waaronder de nieuwe bak (Primo 110L)

- 5 zakken (5kg) nieuw grind (kleur: zwart)
- 1 emmer (5kg) voedingssubstraat (Tetra)

Plan is om voornemens een grindlaag te maken van 5cm (wellicht verder naar achter wat hoger voor meer diepte?)
Qua beplanting/stenen e.d. wil ik zoveel mogelijk van de huidige bak meenemen.

Vissenbestand nu in huidige bak:

- Kardinaaltetra (Paracheirodon axelrodi) - 6x

- Roodkopzalm (Hemigrammus bleheri) - 6x

- Kakadu-dwergcichlide ( Apistogramma cacatuoides )- 2x

- Pantsermeerval (Cordydoras paleatus) 4x

- Siamese algeneter ( Crossocheilus oblongus ) 3x (deze boys zijn eigenlijk te groot geworden voor de bak dus de 110L zullen ze wel waarderen)

Ingestelde temp.: 26℃, ik gebruik voor het filter een Aquael Fan 1+, heater een Tetra HT50 en luchtpomp een Tetra APS100, kleur grind: wit/grijs
(Heb niet zozeer een reden waarom ik niet gewoon de filter van Juwel heb gebruikt die erbij zat, het merk Aquael gebruikte mn broer vroeger dus kopieergedrag lol )

Voor wat betreft de nieuwe bak;

Welke soort vissen raden jullie mij aan voor erbij? (ik houd persoonlijk wel van felle/mooie kleuren)
Voor overbrengen van nuttige bacteriën naast filter ook bodem gebruiken?
Hoelang de nieuwe bak laten indraaien? Stapsgewijs vissen overzetten of allemaal in een keer?
Is het handig om onder de voedingssubstraat een dun laagje grind aan te leggen?
Is 1 LED balk voor nu afdoende? (de klep heeft ruimte voor 3 balken max.)

Ik ben nog aan het nadenken of ik een mooie poster achterop plak of voor een "stenen" achterwand ga (en dan op maat zagen?)

Dat was 'm voor nu, hoor graag advies en/of antwoord/tips! 🙂

Foto is van de hudige bak

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-04-18 at 21.35.22.jpeg
    WhatsApp Image 2026-04-18 at 21.35.22.jpeg
    335.2 KB · Weergaven: 34
Zelf zou ik het filter(materiaal) en bodem overzetten van de 60l naar de nieuwe bak en gelijk de vissen er ook in over zetten.
Het wordt dan niets anders als een gewone verhuizing van een bak.
Na een week of 2 a 3 kun je dan je vissenbestand uitbereiden en heb je geen indraai tijd nodig.
Ga je een voedingsbodem gebruiken zit dat wel anders.

Mbt je bestand zou ik zeggen zorg voor veel zichtbrekers, corydora's en apistogramma gaan niet heel erg goed samen en zeker in een primo 110 heb je niet veel bodemoppervlak.
Zou de tetra's of zalmpjes uitbereiden naar 10 en het daar bij laten.

Ingestelde temp.: 26℃
Is hier een speciale reden voor?

Ik zou eerder richting de 24 of hooguit 25 graden gaan.

en luchtpomp een Tetra APS100
Waarom een luchtpomp ?

Ik zou het advies volgen om 1 van de scholen uit te breiden en het daarbij te laten.

Is hier een speciale reden voor?

Ik zou eerder richting de 24 of hooguit 25 graden gaan.

Waarom een luchtpomp ?

Externe luchtpomp is idd in principe niet nodig en in nieuwe bak komt ie ook niet meer terug, ik was destijds minder ervaren dus wilde al gauw het zekere voor het onzekere nemen. Wat nu wel het geval is, is dat de uitstroom (lucht) een waterrad van een decoratie laat draaien (vind 't er wel leuk uitzien)
Herstel: de temperatuur staat op 24 ingesteld alleen geeft de thermometer hoger aan.

Zelf zou ik het filter(materiaal) en bodem overzetten van de 60l naar de nieuwe bak en gelijk de vissen er ook in over zetten.
Het wordt dan niets anders als een gewone verhuizing van een bak.
Na een week of 2 a 3 kun je dan je vissenbestand uitbereiden en heb je geen indraai tijd nodig.
Ga je een voedingsbodem gebruiken zit dat wel anders.

Mbt je bestand zou ik zeggen zorg voor veel zichtbrekers, corydora's en apistogramma gaan niet heel erg goed samen en zeker in een primo 110 heb je niet veel bodemoppervlak.
Zou de tetra's of zalmpjes uitbereiden naar 10 en het daar bij laten.
Hmm.. de corydora's en apistogramma in mijn bak hebben niet zozeer mot met elkaar, en blijven meestal uit de buurt van elkaar..

Hmm.. de corydora's en apistogramma in mijn bak hebben niet zozeer mot met elkaar, en blijven meestal uit de buurt van elkaar..

Als apistogramma een nest eitjes bewaken blijven de meeste vissen weg.
Corydora's niet want die laten zichzelf wegjagen en komen net zo snel weer terug.
Heb je weinig ruimte is er een grotere kans dat dit gebeurd.
Heb hier in de 120cm bak apistogramma samen met Hoplisoma paleatus zitten en daarbij zie ik af en toe wat behoorlijk felle discussies echter heb de ruimte waardoor het niet te vaak voor komt.

Het is dus iets om in de gaten te houden.

De combi van cory-achtigen en cichliden kan goed gaan, maar er zijn ook gevallen bekend dat het fout gaat. Ik heb zelf de T.elliotti met H. paleatus en in een andere bak Brochis splendens, en in beide bak gaat het goed.

De combi van cory-achtigen en cichliden kan goed gaan, maar er zijn ook gevallen bekend dat het fout gaat. Ik heb zelf de T.elliotti met H. paleatus en in een andere bak Brochis splendens, en in beide bak gaat het goed.
Brochis splendens in combi met de behoorlijk terriotoriale Pseudocrenilabrus nicholsii. Het gaat in deze bak wel zo goed, doordat ik een verhoogde plantenafdeling heb, waar de cichliden zitten, en een open zandruimte, die veel lager ligt, waar de brochisjes graag scharrelen.

Ik ga dus van een 50 ltr bakje naar een juwel 125 en weet eigenlijk nog steeds niet goed hoe ik mijn visjes; 3 fantoomzalmpjes, 4 neontretra's 1 is overleden en 5 goerami's waarvan 1 mannetje met zijn 2 "kleintjes" moet overzetten. Please help...

Nieuwe bak enten met filtermateriaal uit je oude filter en/of oude filter mee laten draaien en vissen erin. Wat minder voeren, zodat het filter het kan bijhouden en als je kunt vinger aan de pols wat betreft nitriet en ammoniak, al is de kans groot dat het gewoon goed gaat.

Maar ik hoor ook dat je de vissen in een emmer moet zetten en dan langzaam aan het " nieuwe " water moet laten wennen.

Maar ik hoor ook dat je de vissen in een emmer moet zetten en dan langzaam aan het " nieuwe " water moet laten wennen.
Nee hoor. Je kunt ze gewoon overzetten.

• Leuk
Waarderingen: Enri
Ja, als ze water krijgen dat anders is, dan het water waar ze in zaten. Als je ze regelmatig een 50% ww hebt gegeven, zijn ze aan het water gewend, en maakt het niet uit.

ik heb altijd ongeveer 10% gewisseld

Dan is het misschien verstandig om je vissen wat rustiger over te wennen, want het water in je bak lijkt dan niet echt meer op kraanwater.

Ja dat lijkt me ook een beter idee

Dan is het misschien verstandig om je vissen wat rustiger over te wennen, want het water in je bak lijkt dan niet echt meer op kraanwater.
We adviseren mensen ook wel eens om een grote waterwissel van 80% te doen. Ikzelf ververs ook wel eens 50-60 % ineens na een aantal weken.
Denk je echt dat overwennen hier nuttig is of is het meer uit een "laten we voorzichtig doen"?

Dat hangt er helemaal vanaf hoe lang de bak al draait op dat 10% ww regime. Als dat water er al een jaar inzit, lijkt dat water echt niet meer op kraanwater. En waarom zou je het riskeren als het maar een klein beetje meer werk is om ze rustig over te wennen?

Ik ververs nooit meer als 10 hooguit 15%. En ik denk dat het water in het nieuwe aquarium nóóit hetzelfde kan zijn als in het kleine. Dus eigenlijk om het voor de visjes zo soepel en stressvrij te laten verlopen, werd mij, ook door verschillende aquariumwinkels verteld, beter rustig laten overwennen.

Dat denk ik dus ook Lysia. En het "werk" maakt me überhaupt niet uit. Is un hobby hè😉

. En waarom zou je het riskeren als het maar een klein beetje meer werk is om ze rustig over te wennen?
Ik wen vissen nooit over. Heeft volgens mij ook weinig zin tenzij je echt gevoelige vissen hebt. Vissen echt laten wennen aan ander water duurt wel even. En het eventuele voordeel wordt naar mijn idee teniet gedaan door de extra stress van het in een emmer of zakje zitten.
Maar meningen verschillen hierover en weet dat het door winkels nog steeds geadviseerd wordt.

Dat vind ik dus een probleem. De een zegt dit en de ander dat. Ik vind het ook moeilijk om ze uit het kleine aquarium te vangen, in een emmer te zetten en dan wéér uit de emmer te halen en in het nieuwe aquarium te zetten. Maar wat is nu wijsheid?

@quistero, hoevaak ben jij naar een ander aquarium over gegaan?

Dat vind ik dus een probleem
Doen wat voor jou goed voelt. Volgens mij wil jij ze liever overwennen, dan gewoon dat doen.
@quistero, hoevaak ben jij naar een ander aquarium over gegaan?
2 keer. 1 keer ivm lek aquarium. Die vissen moesten toen tussentijds 6 week in een speciekuip wonen. Oh, en nog een keer tijdens verhuizing.
Alle vissen die ik in de afgelopen maren heb gekocht met plop en drop in aquarium gedaan.

en alles is goed gegaan? Nou voor mijn gevoel zou ik testen totdat het water in het nieuwe nagenoeg hetzelfde is als in het kleine, zeker de PH, nitriet...en ze dan overzetten

En ook veel van het "oude" water gebruiken.

en alles is goed gegaan? Nou voor mijn gevoel zou ik testen totdat het water in het nieuwe nagenoeg hetzelfde is als in het kleine, zeker de PH, nitriet...en ze dan overzetten
Ja, alles goed gegaan, ook de weken in de speciekuip. Hier stond wel het filter in te draaien.
Ik heb nog nooit water getest.

nog nóóit??? Ja oké, bij 6 weken moet dat wel. Wat voor vissen heb je?

Op dit moment oto's, Trigonostigma espei, Hyphessobrycon amandae, Microrasbora kubotai en caridina garnalen.

• Leuk
Waarderingen: Enri
Thnx voor al jullie comments.
Momenteel ben ik bezig met het plaatsen van een integraal achterwand in de nieuwe bak (cut outs gemaakt voor de gaten van 't filterhuis en uitstroom)
Eerste keer dat ik zo iets doe haha

Zal binnenkort nieuwe foto's delen...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan