Pat Mini fijne spons slibt dicht


Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
Goedemorgen,
Ik heb 2 vragen.

Ik heb in mijn bakje (40L) de Pat mini met fijne spons ivm vuurgarnalen en baby's. Een maand geleden heb ik de spons uitgespoeld omdat hij verstopt leek te zijn. (De uitstoot was minder krachtig dan in het begin.) Ik weet dat een fijne spons sneller dichtslibt, maar ik heb het idee dat hij nu na een maand weer minder goed werkt. Ik zie aan de onderkant dat de spons naar binnen wordt gezogen (een kuiltje in het midden). Is dat weer een teken dat hij dichtslibt?

Ook heb ik sinds een week een kaamlaagje. Ik probeer al minder voer te geven (om de dag), want de garnalen hebben genoeg te knabbelen qua algjes, maar het schooltje boraras briggitae hebben natuurlijk ook voer nodig, dus om de 3 dagen voeren lijkt me te weinig. De visjes eten overigens ook het voer van de garnalen en andersom. Heeft de kaamlaag met het dichtslibben van het filter te maken of is er iets anders wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 
Voer is geen oorzaak van een kaamlaag, een kaamlaag is niks anders dan een laagje afgestorven bacterien, dus je bak is in onbalans

Je filterspons slibt snel dicht en zelfs na enige tijd moet je hem vervangen omdat schoonmaken niet meer helpt, dit is met alle soorten sponsfilters het geval
 
Voer kan een oorzaak zijn als er veel eiwitten inzitten. Deze sponzen slibben inderdaad vrij snel dicht en dat had ik ook en meestal om de 2-3 weken even licht uitspoelen helpt wel en is dan voldoende.
 
Stukje van Ciliata.n:

Een kaamlaag is een vieze olieachtig laag op het oppervlakte van het aquariumwater. De laag bestaat uit: Miljoenen afgestorven bacteriën en eiwitten. Je prikt er met je vinger zo doorheen hiermee kan je gelijk zien dat het niet bestaat uit oliën zoals wel wordt beweerd.
 
Stukje van Ciliata.n:

Een kaamlaag is een vieze olieachtig laag op het oppervlakte van het aquariumwater. De laag bestaat uit: Miljoenen afgestorven bacteriën en eiwitten. Je prikt er met je vinger zo doorheen hiermee kan je gelijk zien dat het niet bestaat uit oliën zoals wel wordt beweerd.
Eiwitten die drijven op het water ziet er heel anders uit (schuim) dus jouw quote klopt niet
 
Ja het is maar wat ik lees en er zelf van weet en of je altijd die bellen moet zien dat weet ik niet. Wat zou anders de oorzaak zijn vraag ik me af.
 
Ja het is maar wat ik lees en er zelf van weet en of je altijd die bellen moet zien dat weet ik niet. Wat zou anders de oorzaak zijn vraag ik me af.
Ja op internet staat heel veel info, veel daarvan is maar half waar of helemaal niet waar, zelf hou ik het bij mijn eigen ervaringen, en als ik teveel eiwtten had in een bak dreef er schuim op het water en dat komt van teveel voer o.a., een kaamlaag heeft een heel andere oorzaak en schuimt niet maar is olieachtig
 
Ergens op het forum was er laatst een gesprek waarin mensen die bassleer voerden wel eens een kaamlaag hadden die ze relateerden aan het voer.
 
Ergens op het forum was er laatst een gesprek waarin mensen die bassleer voerden wel eens een kaamlaag hadden die ze relateerden aan het voer.
Ja m,aar enig bewijs hadden ze er niet voor en gingen alleen uit van veronderstellingen en aannames
 
Ergens op het forum was er laatst een gesprek waarin mensen die bassleer voerden wel eens een kaamlaag hadden die ze relateerden aan het voer.
Dat was bij Nicole inderdaad. Zover ik weet krijg je alleen bellen met een kaamlaag als er veel oppervlaktebewging is en dus lucht er ook een bijdrage aan heeft. Ook Crustahobby vermeld eiwitten als oorzaak.

Andere soort kaamlaag

Er bestaat ook nog een zeer hardnekkige kaamlaag, tevens een voorbode van een plaag van blauwalgen, te herkenen aan zijn (blauw)groenachtige kleur. Deze laag is wel vettig en trekt dan ook weer dicht enige tijd na het verbreken. Deze laag ontstaat meestal door het geven van te veel eiwitrijk voedsel en daarom vaak in kweekbakken en bakken specifiek voor garnalen en kreeften. Door de oppervlakte warmte van de verlichting is het mogelijk dat blauwalgen gaan groeien.
 
Ja m,aar enig bewijs hadden ze er niet voor en gingen alleen uit van veronderstellingen en aannames
En zolang het niet wetenschappelijk is bewezen is het natuurlijk onzin:juggle:
Sommige mensen roepen zo maar wat maar ervaringen van mensen die al jaren een aquarium hebben en naar mijn mening weten waar ze mee bezig zijn wuif ik niet zo maar weg.
 
En zolang het niet wetenschappelijk is bewezen is het natuurlijk onzin:juggle:
Sommige mensen roepen zo maar wat maar ervaringen van mensen die al jaren een aquarium hebben en naar mijn mening weten waar ze mee bezig zijn wuif ik niet zo maar weg.
Nee maar die mensen met die ervaring weten het ook niet dat is het enige wat ik probeerde te zeggen, in het jouw benoemde topic gingen ze uit van aannames en veronderstellingen maar wisten niks 100% zeker
 
Voer kan een oorzaak zijn als er veel eiwitten inzitten. Deze sponzen slibben inderdaad vrij snel dicht en dat had ik ook en meestal om de 2-3 weken even licht uitspoelen helpt wel en is dan voldoende.
Verstoor ik de balans dan niet teveel met om de 2-3 weken licht uitspoelen? Ik heb het idee dat de balans sinds de laatste keer (en tevens de eerste keer sinds de opstart) uitspoelen is verstoord. In het begin na uitspoelen een kaamlaagje, daarna weer weg, nu weer terug.
 
Ik heb de ervaring dat de uitstroom dan wel erg weinig werd met de garnaaltjes maar goed dat zegt niets over jouw bakje. Als de uitstroom zichtbaar minder wordt dan zou ik hem toch wat uitspoelen. Veel bacterien zitten ook in je filter.
 
Er liggen wat dode blaadjes op de bodem die ik ook ga weghalen, maar verder zie ik geen dode garnalen (gelukkig). Dus waar komen dan al die dode baterien (kaamlaag) vandaan?

Ik ga me weer verder in de materie verdiepen nav jullie input en linkjes. Kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Morgen ga ik ook waardes checken, want daar ben ik vandaag helaas niet aan toegekomen.
 
Ik maak mezelf nooit druk om een beetje een kaamlaag.
 
Dat heb je soms snel hoor en hier loopt ook een uurtje de skimmer elke dag.
 
Ik had er met mijn pat mini ook last van dat de spons echt heel snel dicht zat. Dit heb ik opgelost door de spons te vervangen voor een dubbele spons. Hierdoor heb je 2 voordelen:

1. Je hebt veel meer oppervlakte
2. Het schoonmaken van de sponzen kun je om en om doen. Laatst waren mijn sponzen echt aan vervanging toe (paar jaar oud). Toen heb ik eerst de ene spons vervangen en een paar weken later de ander.

De bijgevoegde foto is gewoon plug en play te bevestigen aan je huidig filter.
 

Bijlagen

  • 550x442.jpg
    550x442.jpg
    35.8 KB · Weergaven: 44
Ik had er met mijn pat mini ook last van dat de spons echt heel snel dicht zat. Dit heb ik opgelost door de spons te vervangen voor een dubbele spons. Hierdoor heb je 2 voordelen:

1. Je hebt veel meer oppervlakte
2. Het schoonmaken van de sponzen kun je om en om doen. Laatst waren mijn sponzen echt aan vervanging toe (paar jaar oud). Toen heb ik eerst de ene spons vervangen en een paar weken later de ander.

De bijgevoegde foto is gewoon plug en play te bevestigen aan je huidig filter.
Ik heb ook gekeken naar een dubbel sponsfilter, maar vind hem best groot, vandaar dat ik voor de enkele heb gekozen. Morgen ga ik de spons licht schoonmaken en hopen dat ie dan weer een poos meekan.
Dank je wel voor je tip in ieder geval.
 
Niet? Ik meende dat het zuurstof kan wegnemen, maar misschien vergis ik me.
Een hele dikke kaamlaag kan de uitwisseling van gassen tussen het aquariumwater en de lucht belemmeren maar een dunne kaamlaag heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd. En heb best vaak en langdurig kaamlagen gehad. Ziet er misschien wat minder mooi uit maar dat is het dan ook wel.
 
Een hele dikke kaamlaag kan de uitwisseling van gassen tussen het aquariumwater en de lucht belemmeren maar een dunne kaamlaag heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd. En heb best vaak en langdurig kaamlagen gehad. Ziet er misschien wat minder mooi uit maar dat is het dan ook wel.
Het lijkt mij een dun kaamlaagje, maar hoe zie je iegenlijk of het dun of dik is?
 
Bij een dikke kaamlaag kunnen gassen niet ontsnappen en blijven dus zichtbaar boven in het aquarium onder de kaamlaag. Dit is echt een dikke vieze laag. Maar dit gebeurt volgens mij echt zelden hoor. Zou me er niet druk om maken.
 
Bij een dikke kaamlaag kunnen gassen niet ontsnappen en blijven dus zichtbaar boven in het aquarium onder de kaamlaag. Dit is echt een dikke vieze laag. Maar dit gebeurt volgens mij echt zelden hoor. Zou me er niet druk om maken.
Dank je voor je uitleg.
Dit lijkt in mijn bakje niet aan de orde. Maar goed, morgen wel aan de slag met mijn bakje (onderhoud, waterwissel) en waarden voor de zekerheid meten.
 
Het neemt geen zuurstof weg, het voorkomt gasuitwisseling aan het wateroppervlak
Maar daardoor komt er minder goed zuurstof in de bak en neemt de kaamlaag wel de zuurstof weg als je het zo wil noemen. Het voorkomt in elk geval dat er net als zonder kaamlaag voldoende zuurstof de bak in kan komen.
 
Hmmm, het schiet nog niet op zo.
Het Mini Pat pompje met fijn filter 'spuugde' af en toe een stoot uit waarbij wat dingetjes (witte dingetjes, vuil?) meekwamen. Ook was de uitstroom minder.
Ik heb het sponsje een paar keer uitgeknepen, maar niet teveel voor behoudt van baterieen. En ik heb een nieuw pompje gekocht, zodat ik de oude kan schoonmaken. Ik was bang dat als ik het pompje uit elkaar zou halen voor zover dat mogelijk is, ik niet meer in elkaar zou krijgen en het aquarium zonder pomp zou zitten.

Maar het nieuwe pompje heeft ook niet veel uitstroom. Zou het fijne sponsje dan echt zo vol zitten dat dat het probleem is? Maar volledig schoonmaken van het filter lijkt me ook ongewenst.

Van de week een dode garnaal gevonden en vanochtend ook weer :( De waterwaardes zijn wel ok.

Wat adviseren jullie? Tweede pompje met het nieuwe filter erbij hangen en over 3 weken de oude er helemaal uithalen? Of is er iets anders wat ik kan doen?
 
Goedemorgen,
Ik heb 2 vragen.

Ik heb in mijn bakje (40L) de Pat mini met fijne spons ivm vuurgarnalen en baby's. Een maand geleden heb ik de spons uitgespoeld omdat hij verstopt leek te zijn. (De uitstoot was minder krachtig dan in het begin.) Ik weet dat een fijne spons sneller dichtslibt, maar ik heb het idee dat hij nu na een maand weer minder goed werkt. Ik zie aan de onderkant dat de spons naar binnen wordt gezogen (een kuiltje in het midden). Is dat weer een teken dat hij dichtslibt?

Ook heb ik sinds een week een kaamlaagje. Ik probeer al minder voer te geven (om de dag), want de garnalen hebben genoeg te knabbelen qua algjes, maar het schooltje boraras briggitae hebben natuurlijk ook voer nodig, dus om de 3 dagen voeren lijkt me te weinig. De visjes eten overigens ook het voer van de garnalen en andersom. Heeft de kaamlaag met het dichtslibben van het filter te maken of is er iets anders wat er aan de hand kan zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Een kaamlaag ontstaat vaak door rottend materiaal in je bak. En dat kan door overtollig voeren maar ook afgevallen bladeren zijn. Maar dus ook door vervuiling in je filter. Sponsjes zou ik geen maand laten zitten. Dus wat regelmatiger uitspoelen.
 
Dit sponsje heb ik woensdag uitgespoeld (niet volledig ivm behoud bacterien) maar op het nieuwe filterapparaat is er met dit sponsje ook niet ved uitstoot. Moet ik hem nog meer uitspoelen dan? Raak je dan niet teveel bacterien kwijt?

Wat is dan beter? Om de 2 weken licht uitspoelen?
 

Terug
Bovenaan