Wat is er nieuw

Planten de overhand laten houden tegenover alg

• Onderwerp starter Onderwerp starter Goudvisfan
  • Startdatum Startdatum
G

Goudvisfan

Guest
Beste forumleden

Ergens komende week ga ik mijn Rio 125 opstarten zoals in dit topic: https://aquaforum.nl/threads/met-sa...starten-in-3-tot-4-weken.166695/#post-2127096

Echter heb ik nog wel wat plantgerelateerde vragen.

Ik vroeg mij af of ik co2 moet toevoegen. Dit heb ik niet eerder gedaan. Maar veel planten die ik wil toevoegen blijken dat wel nodig te hebben. Hoe weet ik dan hoeveel ik moet toevoegen op een dag? Ik ben echt een leek op dat gebied.

Ook vroeg ik mij af of bemesting noodzakelijk is. Op veel aquascape videos op het internet zie ik mensen een substraatje onder het grind doen. Soort voedingsbodem. Wat adviseren jullie?

Mijn vraag is eigenlijk voornamelijk wat jullie zouden doen bij het opstarten van een aquarium omtrent co2 en bemesting. Ik heb er zelf geen ervaring in

Mvg
Timo

Ik start altijd gelijk bij de opstart met de bemesting en dus ook met co2 uit drukflessen. Ik weet niet of je ook met drukflessen wil werken. Het beste is om daarbij een continutest te gebruiken zodat je kan zien of je voldoende bellen doseert. Hoeveel je nodig bent angt af van je licht en welke planten je wil nemen want de ene plant kan met minder toe dan de andere plant. Zelf werk ik met kleibolletjes bij de wortels. Veel hangt dus af van wat voor planten je wil in je bak.
Voldoende voeding is een must voor goede groei, dus voldoende co2, nitraat. fosfaat en sporenelementen.

Een continuenest met een drukfles lijkt mij geen probleem. Maar zijn kleibolletjes een must? Of is co2 toevoegen genoeg?

Als je geen voedings bodem hebt zal je wel vloeibare en kleibollen of capsules toe moeten voegen.

Dit filmpje laat je planten mischien wat meer begrijpen

Een continuenest met een drukfles lijkt mij geen probleem. Maar zijn kleibolletjes een must? Of is co2 toevoegen genoeg?

Veel planten zoals de moerasplanten vragen wel wat voeding bij de wortels. Echte waterplanten halen de sporen wel met het blad uit het water.

Nouja ik heb niks tegen een voedingsbodem maar wil geen balletjes onder m'n zand of grind die bij een waterchange gaan drijven. Dan zoek ik eerder een kwaliteit soil die eronder kan waar we het hebben over 1cm hoogte max.

Als je kleibolletjes gebruikt dan gaat er niks drijven hoor. Hooguit als je in de bodem wat doet een beetje een lichte waas maar dat trekt zo weer weg.

Nouja ik heb niks tegen een voedingsbodem maar wil geen balletjes onder m'n zand of grind die bij een waterchange gaan drijven. Dan zoek ik eerder een kwaliteit soil die eronder kan waar we het hebben over 1cm hoogte max.
Maakt niet uit of je grind, zand, soil of kleibolletjes gebruikt; bij een waterwissel gaat er niks drijven. 1 cm hoogte is voor wortelende planten niet genoeg.

No offense maar dat is onzin. er leiden meerdere wegen naar Rome. Ik las laatst dat een lid (weet niet meer wie) klei vloeibaarder maakte en het onder zijn substraat spoot. Echter denk ik dat kleibolletjes nog de meest onderhoudsvriendelijke manier is. Als je nog nooit een plantenbak hebt gehad is het best een uitdaging om volgas te gaan met co2,plantenvoeding en de welberuchte algen struggles die op de loer liggen. Je vragen zijn eigenlijk wel beantwoord omtrent de plantenvoeding. Verder kun je misschien starten met de EI Methode en van daaruit meer ervaring op doen. Is een hele goeie manier om meer inzicht te krijgen in wat je nou eigenlijk toevoegt aan je aquarium.

Bekijk je planten en of ze wat bij elkaar passen qua watersamenstelling, denk na over waar ze in je bak komen te staan. Bedenk hoe je ze moet snoeien als dat nodig is en hoe groot ze worden. De manier van groeien etc. Lekker sneupen op youtube! Zodra je aquarium draait is het essentieel om zo snel mogelijk naar je gewenste waarden te gaan en die stabiel te houden. Zeker schommelingen in co2 kunnen snel algen geven en te sterke verlichting. Tekorten aan plantenvoeding doen daar vaak wat langer over omdat planten er op moeten reageren zodra ze een tekort hebben. Algen springen sneller in op de disbalans in je aquarium. Je creeërt straks een klein ecosysteem en als je planten die niche niet kunnen bezetten nemen algen die in. Ik wens je veel plezier en laat je vooral niet ontmoedigen, het leren is erg leuk!

Het meeste wat jullie nu zeggen is algemene kennis voor mij. Dit zegt niet dat ik de informatie en jullie moeite niet waardeer. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik zelf weet hoe de het systeem werkt. Ik snap ook dat de balans bijzonder belangrijk is en dat ik daar naar moet streven. Mijn vraag was niet gericht op het ''wetenschappelijke''. Ik heb mij natuurlijk al ingelezen. Mijn vraag was meer gefocust op het praktische deel. Daar heb ik amper ervaring in en jullie volgensmij veel meer. Daarmee let ik op dingen zoals drijvende voedingsbodem balletjes.. planten die andere eisen hebben.. etc.

Het meeste wat jullie nu zeggen is algemene kennis voor mij. Dit zegt niet dat ik de informatie en jullie moeite niet waardeer. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik zelf weet hoe de het systeem werkt. Ik snap ook dat de balans bijzonder belangrijk is en dat ik daar naar moet streven. Mijn vraag was niet gericht op het ''wetenschappelijke''. Ik heb mij natuurlijk al ingelezen. Mijn vraag was meer gefocust op het praktische deel. Daar heb ik amper ervaring in en jullie volgensmij veel meer. Daarmee let ik op dingen zoals drijvende voedingsbodem balletjes.. planten die andere eisen hebben.. etc.
De vraag waarmee je dit topic startte, zit wat mij betreft toch echt in de 'wetenschappelijke' hoek. Hoe dan ook, het zal je wellicht nog verbazen hoeveel wetenschap en praktijk hand-in-hand gaan in deze hobby.

Meestal is co2 een must voor goed beplante aquariums of je dient er een low light /exel bakje ervan te maken.
Je kan grind of zand waar geen voeding in aanwezig is als bodem gebruiken en bemesten via de Ei-methode of een afgeleide ervan je kunt dan eventueel plaatselijk bij bemesten sticks/ kleiballetjes / osmocote / enz...

Je andere mogelijkheid is een soil gebruiken die al dan niet rijk is aan plantenvoeding en waar je de dosis (planten)bemesting in de waterkolom lager kan houden.

Na een tijdje gaan beide bodems naar elkaar toe groeien
Soil wordt minder rijk aan voeding (indien je niet bij bemest )
Grind bodem wordt rijker door afval die in je bodem komt en plantenvoeding die zich ermee bindt

Beste forumleden

Ergens komende week ga ik mijn Rio 125 opstarten zoals in dit topic: https://aquaforum.nl/threads/met-sa...starten-in-3-tot-4-weken.166695/#post-2127096

Echter heb ik nog wel wat plantgerelateerde vragen.

Ik vroeg mij af of ik co2 moet toevoegen. Dit heb ik niet eerder gedaan. Maar veel planten die ik wil toevoegen blijken dat wel nodig te hebben. Hoe weet ik dan hoeveel ik moet toevoegen op een dag? Ik ben echt een leek op dat gebied.

Ook vroeg ik mij af of bemesting noodzakelijk is. Op veel aquascape videos op het internet zie ik mensen een substraatje onder het grind doen. Soort voedingsbodem. Wat adviseren jullie?

Mijn vraag is eigenlijk voornamelijk wat jullie zouden doen bij het opstarten van een aquarium omtrent co2 en bemesting. Ik heb er zelf geen ervaring in

Mvg
Timo
Eigenlijk is mijn antwoordt een beetje afhankelijk van een aantal zaken; zoals de vormkeuze van je nieuwe CO2 installatie. Wordt het een volledig automatisch systeem of kies je voor een andere installatie. Maar er komt nog meer bij kijken. Welke planten wil je gaan houden en wat vragen deze? Welke belichtingsmogelijkheden heb je qua instellingen maar vooral welke intensiteit kan je bieden? Daarvoor is het nodig dat je zo nauwkeurig mogelijk omschrijft welke verlichting je hebt, je uiteindelijke plantenkeuze en gewenste CO2 installatie.

Ik heb mij echter bedacht en ben tot de realisatie gekomen dat het wellicht beter is om nog even geen co2 toe te voegen. Dat is wel ingewikkelder met planten aangezien ik een goed beplante bak wil, maar het is niet onmogelijk kijkend naar YouTube. Als ik aan m'n fotoalbum begin zal ik uiteraard jullie up to date hier over houden.

Ik merk wel dat ondanks dat jullie mij advies geven ik een paar keer toch mijn eigen weg op ga. Dit is geen teken van onrespect of koppigheid, ik neem jullie info echt aan. In dit geval ging ik gewoon zonder co2 omdat ik zag dat het ook mogelijk is, en een degelijke installatie goed geld kost.

🙂

Ik heb mij echter bedacht en ben tot de realisatie gekomen dat het wellicht beter is om nog even geen co2 toe te voegen. Dat is wel ingewikkelder met planten aangezien ik een goed beplante bak wil, maar het is niet onmogelijk kijkend naar YouTube. Als ik aan m'n fotoalbum begin zal ik uiteraard jullie up to date hier over houden.

Ik merk wel dat ondanks dat jullie mij advies geven ik een paar keer toch mijn eigen weg op ga. Dit is geen teken van onrespect of koppigheid, ik neem jullie info echt aan. In dit geval ging ik gewoon zonder co2 omdat ik zag dat het ook mogelijk is, en een degelijke installatie goed geld kost.

🙂
Daar heb ik ook wel eens last van, soms is dat toch echt koppigheid. Je zult als je geen co2 toevoegt, ook daar de planten op moeten kiezen. Anders krijg je vaak toch stagnerende groei. En als je wel de juiste lichtintensiteit voor de planten hebt zul je al gauw een co2 tekort hebben. Ik gebruik zelf ook geen co2 maar pas daar mijn verversroutine op aan. Lagere visbezetting en bijvoorbeeld drijfplanten om toch het geheel in balans te krijgen. Toch zie ik liever deze 'koppigheid' en wel je eigen huiswerk doen dan mensen die denken dat ze alles voorgekauwd krijgen wanneer ze impulsief een aquarium kopen en er geen kloot van snappen. Succes!

maak er iets moois van Goudvisfan altijd leuk dat er iemand ervoor kiest om niet voor de de gemakkelijkste mogelijkheid te gaan .

🙂
Kwestie van minder licht.
En de juiste planten kiezen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan