Paringsgedrag maar wat nu?


L

Lescus

Guest
Beste,

Het vrouwtje van mijn koppel vertoont al sinds vrijdag paringsgedrag. Trillen met hele lichaampje, neusje omhoog zodra het mannetje naar haar kijkt / zwemt.

Het mannetje moet er eigenlijk niks van hebben, hoewel ze soms wel prachtig langs elkaar zwemmen. Maar het trillen en neusje omhoog doet hij dus ook niet.

Als het vrouwtje begint te trillen en te doen dan is ze ook gelijk wat agressiever naar de 3 kleinere discussen in me bak. Schoonmaken doen ze dus nog niet, zover ik het bestudeerd heb.

Wat is nu verstandig om te doen? Nog langer afwachten of ze apart gaan zetten?

Ze hebben voorheen wel afgezet in mijn vorige bak (100x60x40) dus het is wel degelijk een bewezen koppel. Hoewel het mannetje toendertijd gelijk de eitjes opat. En voor degene die het raar vinden dat mijn schoonmaakmagneet in het midden zit, daar zette ze vorige keer op af ;-)

817115_0_82_img_4510.jpg


814875_0_82_img_4511.jpg


359328_0_82_img_4512.jpg
 
Geen idee wat het kweken betreft maar mag ik je de tip geven om je donkere bodem te vervangen voor een lichtgekleurde van filterzand. Je zult zien dat je vissen mooier kleuren en meer op hun gemak zijn als op een donkere bodem.
 
Ok, dat is iets waar ik wat aan kan doen. Dankjewel
 
Sterrekind zei:
Geen idee wat het kweken betreft maar mag ik je de tip geven om je donkere bodem te vervangen voor een lichtgekleurde van filterzand. Je zult zien dat je vissen mooier kleuren en meer op hun gemak zijn als op een donkere bodem.

Are you serious? Dat is voor het eerst dat ik dat lees. Correct me if i'm wrong, maar er wordt juist altijd een donkere bodem aangeraden.
Licht weerkaatst minder op donkere bodems waardoor vissen zich veel prettiger voelen.
 
Ik weet niet hoe het bij discussen zit, maar bij dwergcichliden kunnen man en vrouw die al meerdere nesten met elkaar hebben gehad toch flinke ruzie krijgen om daarna nooit meer interesse in elkaar te hebben.
 
Op zwart kleuren vissen vaak mooier maar het valt mij inderdaad vaak wel op dat discussen noujuist net donkerder kleuren op een donkere bodem. Ook houden discussen er van om zand te happen en hier eten uit te halen of tegen het zand te tuffen om het zo maar te noemen. Pakken ze grind dan heb je kans dat ze hun bek beschadigen ;)

Kan inderdaad voorkomen dat ze elkaar ineens niet meer moeten. De reden kan bijvoorbeeld zijn omdat de vorige kweek mislukt is maar kan zoveel zijn. Maar het kan ook zijn dat het mannetje gewoon geen zin heeft of nog niet in conditie :)
 
Ligt er ook aan hoe groot je bak is eigenlijk. Het is normaal en niet te voorkomen gedrag. De andere discussen moeten dus wel de ruimte hebben om weg te kunnen komen. Een van de redenen waarom veelal een grotere bak wordt geadviseerd bij deze vissen.
 
Mijn bak is 120x60x40.
En naar mijn weten hebben ze dit gedrag pas 1x eerder gehad en toen werden de eitjes direct opgegeten door het mannetje.

En over de bodem.
Aan de fotos is te zien dat ik zwart grind heb wat een beetje grof is. Dus nu ik weer 2 verschillende dingen hoor raak ik gelijk weer in de war haha! :D
 
Volgens mij heb je dat zwarte split wat ik ook eens gehad heb en is redelijk scherp. Pak maar eens een beetje en wrijf hiermee over je arm. Als dit krassen geeft is het eigenlijk te scherp ook voor je corydorassen.
Ik heb ook discussen gehad in hetzelfde formaat aquarium en ging in het begin allemaal lekker maar na verloop van tijd kwam er toch steeds meer etterig gedrag. Wil niet zeggen dat het overal zo gaat maar dat is mijn ervaring :)
Ook denk ik dat je corydorassen te warm zitten. Hoe warm houd je de discussen als ik vragen mag :)
 
Het is inderdaad wel redelijk scherp, dat ervaarde ik al toen ik het ging plaatsen.

En mijn temperatuur staat op 29 graden
 
Ik zie zojuist dat het vrouwtje weer begonnen is met het hevigere trillen en schudden, en ze is nu als een spastische bezetene die magneet aan het schoonmaken. Wederom laat het mannetje niks van zich weten. Raar gedoe :D
 
Black_mollie zei:
Sterrekind zei:
Geen idee wat het kweken betreft maar mag ik je de tip geven om je donkere bodem te vervangen voor een lichtgekleurde van filterzand. Je zult zien dat je vissen mooier kleuren en meer op hun gemak zijn als op een donkere bodem.

Are you serious? Dat is voor het eerst dat ik dat lees. Correct me if i'm wrong, maar er wordt juist altijd een donkere bodem aangeraden.
Licht weerkaatst minder op donkere bodems waardoor vissen zich veel prettiger voelen.

Bloedserieus. Discussen doen het juist beter op een lichte bodem.
 
Uitzondering op de regel zeg maar.
 
Donker of licht,maak voor de vis niks uit. Wel komen de kleuren beter uit op een lichte bodem,wellicht omdat de discus zelf donker kleurt bij paren. En bij larfen het donkerste in de bak graag zijn.
 
Mascha&Ivo zei:
Sterrekind zei:
Discussen doen het juist beter op een lichte bodem.
Waarom is dat dan zo?

Ik weet het niet waarom dat zo is. Ik heb het heel vaak gezien al dat er een donkere bodem in de bak zat, en de vissen heel erg donker kleurden en schuwer waren. Na het vervangen van de bodem naar een lichtere bodem kleurden de vissen veel mooier op en lieten ze zich vaker zien.

Ik heb ooit als verklaring gelezen dat gevaar voor discusvissen vaak van bovenaf komt, en een schaduw werpt over de lichte bodem waar ze in het wild boven zwemmen. Een donkere bodem zou een constant gevoel van schaduw en dus gevaar kunnen geven.
Leek mij wel logisch.

Ik heb het overigens ook met eigen ogen gezien, ik heb een quarantaine bak staan op een zwarte plank, nooit bij stil gestaan dat een kale bodem dus zwart doorschijnt. De vissen waren enorm donker van kleur. Nu ligt er een lichte bodem onder en de vissen zijn duidelijk meer op hun gemak.
 
Is 'filterzand' een goede optie?

en sterrekind, wat je zegt is aardig logisch :)
 
Ja, gewoon goedkoop wit filterzand van de Hornbach als je die in de buurt hebt zitten. 25 kilo voor een tientje
 
En ik zie hier en daar dat men met zand weer moet oppassen dat het niet dichtslibt en blauwe alg veroorzaakt.
 
Je hebt zand,en filterzand. Filterzand heeft een diameter die bij elke korrel nagenoeg gelijk is. Zo blijft de bodem luchtig.
Grote en kleine korrels vallen in elkaar,en doen de bodem zo afdichten. Hetgeen blauwalg kan doen ontwikkelen.
 
Maar nu weet ik nog steeds niet wat ik nu met het paringsgedrag moet doen.

Ik moet wel zsm het grind vervangen door zand, maar moet ik ze nu apart gaan zetten om het spoediger te laten gaan of moet ik ze laten zitten?
 
Maar Lescus, er is toch geen paringsgedrag? Alleen de vrouw is toch druk doende met schoonmaken etc? Ik zou zeker geen vrouw apart zetten met een ongeinteresseerde man. Laat ze voor nu beter gewoon met rust. Dat lijkt mij het meest verstandige. Ook gezien het feit dat ze niet in topconditie zijn zou ik er niet mee gaan rommelen.
 
Strooi een laagje over het zwarte,wordt het ook lichter.
Eerst goed spoelen, dan telkes een kopje nemen ,en onder water uitstrooien.
Geeft minste stress,en bacterie blijft in de bak.
 
Ok sterrekind. Ik denk dat ik dan gewoon maar te ongeduldig ben :)

En goed idee bertus, het rotte is alleen dat mijn huidige grind aan de hoge kant is, dus dan zit je tegen 2 lagen aan te kijken. Maakt het niet mooier.
 
Lescus niet over elkaar strooien...het filterzand gaat dan tussen jouw grind zitten en dan rot het zeker.
Gewoon alle vissen eruit halen en dan de bodem vervangen...beste optie en de minste stress.
Bij een zwarte bodem heeft een discus het constante gevoel van gevaar dus kleuren ze donker om niet op te vallen voor het gevaar onder hun.
 
Tja, kan ook.
Ik zie niet hoe dik het is.
Maar,je hebt gelijk.
 
Als je de vissen gaat uitvangen, gebruik dan deze methode:

http://www.youtube.com/watch?v=JmXZmpAMmPA


Zo heb ik afgelopen vrijdag al mijn discussen overgezet van bak A naar bak B. Geen centje pijn, dieren ondervinden nauwelijks stress, en geen risico dat je de vinstralen beschadigd met een netje.
 
Wil je kweken eigenlijk? Dat zie ik namelijk nergens terug...

Maar voor nu zou ik niks doen, er gebeurt nog te weinig

Ik hoop dat je weet wat voor een tijd en geld het kweken in beslag neemt ?
 
Goed idee sterrekind. Dankjewel voor de tip.

En diesel1610. Als de mogelijkheid er is om met die 2 te kweken, heb ik er nu alle tijd en geld voor. Geen probleem daar ben ik al van op de hoogte.
 
Ok heb het even afgewacht. En ze zijn nu keihard bezig eitjes te leggen. Mannetje is er telkens overheen aan het gaan. Ze zitten nu allemaal op mn algenmagneet. Voorheen at het mannetje ze altijd direct op en nu bevrucht hij ze. Wat is nu wijsheid als ik koste wat kost die eitjes wil behouden? Wat moet ik doen?

Apart zetten? afschermen? Weet het allemaal niet.

Groetjes!

-edit
Heb wel een 60x30x30 bakje staan met binnenfilter en verwarming evt. extra luchtpompje enzo.
 
Sterrekind zei:
Ik heb ooit als verklaring gelezen dat gevaar voor discusvissen vaak van bovenaf komt, en een schaduw werpt over de lichte bodem waar ze in het wild boven zwemmen. Een donkere bodem zou een constant gevoel van schaduw en dus gevaar kunnen geven.
Leek mij wel logisch.
Laat ik nu gelezen hebben dat ze juist liever een donkere bodem hebben omdat ze dan niet zo afsteken voor vijanden van boven. Leek me ook erg logisch :cool:
 
AquaVISie zei:
Sterrekind zei:
Ik heb ooit als verklaring gelezen dat gevaar voor discusvissen vaak van bovenaf komt, en een schaduw werpt over de lichte bodem waar ze in het wild boven zwemmen. Een donkere bodem zou een constant gevoel van schaduw en dus gevaar kunnen geven.
Leek mij wel logisch.
Laat ik nu gelezen hebben dat ze juist liever een donkere bodem hebben omdat ze dan niet zo afsteken voor vijanden van boven. Leek me ook erg logisch :cool:

En toch kleuren ze beter en zijn ze minder schrikkerig boven een lichte bodem :)
 
wat moet ik nu doen?
 
Je mag het zelf weten, het zijn jouw vissen. Als jij de donkere bodem mooier vind en denkt daar beter aan te doen, dan laat je het zitten.
 
Ik heb zojuist een andere vraag gesteld :)

Ik heb nu eitjes. op de algenmagneet, zet ik die nu over samen met het koppel naar mn kleinere bak? Laat ik het iztten of scherm ik de eitjes af? Ik wil koste wat kost die eitjes behouden.
 

Terug
Bovenaan