PAT Mini of spons filter?


Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
Goedemiddag,
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en waar jullie de voorkeur aan geven: PAT Mini of spons filter?

Ik denk dan aan:
- het beste voor baby(vuur)garnalen
- het geluid (welke is stiller?)
- beweging van het water
- in een kleiner aquarium i.v.m. de ruimte (L 42 x H 35 x D 24 cm)
- type spons (Ik heb op het forum berichten gezien dat de fijne spons goed is voor babygarnalen, maar ook snel dichtslibt)
 

Bijlagen

  • ebi-bob-sponsfilter-met-pomp.jpg
    ebi-bob-sponsfilter-met-pomp.jpg
    45.3 KB · Weergaven: 64
  • Pat Mini.jpg
    Pat Mini.jpg
    213.9 KB · Weergaven: 55
Zo te zien zijn beide filtertjes aangedreven door een motortje. Dan is het geluid in elk geval al een stuk minder dan bij de meer "traditionele" luchtaangedreven sponsfilters. Deze twee zijn ook veilig voor je garnalenbaby's. Nadeel: van beide modellen is de spons te fijn. Dat is niet ideaal qua onderhoud en voor de stabiliteit van je filtering. Als je iets grovers kunt vinden, is dat beter.

Ik heb zelf die linker alleen geprobeerd, het bob-geval. Een aanrader zou ik het niet willen noemen. :-/ De sponzen sloegen veel te snel dicht, en het motortje heeft het niet lang uitgehouden. Wat je eventueel kunt doen: koop zelf een stuk filterschuim van hooguit 30 ppi, maak er een gat in en vervang daarmee het sponsmateriaal dat standaard om die Pat Mini zit (of welk vergelijkbaar filter je ook gaat kopen). Kan even rondkijken zijn in vijverwinkels e.d., maar is wel voor elkaar te krijgen. Her en der verkopen ze blokken van 10 cm dik, zoiets is ideaal.

Edit: van sommige filtermerken (o.a. Eheim) zijn er ook vervangsponzen te koop met een voorgeboord gat. Als je daar een grote van weet te vinden, ben je ook klaar.
 
Ik heb de mini pat gehad en die bevalt prima maar de fijne spons slaat vrij snel dicht en ik heb er een wat grovere opgedaan. Qua geluid hoorde ik hem niet.
 
Ja dat lukte mij niet echt en via onlineaquariumspullen.nl heb ik de wat grovere bijgekocht.
Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf ook eens heb lopen klooien met een schaar en een boor en weet ik wat... het is monnikenwerk als je niet zo handig bent. 😋
 
Ik heb het proberen op te zoeken maar kan het (nog) niet vinden. Volgens mij is er een mogelijkheid om op de Mini Pat een dubbel sponsfilter te plaatsen.
Ik zou Mark die de Mini Pat verkoopt eens mailen, je zult snel antwoord terug hebben. Ik weet bijna zeker dat ik het op zijn website ooit gezien heb.
Het voordeel is dat je dan 1 spons "schoon" kunt knijpen en bv de week erop de ander. Dan houd je na het schoonknijpen van een spons toch wat stabielere waardes.
 
Gevonden.
Het staat gewoon bij de productomschrijving. Staan ook 2 foto's bij van die setup.

Het filmpje wat eronder staat laat dit systeem zien.
 
Ik heb het proberen op te zoeken maar kan het (nog) niet vinden. Volgens mij is er een mogelijkheid om op de Mini Pat een dubbel sponsfilter te plaatsen.
Ik zou Mark die de Mini Pat verkoopt eens mailen, je zult snel antwoord terug hebben. Ik weet bijna zeker dat ik het op zijn website ooit gezien heb.
Het voordeel is dat je dan 1 spons "schoon" kunt knijpen en bv de week erop de ander. Dan houd je na het schoonknijpen van een spons toch wat stabielere waardes.

Ik heb er toevallig twee weken terug eentje gekocht met een grove spons erbij en een dubbele fijnere spons bij deze winkel: https://shrimplovers.nl/product/aquael-pat-mini-met-gratis-garnaal-safe-spons/

Sowieso wel leuk om langs te gaan, is een hobbyist die een hele hoop garnalen kweekt. Hij heeft me laten zien hoe ik de dubbele spons er op zet en had er zelf al voor gezorgd dat hij geen lucht meer aan kon zuigen.

Ik vind die aquael mini pat prima, je kan hem zelf instellen naar je wensen. De uitstroom kan je met verschillende opzetstukjes regelen en de stroomsnelheid. Ook kan je er luchtbelletjes doorheen laten gaan. Ik herinner me van vroeger dat ik er eentje had met een los luchtpompje maar dat maakte toch een stuk meer lawaai. Daarnaast moest je dat pompje altijd ergens neerzetten. Ik gebruik hem zelf in een bakje met jonge visjes, in hoeverre hij fijn is met garnalen moet ik nog uitproberen.
 
Ik vond dat de stroomsnelheid erg lastig te regel was met de mini pat omdat dit erg zwaar ging.
 
Gevonden.
Het staat gewoon bij de productomschrijving. Staan ook 2 foto's bij van die setup.

Het filmpje wat eronder staat laat dit systeem zien.
Dank je voor de link. Misschien ligt het aan mij, maar het is een beetje verwarrend met de set up met dubbele spons, want het lijkt me dat je die niet zo koopt maar moet samenstellen.
 
Dus als ik het goed begrijp zijn beide filters stil, maar zijn de sponzen eigenlijk te fijn en kunnen ze snel dichtslibben. Maar is de iets grovere spons dan nog wel babygarnaal-proof?
 
Sanne ik heb een dubbele sponsfilter werken op een luchtpompje. Qua geluid bestaat er heel veel verschil in merken. Die van HS die ik bijvoorbeeld heb hoor je niet.
 
Oohhh wat is er toch weer veel keuze 🙈 Wat ik eigenlijk gewoon wil is: een stil, goedwerkend, niet dichtslibbend, geen babygarnalen opetend filter 🤣🤣
 
Heb ze allebei en zijn ook stil alleen de pat vindt ik wat sterker dan de bob.
Heb hier de pat met dubbele sponsfilter.
 
Oohhh wat is er toch weer veel keuze 🙈 Wat ik eigenlijk gewoon wil is: een stil, goedwerkend, niet dichtslibbend, geen babygarnalen opetend filter 🤣🤣
En dat heb ik opkunnen lossen door zo,n supervis sponsbinnenfilter los vd wand
1661008794551140783014.jpg
dus dan hoor je het niet meer .
En de de onderkant waar alles aangezogen wordt.
Die heb ik zoals je ziet,
1661008514396457856856.jpg
in de bodem geduwd, en met een stukje spons het regelschuifje bedekt. Dat zuigt zo zo geen enkele ienimini meer op, meer nog draait dit
1661008574859993596021.jpg
nu 6 maanden zonder het filter of de bodem te beroeren. Brandnetels gekookt eten ze graag!succes!
 
Dit staat al 6 maanden zo, geen uitspoelen aan gehad.

In de bodem worden er blijkbaar positieve processen bij meegenomen plus dat ik niet hoef schoon te maken.
Dankzij de bacterien die zo door de bodem mee worden aangezogen.
 
Dit staat al 6 maanden zo, geen uitspoelen aan gehad.
Bekijk bijlage 347395
In de bodem worden er blijkbaar positieve processen bij meegenomen plus dat ik niet hoef schoon te maken.
Dankzij de bacterien die zo door de bodem mee worden aangezogen.

Leuk accent heb je. :D

En ik hou ook van "innovatie" en creativiteit met aquariumspulletjes. Alleen in dit geval vraag ik me een beetje af hoeveel effect je hiermee bereikt? Want er wordt weliswaar water aangezogen door het substraat heen, maar het is goed om te beseffen dat water altijd de weg van de minste weerstand volgt.... Op een paar centimeter afstand van het filter, horizontaal, zal de aanzuigende werking al verwaarloosbaar zijn. Daar gaat de bak als geheel dan niet veel aan hebben. Wil niet zeggen dat dat erg is, want blijkbaar redt jouw bak het op deze manier. Maar ik zou e.e.a. niet toe willen schrijven aan de superfishconstructie. 😄
 
Het zuigt door de bodem en als die eromheen dichtslipt dan zuigt het zich vanuit een grotere diameter aan, zie
16610438553531629613679.jpg
ergens in het bereik ontstaan er dan optimale omstandigheden cq omzettingsprocessen qua biofilm en denitrificatiecapaciteit



16610449919721583490261.jpg
en dan schematisch heb ik hier met kleuren aangegeven
Rood slipt dicht, dan komt oranje aan de beurt.
Oranje betreft een grotere diameter, let wel, in 3 dimensies(want mijn tekening is plat en een dikkere bodem doet dat uitbreiden)
En daar in de zgn oranje zone gaat dat dichtslippen natuurlijk logaritmies langzamer tot uit eindelijk optimaler er in de groene zone er al EVENWICHT moet plaatsvinden en idealiter Blauw nog slechts staat voor nauwelijks optredende algen tegen de ruiten.
 
Het zuigt door de bodem en als die eromheen dichtslipt dan zuigt het zich vanuit een grotere diameter aan, zieBekijk bijlage 347398ergens in het bereik ontstaan er dan optimale omstandigheden cq omzettingsprocessen qua biofilm en denitrificatiecapaciteit



Bekijk bijlage 347399 en dan schematisch heb ik hier met kleuren aangegeven
Rood slipt dicht, dan komt oranje aan de beurt.
Oranje betreft een grotere diameter, let wel, in 3 dimensies(want mijn tekening is plat en een dikkere bodem doet dat uitbreiden)
En daar in de zgn oranje zone gaat dat dichtslippen natuurlijk logaritmies langzamer tot uit eindelijk optimaler er in de groene zone er al EVENWICHT moet plaatsvinden en idealiter Blauw nog slechts staat voor nauwelijks optredende algen tegen de ruiten.
Om dit proces dat te complimenteren zou je dan moeten berekenen wat dit betekend voor de aanzuigkracht. Omdat er met steeds meer moeite iets wat verder weg ligt aangezogen zal moeten worden... Er komt dus beslist een moment wanneer het hele proces afgestopt wordt.
 
Nee dat moment wordt overtroffen doordat er als een razende planten uit gaan groeien, want die krijgen zodoende uiteindelijk alles wat ze nodig hebben.

Daarom had ik het met kleurtjes aangegeven en dat is eigenlijk de bedoeling mee dat je er 3 dimensionaal inkunt voorstellen.
Nadat de 'eerste lagen dichtslibben ter initiatie, zullen er in de periferie vervolgens andere zones qua filtering ontstaan, wat dan wenselijk uitkomt.
 
Laatst bewerkt:
Het zuigt door de bodem en als die eromheen dichtslipt dan zuigt het zich vanuit een grotere diameter aan, zieBekijk bijlage 347398ergens in het bereik ontstaan er dan optimale omstandigheden cq omzettingsprocessen qua biofilm en denitrificatiecapaciteit



Bekijk bijlage 347399 en dan schematisch heb ik hier met kleuren aangegeven
Rood slipt dicht, dan komt oranje aan de beurt.
Oranje betreft een grotere diameter, let wel, in 3 dimensies(want mijn tekening is plat en een dikkere bodem doet dat uitbreiden)
En daar in de zgn oranje zone gaat dat dichtslippen natuurlijk logaritmies langzamer tot uit eindelijk optimaler er in de groene zone er al EVENWICHT moet plaatsvinden en idealiter Blauw nog slechts staat voor nauwelijks optredende algen tegen de ruiten.
In theorie kan van alles, maar ik denk dat je een beetje "overboord" gaat met je verwachtingen hoor. Dat superfish-ding zuigt onderin maar door een aantal spleetjes water aan. Als het rode gebied, daar omheen, verstopt raakt, zal je A. meer bypass zien (rondom de waterstroomregelaar bijv.) en B. de stroming als geheel zal simpelweg afnemen. De aanzuigende werking van je filter zal niet of nauwelijks voorbij de verstopte gebieden reiken, want je krijgt met steeds smallere/langere waterkanalen te maken terwijl je pomp niet harder draaien kan.

Bodemfilters kunnen goede filters zijn, en dan inderdaad ook je plantengroei verbeteren d.m.v. extra doorstroming rond de wortels. Maar dan moet je de gehele bodem erbij betrekken d.m.v. bodemplaten, met voldoende power erop. :) Nu ben je maar een klein gedeelte van de bodem als filtermateriaal aan het gebruiken.
 
Ja en dat werkt uitstekend hier tot volle tevredenheid, probeer dit zelf maar eens.
De hele bodem hoeft heus niet met platen bedekt ook geen power erdoor, juist niet ivm minder gewenste redoxomzetting.
Wat ik doe is nou al ruim 6 maanden geen spons meer uitknijpen in 3 bakken 1x2m 1x1.5m en in een 60cm groeien planten zich graag door die bodem heen.
 
Mbv voortschreidend inzicht is dit systeem echt een aanbeveler.
 

Bijlagen

  • 16612020087311345954313.jpg
    16612020087311345954313.jpg
    137.6 KB · Weergaven: 36
Ieder zn ding Edwin maar ik heb toch de voorkeur om hem aan de ruit te plakken. Op deze manier trekt hij hier ook veel stukjes vuil aan die door het water dwarrelen bij de garnalen.
 
Ik heb hier in mijn garnalenbakje ook de aqua pat mini aangepast naar dubbele spons.

Ik hoor het filter totaal niet en moet eens per 4 maanden één spons een beetje uitspoelen.

Het is, ondanks het kleine aantal liters, het bakje waar ik het minste onderhoud aan heb.

Edit: je hebt een hele fijne spons en de wat grovere spons. Ik gebruik die laatste.
 

Bijlagen

  • 20201021_185052-1-768x1024.jpg
    20201021_185052-1-768x1024.jpg
    152.8 KB · Weergaven: 51

Terug
Bovenaan