PAT Mini of spons filter?


Ik heb hier in mijn garnalenbakje ook de aqua pat mini aangepast naar dubbele spons.

Ik hoor het filter totaal niet en moet eens per 4 maanden één spons een beetje uitspoelen.

Het is, ondanks het kleine aantal liters, het bakje waar ik het minste onderhoud aan heb.

Edit: je hebt een hele fijne spons en de wat grovere spons. Ik gebruik die laatste.
Ah, dus je gebruikt ook een wat grovere spons. Heb je garnalen in je bak en gaat dat dan goed met de babygarnalen?

En zorgt de dubbele spons eigenlijk voor een schonere bak ten opzichte van een enkele spons, of gaat het meer om het uitspoelen waarbij je met een dubbele spons daarin kunt wisselen?
 
Ieder zn ding Edwin maar ik heb toch de voorkeur om hem aan de ruit te plakken. Op deze manier trekt hij hier ook veel stukjes vuil aan die door het water dwarrelen bij de garnalen.
Dat heb jij zeer goed opgemerkt, de garnalen beginnen zich nou hier een beetje explosief te vermeerderen het zijn hun vervellingen die je me water ziet vertroebelen.
Daar moet de bodem nog aan gaan wennen.
Maaar waarom zou het aan het glas vastgeplakt moeten worden dat gaat voor mensen zoals ik alleen maar vervelend resoneren.

Kijk het filtert eerst grof spul en dan kan daarna er iets in gaan leven
 
Ik heb er diverse gebruikt en nog nooit last van resonantie gehad moet ik zeggen. Zowel bij de mini pat niet als niet bij de aquaflow 100.
 
Ik heb er diverse gebruikt en nog nooit last van resonantie gehad moet ik zeggen. Zowel bij de mini pat niet als niet bij de aquaflow 100.
Iets wat vast zit resoneert niet. Resoneren kan alleen als iets kan bewegen. Naderen kunnen dat nog veel beter vertellen:

Resonantie is een natuurkundig verschijnsel dat voorkomt bij trillingen. Een trillend voorwerp kan een ander voorwerp in trilling brengen, doordat de trillingen via een tussenstof worden doorgegeven.
 
Ah, dus je gebruikt ook een wat grovere spons. Heb je garnalen in je bak en gaat dat dan goed met de babygarnalen?

En zorgt de dubbele spons eigenlijk voor een schonere bak ten opzichte van een enkele spons, of gaat het meer om het uitspoelen waarbij je met een dubbele spons daarin kunt wisselen?
Het is een garnalenbakje zonder iets anders erin :).

Meerdere sponsen betekent simpelweg meer oppervlakte voor goede bacteriën. En daarnaast is het heel fijn om steeds maar 1 spons te hoeven spoelen zodat het geen grote veranderingen in hey water veroorzaakt.
 
Het is een garnalenbakje zonder iets anders erin :).

Meerdere sponsen betekent simpelweg meer oppervlakte voor goede bacteriën. En daarnaast is het heel fijn om steeds maar 1 spons te hoeven spoelen zodat het geen grote veranderingen in hey water veroorzaakt.
Dank je voor je uitleg :)
 
Het is toch de Pat mini geworden met een fijne spons (ivm toekomstige babygarnalen). Imiddels zitten er ook garnalen en wat dwergvisjes in de bak, maar ik ben nog niet tevreden over de beweging in het water. Er zit wel beweging op het wateroppervlak, maar de planten op de bodem gaan een beetje tot nauwelijks heen en weer. Maar als ik de stroming harder zet, dan worden de drijfplanten tegen de wand aan gedrukt.
Hoe hard moet de stroming sowieso staan en is er een bepaalde stand van de uitgang (dat trechtertje) waardoor zowel oppervlak als onder stroming heeft?
 
Het is toch de Pat mini geworden met een fijne spons (ivm toekomstige babygarnalen). Imiddels zitten er ook garnalen en wat dwergvisjes in de bak, maar ik ben nog niet tevreden over de beweging in het water. Er zit wel beweging op het wateroppervlak, maar de planten op de bodem gaan een beetje tot nauwelijks heen en weer. Maar als ik de stroming harder zet, dan worden de drijfplanten tegen de wand aan gedrukt.
Hoe hard moet de stroming sowieso staan en is er een bepaalde stand van de uitgang (dat trechtertje) waardoor zowel oppervlak als onder stroming heeft?
Wanneer de planten op de bodem licht bewegen heb je meer dan genoeg stroming. Eigenlijk is stroming ook niet belangrijk wel een goede waterdistributie m.a.w. je water moet je plantenvoeding overal kunnen brengen en dat hoeft echte niet met een stroming!
 
Ik had het trechtertje eerst wat schuin tegen de wand, nu weer omhoog naar het oppervlak. Ik ga het verder uittesten, ook met de waterverbeteraar en hoe het rondgaat in de bak.

Het slangetje van de Pat mini heb ik overigens niet gemonteerd, dus volledig weggelaten. Ik had gelezen over dat het water juist kan 'uitspugen'als je filter dichtgeslibt is dus dat leek me geen prettig idee. Of is dat slangetje noodzakelijk?
 

Terug
Bovenaan