Parende farlowella's?


Whoops! Sorry. Ik zweer het dat ik had gelezen dat gevallen eitjes vaak onbevrucht waren.:sorry:


Maar hoe nu verder... Veel voer! Farlowella's/sturisoma's staan er inderdaad om bekend dat ze niet naar eten op zoek gaan, en ze moeten het heel de dag kunnen krijgen.
qua groente kan je komkommer/rode paprika/wortel proberen. Rode paprika deed het bij sommige mensen wel goed. Verder vooral voer met veel proteine en probeer ze ook wat vleesrijk voer te geven, op alleen alg/spirulina zul je veel uitval krijgen.
 
Ik moet even een bakje gaan opzetten, want de larfjes passen door de gaatjes van het kweekbakje en zwemmen zo hun dood tegemoet bij de grote vissen...
Ik dacht eerst om ze in een schaal te doen met een luchtsteentje, maar dan worden ze natuurlijk te koud, dus ik zal straks wel even een bakje voor ze opstarten...
 
Nou de helft van de eitjes was al uitgekomen en uitgezwommen..
De gobies lagen vrolijk in een groepje recht onder het kweekbakje, dus ik ben bang dat alle larfjes op zijn, behalve de 6 eitjes die ik nu over heb gezet in een nanocube.. momenteel is er weer een larfje aan het uitkomen dus er is hoop dat er een aantal gaan overleven :D
image.jpg

Ik heb er expres weinig water in, zodat ik de eerste week kan verversen zonder water eruit te hoeven halen..
 
Goed plan. Nog een enorm goede tip: Pak een groot stuk mos uit de tuin en leg het in je aquarium. Dit gaat natuurlijk rotten maar in dit stuk mos zullen infusoriën ontstaan wat een goed basisvoedsel zal zijn. Waterkwaliteit is bij deze soort inderdaad een grote boosdoener dus regelmatig verversen is een pré.

Edit: dat van dat stuk mos wordt vaak gebruikt bij corydoras eitjes, en veel andere zalmpjes die in het begin nog nieteens artemia kunnen eten. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar ben ervan overtuigd dat het werkt.
 
Denk ook kikkervisjes want de eieren op de foto's van Simone zijn niet zo rond van vorm toch?
De eitjes zijn wel rond van vorm:) op hetglas worden ze waarschijnlijk wat ovaler. Heb ook een aantal eitjes eens op de grond gehad en die waren rond.

Als de eitjes uitkomen zijn de visjes ongeveer 1cm groot en het lijkt helemaal niet op een farlowella. En bij mij groeide ze ongeveer 1cm per maand.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De eitjes zijn wel rond van vorm:) op hetglas worden ze waarschijnlijk wat ovaler. Heb ook een aantal eitjes eens op de grond gehad en die waren rond.

Als de eitjes uitkomen zijn de visjes ongeveer 1cm groot en het lijkt helemaal niet op een farlowella. En bij mij groeide ze ongeveer 1cm per maand.
Deze larfjes zijn wel iets kleiner dan een cm, maar dat komt wellicht omdat de temperatuur wat lager stond...
Wat gaf jij ze de eerste dagen?
De overige eitjes zijn druk bezig met ontpoppen
IMG_6263.JPG

Bedankt voor alle hulp :engel:
 
Bij mij kregen ze vooral voertabletten voor bodem vissen zowel die voor de vleeseters als de planten eters. Verder catappa blad af en toe komkommer en rode paprika en rode peper. Vooral de rode peper vinden ze heerlijk.
 
Bij mij kregen ze vooral voertabletten voor bodem vissen zowel die voor de vleeseters als de planten eters. Verder catappa blad af en toe komkommer en rode paprika en rode peper. Vooral de rode peper vinden ze heerlijk.
Serieus peper?branden ze dan hun bekkie niet?
 
Ja echt rode peper en ze vinden het heerlijk. Er bleef bij mij altijd alleen maar een velletje over. Op de foto's zitten ze ook aan de rode peper. En vond dan allemaal rode poesjes terug :)

Had het een en ander destijds opgezocht op een Engels forum. Daar hadden ze het over red pepper. Ik kwam er later dus achter dat ze er paprika mee bedoelden. Toen had ik ze dus al rode peper gegeven.
 
IMG_6271.JPG
De larfjes zijn bijna allemaal uitgekomen. Ze gaan nog niet echt op het voer of de komkommer, maar ze hebben net hun eierzak op. Ik zie ze al een beetje aan het glas zuigen dus het zijn denk ik wel zeker farlowella's
:smitten:
 
Heel leuk spul!
Hoe gaat het nu met ze?
:DThank u
Het gaat goed met ze, al zijn er wel enkele larfjes gesneuveld.. (een heb ik per ongeluk geplet met de verwarming toen ik hem wilde helpen, ze zijn zo fragiel..)
Ik heb overigens een heuse baby-boom want de axelotls zijn ook flink aan het paren en ik heb al een stuk of 40 eitjes verzameld, ik ben benieuwd...
 
Er zijn er gelukkig nog 4 over van deze hatch, hopelijk overleven ze het, ze zijn zooo fragiel.. ze lijken gelukkig wel van de bodem te eten.:D
IMG_6310.JPG

De axelotls zitten nogsteeds te paren en het mannetje is zo luguber dat hij achter het vrouwtje aanloopt met z'n bek open om de eitjes op te eten:rolleyes:
IMG_6308.JPG
IMG_6309.JPG
 
Nice!!!! Leuke ervaringen doe je op. Probeer eens een stukje bananenschil in een glas water in de zon op de vensterbank te zetten. Na een dag of 4 neem je een pipetje met een stukje luchtslang en zuig je een beetje van de vloeistof op, dan deponeer je dat vlak bij de jonkies....Je ziet er niks van, maar het zit tjokvol met lekkere en voedzame hapjes voor je jonkies!
 
Nice!!!! Leuke ervaringen doe je op. Probeer eens een stukje bananenschil in een glas water in de zon op de vensterbank te zetten. Na een dag of 4 neem je een pipetje met een stukje luchtslang en zuig je een beetje van de vloeistof op, dan deponeer je dat vlak bij de jonkies....Je ziet er niks van, maar het zit tjokvol met lekkere en voedzame hapjes voor je jonkies!
Ha wat een leuk idee, bedankt!
:D
 
Er heeft helaas maar één farlowella baby het overleeft en deze lijkt ook wel vrij sterk en het goed te doen.
Ik heb het idee dat de andere larfjes een beetje schimmel hadden en daarom wellicht overleden. Misschien dat ik de volgende keer een klein beetje zout bij de eitjes en larfjes ga doen.
De axelotl eitjes zijn inmiddels in hun ei ook al aan het veranderen in larfjes, ik ben benieuwd :engel:
IMG_6354.JPG
 
Jammer dat je maar zo weinig overhoud van de farlowella's. Hoop dat je de volgende ronde meer geluk hebt.
 
Is heel normaal. Farlowella's zijn een van de moeilijkste meervallen om op te kweken dus met één gezond jong voor de eerste keer heb je iniedergeval al een basis haha.
 
Ik weet het. Ik heb ook farlowella's gekweekt, een stuk of 11/ 12 nesten heb ik gehad.

Maar het blijft jammer als zo weinig het maar overleven.
 
Er heeft helaas maar één farlowella baby het overleeft en deze lijkt ook wel vrij sterk en het goed te doen.
Ik heb het idee dat de andere larfjes een beetje schimmel hadden en daarom wellicht overleden. Misschien dat ik de volgende keer een klein beetje zout bij de eitjes en larfjes ga doen.
De axelotl eitjes zijn inmiddels in hun ei ook al aan het veranderen in larfjes, ik ben benieuwd :engel:
Bekijk bijlage 10835

Tenminste één en dat is altijd beter dan geen;)
 

Terug
Bovenaan