Wat is er nieuw

PH controller vraagjes.

Wat ik bij jou dus zie, is dat het bijvul dopje dus onderwater steekt
Klopt, het niveau van elektrolyt-gel is vlak onder gaatje en zo goed/beter te controleren, zie foto.

Ter info: het "oude" model had een siliconen ring welke het bijvul gaatje afsloot, maar ook het zicht erop, probe heb ik nooit hoeven bijvullen.
Uitloop was zeer gering en nooit (4 jaar) hoeven bijvullen, was destijds 100% gevuld, ik zag geen lucht en twijfelde of er überhaupt gel in zat.
Leverancier bevestigde destijds de maximale vulling.


1000018192.jpg


Maar als het dopje onder water kan, dat geeft mogelijkheden. Past anders niet in de kap.

Ik heb de probe vrij hoog geplaatst, afstand tussen wateroppervlakte en kap is 5 cm, volgens mij is 3 cm ook volgende als je de probe dieper plaatst.

1000018191.jpg
 
Je hebt als het goed is 2 knoppen.
De werkdruk knop. Grote knop. Daarmee regel je de druk. Bij flipper op 1 bar. Bij atomizers op 1,5 tot 2 bar.
Dan heb je een 2e knopje. Het naaldventiel (regelventiel) hiermee regel je het aantal bellen.
Dit knopje werkt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel nouw. Met een slag van 1 graden (hele slag is 360 graden) heb je al 50 bpm meer.
Dus echt haast niet aan draaien. En vooral niet vast dicht draaien!!
Klopt bijna @biljoenblik. Aan de voorzijde van de drukregelaar zit een kleine imbuss schroef waarmee ik de werkdruk instel. De grote knop is voor het aantal belletjes en idd heel erg voorzichtig zijn met instellen.

Maar een keramisch membraan valt niet te vergelijken met dit membraan. Plus de druppels zijn veel kleiner. Voor mij was om te beginnen mijn belangrijkste controle zit het probleem van de kleur dropchecker in de regelaar of in het magneetventiel. Beide werkt nu beter met een druk van 1,5 bar.

De prijs van de controller is nu nog een dingetje en de terugkerende kosten en de controle - het ijken - maar daar kan ik nu over denken
 
Laatst bewerkt:
De prijs van de controller is nu nog een dingetje en de terugkerende kosten en de controle - het ijken - maar daar kan ik nu over denken

Klopt.

Met een controller hoef je je in mindere mate druk te maken over de hoeveelheid bpm’s CO2 die er wordt toegevoegd, de DC “kleur” wordt netjes constant gehouden, DC regelmatig controleren blijft.

Een PH-controller systeem heeft gewoonweg onderhoud nodig
  • Magneetventielen zullen minder lang meegaan, ze schakelen immers vaker.
  • Kalibratie is niet heel moeilijk maar moet wel secuur gebeuren
  • Verbruikskosten zoals buffer/kalibratie-vloeistoffen en reinigings-vloeistof
  • PH-probe heeft een beperkte levensduur
  • Veelal worden het aantal bpm’s veel hoger ingesteld dan bij tijd-gestuurd, als er toch iets mis gaat met de meting/regeling moet je er sneller reageren

Mooi voorbeeld hoe een PH-controller in principe regelt (mijn bak van de afgelopen 24 uur)
(dit zijn wel gegevens van een zelfbouw controller, maar het principe blijft gelijk voor elke controller)

IMG_0560.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mooi voorbeeld hoe een PH-controller in principe regelt (mijn bak van de afgelopen 24 uur)
Mijn verlichting staat aan tussen 12 en 22 uur met een vrij lange zonsopkomst/ondergang, de CO2 vraag door planten zie je dus netjes in deze periode.

CO2 verlies door oppervlakte stroming of skimmer probeer ik zoveel als mogelijk te minimaliseren.

Een kleine verandering/positie van bijvoorbeeld spraybar is al zichtbaar, zie dat nu de PH in de nacht iets oploopt (wat normaliter niet het geval is) maar nog wel acceptabel, minimaal verlies omdat CO2 niet wordt toegevoegd
 
Laatst bewerkt:
Voor mij is nu duidelijk dat qua prijs, garantie, service er hier in Nederland verkocht een belangrijk aspect is t.o.v.Ali.
 
Die heeft idd mijn interesse. Alle andere merken zijn me wat te veel qua kosten.
 
Zover ik lees hier is dat ook een prima controller.
 
Nadeel is dat als je er iets mee zou krijgen dat een beroep op garantie doen wel weer een dingetje is.
Daar heb je gelijk in.
Maar de kwaliteit is niet slecht hoor. Ik gebruik deze controller nu ongeveer 3 jaar zonder problemen. Alleen de elektrode heb ik dit jaar vervangen wat volkomen normaal is.
 
Heb je deze ook bekeken? Niet te duur toch?https://nl.aliexpress.com/i/33003336383.html
Qua prijs is dat idd gunstig. Maar ik heb nog nooit bij Ali iets besteld, dus heb er geen ervaring mee. Garantie, aanspreekpunt is ook een dingetje idd.

Ook wat betreft invoerrechten weet ik dus niet hoe dat werkt, resulteert bij een bestelling. Is het dan beter om niet meerdere bestellingen in 1 levering te doen of gaat het dan om het totaalbedrag?
 
Daar heb je gelijk in.
Maar de kwaliteit is niet slecht hoor. Ik gebruik deze controller nu ongeveer 3 jaar zonder problemen. Alleen de elektrode heb ik dit jaar vervangen wat volkomen normaal is.
Dat bedoel ik dus met terugkerende kosten. Met een 2-traps drukregelaar is er dat dan logischerwijs minder.
 
Tja een electrode heb je al voor nog geen 2 tientjes maar de keuze is aan jou Andre en een hobby kost geld 😉
 
Dat bedoel ik dus met terugkerende kosten. Met een 2-traps drukregelaar is er dat dan logischerwijs minder.
Een elektrode gaat 1 tot 2 jaar mee. Ongeacht of je wel of niet werkt met een dual stage drukregelaar. Er bestaan ook hervulbare elektrodes die dus langer mee gaan, maar de aanschaf hiervan is hoger.
 
Klopt, het niveau van elektrolyt-gel is vlak onder gaatje en zo goed/beter te controleren, zie foto.

Ter info: het "oude" model had een siliconen ring welke het bijvul gaatje afsloot, maar ook het zicht erop, probe heb ik nooit hoeven bijvullen.
Uitloop was zeer gering en nooit (4 jaar) hoeven bijvullen, was destijds 100% gevuld, ik zag geen lucht en twijfelde of er überhaupt gel in zat.
Leverancier bevestigde destijds de maximale vulling.


Bekijk bijlage 381709



Ik heb de probe vrij hoog geplaatst, afstand tussen wateroppervlakte en kap is 5 cm, volgens mij is 3 cm ook volgende als je de probe dieper plaatst.

Bekijk bijlage 381708

Dat bijvullen is ook niet nodig om de vloeistof op niveau te houden. Het om de vloeistof te verversen.

Er kan water de elektrode intrekken, maar ook andere stoffen. Dat gaat via het membraan door osmotische verschillen.
Hierdoor krijg je verstoring in de referentie vloeistof, welke het referentie potentiaal doet veranderen.
Hierdoor raakt de electrode zijn gevoeligheid kwijt.
Het verlies aan gevoeligheid maakt de elektrode moeilijk of niet meer te kalibreren.

Dat is meestal ook de rede dat een niet vulbare elektrode na 2 jaar niet meer werkt.

Voor mij zou het juist de reden zijn om voor een hervulbare te kiezen. Maar als ook lees dat een hervulbare ook max 5 jaar meegaat. Dan vind ik dat de meerprijs niet waard.
Als je er 10 jaar mee zou kunnen doen, dan wordt het een heel ander verhaal.
 
Om voor mij het beeld compleet te maken nog een vraag. De pH controller, magneetventiel, drukregelaar.

Ik heb nu een magneetventiel (220 V) op een power plug aangesloten, dus tijdgestuurd.

Maar hoe werkt het systeem van de CO2 uiteindelijk? Hoe wordt het aangesloten, ook wat de stroom betreft enzovoort?
 
Het word hier wel co2 om mee rekening te houden zo.
 

Omdat ik het systeem niet ken met de pH controller, de werking, manier van installeren niet ken vraag ik om informatie @Edwin68
 
Daar bekom je vast een prachtbak mee.
Zeker genoeg informatie tot het voldoende is
 

Omdat ik het systeem niet ken met de pH controller, de werking, manier van installeren niet ken vraag ik om informatie @Edwin68
Google ff Andre, zo simpel is het….. Zie je dit plaatje. De Male gaat in het stopcontact. En de female (contactdoos) steek je de magneetventiel stekker in.
IMG_3079.jpeg
 
De stekker van het magneetventiel gaat in de ph controller, de ph elektrode wordt ook aangesloten op de controler. De controller heeft een eigen stekker die in het stopcontact gaat.
 

Bijlagen

  • 17313436886066683136528015840881.jpg
    17313436886066683136528015840881.jpg
    1.5 MB · Weergaven: 5
Omdat ik het systeem niet ken met de pH controller, de werking, manier van installeren niet ken v
Tip
  1. Sluit de set volledig aan, maar nog niet de magneetventiel
  2. Laat de PH-probe 24 uur acclimatiseren in bak, de PH waarde die je ziet is nog niet relevant.
  3. De volgende dag kan je de kalibratie uitvoeren volgens procedure begin dit topic.
  4. Lees s’ochtends de gemeten PH af, dus nog voordat via de oude wijze (tijdklok) CO2 wordt toegevoegd
  5. Stel deze gemeten waarde in op de MC122 controller met de instelknop (het zal een beetje inschatten worden, je gaat het zien), de schakelaar dient op de stand=ABOVE te staan
  6. Wat tot jouw verlichting aan is en tot er een CO2 vraag te verwachten is
  7. Sluit jouw magneetventiel nu aan op de MC122 230V
  8. Het rode lampje ACTITVATED is nu AAN of UIT (er wordt al wel of geen CO2 toegevoegd)
  9. Indien ACTIVATED=UIT draai de PH instelknop heeeeeeeel langzaam iets lager totdat ACTIVATED=AAN
  10. Stel het aantal CO2 bpm’s hoger in op diffusor, bijvoorbeeld 100
  11. Er wordt nu volop CO2 toegevoegd en de PH zal langzaam dalen, wacht tot deze op peil is
  12. Als na enkele uren de PH nog steeds niet op peil is verhoog dan het aantal bpm’s
  13. Gedurende de CO2 vraag van jouw planten zal de CO2 geregeld AAN/UIT geschakeld worden, de werking van de controller kan nu mooi gecontroleerd worden, neem de tijd
  14. Controleer gedurende de gehele dag de DC, hij zal mogelijk nog niet de eerste dag licht/limoen-groen zijn
  15. indien DC nog niet juiste kleur heeft > verlaag de PH met de instelknop met ongeveer -0.05 PH
  16. Geef het nog een dag de tijd en beoordeel opnieuw de DC, herhaal eventueel de laatste stappen
Veel succes en haastige spoed is zelden goed
 
Laatst bewerkt:
Waar dient dit voor eigenlijk want ik verbaasde me al over die knopje.

ABOVE = er wordt 230V ingeschakeld indien PH te hoog, in 99,99 zal dit CO2 zijn m.b.v. magneetventiel
BELOW = er wordt 230V uitgeschakeld, stel je hebt een magneetventiel die normaal “open” staat en pas bij 230V sluit of voor een andere toepassing, kan er niet zo 1-2-3 noemen

En werkt er geen 12V magneetventiel op?
Nee, maar wel een 12V(DC) magneetventiel via een adapter 230V(AC) > 12V(DC)

De MC122 werkt zelf ook op een 12V adapter.
LET OP: deze adapter is anders, van de connector is GND=binnenzijde(-) en de 12V(DC)=buitenzijde(+)
TIP: maak met een stukje rood plakband aan connectot een notitie, mocht je ooit de adapter moeten vervangen zoals ik omdat deze niet bestand was tegen schoenmaat 43

Note: AC vs. DC = wisselspanning vs. gelijkspanning

1000018257.jpg
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Nou ik heb hem ook binnen en gekalibreerd en deze ga ik vandaag of morgen in de bak doen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan