Wat is er nieuw

Planten doen het goed, buiten enkele vragen/opmerkingen...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Steve Declerck
  • Startdatum Startdatum
S

Steve Declerck

Guest
Hallo,

Zoals de titel het aangeeft ben ik best tevreden hoe de planten het doen. Van sommige heb ik de indruk dat ze een centimeter per dag groeien. Dus over het algemeen tevreden. Wat me vooral opvalt en dit is iets positief. De stenen die erin liggen zijn blijkbaar "uit zichzelf" spierwit geworden. dat waren de stenen uit de vorige bak die ik met niks proper kreeg en die er bruin uit zagen. Ik heb daar zitten op schuren met een tandenborstel maar kreeg die niet proper en na 5 weken in de nieuw ingerichte bak zijn die helemaal wit geworden. Misschien door de CO2??

Verder enkele kleine problemen en 1 gemiddeld probleem 🙂
Even opsommen :

Met de rode plant (ALTHERANTHERA REINECKI) had ik ergens wel problemen verwacht omdat die toch moeilijk zijn, hoewel, het CO2 systeem is nu toch in orde. Indicator geeft de gewenste groene kleur. Als meststof gebruik ik die van Tropica wat me toch geen rommel lijkt. Ik voeg 2x per week nog wat extra ijzer toe. Bodem is een soil. Dus dat lijkt me toch allemaal in orde. Enige wat dan nog overblijft is de verlichting. Maar ik heb een APONOGETON ULVACEUS die op 4 weken tijd tot aan het wateroppervlak gegroeid is, met prachtige groene bladeren. Dan denk ik, moest mijn verlichting niet voldoende zijn, dan zou die plant toch ook geen centimeter per dag gegroeid zijn, want bij de specificaties van die plant lees ik dat ze matig tot veel licht nodig heeft. Beneden aan de stengels van de rode plant zijn de bladeren weggerot, dus het deel van de stengel dichtbij de bodem en het bovenste deel van de plant ziet er nu ook niet superslecht uit, maar je kan wel zien dat ze het niet goed doet. De bladeren hebben een fletse rode kleur, niet meer dat mooie rode. Ze staan er wat triest bij. Iemand enig idee?

Dan de volgende plant, de ECHINODORUS VESUVIUS. Hier verschijnen er toch wel wat bruine blaadjes tegen het oppervlak, de planten zelf en de uiteinden zien er best mooi uit, de toppen zelf staan al heel hoog, maar het is tegen de bodem dat al die bruine blaadjes zitten. Ik knip ze nu weg omdat het er toch vies uit ziet, maar dan verkleuren anderen blaadjes bruin.

En dan deze laatste vraag : Niet echt een probleem maar een vraag : Van de ROTALA ROTUNDIFOLIA zijn de vorm en de kleur van de blaadjes helemaal anders gaan groeien. De plant zoals ik ze gekregen had, was met ronde donkergroene blaadjes aan. Maar die is anders gaan verdergroeien in de bak. De ronde donkergroene blaadjes staan er nog aan, maar al de rest die verder gaan groeien is, zijn lichtgroene, piepkleine, langwerpige blaadjes, dus niet rond meer. Ik vind het vreemd dat de blaadjes er helemaal anders uitzien dan onderaan de plant. Het is niet lelijk, maar ik begrijp het niet zo goed. Ze groeit ook enorm snel.

Misschien enige bedenkingen bij m'n 3 vragen, waarvoor veel dank....

groeten

Maar ik heb een APONOGETON ULVACEUS die op 4 weken tijd tot aan het wateroppervlak gegroeid is, met prachtige groene bladeren. Dan denk ik, moest mijn verlichting niet voldoende zijn, dan zou die plant toch ook geen centimeter per dag gegroeid zijn, want bij de specificaties van die plant lees ik dat ze matig tot veel licht nodig heeft.

Ik heb deze ook sinds 6 weken en groeit als kool met "slechts" 18 lumen per liter. Dus echt veel licht is niet echt nodig volgens mij.

En je Althernanthera heb ik ook. Krijg ik niet aan de groei.
De wortels zien er goed uit, en schijnen te groeien, maar de stengels en bladeren... noppes.

Hallo Tommie, ja hier dus idem, weet ook niet wat ik nog kan doen. Nu ja, als het echt niet lukt, dan zal ze eruit vliegen en 't is opgelost... Naar het schijnt is een rode lotus minder moeilijk. 't Is natuurlijk mooier als niet alles in de bak er groen uit ziet... Wat rood staat best mooi
Ik zie dat je dezelfde bak hebt, fusion 100. Wat voor verlichting gebruik jij ?
Bedankt

Hallo Tommie, ja hier dus idem, weet ook niet wat ik nog kan doen. Nu ja, als het echt niet lukt, dan zal ze eruit vliegen en 't is opgelost... Naar het schijnt is een rode lotus minder moeilijk. 't Is natuurlijk mooier als niet alles in de bak er groen uit ziet... Wat rood staat best mooi
Ik zie dat je dezelfde bak hebt, fusion 100. Wat voor verlichting gebruik jij ?
Bedankt
Ik heb de standaard Aquatlantis verlichting, en die is gedimd tot 65% gedurende ca 8h per dag.
Ik hou ook wel van een rood plantje. Ik heb een 2-tal weken geleden een knolletje van rode lotus gekocht, en daar komen toch al wat blaadjes uit.
En dan heb ik nog een ander rood plantje wat wel goed groeit, maar daar heb ik de naam niet meer van.

O ja, ik herinner me dat je dat al eens vermeld hebt, originele en gedimd op 65%. ok, thx.
Dan zal ik het ook eens zo proberen, een knolletje kopen. Bedankt!

Ik heb ook de origine led van Aquatlantis op de Fusion en zit gemiddeld op zo n dikke 60% volgens mij.

Ok, van mij staat die uit. John, zou je eventueel weten waar ik tegen een goeie prijs een nieuwe zou kunnen bestellen die ook dimbaar is? Van mij ligt er nu gewoon 1 zo een glazen LED tube vlak boven het water. Maar ik mis wat de blauwe gloed die de fusion heeft in de verlichting, als ik correct ben? Klopt het dat daar ook blauw licht in zit? dat vind ik wel iets hebben.
Bedankt

Ik heb per balk 2 rijen met gelige leds en 1 rij rood/wit/blauw. Omdat ik dat te wit vond ogen heb ik de rij met de kleuren op iets van 10% gezet en de andere rijen op 90% dacht ik waardoor het geler oogt. Ik dim deze met een Lumines controller. Ik kan de kleuren niet verder separaat dimmen.
Je zou eens bij de lfs kunnen informeren of ze die kunnen bestellen.

Ja, te wit is niet zo mooi, bedankt John, ik informeer me daar eens

Hallo,

Zoals de titel het aangeeft ben ik best tevreden hoe de planten het doen. Van sommige heb ik de indruk dat ze een centimeter per dag groeien. Dus over het algemeen tevreden. Wat me vooral opvalt en dit is iets positief. De stenen die erin liggen zijn blijkbaar "uit zichzelf" spierwit geworden. dat waren de stenen uit de vorige bak die ik met niks proper kreeg en die er bruin uit zagen. Ik heb daar zitten op schuren met een tandenborstel maar kreeg die niet proper en na 5 weken in de nieuw ingerichte bak zijn die helemaal wit geworden. Misschien door de CO2??

Verder enkele kleine problemen en 1 gemiddeld probleem 🙂
Even opsommen :

Met de rode plant (ALTHERANTHERA REINECKI) had ik ergens wel problemen verwacht omdat die toch moeilijk zijn, hoewel, het CO2 systeem is nu toch in orde. Indicator geeft de gewenste groene kleur. Als meststof gebruik ik die van Tropica wat me toch geen rommel lijkt. Ik voeg 2x per week nog wat extra ijzer toe. Bodem is een soil. Dus dat lijkt me toch allemaal in orde. Enige wat dan nog overblijft is de verlichting. Maar ik heb een APONOGETON ULVACEUS die op 4 weken tijd tot aan het wateroppervlak gegroeid is, met prachtige groene bladeren. Dan denk ik, moest mijn verlichting niet voldoende zijn, dan zou die plant toch ook geen centimeter per dag gegroeid zijn, want bij de specificaties van die plant lees ik dat ze matig tot veel licht nodig heeft. Beneden aan de stengels van de rode plant zijn de bladeren weggerot, dus het deel van de stengel dichtbij de bodem en het bovenste deel van de plant ziet er nu ook niet superslecht uit, maar je kan wel zien dat ze het niet goed doet. De bladeren hebben een fletse rode kleur, niet meer dat mooie rode. Ze staan er wat triest bij. Iemand enig idee?

Dan de volgende plant, de ECHINODORUS VESUVIUS. Hier verschijnen er toch wel wat bruine blaadjes tegen het oppervlak, de planten zelf en de uiteinden zien er best mooi uit, de toppen zelf staan al heel hoog, maar het is tegen de bodem dat al die bruine blaadjes zitten. Ik knip ze nu weg omdat het er toch vies uit ziet, maar dan verkleuren anderen blaadjes bruin.

En dan deze laatste vraag : Niet echt een probleem maar een vraag : Van de ROTALA ROTUNDIFOLIA zijn de vorm en de kleur van de blaadjes helemaal anders gaan groeien. De plant zoals ik ze gekregen had, was met ronde donkergroene blaadjes aan. Maar die is anders gaan verdergroeien in de bak. De ronde donkergroene blaadjes staan er nog aan, maar al de rest die verder gaan groeien is, zijn lichtgroene, piepkleine, langwerpige blaadjes, dus niet rond meer. Ik vind het vreemd dat de blaadjes er helemaal anders uitzien dan onderaan de plant. Het is niet lelijk, maar ik begrijp het niet zo goed. Ze groeit ook enorm snel.

Misschien enige bedenkingen bij m'n 3 vragen, waarvoor veel dank....

groeten

De ronde blaadjes van de Rotala rotundifolia zijn een overblijfsel van de emers vorm. De submerse vorm geven, inderdaad, langere meer spitse blaadjes. Althernanthera reineckii vraagt om zeer veel licht. Ik weet niet welke vorm je hebt, er zijn er verschillende en zelf heb ik twee soorten, maar ik neem aan de "gewone"wat grotere soort. Rottende bladeren aan de onderkant geven altijd aan dat ze te weinig licht krijgen. Ze vragen ook een voedselrijke liefst fijnkorrelige bodem. In een ander topic heb ik de Aponogeton ulvaceus al eens beschreven. De plant heeft ook het liefst een middelmatige belichting en een voedselrijke bodem. Het is op zich een gemakkelijke plant. Je moet wanneer de plant in rust is de knol uit je bak halen en in een pot met aquariumzand zetten. Pas wanneer de knol begint te kiemen kan hij terug in de bak tot de volgende rustperiode. Doe je dit niet dan zal de plant het hoogstwaarschijnlijk niet overleven. Er zijn een paar soorten; een witgelig bloeiende soort en een meer voorkomende en ook wat sterkerder violetbloeiende soort. Dan de Echinodorus Vesuvius, deze plant wordt tegenwoordig onder de Helanthium bolivanum 'Vesuvius' gerangschikt. De plant vraagt om een gemiddelde tot hoge lichtintensiteit. Een niet al te harde bodem waar de wortels zich kunnen vastzetten. De bruine blaadjes bij de bodem geven ook weer aan dat ze meer licht wil. Lichtvragende planten kan je ook ietwat uit elkaar planten zodat ook lager wat meer aangelicht wordt.

Laatst bewerkt:
Bedankt Ben voor je uitgebreide uitleg. Ik zal eens experimenteren met wat licht en zien hoe het gaat.
Wanneer gaat die plant in rust? Aan wat merk je dat?
Bedankt

Bedankt Ben voor je uitgebreide uitleg. Ik zal eens experimenteren met wat licht en zien hoe het gaat.
Wanneer gaat die plant in rust? Aan wat merk je dat?
Bedankt

Normaal maakt zo'n Aponogeton ulvaceus heel snel veel bladeren aan. Het is op zich een gemakkelijke plant. In een rustperiode maakt het geen nieuwe bladeren aan. Wanneer je de Aponogeton soorten mooi vindt kan je ook kiezen voor een longiplumulosus. Eigenlijk heeft het dezelfde eigenschappen, dus kent ook die rustperiodes. De Aponogeton longiplumulosus is er alleen niet zo gevoelig voor. Je kan de plant wel in je bak houden. Het enige wat je dan ziet is dat de plant, van tijd tot tijd, minder bladeren krijgt.

Hallo Ben, bedankt voor al uw uitleg. Ik zie nog 1 probleem. Heb foto genomen (zie onder). Ik weet de naam van de plant niet meer. Maar wat opvalt is dat de nieuwe bladeren er mooi lichtgroen uitzien en de oudere bladeren donker groen, maar dat is misschien normaal, maar wat opvalt is dat er bruine verkleuringen verschijnen. Ik vroeg me af op welk tekort dit zou kunnen wijzen? Op de foto zijn de verkleuringen minder goed te zien dan in het echt. Bedankt !
P.S. De rode plant ernaast ziet er ondertussen erbarmelijk verkleurd uit, dat is toch redelijk goed te zien op de foto, ook de bladeren zijn misvormd.
Ik heb ondertussen eens een andere verlichting besteld. Die ene led tube was al jaren oud. Ik heb deze besteld, is toch een bredere armatuur. Hopelijk een juiste keuze.
Genoeg keuze aan verlichting, maar ook vaak dingen die voor mij te duur uitvallen. Hopelijk wordt dit wat. Heb er dimmer bij genomen, mocht het te fel zijn.

https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-aquarium-ip67-led-lamp-95-x-10-x-2-6-cm-28w/9200000086657075/?s2a=

20200118_210652_resized.jpg

De plant hierboven is een Hygrophilla corymbosa. Groeit eigenlijk het liefst in licht alkalisch water en vraagt veel licht. Maar heeft wel een zeer ruime tolerantie op beide gebieden. Temperatuur zo tussen de 23 en 25 graden. Ze krijgen snel nieuwe bladeren maar verliezen vaak ook wel weer de onderste bladeren doordat die dan minder licht krijgen. Worden dan bruin en vergaan ook min of meer. Ook wanneer je verplant verliest de plant ook veelal z'n onderste bladeren. Zo houden ervan om in stroming te staan. Dus bijvoorbeeld bij een filteruitstroom.

Bedankt, leuk dat je er zoveel van weet en zelfs de naam van de plant kan zeggen gewoon door een foto te zien. Indrukwekkend. Misschien koop ik best eens een boek om wat kennis op te doen, ben nog een newbie...

Bedankt, leuk dat je er zoveel van weet en zelfs de naam van de plant kan zeggen gewoon door een foto te zien. Indrukwekkend. Misschien koop ik best eens een boek om wat kennis op te doen, ben nog een newbie...

Nou, dat vele weten valt wel mee hoor. Heel vaak moet ik ook wel het e.e.a. opzoeken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan