Wat is er nieuw

Ph waarde osmose water

FrankW

Well-known member
Lid geworden
2 november 2021
Leeftijd
65
Ik heb sinds vandaag een pH meter en een TDS/EC meter. Ik snap er helemaal niets meer van. Ik heb de pH meter gekalibreerd met de 6,86 poeder. Voor controle heb ik de waarde eens gemeten in mijn met pH computer gestuurde aquarium. Dit klopte erg goed. Ik had een afwijking van 0,03 pH. Nu bezit ik ook een Osmose apparaat van Aqua Medic met met daarop een TDS meter. De meter geeft 0 aan. (Achter het osmose apparaat hangt nog wel een los filter om het laatste beetje silicaat eruit te halen). Ik heb mijn osmose water gemeten. TDS=0. EC=0. En nu komt het, pH =7,8. Kan dit of maak ik een fout? Of kan het zo zijn dat het silicaat filter achter mijn osmose apparaat pH verhogend werkt?

Of een silicaatfilter de zuurgraad veranderd durf ik je niet te zeggen.
Wel weet ik dat mijn osmose water (tds van 12) bij drie metingen een verschillende pH waarde geeft (ergens tussen de en de 8).
Zodra ik het ga bereiden is het wel superstabiel te krijgen.

Ik snap er helemaal niets van. De afwijking in mijn aquarium is nihil, dus de ph meter lijkt ok. Ik zal morgen het water dat rechtstreeks uit het osmose apparaat (dus voor het silicaat filter) eens meten. Of anders heeft het misschien met te temperatuur van het zojuist gemaakte osmose water te maken. Dat is met 15 graden best wel koud maar ik begreep van de beschrijving van de ph meter dat hij de temperatuur zelf corrigeert.

Ik heb sinds vandaag een pH meter en een TDS/EC meter. Ik snap er helemaal niets meer van. Ik heb de pH meter gekalibreerd met de 6,86 poeder. Voor controle heb ik de waarde eens gemeten in mijn met pH computer gestuurde aquarium. Dit klopte erg goed. Ik had een afwijking van 0,03 pH. Nu bezit ik ook een Osmose apparaat van Aqua Medic met met daarop een TDS meter. De meter geeft 0 aan. (Achter het osmose apparaat hangt nog wel een los filter om het laatste beetje silicaat eruit te halen). Ik heb mijn osmose water gemeten. TDS=0. EC=0. En nu komt het, pH =7,8. Kan dit of maak ik een fout? Of kan het zo zijn dat het silicaat filter achter mijn osmose apparaat pH verhogend werkt?
100% osmosewater heeft geen buffer waardoor de PH door het minste of geringste veranderd.
Doe er maar een druppel citroensap in en meet nog een keer.
Door de kh iets te verhogen word dat effect geremd.

Dank je voor de reactie. Ik zal het morgen eens met een een heel klein beetje kh plus proberen. Blij dat er op dit forum hulp is want ikzelf ben nog een leek in deze materie

De pH van osmosewater is lastig te meten door het gebrek/afwezigheid van ionen. Metingen kunnen dan nog weleens afwijken.

Tevens is de pH te verwaarlozen, want die zal inderdaad al snel alle kanten opschieten. Het kan goed zijn dat er iets in jouw emmer/beker/waar het water ook in zit, al invloed heeft gehad op de pH.

Even wat aftappen in een bekertje oid, dan snufje keukenzout toevoegen (pH veranderd niet) en vervolgens pH meten ?

Ah juist, dat is natruulijk natriumcarbonaat en heeft wel impact op de KH en dus bouw je een buffer op.
Vanaf dat moment zou je een goede pH meting moeten kunnen doen.

Dus een klein beetje backing soda aan het osmose water toevoegen en daarna meten? Heeft dat geen invloed op de ph waarde?

Euhm ja....
Soda bevat carbonaat wat de KH laat stijgen en dus de pH beïnvloed.
Maar als je het over een snufje hebt in een glas water tja wat is dan de impact. Ik weet niet

Euhm ja....
Soda bevat carbonaat wat de KH laat stijgen en dus de pH beïnvloed.
Maar als je het over een snufje hebt in een glas water tja wat is dan de impact. Ik weet niet
Hogere KH geeft bij mij vaak ook een iets hogere PH maar niet werelds

Ik heb zojuist backing soda gehaald. Vanavond eens wat uitproberen. Dan test ik meteen of mijn silicaat filter achter mijn osmose apparaat nog invloed op de ph heeft

Ik kom erachter Tuinkabouters. Het is moeilijker dan ik dacht maar wel leuk om er van te leren. Ik ben inmiddels wel wat verder. Het is mij gelukt om mijn osmose water te meten. ph=7,04. TDS=0. EC=0. Het leidingwater hier gemeten en dat komt uit op een ph van 8,03.

Zojuist mijn garnalen aquarium (Juwel 60) gemeten en daar kom ik op een ph van 8,12 uit. Daar schrok ik wel van en is hoger dan ik had verwacht. Ik heb het uitgerekend en zit netto ongeveer op 47 liter water. Ik doe een wekelijkse waterwissel met mijn osmose water. Raar dat hij zo hoog is. Waarschijnlijk breng ik het er dus zelf in met kh plus, gh plus Mineral Salt of plantenvoeding denk ik? Nu zitten er vuurgarnalen in en ik weet dat die relatief makkelijk zijn en geeneens osmose nodig hebben maar dat vind ik te kort door de bocht. Aquariums is echt een hobby aan het worden en ik heb er nu 2 en dat gaan er in de toekomst vast meer worden. Ik wil mijn water beheersen echt leren. Dan kan ik altijd nog eens over naar bv moeilijkere garnalen

Probleem is dat ik natuurlijk niet goed weet wat ik doe. Tot ik die TDS/EC meter had gebruikte ik ook osmose water met Mineral Salt van Sera en bracht dat met kh plus en gh plus naar de gewenste waarde. Ik begrijp het verband TDS/EC. Kh, gh nog niet goed. Wat is de goede manier met osmose water gebruiken? Eerst het water naar de goede TDS/EC waarde brengen met Mineral Salt en is dan de gh en kh automatisch goed of moet ik die daarna ook nog doen? Ik besef me dat ik waarschijnlijk heel veel domme vragen aan het stellen ben maar wil het graag leren. Dus buiten het feit om dat ik nu “makkelijke garnalen” heb

Probleem is dat ik natuurlijk niet goed weet wat ik doe. Tot ik die TDS/EC meter had gebruikte ik ook osmose water met Mineral Salt van Sera en bracht dat met kh plus en gh plus naar de gewenste waarde. Ik begrijp het verband TDS/EC. Kh, gh nog niet goed. Wat is de goede manier met osmose water gebruiken? Eerst het water naar de goede TDS/EC waarde brengen met Mineral Salt en is dan de gh en kh automatisch goed of moet ik die daarna ook nog doen? Ik besef me dat ik waarschijnlijk heel veel domme vragen aan het stellen ben maar wil het graag leren. Dus buiten het feit om dat ik nu “makkelijke garnalen” heb
ja goed wat je het hier beschrijft en dan druppelend je water wisselen zo dat water waarden/temperatuur stabiel blijven

Ik gebruik ook mineral salt wat de gh op de juiste waarde brengt en dan is de osmose zo goed als gelijk aan het water in de bak en dan ververs ik 20% en doe dat gewoon met een emmer. Aangezien er amper verschil in het water zit hoeft dat niet druppelsgewijs.

Begrijp ik het goed dat de eerste stap is om je osmose water naar de gewenste TDS/EC te brengen en dat de gh dan automatisch volgt?

Ik denk dat ik het begin te snappen en denk dat jullie op gh sturen met een kh van nul. Dat in geval van Cardinals garnalen. Alleen ik heb Neocaridina (vuurgarnalen) en heb dus ook kh nodig.

Zou misschien niet nodig zijn als mijn silicaat in het leidingwater hier niet zo hoog zou zijn. Bovendien is de ph van het leidingwater hier ook 8,1. Dus ook vrij hoog. Is het eigenlijk iets wat niet kan wat ik wil?

Hoe hoog is de Si dan want ik denk dat iedereen dit wel meet en opzich veroorzaakt dit geen algen.

Sio2 zit tussen de 3 en de 6 in met de Jbl druppeltjes. Hij gaat bijna naar zwart toe. Ik weet nog toen ik mijn 450 liter aquarium met vissen opstarten ik er erg veel problemen mee had. Heel veel kiezelachtig en overal bruine aanslag op. Ik moest toen noodgedwongen Silicatex in het filter gaan doen. Een situatie waar ik niet naar terug wil. Werkte opzich wel maar bracht ook mijn Po4 terug naar 0. Iets wat rampzalig is met een plantenbak. Ikzelf zou voor mijn vissen en vuurgarnalen ook veel liever met leidingwater werken. Scheelt een hoop werk. Zeker met een wekelijkse waterwissel van 100 liter in mijn grote bak

Ik weet zo niet meer precies alle waterwaarde van het leidingwater meer maar weet wel dat de Sio2 bizar hoog is, de kh 10 is en de ph 8,1 is (wat voor mijn grote bak geen probleem is omdat daar een computergestuurde Jbl M2003 CO2 installatie op draait)

Ja bruinalg zie e vaak bij een opstart door een teveel aan organische belasting en deze diatomen voeden zich dan met silicaten maar verder is silicaat niet de oorzaak van bruinalg. Hier is de Si ook rond de 3-4 mg dus ik zou me daar niet zoveel zorgen over maken.
Bruinalg gaat vanzelf weg als de bacteriecultuur op orde is in een bak.

Ok maar stel dat ik naar leidingwater terug zou gaan dan zit ik wel met een hoge kh en ph voor mijn garnalenbak

Ok maar stel dat ik naar leidingwater terug zou gaan dan zit ik wel met een hoge kh en ph voor mijn garnalenbak. Maar ik zal binnekort eens proberen met mijn grote bak terug te gaan naar leidingwater en dan eens zien wat en of er verschil optreed. Misschien ben ik idd te voorzichtig en schrikt de Sio2 test mij teveel af

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan