pH controller en pH/KH tabel


ReneL

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 februari 2021
Berichten
112
Leeftijd
69
Locatie
Putten
Sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van een Milwaukee pH controller. Misschien niet de meest geavanceerde controller, maar het ding lijkt tot nu toe goed te werken: de CO2 klep wordt geopend als de ingestelde pH waarde boven de ingestelde waarde uitkomt. Mijn vraag nu gaat over die ingestelde waarde.

De KH van mijn aquarium (inhoud 180 liter) is 5 à 6. Ik heb de controller ingesteld op 6,6. De twee aanwezige dropcheckers worden bij deze instelling groen, maar zouden misschien nog wel lichter groen kunnen. Echter, volgens de pH/KH tabel zou ik met deze instellingen mijn vissen aan het vergassen zijn! Een KH van 6 zou een CO2 gehalte van 44,5 mg/l moeten veroorzaken! Toch hebben mijn visjes het prima naar hun zin.

Een belangrijk argument om de pH controller aan te schaffen is de aanwezigheid van baardalg. Afgaande op artikelen over dit onderwerp elders op dit forum kan dit worden bestreden door voldoende CO2 in het water en het gehalte daarvan zo stabiel mogelijk te houden. Een CO2 gehalte, dat tegen de limiet aanzit, zou mijns inziens het meeste effect op de baardalg moeten hebben, toch?

Kortom, waar moet ik op sturen, de dropchecker of de pH/KH tabel?
 
Dan ga ik dat ook doen. Dank!
 
Onze testen houden geen rekening met bijvoorbeeld zuren waardoor de kleur niet correct is en dus de waarde niet en het aflezen is ook een kunst. een dc meet enkel de koolzuurgassen en is dus betrouwbaarder.
 
Dan schroef ik de CO2 toevoer langzaam op tot de dropchecker mooi limoengroen is.
 
Van een CO2 verhoging tot in het limoen groen (zeker als je een indicator vloeistof van 30 ppm gebruikt) gaat je baardalg niet vanzelf weg hoor. Je kunt het beste een kuur easycarbo gebruiken daarvoor.... Dan gewoon stabiel houden die pH waarde en dat lukt prima met die controller en de kans is klein dat het snel terug komt.
 
Van een CO2 verhoging tot in het limoen groen (zeker als je een indicator vloeistof van 30 ppm gebruikt) gaat je baardalg niet vanzelf weg hoor. Je kunt het beste een kuur easycarbo gebruiken daarvoor.... Dan gewoon stabiel houden die pH waarde en dat lukt prima met die controller en de kans is klein dat het snel terug komt.
Algen gaan inderdaad niet snel weg en ik verwijder als deze er zijn ze handmatig maar volgens mij zullen de bestaande algen met voldoende co2 op den duur wel verdwijnen maar vlot gaat het niet.
 
Van een CO2 verhoging tot in het limoen groen (zeker als je een indicator vloeistof van 30 ppm gebruikt) gaat je baardalg niet vanzelf weg hoor. Je kunt het beste een kuur easycarbo gebruiken daarvoor.... Dan gewoon stabiel houden die pH waarde en dat lukt prima met die controller en de kans is klein dat het snel terug komt.
Het lijkt me, dat EasyCarbo toevoegen, terwijl ik al CO2 toevoeg via een diffuser, het CO2 gehalte te hoog gaat maken. Of mis ik iets?

Ik heb wel peroxide 3% met een injectiespuit rechtstreeks in de baardalg gespoten. Het effect daarvan is niet erg spectaculair. Het wordt iets minder, maar dat is alles.

Ik houd de CO2 stabiel uitgaande van een limoengroene drop checker, voeg soms extra MgSO4 toe en zorg voor voldoende nitraat, dat op de één of andere wijze sneller verdwijnt dan het fosfaat. Alles bij elkaar lijkt deze aanpak het gewenste effect te hebben, maar ik zal nog wel even geduld moeten hebben voor de (baard)algen voldoende zijn verminderd.
 
Het lijkt me, dat EasyCarbo toevoegen, terwijl ik al CO2 toevoeg via een diffuser, het CO2 gehalte te hoog gaat maken. Of mis ik iets?
Carbo is geen co2 en doet niets met de co2 hoeveelheid of de kleur van de dropchecker.
 
Btw, zelf volg ik vaak een stootkuur om de algen kapot te maken. Je doet de eerste dag 5x de aanbevolen dosering en de tweede dag dan 4 maal enzovoorts.

 
Van een CO2 verhoging tot in het limoen groen (zeker als je een indicator vloeistof van 30 ppm gebruikt) gaat je baardalg niet vanzelf weg hoor. Je kunt het beste een kuur easycarbo gebruiken daarvoor.... Dan gewoon stabiel houden die pH waarde en dat lukt prima met die controller en de kans is klein dat het snel terug komt.
Wanneer je waterwaarden in orde zijn naast een juiste lichtintensiteit die je plantenkeuze vraagt kan het CO2 level ook weer daar aangepast worden. Wanneer dit alles in orde is verdwijnt je baardalg wel degelijk. Extra carbo is dan niet echt nodig.
 
Wanneer je waterwaarden in orde zijn naast een juiste lichtintensiteit die je plantenkeuze vraagt kan het CO2 level ook weer daar aangepast worden. Wanneer dit alles in orde is verdwijnt je baardalg wel degelijk. Extra carbo is dan niet echt nodig.
Het verdwijnt langzamerhand wel, maar met easycarbo gaat t veel sneller naar mijn mening.

Niet dat ik persè adviseer om het te gebruiken, want t is nogal schadelijk spul eigenlijk...
 
Het verdwijnt langzamerhand wel, maar met easycarbo gaat t veel sneller naar mijn mening.

Niet dat ik persè adviseer om het te gebruiken, want t is nogal schadelijk spul eigenlijk...
Ik denk dat wij beide weinig geduld hebben en graag gelijk resultaat willen zien. Ik heb in de 10 jr dat ik bakken heb al enkele malen een stootkuur toegepast en nooit met negatieve effecten die zichtbaar waren maar goed dat is mijn ervaring dan.
 
In een EU heeft Biljoenblik destijds vermeld wanneer het giftig is en met een normale dosering voeg je meende ik 0,3 mg/l toe dus doe je dat 5x dan zit je lang niet aan de grens voor (de meeste) vissen:


Extra info.

Om een 20 mg CO2 per liter water na te bootsen is er 9,1 mg/l glutaaraldehyde in het water nodig. Ervanuitgaande dat deze volledig beschikbaar is. Meer realistisch is 22,7 mg/l glutaaraldehyde.
Voor vissen geld dat een concentratie van 11 mg/l al giftig is. Voor algen 0,9 mg/l.
Daarom werkt het ook zo goed tegen algen.
 
Het verdwijnt langzamerhand wel, maar met easycarbo gaat t veel sneller naar mijn mening.

Niet dat ik persè adviseer om het te gebruiken, want t is nogal schadelijk spul eigenlijk...
Inderdaad, ik ben er geen liefhebber van. In dit geval zou het mijn inziens eigenlijk niet nodig zijn en dus zou ik er zeker vanaf zien. Maar dat is uiteraard aan Ts.
 
Mmmm, het klinkt wel verleidelijk om eens EasyCarbo te proberen. Ik tob al even met algen en ben het langzamerhand zat. Een duw in de goede richting kan mijn bak wel gebruiken.
 
Voor wie het even nog wil lezen:

 
In een EU heeft Biljoenblik destijds vermeld wanneer het giftig is en met een normale dosering voeg je meende ik 0,3 mg/l toe dus doe je dat 5x dan zit je lang niet aan de grens voor (de meeste) vissen:


Extra info.

Om een 20 mg CO2 per liter water na te bootsen is er 9,1 mg/l glutaaraldehyde in het water nodig. Ervanuitgaande dat deze volledig beschikbaar is. Meer realistisch is 22,7 mg/l glutaaraldehyde.
Voor vissen geld dat een concentratie van 11 mg/l al giftig is. Voor algen 0,9 mg/l.
Daarom werkt het ook zo goed tegen algen.
Kijk aan, dat is goede info
 
In een EU heeft Biljoenblik destijds vermeld wanneer het giftig is en met een normale dosering voeg je meende ik 0,3 mg/l toe dus doe je dat 5x dan zit je lang niet aan de grens voor (de meeste) vissen:


Extra info.

Om een 20 mg CO2 per liter water na te bootsen is er 9,1 mg/l glutaaraldehyde in het water nodig. Ervanuitgaande dat deze volledig beschikbaar is. Meer realistisch is 22,7 mg/l glutaaraldehyde.
Voor vissen geld dat een concentratie van 11 mg/l al giftig is. Voor algen 0,9 mg/l.
Daarom werkt het ook zo goed tegen algen.

Ik heb net een fles EasyCarbo binnengekregen en sta op het punt het te gaan toevoegen. Ik twijfel nog een beetje over de dosis. Die overdosis van 5 keer, is dat naast de reguliere toevoeging van CO2?
 
Ja ik voeg dat toe naast de gewone co2 want carbo is geen co2. Het heeft ook een vrij snelle afbraaktijd en vandaar dat je het elke 24 uur moet toevoegen.
Je co2 waarde zal niet veranderen door het gebruik van carbo.
 

Terug
Bovenaan