Wat is er nieuw

Paniek! Vuurgarnalen leggen massaal het loodje.

Gummiebeer

Well-known member
Lid geworden
4 januari 2014
Paniek in de tent nadat ik de buitenfilter schoongemaakt had..alle vuurgarnalen vallen op de bodem en stuiptrekken!

Van het filter heb ik de keramiekbuisjes voorzichtig in een emmer met een laagje water uit het filter gedaan. Dit om te kijken of er jonge garnalen of visjes in zitten, standaard procedure 1x in de 1,5-2 maand, en daarna weer in het filter gestopt. Daarnaast heb ik de 2 blauwe filtersponzen uitgeknepen en er ook weer in gedaan. Het enige wat ik vervangen heb zijn de witte filterwatten. Eerst uitgespoeld onder de kraan en daarna ook in het filter gestopt.

Nadat ik de pomp weer in bedrijf zette begon de ellende.
Ik heb gelijk het water getest op nitriet want dat leek mij de boosdoener, maar dit is 0. Toch heb ik wel gelijk 30% van het water ververst met kraanwater. Tot op heden heeft nog geen invloed op de garnalen.

Ik zit nu te denken waarom de garnalen dit opeens doen en ik kom steeds uit op het filter want daarvoor was alles normaal. Eergisteren heb ik nog plantenvoeding toegevoegd dus het lijkt mij heel sterk dat het daardoor komt, immers is dit altijd goed gegaan.

Wie heeft nog suggesties? Of kent een soortgelijk iets?
De groep garnalen heb ik eigenlijk al afgeschreven wat erg zonde is want het ging net zo goed met de groep. Veel jongen en vrouwtjes vol met eitjes maar die liggen nu dus ook te stuiptrekken. Het valt wel op dat ze allemaal de kop en staart omhoog hebben.

:help:

Nitrietpiek.

Je had van de keramiek af moeten blijven,of in een emmer gooien. en weer terug. ;(
Witte watten uitgespoeld,blauwe uit gespoeld. :thumbs:

Niks meer in het filter. :stom:
Heb je Easy life?fiter? 😛

Vang ze uit,en in een emmer schoon water,of bakje.

Dat wil wel goed doen. 😉

Garnalen die ineens massaal doodgaan wijst op iets van een vergiftiging en in combinatie met het schoonmaken van het filter zou dat wel de oorzaak kunnen zijn.
Als er geen nitriet te meten is zou het nh3/4 kunnen zijn.

zo plots een nitrietpiek lijkt me sterk

een vergiftiging kan natuurlijk wel
heb je ook water ververst

Ik meet geen nitriet, dit is 0. Keramiek is enkel in een emmer met water uit het filter geweest en direct weer in de filterpot (Eheim 2213) gedaan.
Plantenvoeding is Profito.

Ik heb al een paar garnalen uitgevangen en in een ander bakje gezet, maar geen verbetering, ze gaan 1 voor 1 dood.

Heb je de pot dan niet leeg gegooit?

roosen zei:
zo plots een nitrietpiek lijkt me sterk

een vergiftiging kan natuurlijk wel
heb je ook water ververst

Ik heb gelijk 30% ververst nadat ik de garnalen vreemd zag doen.
Een vergiftiging is het meest logische, maar ik kan niet zo snel wat bedenken wat het zou zijn. Enige verandering afgelopen maand zijn galaxy's en een javavaren die ik 3 dagen in een klein bakje liet staan vanwege eventuele gif.

mss iets in het leidingwater

heb je nog een ander aquarium staan waar je eventueel water zou kunnen uithalen

roosen zei:
mss iets in het leidingwater

heb je nog een ander aquarium staan waar je eventueel water zou kunnen uithalen

De garnalen deden al vreemd voor de waterwissel. Die wissel deed ik als reactie op dit gedrag.

Ander bakje is een 30 liter bakje, dus dat is te weinig voor het 120 liter bakje.

Ik zou nog eens een flinke waterwissel doen van rond de 50% bv.

Net weer een waterwissel gedaan. De garnalen waar nog wat leven inzat overgezet naar de kleine aquarium, vind de paradijsvis wel fijn overigens..voor de rest enkel lijkjes. 🙁

Tja, Je brengt toch ook gen schapen ik een tijgerkooi. 🙁

Wat doet hij er mee? :juggle:

Vooralsnog gaat het redelijk. De paradijsvis zoekt wel maar weet niet echt wat die ermee moet doen. Overigens zit er al iets leven in de garnalen in de kleine bak, denk dat ik er nu 5 van de 50 over heb gehouden.

jammer van de garnalen ze zullen wel weer snel met 50 zijn denk vuurtjes?

Gummiebeer zei:
Vooralsnog gaat het redelijk. De paradijsvis zoekt wel maar weet niet echt wat die ermee moet doen. Overigens zit er al iets leven in de garnalen in de kleine bak, denk dat ik er nu 5 van de 50 over heb gehouden.

Nou,dat kweekt wel weer aan ,hoor.

De jongen die jij niet ziet, groeien ook wel.

Heb je uitgeharde slangen aan het buitenfilter zitten?

Nee, slangen zijn 3 maanden oud. Maar daar kan het alsnog wel aan liggen, het is immers de meest logische die ik kan bedenken. Het kan er bij mij niet in dat garnalen sterven tijdens filteronderhoud daar ik alles zeker niet grondig heb schoongemaakt. De sterfte begon precies nadat ik het filter weer aansloot en je zag de garnalen met de stroom mee dood gaan. Wat ook opvalt..ik heb lang niet meer zoveel slakken 's ochtends op de ruiten, vreemd wel..

In de kleine bak hebben het er 2 overleefd, 1 vrouwtje met eitjes en 1 mannetje. Maar nu moet ik echt van die ene paradijsvis af wil ik nog een kolonie terugkrijgen.

Gummiebeer zei:
Nee, slangen zijn 3 maanden oud. Maar daar kan het alsnog wel aan liggen

Ik ben geen expert maar heel het verhaal van stervende garnalen door het vrijkomen van weekmakers heeft juist als oorzaak dat slangen zuignappen en andere dingen aan het verweren zijn waardoor de weekmakers afgegeven worden aan het water.
Slangen van 3 maanden oud zullen het echt niet zijn.

Ik denk zelf nog steeds aan nh3/4.

Seabait zei:

Hmmm.. deze stoffen worden omgezet door vervuiling of dode rottende vissen. Nu is het wel zo dat ik zeker 2 Cory's mis, en dat waren geen kleintjes.. :juggle:

Zal het dan toch? Dat de waardes te hoog werden voor de garnalen en de vissen daar geen last van hebben? Aan de andere kant, ik ben de 2 Cory's zeker al 2 weken kwijt. Dan zal het gewoon toeval zijn dat het tijdens filteronderhoud zich openbaarde?

Speculaties alom, ben bang dat ik er nooit uit zal komen.
Sowieso even geen garnalen meer in die bak, dat is zeker. Mischien dat ik in de kleine bak een kolonie CR's of CB's loslaat als de paradijsvis verkast is.

Wel kl*te. Eerst massale galaxy's sterfte wegens slechte kwaliteit, daarna de CPO's die niet door de vervelling kwamen en nu de vuurgarnalen sterfte. En dan zeggen ze ook nog dat de aquariumhobby ontspannend is! :stars:

Seabait zei:
Gummiebeer zei:

Ik ben geen expert maar heel het verhaal van stervende garnalen door het vrijkomen van weekmakers heeft juist als oorzaak dat slangen zuignappen en andere dingen aan het verweren zijn waardoor de weekmakers afgegeven worden aan het water.

Dus zuigknappen, kan dat kwaad doen, heb er 4 voor mij filter aan de ruit de laten hangen

Garnalen zijn vele malen gevoeliger dan vissen dat is een feit maar blijft vaak gissen naar een oorzaak idd en soms is de oorzaak toch simpeler dan men denkt bv.

Ja je kan een hoop pech hebben met deze hobby,ik en zo goed als elke andere aquariaan kan daar met je over meepraten.

Alles wat weekmakers bevat en aan het verweren is kan in principe een probleem zijn Stefke maar zoals al eerder aangegeven moet het spul wel aan het aftakelen zijn.

Stefke. zei:
Seabait zei:
Gummiebeer zei:

Dus zuigknappen, kan dat kwaad doen, heb er 4 voor mij filter aan de ruit de laten hangen

Vroeger heb ik er nooit problemen mee gehad, maar toen waren de garnalen ook niet zo actueel als nu en had ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord van garnalen in aquaria. En in die tijd had ik veel uitgeharde slangen en zuignappen in de aquaria.

Heb zaterdag ook de filter gekuist en de bodem gekuist en herlegd.

Vandaag 3 doden, bij vorige filterkuisen en rommelen in de bak geen enkel probleem.

Doe dan telkens een 50% waterverversing.

Als het bij die 3 dooien blijft is het nog ok�.

De overige garnalen grote en kleintjes en mini grut lijken ok.

Wat de enige uitzondering was bij de vorige kuisingen dat nu het mopani hout er zeker 1 uur uit is geweest, misschien dit de boosdoener, aanmaak van schimmels uit het water!?

Filter schoongemaakt bodem veranderd stuk hout verplaatst,allemaal dingen die mogelijk de waarden be�nvloeden...
Overal lees je dat het belangrijk is met het houden van garnalen dat de waarden zoveel mogelijk stabiel blijven dus is het niet gek dat er weleens doden vallen na zulke operaties.
En dat het de ene keer wel goed gaat is geen garantie voor de andere keer want als sommige dingen net ff afwijken kan het anders uitpakken.

Bij 'rommelen' in de bak doe ik dat niet meer in 1 grote actie.. maar verspreid over een x-aantal dagen.. af en toe een beetje en heel rustig.
En als er al dingen gekuist moeten worden, zoals slangen.. dan doe ik dat niet tegelijkertijd met andere handelingen die waterwaardes kunnen be�nvloeden.. zoals flink snoeien of filterwatten vervangen.. Het blijft gevoelig spul die garnalen.

Precies wat ik bedoel Kellemes,denk dat sommige mensen in het algemeen dat nog weleens vergeten.

Blijft toch vreemd, ik kuis mijn 3 filters als dat zo uitkomt, wissel mijn water voor 40-50% elke maand en snoei de planten als dat nodig is. De vuurgarnalen heb ik laten uitroeien (ja echt) door 5 maantjes en nog zijn er minstens 40 over. De grote japonica's (10 stuks) zijn gewoon niet kapot te krijgen.

Waterwaardes zijn laatste 4 maanden van zacht zuur naar middelhard gegaan, de garnalen vinden het prima.
Dus wellicht kan het ook zijn dat er teveel inteelt begint in te sluipen in de Nederlandse garnalen bestanden en dat de dieren zelf erg zwak beginnen te worden.

Weet het niet, maar i kweet wel dat ze supergevoelig zijn voor rook en nicotine, dus in een rokerige kamer en verzorgt door een iemand met tabak of nicotine aan zijn handen, dan heb je wel een behoorlijke giftige toestand .....!

Greetzz BigSmoke

Gummiebeer zei:
Ik heb al een paar garnalen uitgevangen en in een ander bakje gezet, maar geen verbetering, ze gaan 1 voor 1 dood.

En waar kwam die emmer vandaan? Mogelijk een handwasje in gezeten?

Gummiebeer zei:
Seabait zei:

Hmmm.. deze stoffen worden omgezet door vervuiling of dode rottende vissen. Nu is het wel zo dat ik zeker 2 Cory's mis, en dat waren geen kleintjes.. :juggle:

Zal het dan toch? Dat de waardes te hoog werden voor de garnalen en de vissen daar geen last van hebben? Aan de andere kant, ik ben de 2 Cory's zeker al 2 weken kwijt. Dan zal het gewoon toeval zijn dat het tijdens filteronderhoud zich openbaarde?

Speculaties alom, ben bang dat ik er nooit uit zal komen.
Sowieso even geen garnalen meer in die bak, dat is zeker. Mischien dat ik in de kleine bak een kolonie CR's of CB's loslaat als de paradijsvis verkast is.

Wel kl*te. Eerst massale galaxy's sterfte wegens slechte kwaliteit, daarna de CPO's die niet door de vervelling kwamen en nu de vuurgarnalen sterfte. En dan zeggen ze ook nog dat de aquariumhobby ontspannend is! :stars:

Hoe groot is het aquarium? Die dode Corydorassen zullen waarschijnlijk snel zijn opgegeten door de garnalen, ik denk niet dat die heel veel invloed hebben op de waterwaardes (Tenzij je een heel klein aquarium hebt).

Ik denk ook niet dat de sterfte door de schoonmaak van het filter komt. Ik maak mijn filters altijd veel grondiger schoon, ik spoel alles heel goed uit onder kraanwater en gooi ook alle smurrie weg. Dit heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd.

Het blijft raar en vervelend.

Ludger zei:
Ik denk ook niet dat de sterfte door de schoonmaak van het filter komt. Ik maak mijn filters altijd veel grondiger schoon, ik spoel alles heel goed uit onder kraanwater en gooi ook alle smurrie weg. Dit heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd.

Als beginnend aquariumhouder raak is soms wat in de war 😉
De ene ervaren aquariumhouder zegt dat het een absolute no-no is om een filter zo grondig schoon te maken, en de ander (zoals jij) doet het probleemloos :S

Nou, als ik dat hier doe,heb ik in mum van tijd een witte bak.(2 x gebeurt).
Dan pak ik tijdelijk 1 of 2 filters van de andere kant,en laat die een dag meedraaien.
Is hij s,morgens weer gewoon.
Dan zet ik ze weer terug.(op plantenbakken)

De slurrie onderin zitten de bacterie in.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan