Aquariumbemesting verkoopt m.i. geen troep, dus dat de sporenelementenmix, kaliumnitraat en kaliumfosfaat "goed" zijn vertrouw ik wel.
Ik heb dit in zowel meer als mindere mate o.a. op advies van posters in dit topic gedoseerd, dagelijks, wekelijks, om de dag, noem maar op.
Gezien dat op de metingen gunstig maar voor de plantengroei géén effect heeft gehad, grijp ik naar strohalmpjes en probeer ik eens wat anders, tw. Profito.
Heeft overigens ook geen ander of meer effect maar ik heb het spul nu éénmaal dus ik maak het flesje wel ff op...
Ik heb 12 uur licht op 99% gehad, ik heb 8 uur licht op 70% gehad, ik heb 180 bellen p/m CO2 gedoseerd, ook 60 p/m voor korter en langere periodes... Ik Heb gedacht het ligt aan de diffusor, ik heb gedacht het ligt aan de KH waardoor de CO2 niet goed in het water circuleert en dus ook niet opgenomen kan worden, dus nu dan turf.
Dit is tot nu toe nog het ENIGE dat wél een effect heeft gehad waardoor nu de pH eindelijk omlaag komt en hopelijk de CO2 daardoor ook beter opneembaar wordt voor de planten.
Maar prima, ik zet het licht wel weer terug dan.
Net zoals ik de afgelopen 2 a 3 weken dus al had. Zal er nu nog ff paar uurtjes bij pluggen.
En nu moet nitraat en fosfaat dus weer omlaag? Terwijl dit eerder en in een andere topic JUIST omhóóg moest? Wat moeten de planten dan "eten" als ze door meer licht en CO2 dan misschien eindelijk willen groeien?
Ik kan niet een ieders adviezen allemaal tegelijk opvolgen en ga er ook vanuit dat elke wijziging een week of meer nodig heeft om enig effect te laten zien (behalve turf dan want binnen een paar uur was de hele bak geel en binnen een dag of twee de pH eindelijk eens stabiel op de 7.2/7.3).
Oh en over draadalg: de ene zegt geen licht, de ander zegt het tegenovergestelde. Zoveel websites en artikelen zoveel meningen. Ik kan alleen afgaan van wat er in de praktijk in mijn bak gebeurt en het wordt alleen maar meer met meer licht terwijl de planten dan ook onder komen te zitten en vervolgens nog minder kúnnen opnemen omdat er haast geen groen blaadje meer over is...
Zit ik dan met turf, CO2, diverse poedertjes, dure flessen voeding en water conditioner, etc. etc. etc. en dat terwijl ik een "natuurlijke" bak wilde en niet eens aan CO2 wou beginnen... Pffff...
Maar we zullen doorgaan...
Over een paar weken weer een update dan.