PH en NO3 waardes niet optimaal.


Gebruik je kraanwater?

Hoe hoog is de no3 van het kraanwater? Kijk je geeft aan 20-50 en 20 is prima maar meer is vaak niet nodig.

Ik ververs met kraanwater, volgens de waterkwaliteit van de bron van mijn woonplaats zou het rond de 9 zijn. Ik heb het zelf nog niet getest op alleen kraanwater.
(Zal ik ook nog even doen).
Het no3 gehalte was qua kleur meer dan de 20, maar ook nog geen 50. Dat is dan lastig beoordelen met de kleuren kaart.
 
auqrium.jpg


aquarium2.jpg
 
Zo ziet mijn bak eruit, misschien ook handig om te weten :)
 
Filter kun je zo niet goed zien, maar staat rechts in de hoek. Binnenin.
 
Voor de kardinalen zou het nog wat warmer mogen, maar binnen 4 dagen dood zou ik er niet bij verwachten.
Je bestand bevat wat tegenstrijdigheden. Je zou ze eens a.d.h.v. hun latijnse namen kunnen opzoeken op https://www.seriouslyfish.com/ en hun vereisten zoals temperaturen e.d. vergelijken, maar dat is niet het punt van discussie hier.

Heb dit toch ook maar opgezocht en mijn overzicht weer up to date gebracht, maar kan geen grote afwijkingen vinden. Zitten rond de 25 graden allemaal prima, ph rond de 6/7 ook allemaal en GH zitten ook veel waardes tussen min en max dat ze daar ook allemaal weer tussen in zitten. Alleen de blauwooges en de modderkruipers hebben een lage GH.
 
Hoe bedoel je van die kleur? Het lijkt zo feller dan het is, zit wel een beetje een paars/blauwe gloed in. 'S avonds wordt het geleidelijk steeds donkerder en 's morgens wordt het licht geleidelijk lichter voor een natuurlijke overgang. We kunnen zelf de kleur instellen van de lampen/
 
Ik heb het kraanwater nu ook getest hier dus even beide uitslagen:

Aquarium:

PH: 7-7,5
KH: 1-2
GH: 8
NH3: 0
NO2: 0
NO3: 20-50
PO4: 1


Kraanwater:

PH: 7,5
KH= 2
GH= 4
NO3: 10
PO4: 0

Nu heb ik , dacht ik alles getest.


Nu dus de hamvraag: wat kan/moet ik nu doen:( ?
 
Vallen mij 2 dingen op:

je KH is echt heel laag, mijn KH uit de kraan bedraagt 3-4 en dat is voor kraanwater al laag.
1-2 is echt heel laag. zou geen probleem moeten zijn voor de kardinaal sterfte.

de No3 vind ik erg hoog in je bak.

hoevaak & hoeveel ververs je?
 
Hoe bedoel je van die kleur? Het lijkt zo feller dan het is, zit wel een beetje een paars/blauwe gloed in. 'S avonds wordt het geleidelijk steeds donkerder en 's morgens wordt het licht geleidelijk lichter voor een natuurlijke overgang. We kunnen zelf de kleur instellen van de lampen/
Nou ja, op de foto is de kleur paars nogal overheersend. Maar misschien is dat dus juist de bedoeling.
 
Ik heb laatst al 4 weken lang elke dag 1/3e ververst. 2 weken daarna ook nog weer 50%. Dat was 2 weken geleden (laatste keer) en afgelopen woensdag weer 50% ververst.
Ik weet echt niet waar de sterfte dan aan kan liggen en die hoge nitraat. Misschien iets met het filter, maar zou ook terugkomen uit de waardes neem ik aan.

Kan toch ook niet aan kunstplantjes liggen of ornamentjes in het water (uit China). Heb alles wel eerst uitgekookt en ik neem aan dat er dan wel iets uit de testen zou komen qua stoffen?
En die had ik eerder ook al wel
 
Dan zouden de andere vissen er ook last van moeten hebben... en die nitraat is voor mij nu ook een raadsel.
 
Heb dit toch ook maar opgezocht en mijn overzicht weer up to date gebracht, maar kan geen grote afwijkingen vinden. Zitten rond de 25 graden allemaal prima

Ik denk dat je de temperaturen verkeerd interpreteert. Als er gezegd wordt 22-26 graden, dan betekent dit niet dat je ze het hele jaar op 25 graden kunt houden. De 22-26 graden van de blauwoogjes betekent dat je ze bij 22-23 graden houdt, en ze een verhoging gedurende de zomer prima aankunnen. Je kardinalen daarentegen willen wel het hele jaar boven de 25 graden zitten.

Maar nogmaals: Dit is niet de oorzaak van het sterfteprobleem waar je nu mee worstelt. Kan het ook gewoon een zwakke groep zijn? Hoe zien de vissen in de winkel er over het algemeen uit?


Kardinalen waren altijd wildvang (is dat nog actueel?) wat betekende dat ze nogal wat achter de rug hadden op het moment van aankoop. Kan het zijn dat de laatste etappe van de winkel naar jouw bak gewoon teveel geweest is?
 
Ik heb tot nu toe altijd moeite gehad met kardinaaltjes bij 2 verschillende winkels: pets place en intratuin. Ik ben laatst bij een Aquadeco geweest in de buurt, maar ook daarvan zijn de kardinaaltjes overleden en wat roodkopzalmpjes. De modderkruipers van hen doen het nog wel.

Van die temp, bedankt, ik interpreteerde dat idd anders.

En met het overzetten doe ik altijd precies hoe het aangegeven wordt.
Kan het ook van andere drukkere vissen kunnen komen? Zoals het koppeltje kersenbuikjes?
 
Wat kan is dat de kersenbuiken actief gaan jagen op alles wat nieuw in de bak komt, maargoed dat moet je dan snel genoeg opmerken.
 
Ik heb nu weer een paar nieuwe visjes erbij gekocht om te testen aangezien de waterwaardes niet de sterfte verkaarde. De cherrybarbeeltjes, omdat er daar nog maar 1 van in zat.
Deze doen het nu al 2 dagen erg goed lijkt het. Had toch ook weer eerst 50% ververst en de filterwatten even uitgespoeld om te kijken naar het nitraat gehalte. Deze zit nu op 20.

Nu ben ik mij na alle reacties aan het oriënteren op de Co2. Hier werd al eerder van aangegeven dat daar ook een tekort van leek te zijn.
Aangezien ik ook zwarte puntjes op sommige planten en op de voorruit heb en ik lees dat dat ook door tekort aan Co2 komt.
Nu las ik dat je daar ook de "Otocinclus" visjes voor in kunt zetten. En ook las ik over All in One aquariumbemester. Iemand hier ervaring mee?

Of over een goed(koop) Co2 systeem wat ook makkelijk maar effectief is? Ik voeg dus wel af en toe EasyCarbo toe. Dit is dan een vloeibare CO2 versie?
 
Nadeel van de AIO is dat je de waarden niet individueel kan sturen. Carbo is een vervanger voor co2 maar geen echte co2 zoals velen gebruiken uit de drukflessen.
 
Nu las ik dat je daar ook de "Otocinclus" visjes voor in kunt zetten.
Vind het geen strak plan om oto's in te zetten om een probleem op te lossen. Heb zelf al jaren oto's en ook verschillende soorten alg die echt niet minder worden door de oto's :) Als je oto's wilt omdat het geweldige vissen zijn, prima. Maar het aanpakken van alg op je bladeren kun je denk ik beter doen door aanpassingen van licht/ voeding/ Co2.
 
Zoals Nicole eigenlijk ook al zegt moet je de oorzaak aanpakken want anders is het symptoombestrijding.
 
Ik kan me de gedachte voorstellen maar je bestrijdt daar niet de oorzaak mee Esther.
 
...Kan toch ook niet aan kunstplantjes liggen
Nu ben ik mij na alle reacties aan het oriënteren op de Co2...
Heeft het met kunstplantjes dan wel zin om met CO2 te werken? Misschien dat echte planten beter zijn voor de stabiliteit in je waterwaarden. Die nemen immers een deel van de afvalstoffen op als voeding voor de groei.
 
Ik zou beginnen om alle kunstplanten te verwijderen en te vervangen voor echte planten. Dat is beter voor de waterwaarden en kunstplanten nemen ook geen stoffen op en verbruiken geen co2.
 
Ik kan me de gedachte voorstellen maar je bestrijdt daar niet de oorzaak mee Esther.

Ik heb de aangetaste bladeren weggeknipt en maar weer 50% ververst,
Maar hoe voorkom ik het dan? Heb nu ook KH+ toegevoegd.
 
Algen voorkom je door voldoende voeding voor ze te hebben in je bak. Met je lage kh en een ph van 7.5 is de co2 erg laag. Je zal de ph moeten laten dalen om meer co2 te verkrijgen want de puntalg is denk ik mede het gevolg van te weinig co2.
 
Ik zou beginnen om alle kunstplanten te verwijderen en te vervangen voor echte planten. Dat is beter voor de waterwaarden en kunstplanten nemen ook geen stoffen op en verbruiken geen co2.

Ik heb een stuk of wat kunstplanten ook als extra beschutting omdat de planten nooit mooi blijven. Daarnaast heb ik ook een stuk of 12 echte planten. Ik werd op een gegeven moment een beetje moedeloos dat de planten maar niet aan sloegen ondanks alle inspanning. (vloeibare voeding), tabletjes bij de wortels enz, en de planten ondertussen ook heel wat gingen kosten.Zodoende dat ik voor de schuilmogelijkheden kunstplantjes erbij ingezet heb.

Hebben de kunstplanten invloed op de waterwaardes of de echte planten? Dan zou ik ze op zich niet weg hoeven te doen, alleen nog meer echte erbij. Voordeel van mijn hoekje kunstplanten is dat de visjes er zich heel mooi in verschuilen.

Moet je de plantenvoeding elke week toe blijven voegen? Of hebben ze na een paar x genoeg voor een paar weken/maanden? Ik wil niet overdoseren.
 
Algen voorkom je door voldoende voeding voor ze te hebben in je bak. Met je lage kh en een ph van 7.5 is de co2 erg laag. Je zal de ph moeten laten dalen om meer co2 te verkrijgen want de puntalg is denk ik mede het gevolg van te weinig co2.

Hoe verlaag ik die dan? Over turf te filteren?

Ik heb in ieder geval een digitale PH meter erbij gekocht zodat ik het tussendoor sneller kan testen.
 

Terug
Bovenaan