Planten doen het niet goed genoeg, algen.

Friesian

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 februari 2020
Berichten
5,103
Locatie
2e boom, 4e tak rechts.
Hallo allemaal.

Ik loop telkens weer vast door algen en planten die het wel wat willen doen maar te weinig.

Heb nu de planten grotendeels eruit ook vanwege onderhoud. Maar verschillende hebben zwarte algen. En bijvoorbeeld de rode planten staan te verpieteren.

Moet nog het water testen maar het komt erop neer dat ik het langzamerhand moe ben dat alles mislukt.

Verlichting jbl solar natur, 8 uur per dag.
Co2, nu met een betere atomizer. Een uur voordat de lampen aan gaan. Schakelklok werkte niet goed. Co2 bleef snachts doorlopen. Dat is inmiddels verholpen.

Bij het eruit halen van de planten komt voedingsbodem omhoog.

Ik weet het gewoon niet meer... Telkens andere planten is maar tijdelijk een oplossing. Het wil gewoon niet wat ik ook doe.. Het mislukt telkens ook al probeer ik het op te lossen, maakt niet uit wat ik ook doe. Alles mislukt...
 
Wat ontzettend jammer Frissian, zelf heb ik nu ook te maken met algen (bruine) ik hoop dat andere goede tips voor je hebben.

groetjes Watervrouw.
 
Heb je foto s van de bak en gebruik je een dropchecker en zo ja wat is de kleur?
 
Ik wil ook wel mee denken niet dat ik er veel van kan maken. Maar wat ik wel weet is dat soms, wanneer je zo erg je best doet om dingen goed te maken, juist dingen mis lopen! Alles spreekt het tegen misschien. Maar als je alles geprobeerd hebt.. misschien iets meer terug naar de basis. Misschien kan je iets met de temperatuur doen en daar mee de algen terug dringen. Klinkt bijna als een super alg dat ie alle voeding jat van je planten... Ik hoop dat het goed gaat komen. Met al het advies dat je mij steeds geeft ben ik er zeker van dat je het gaat kunnen oplossen 😁💪
 
Even nav ons gesprek in de app. Het is wat jij toevoegt net zoveel als wat ik aangaf alleen de tekst is nu anders. Nu staat er dit inderdaad:
Gebruiksaanwijzing:
41 gram KNO3 oplossen in 500ml warm (bij voorkeur osmose-) water. Per dosering van 10ml op 100 liter zal het nitraat gehalte met 5.0ppm en het kalium gehalte met 3.15ppm worden verhoogd.

Als je nou 83 gr neemt op 500 ml dan moet je 5 ml toevoegen om met 5 mg te verhogen en voor 20 mg dus met 20 ml. Dat per 100 liter. Zelfde hoeveelheden als vroeger alleen de tekst is veranderd.
 
Je zou nu op een emmer van 10 ltr de no3 moeten meten en dan met 20 mg verhogen . Dan kijken of de test uiteindelijk goed aangeeft.
 
Ik heb nu van aquariumbemesting idd een nieuwe stockoplossing gemaakt. Ik heb nu 120 gram in 500 ml warm water opgelost. De test op 10 liter water ga ik dadelijk doen.
Bedankt voor je berichten @jessicapilon

Tevens een nieuwe atomizer pro van planted box waarbij alles beter ingesteld moet worden idd.

@don1262 Bedankt voor je bericht!
Deze poeders van aquariumbemesting.nl zijn goedkoper dan kant en klaar vloeibaar bij een LFS

@Watervrouw ook bedankt!


 

Bijlagen

  • IMG20221008222729.jpg
    IMG20221008222729.jpg
    359.6 KB · Weergaven: 127
  • IMG20221009113809.jpg
    IMG20221009113809.jpg
    297.5 KB · Weergaven: 122
  • IMG20221009113608.jpg
    IMG20221009113608.jpg
    243.6 KB · Weergaven: 125
Ik heb nu 120 gram in 500 ml warm water opgelost
Even goed berekenen hoeveel je dan uitkomt met een toevoeging want dat is weer meer dan de 83 gr die ik noemde eerder. Uit mn hoofd moet je normaliter 20ml toevoegen op 100 liter om met 20mg te verhogen maar met 120 gr poeder zal dat ongeveer 13 ml zijn.
 
Btw, ik hoop dat de poeder met 120 gram goed oplost want ik heb nu al vaak wat residu dus kijk daar even goed naar.
 
Met een test van 10 liter water kom ik er wel achter. Maar de beschrijving klopt niet op de zakjes. :)
 
Ja het klopt wel ivm mijn handelen. Op jouw zakje staat 41 gr en dan 10 ml toevoegen is +5. Voeg je 83 gr toe dan moet je 5 ml toevoegen voor 5 mg nitraat. Voor 20mg toevoeging heb je dan 4x5ml nodig dus ook weer 20 ml net als ik met het oplossen van 83 gr.
Het resultaat is hetzelfde als met wat er voorheen op de zakjes stond en ik weet niet waarom dat is aangepast in de loop der tijden.
 
De dropchecker was gisteren na controle en na hervullen weer lichtgroen.
Ik gebruik op dit moment Profito maar van Vivarium heb ik 2 soorten (planted box en aquariumbemesting.nl) van AIO (All In One) plantenvoeding en dus de nieuwe atomizer die werkelijk veel kleinere CO2 belletjes geeft dan de JBL inline diffuser.
 
Btw, ik hoop dat de poeder met 120 gram goed oplost want ik heb nu al vaak wat residu dus kijk daar even goed naar.
Ik heb het meermaals op en neer gegoten in een maatbeker en het flesje totdat het compleet was opgelost.

Van de planten zet ik terug na een waterwissel die het beste zijn. Dan zie vanzelf of er nog wat meer nodig is. Maar met algen zoals de vallisneria gaat weg.
 
Zojuist de test bekeken. Bovenin de balk van JBL staat 15, onderin 20.
IMG20221009162607.jpg
 
Lastig op een foto maar ik denk eerder zeker 20mg. Maar ja licht doet ook veel met een foto. Als je 20mg hebt toegevoegd dan zit je aardig in de buurt als er weinig nitraat in je kraanwater zit.
 
Even nav ons gesprek in de app. Het is wat jij toevoegt net zoveel als wat ik aangaf alleen de tekst is nu anders. Nu staat er dit inderdaad:
Gebruiksaanwijzing:
41 gram KNO3 oplossen in 500ml warm (bij voorkeur osmose-) water. Per dosering van 10ml op 100 liter zal het nitraat gehalte met 5.0ppm en het kalium gehalte met 3.15ppm worden verhoogd.

Als je nou 83 gr neemt op 500 ml dan moet je 5 ml toevoegen om met 5 mg te verhogen en voor 20 mg dus met 20 ml. Dat per 100 liter. Zelfde hoeveelheden als vroeger alleen de tekst is veranderd.
Dit kan natuurlijk allemaal maar over het algemeen merk ik dat mensen door het wijzigen van de mix problemen krijgen met doseren. Daarom is het m.i. beter dat je gewoon de mix van aquariumbemesting aanhoudt en ook de begindosering van deze mensen. Daarna kan je eenvoudigweg zo nodig heel precies je dosering aanpassen zonder allerlei reken methodes. Voor de gevorderden wellicht geen problemen voor starters wel. Wat dit betreft hoor ik ook bij die starters want ik kon altijd heel precies doseren en ook altijd heel precies wanneer nodig aanpassingen doen. Rekenen, zoals ik hierboven las, heb ik nooit hoeven doen.
 
Ik lees even mee, benieuwd waar dit naar toe gaat. Wat ontzettend balen voor je dat je deze bak niet op de rails krijgt.
 
Ik heb iets gevonden nu. Misschien dat daar mee het probleem ligt.

In de 1502 zie ik heel veel troep liggen op de siporax. En siporax ligt in de meeste bakjes van dat filter.

IMG20221009171740.jpg
 
Bij mij gaan ook lang niet alle planten goed. Wat in mijn vorige aquarium groeide als kool komt in mijn nieuwe aquarium niet van de grond. En dan is de verlichting overgezet en probeer ik hetzelfde te doen. Ik heb het maar over een andere boeg gegooid en heb inmiddels een aardig beplante bak, waarover ik tevreden aan het worden ben.

Als het niet helemaal lekker gaat in je bak zijn de langzaam groeiers de eerste prooien voor de algen. Die probeer ik dan ook te vermijden. Ik heb makkelijke planten gekozen die niet perse veel licht vragen, maar als ze het wel krijgen gewoon lekker groeien. Als ik snoei knip ik deze op halve of verschillende hoogte af en gooi ik de toppen weg. Zo blijven de wortels in takt. Hangt natuurlijk een beetje van de plant zelf af of dat de beste aanpak is, maar ik probeer zo min mogelijk in de bodem te rommelen. Als het niet werkt leer ik er ook weer van.

Voor het rood accent heb ik voor een Lotus gekozen. kleibolletje en een pilletje erbij en dan groeit het echt wel. Paar plantjes hiervan bij elkaar (als de plant lekker gaat krijg je vanzelf uitlopers) en je kunt zelf met een mooie bos bepalen hoe hoog je het laat worden, zonder kale bedoening.

Nieuw in mijn aquarium is een hygrophila difformis, die groeit ook lekker en is echt wel gaaf. Ik heb hem nog niet echt gesnoeid. Of mijn aanpak daar ook werkt weet ik dus nog niet.

Als er een plant lelijke bladen krijgt door alg of vraat, dan knip ik die gewoon weg, anders houden die alleen maar licht tegen voor goede bladen en uiteindelijk groeit er weer wat nieuws.

Echinodorus heb je ook makkelijke varianten van die weinig eisen stellen. Die groeiden uiteindelijk allemaal mijn bak uit. Nu heb ik een wat lager blijvende makkelijke soort gelukkig.

Het gaat je echt wel lukken, maar maak het niet te moeilijk voor jezelf. Mijn tip is zoek planten die bij je bak en onderhoudsschema passen.
 
Zo dat is echt flink vies Andre en gebruik je niet iets van een voorfilter dan of watten?
 
Ik gebruik het voorfilter en de onderste mandje met sponzen. Bij nader inzien werkt dat voor mij niet. Heb nu een extra mandje sponzen. Dan siporax en onder het voorfilter ligt micromec.
 
Bij mij gaan ook lang niet alle planten goed. Wat in mijn vorige aquarium groeide als kool komt in mijn nieuwe aquarium niet van de grond. En dan is de verlichting overgezet en probeer ik hetzelfde te doen. Ik heb het maar over een andere boeg gegooid en heb inmiddels een aardig beplante bak, waarover ik tevreden aan het worden ben.

Als het niet helemaal lekker gaat in je bak zijn de langzaam groeiers de eerste prooien voor de algen. Die probeer ik dan ook te vermijden. Ik heb makkelijke planten gekozen die niet perse veel licht vragen, maar als ze het wel krijgen gewoon lekker groeien. Als ik snoei knip ik deze op halve of verschillende hoogte af en gooi ik de toppen weg. Zo blijven de wortels in takt. Hangt natuurlijk een beetje van de plant zelf af of dat de beste aanpak is, maar ik probeer zo min mogelijk in de bodem te rommelen. Als het niet werkt leer ik er ook weer van.

Voor het rood accent heb ik voor een Lotus gekozen. kleibolletje en een pilletje erbij en dan groeit het echt wel. Paar plantjes hiervan bij elkaar (als de plant lekker gaat krijg je vanzelf uitlopers) en je kunt zelf met een mooie bos bepalen hoe hoog je het laat worden, zonder kale bedoening.

Nieuw in mijn aquarium is een hygrophila difformis, die groeit ook lekker en is echt wel gaaf. Ik heb hem nog niet echt gesnoeid. Of mijn aanpak daar ook werkt weet ik dus nog niet.

Als er een plant lelijke bladen krijgt door alg of vraat, dan knip ik die gewoon weg, anders houden die alleen maar licht tegen voor goede bladen en uiteindelijk groeit er weer wat nieuws.

Echinodorus heb je ook makkelijke varianten van die weinig eisen stellen. Die groeiden uiteindelijk allemaal mijn bak uit. Nu heb ik een wat lager blijvende makkelijke soort gelukkig.

Het gaat je echt wel lukken, maar maak het niet te moeilijk voor jezelf. Mijn tip is zoek planten die bij je bak en onderhoudsschema passen.
Mijn tip: Zoek planten die je leuk vindt en ga alvorens te kopen eerst een goed uitzoeken wat die planten vragen. Dan ga je bekijken of jij dit kan en ook wilt bieden. Pas dan koop je. Hier worden namelijk de meeste fouten gemaakt.
 
Ik heb niet veeleisende planten Ben, maar ergens gaat het telkens fout. Geen idee waar.. Co2 kan, distributie kan, plantenvoeding kan. Met 4500K en meer dan 220 par zou het beter moeten gaan.

Maar eerst frikandellen speciaal verorberen. Heb honger. 🙂
 
Ik gebruik het voorfilter en de onderste mandje met sponzen. Bij nader inzien werkt dat voor mij niet. Heb nu een extra mandje sponzen. Dan siporax en onder het voorfilter ligt micromec.
In het onderste mandje horen geen sponzen. Daar is het voorfilter én het eindfilter, het mandje dat onder het voorfilter geklemd zit, voor. Wanneer je van mening bent dat het voorfilter van de JBL je vervuiling niet aan kan dan zou ik een apart ongemotoriseerd voorfilter adviseren. Maar dan zou er al sprake moeten zijn van zeer vervuilende dieren. Sponzen slibben snel dicht. Wanneer je dan wilt reinigen moet het hele filter weer uit elkaar met de nodige gevolgen voor je bacterie huishouding.
 
Ik heb niet veeleisende planten Ben, maar ergens gaat het telkens fout. Geen idee waar.. Co2 kan, distributie kan, plantenvoeding kan. Met 4500K en meer dan 220 par zou het beter moeten gaan.

Maar eerst frikandellen speciaal verorberen. Heb honger. 🙂
Ook en juist bij ook de zogenaamde "gemakkelijke" planten is het zaak om te weten wat je doet. Zo vaak ben ik al bij mensen met problemen in hun bak op visite geweest met dezelfde gedachte. Vaak bleek dan dat ook niet veeleisende planten toch wel degelijk hun eisen hebben... Het kost maar weinig moeite om achter die vereisten te komen en het loont uiteindelijk beslist. Een optimaal groeiende plant is zoveel mooier als een plant die het nog net redt. Dit lijkt een open deur maar helaas is de praktijk toch vaak als hierboven omschreven.

Mijn frikandellen met daarnaast mijn onvolprezen :) frietjes heb ik al op dus wens ik jou een smakelijke maaltijd toe!
 
Ik heb niet veeleisende planten Ben, maar ergens gaat het telkens fout. Geen idee waar.. Co2 kan, distributie kan, plantenvoeding kan. Met 4500K en meer dan 220 par zou het beter moeten gaan.

Maar eerst frikandellen speciaal verorberen. Heb honger. 🙂
Ja het is stom dat je hierbij niet gewoon kan zeggen het stabiliseert zich vanzelf wel... Planten hebben gewoon nodig wat ze nodig hebben😅 is moeilijk te zien die test op de foto ik zou zelf in dit geval van 40 mg uit gegaan zijn. Als dat beter safe dan sorry zou betekenen. 😋
Ik heb een app op me telefoon die heet colorgrab. Daarmee kan je met je camera de kleuren vinden, kan werken mits je het juist gebruikt en dan nog is het perceptie...
 
In het onderste mandje horen geen sponzen. Daar is het voorfilter én het eindfilter, het mandje dat onder het voorfilter geklemd zit, voor. Wanneer je van mening bent dat het voorfilter van de JBL je vervuiling niet aan kan dan zou ik een apart ongemotoriseerd voorfilter adviseren. Maar dan zou er al sprake moeten zijn van zeer vervuilende dieren. Sponzen slibben snel dicht. Wanneer je dan wilt reinigen moet het hele filter weer uit elkaar met de nodige gevolgen voor je bacterie huishouding.
Nu weet ik het zo langzamerhand ook niet meer Ben. 🙂 Ik vond de siporax erg smerig. Toch maar weer aanpassen. 😥

Het blijft moeilijk. 👍
 
Ook en juist bij ook de zogenaamde "gemakkelijke" planten is het zaak om te weten wat je doet. Zo vaak ben ik al bij mensen met problemen in hun bak op visite geweest met dezelfde gedachte. Vaak bleek dan dat ook niet veeleisende planten toch wel degelijk hun eisen hebben... Het kost maar weinig moeite om achter die vereisten te komen en het loont uiteindelijk beslist. Een optimaal groeiende plant is zoveel mooier als een plant die het nog net redt. Dit lijkt een open deur maar helaas is de praktijk toch vaak als hierboven omschreven.

Mijn frikandellen met daarnaast mijn onvolprezen :) frietjes heb ik al op dus wens ik jou een smakelijke maaltijd toe!
Ik heb het eens nagelezen. Bijvoorbeeld de Ludwigia super red, CO2 en veel licht.

CO2 heb ik, licht 6700 lumen meer dan 220 µM/s/m2
 
Als dit daadwerkelijk klopt is dit teveel. Voor een Ludwigia is 150 µM/s/m2 ideaal. Boven de 200 µM/s/m2 gaat ie het beduidend slechter doen.

Verder altijd drab en andere rommel uit je filter halen! Bacteriën kunnen dat nml. nooit allemaal afbreken. Al deze vuiligheid gaat er alleen voor zorgen dat er meer heterotrofe bacteriën zich in het filter gaan nestelen.
Een vuil filter is dus een slecht filter! Hoe anders men ook beweert.

En tot slot de CO2. Eerst beginnen om de CO2 een uur eerder aan te zetten. Want in 1 uur tijd is het praktisch onmogelijk om de juiste hoeveelheid ppm te bereiken.
En lijkt het me verstandig om eens een pH profiel maken gedurende de dag. Dat krijg je een duidelijk beeld hoe je CO2 regime is gedurende de belichtingstijd.
 
Verder altijd drab en andere rommel uit je filter halen! Bacteriën kunnen dat nml. nooit allemaal afbreken. Al deze vuiligheid gaat er alleen voor zorgen dat er meer heterotrofe bacteriën zich in het filter gaan nestelen.
Op Aquainfo lees ik juist om er zo min mogelijk aan te komen:

Het bruine filterslib in een filter is voor het grootste deel levend en niet zomaar afval. Het verwijderen van deze modder doet meer kwaad dan goed. Het doel van de filtermedia is niet om deeltjes uit het water te filteren zoals vaak wordt aangenomen. De media dienen als leefgebied voor een breed scala aan micro-organismen, waaronder bacteriën, archaea, wormen, ciliaten, flagellaten en vele anderen. Deze micro-organismen leven in een gemeenschap die gebaseerd is op biofilms.
De biofilms worden gecreëerd door bacteriën die extracellulaire polymere substantie (EPS) afscheiden, die vaak “slijm” wordt genoemd. De gemeenschap vormt een bioreactor die het afval verwerkt en omzet in voedsel en energie voor haar leden, en uiteindelijk in organische of anorganische producten die vervolgens door planten worden gebruikt, verdampen of worden verwijderd door waterverversing. Het kost veel tijd om deze “filtergemeenschap” op te zetten; daarom is het erg belangrijk om het niet te verstoren tenzij het absoluut noodzakelijk is.
 
Er zit een groot verschil tussen filter met een evenwichtige biofilm en een filter die zo onder de drap zit (zoals id foto in dit topic) dat er zelfs een zuurstoftekort kan optreden in het filter zelf.
En dat is een situatie die zich vaak voordoet, zeker onder beginnende hobbyisten omdat ze een keer het advies hebben gekregen om zoveel mogelijk van het filter af te blijven.

Die biofilms zijn hoofdvoedsel voor nitrificerende bacteriën. En deze bacteriën hebben erg veel zuurstof nodig. Als de zuurstof concentratie zakt onder 2ppm dan stopt alle nitrificatie.
Zodra het filter vuil begint te worden beginnen ammoniakniveaus te stijgen. En als de ammoniakniveaus in het filter gaan stijgen gaat dit ten koste van de zuurstof gebruikende bacterieen.
En een te hoog ammoniakniveaus heeft altijd een negatieve invloed op je planten en geeft een voordeel aan algontwikkeling.
 
Dank Corne en hier is nog een topic met ook uitleg over het een en ander:

 
Voor een Ludwigia is 150 µM/s/m2 ideaal.
Ik heb de verlichting nu gewijzigd naar 6700K en gedimd. Dan is de PAR lager?
IMG20221010103622.jpg


CO2 gaat idd een uur eerder aan dan de verlichting zoals ik al schreef. 🙂
Omdat er te veel troep imo in de Siporax lag heb ik die licht gespoeld in een emmer met aquariumwater.

Verder heb ik nu alleen onder het voorfilter en nafilter Siporax.
Dit is in de JBL1502

De JBL 902 heeft sponzen en een laagje filter fleece.
 
Laatst bewerkt:
Kelvin niet niet relevant. Licht dimmen wel.
Maar hoe weet jij dat je 220 µM/s/m2 geeft aan je planten? Heb je een PAR meter ofzo?
 
Kelvin niet niet relevant. Licht dimmen wel.
Maar hoe weet jij dat je 220 µM/s/m2 geeft aan je planten? Heb je een PAR meter ofzo?
PAR is genoemd op de JBL site over de JBL solar natur 44 W.


Maximale lichtopbrengst voor fraaie aquariumplanten: extreem hoge, actieve fotosynthetische straling (PAR) van meer dan 220 µM/s/m2
 
Terug
Bovenaan