Planten doen het niet goed genoeg, algen.


Voor ons hobbyisten is PAR een nutteloos gegeven.
Ik bedoel ; als je weet hoeveel PAR je op de bodem krijgt, wat dan? Weet je dan welke planten je nodig hebt?
Er zijn maar weinig lijstjes in omloop die per plantensoort laten zien hoeveel PAR ze nodig hebben op een bepaalde diepte... En PAR waarden zijn ook maar relatief omdat er nog steeds geen uniforme standaard is bij de conversie van PAR waarden bij verschillende lichtbronnen.
 
par01.jpg

Dus:
10 - 40 µmol PAR: low light - easy plants
40 - 80 µmol PAR: medium light - medium plants
80 - 120 µmol PAR: high light - advanced plants
 
Er zit een groot verschil tussen filter met een evenwichtige biofilm en een filter die zo onder de drap zit (zoals id foto in dit topic) dat er zelfs een zuurstoftekort kan optreden in het filter zelf.
Daarom heb ik het ook aangepast. Ik zag meteen dat dit voor mij niet kan werken. Meer sponzen zijn voor mij een onderdeel van het voorfilter, het voor filteren voordat het bij de Siporax komt. Het maakt een wereld van verschil.
 
Ik heb in de 1502 onderin wat van die balletjes en voor de rest sponzen. Misschien moet je die wat vaker licht uitspoelen maar het werkt goed.
Vroeger gebruikte men eigenlijk alleen maar sponzen.
 
Ik ben geen voorstander van gesinterd glas.
Bacteriën groeien beter op mechanische filtering (zoals fijne sponzen), dan op keramisch filtermateriaal. Bacteriën groeien het meest slecht (!) op gesinterd glas.
Ongeacht in welke volgorde je de filtermedia ook opbouwt.
 
Ik hoop dat ik iig weer plezier krijg in de hobby. Op deze manier werkt het iig niet. Ook al geef ik niet gemakkelijk op het hele gedoe ben ik moe.
 
Ik ben geen voorstander van gesinterd glas.
Bacteriën groeien beter op mechanische filtering (zoals fijne sponzen), dan op keramisch filtermateriaal. Bacteriën groeien het meest slecht (!) op gesinterd glas.
Ongeacht in welke volgorde je de filtermedia ook opbouwt.
Dit verbaasd me. 🙂👍
 
Ik ben geen voorstander van gesinterd glas.
Bacteriën groeien beter op mechanische filtering (zoals fijne sponzen), dan op keramisch filtermateriaal. Bacteriën groeien het meest slecht (!) op gesinterd glas.
Ongeacht in welke volgorde je de filtermedia ook opbouwt.
Zo heb je tegenwoordig vele moderne materialen voor in het filter en men prijst dat graag aan. Zelf gebruik ik het ook niet of amper want als men vroeger goed uit de voeten kon met sponzen dan kan dat ook nu.
De balletjes die ik onderin heb zaten bij de filter maar anders had ik alleen sponzen gebruikt.
 
Hier deed ik het ook op de manier die Corne adviseert. s Ochtends was de ph hier toch al snel 0,3 opgelopen en dan kan het in die 2 uur bijtrekken.
Nog beter is een ph controller maar goed die zijn niet echt goedkoop.
 
Ik denk dat ik al een grote verbetering heb met de atomizer. Maar dat het nog beter kan geloof ik direct.
Voordeel van een controller is dat het mooi stabiel blijft en niet dat in de nacht de ph oploopt. Ik heb ook 10 jr zonder gewerkt hoor en dat kan ook wel maar je moet dan even uitvogelen hoelaat de co2 moet gaan beginnen. Ik liet het ook zo n 2 uur voor het licht aanging starten en 2 uur voor het licht weer uitging weer stoppen.
 
Ik hoop dat ik iig weer plezier krijg in de hobby. Op deze manier werkt het iig niet. Ook al geef ik niet gemakkelijk op het hele gedoe ben ik moe.
ik kan je verder niet van dienst zijn, jammer terwijl jij al zo vaak voor mij hebt meegedacht, maar ik hoop dat er toch een ommekeer mag komen, hou moed Friesian!
 
Ik ben geen voorstander van gesinterd glas.
Bacteriën groeien beter op mechanische filtering (zoals fijne sponzen), dan op keramisch filtermateriaal. Bacteriën groeien het meest slecht (!) op gesinterd glas.
Ongeacht in welke volgorde je de filtermedia ook opbouwt.
Kan de juiste stroming in je filter er voor zorgen dat de juiste bacteriën zich goed aan het juiste materiaal in je filter, en de slip/troep zich niet ophoopt waardoor de "slechte" bacteriën minder kans krijgen? Of is het dan juist de bedoeling dat het je filter in komt en we voorzichtig voldoende troep verwijderen zonder de bacteriën te verstoren? Af en toe moet ik wat troep uit mn filter halen anders stroomt ie niet door. Maar zelfs bij een doorstromende filter kan het dus een probleem worden? (Zo iets als hier op de foto dan natuurlijk) en hechten de juiste bacteriën zich eerder aan de filter denk je, of aan de troep die er in zit? Eigenlijk is troep voorkomen beter dan genezen dus. Ik zie wel in hoe belangrijk de juiste voeding en dosering niet alleen een probleem kan geven in je vis zn gewicht en gezondheid. Maar dat van heel je aquarium!
Je komt doorheen friesian! Hebben allebij ons gezeik ik ga ook niet opgeven 😁💪
 
Kan de juiste stroming in je filter er voor zorgen dat de juiste bacteriën zich goed aan het juiste materiaal in je filter, en de slip/troep zich niet ophoopt waardoor de "slechte" bacteriën minder kans krijgen? Of is het dan juist de bedoeling dat het je filter in komt en we voorzichtig voldoende troep verwijderen zonder de bacteriën te verstoren? Af en toe moet ik wat troep uit mn filter halen anders stroomt ie niet door. Maar zelfs bij een doorstromende filter kan het dus een probleem worden? (Zo iets als hier op de foto dan natuurlijk) en hechten de juiste bacteriën zich eerder aan de filter denk je, of aan de troep die er in zit? Eigenlijk is troep voorkomen beter dan genezen dus.
Ik denk niet dat de juiste stroming in je filter relevant is., maar als er onderin je filter een dikke laag drap hebt ben je gewoon te laat met schoonmaken geweest.
In mijn optiek is een goede doorstroom van zuurstofrijk water het belangrijkste want dan kunnen gelijktijdige aerobe nitrificatie (omzetting van NH3> NO2> NO3) en
anaerobe ontnitrificatie (NO3> N2 gas) succesvol optreden. Al het teveel van vuiligheid in je filter gaat er alleen voor zorgen dat er meer heterotrofe bacteriën zich in het filter gaan nestelen.
Deze zorgen voor de afbraak van al dat vuil tot ammonium (NH4) En NH4 in de waterkolom is altijd een trigger voor alg. Meer vuil resulteert in minder plaats voor de bacteriën die voor de nitrificatie zorgen, want deze worden verdrongen
door de heterotrofe en door meer anaerobe plaatsen in het filter.
Bacteriën die voor de stikstofkringloop zorgen zijn meestal in het nadeel omdat ze zich veel minder snel vermenigvuldigen als heterotrofe bacterien. Dus ipv dat je filter ammonium gaat afbreken, gaat die steeds meer ammonium produceren.
 
Ik denk niet dat de juiste stroming in je filter relevant is., maar als er onderin je filter een dikke laag drap hebt ben je gewoon te laat met schoonmaken geweest.
In mijn optiek is een goede doorstroom van zuurstofrijk water het belangrijkste want dan kunnen gelijktijdige aerobe nitrificatie (omzetting van NH3> NO2> NO3) en
anaerobe ontnitrificatie (NO3> N2 gas) succesvol optreden. Al het teveel van vuiligheid in je filter gaat er alleen voor zorgen dat er meer heterotrofe bacteriën zich in het filter gaan nestelen.
Deze zorgen voor de afbraak van al dat vuil tot ammonium (NH4) En NH4 in de waterkolom is altijd een trigger voor alg. Meer vuil resulteert in minder plaats voor de bacteriën die voor de nitrificatie zorgen, want deze worden verdrongen
door de heterotrofe en door meer anaerobe plaatsen in het filter.
Bacteriën die voor de stikstofkringloop zorgen zijn meestal in het nadeel omdat ze zich veel minder snel vermenigvuldigen als heterotrofe bacterien. Dus ipv dat je filter ammonium gaat afbreken, gaat die steeds meer ammonium produceren.
Ik neem even deze pagina als info. Persoonlijk vind ik dan filtersponzen gunstig omdat die een tijdlang het vuil vasthouden zodat je ze eens in de zoveel tijd kunt spoelen. Bijvoorbeeld medium 15 ppi heeft een tunnelstructuur wat filterwatten niet hebben.

 
Ik denk niet dat de juiste stroming in je filter relevant is., maar als er onderin je filter een dikke laag drap hebt ben je gewoon te laat met schoonmaken geweest.
In mijn optiek is een goede doorstroom van zuurstofrijk water het belangrijkste want dan kunnen gelijktijdige aerobe nitrificatie (omzetting van NH3> NO2> NO3) en
anaerobe ontnitrificatie (NO3> N2 gas) succesvol optreden. Al het teveel van vuiligheid in je filter gaat er alleen voor zorgen dat er meer heterotrofe bacteriën zich in het filter gaan nestelen.
Deze zorgen voor de afbraak van al dat vuil tot ammonium (NH4) En NH4 in de waterkolom is altijd een trigger voor alg. Meer vuil resulteert in minder plaats voor de bacteriën die voor de nitrificatie zorgen, want deze worden verdrongen
door de heterotrofe en door meer anaerobe plaatsen in het filter.
Bacteriën die voor de stikstofkringloop zorgen zijn meestal in het nadeel omdat ze zich veel minder snel vermenigvuldigen als heterotrofe bacterien. Dus ipv dat je filter ammonium gaat afbreken, gaat die steeds meer ammonium produceren.
Dan was het zo gek niet dat ik mn zuurstof omhoog gooide toen ik mn bak stabiel moest krijgen en mn nitriet een probleem was. Dr werd toen druk gemaakt over co2. Hoewel nu mn ph klungelt waar co2 weer goed voor is. Zn bak stabiel krijgen is zo makkelijk niet. De troep moet er gewoon uit die je er teveel in stopt of dat nou in de filter of water zit 😁 tx!
Ik neem even deze pagina als info. Persoonlijk vind ik dan filtersponzen gunstig omdat die een tijdlang het vuil vasthouden zodat je ze eens in de zoveel tijd kunt spoelen. Bijvoorbeeld medium 15 ppi heeft een tunnelstructuur wat filterwatten niet hebben.

Jaa het is groffer dus raakt minder snel verstopt dus minder vuil blijft hangen en blijft dus in je aquarium achter 😋 maar dat is toch juist niet de bedoeling? Met genoeg bacterien zet je het om in nitraat en haal je het tijdig met wissels er uit, of je hebt een filterwat die je zelf kan maken op dichtheid naar voorkeur, die slipt eerder dicht moet eerder schoongespoeld worden maar dan zou je ook minder nitraat moeten hebben toch?
 
Dit kan natuurlijk allemaal maar over het algemeen merk ik dat mensen door het wijzigen van de mix problemen krijgen met doseren. Daarom is het m.i. beter dat je gewoon de mix van aquariumbemesting aanhoudt en ook de begindosering van deze mensen. Daarna kan je eenvoudigweg zo nodig heel precies je dosering aanpassen zonder allerlei reken methodes. Voor de gevorderden wellicht geen problemen voor starters wel. Wat dit betreft hoor ik ook bij die starters want ik kon altijd heel precies doseren en ook altijd heel precies wanneer nodig aanpassingen doen. Rekenen, zoals ik hierboven las, heb ik nooit hoeven doen.
Ik vind de tip van John om 82 gram te pakken juist wel handig. Dat doe ik zelf ook.
Dan kan ik de fosfaat en nitraat in dezelfde hoeveelheid toevoegen.
En zodoende gaan beide flessen evensnel leeg.

B7F7D99D-734B-40FF-842D-E78715F9A86F.jpeg
 
Ik gebruik het voorfilter en de onderste mandje met sponzen. Bij nader inzien werkt dat voor mij niet. Heb nu een extra mandje sponzen. Dan siporax en onder het voorfilter ligt micromec.
Voorfilter en laatste filter (dus bovenste bakje) moet je echt maandelijks schoonmaken.
Daar zit veel organische belasting in. Dat moet juist uit je bak.

De biomedia hoef je niet veel aan te doen. Maar meestal trek ik alle mandjes uit de filter (die nog vol water staat) dan spoelt het vuil eraf.
Als alle mandjes eruit zijn, kiep ik de filter leeg. Met alle drek eruit.
Dan alles weer in elkaar zetten.

Regelmaat is echt heel belangrijk. Ik houd een logboek (schriftje) bij. Daar staat in wanneer ik wat gedaan heb.
En als ik op den duur merk, dan maandelijks niet meer nodig is, dan verleng ik het de volgende keer.
Wel opschrijven dat je dat van plan bent.
Is het dan toch weer te vies. Dan weer terug naar oude systeem.

Zo ook bemesting.

Planten willen ook regelmaat. En ook overschakelen naar een ander product moeten planten aan wennen.
Dus als je iets veranderd dan goed blijven kijken. En ook een tijdje volhouden.
 
Ik vind de tip van John om 82 gram te pakken juist wel handig. Dat doe ik zelf ook.
Dan kan ik de fosfaat en nitraat in dezelfde hoeveelheid toevoegen.
En zodoende gaan beide flessen evensnel leeg.

Bekijk bijlage 349590
Hoi @biljoenblik ik lees je gegeven tips maar dat lijstje is van een calculator wat je vaker benoemd hebt, kom alleen niet op de naam van die calculator. 🙂👍
 
En zodoende gaan beide flessen evensnel leeg.
Het kan dan zelfs bij elkaar in waardoor je met 1 fles kan werken. Dan moet je wel met 83 gr en 8 gr [dubbele hoeveelheid] fosfaat werken op 500 ml. Dan is het 20ml per 100 liter.
 
Wat mij trouwens opvalt is dat de siporax veel beter zuiver blijft met meer sponzen. En ja, doorstroming wordt minder en dan spoel je de sponzen.

Maar zoals op de foto heb ik het eerder dan ook nooit gehad met meer sponzen. Was uitgegaan van dat mensen het filter heel lang niet open maakten.
 
Voorfilter en laatste filter (dus bovenste bakje) moet je echt maandelijks schoonmaken.
Daar zit veel organische belasting in. Dat moet juist uit je bak.

De biomedia hoef je niet veel aan te doen. Maar meestal trek ik alle mandjes uit de filter (die nog vol water staat) dan spoelt het vuil eraf.
Als alle mandjes eruit zijn, kiep ik de filter leeg. Met alle drek eruit.
Dan alles weer in elkaar zetten.

Regelmaat is echt heel belangrijk. Ik houd een logboek (schriftje) bij. Daar staat in wanneer ik wat gedaan heb.
En als ik op den duur merk, dan maandelijks niet meer nodig is, dan verleng ik het de volgende keer.
Wel opschrijven dat je dat van plan bent.
Is het dan toch weer te vies. Dan weer terug naar oude systeem.

Zo ook bemesting.

Planten willen ook regelmaat. En ook overschakelen naar een ander product moeten planten aan wennen.
Dus als je iets veranderd dan goed blijven kijken. En ook een tijdje volhouden.
Heb je als biomedia Siporax of iets anders?
 
Jaa het is groffer dus raakt minder snel verstopt dus minder vuil blijft hangen en blijft dus in je aquarium achter 😋 maar dat is toch juist niet de bedoeling?
Don, ik denk dat ik begrijp waar je je vergist. In filtersponzen komt een biofilm in de tunnels. Daar blijft het vuil dus wèl ook aan hangen.

Maar als jij filterwatten wilt blijven gebruiken mag je dat zelf weten maar ik zou het niet doen of ze regelmatig vervangen wat ik doe met filter fleece.
 
Watten en fleece kun je in de regel geen weken laten zitten.
 
Het hangt ook af van de belasting in de bak maar ik moest ze vaak wel elke 2-3 weken even uitspoelen of vervangen.
 
Bij een JBL filter wordt je water via het voorfilter, waar het meest grove vuil tegengehouden wordt, via de zijkanten naar beneden gepompt. Het komt vervolgens midden door het onderste mandje en de daarboven gestapelde mandjes naar boven. Het laatste mandje is het eindfilter, dat is het kleinste mandje dat onder het voorfilter geklemd zit. Het is dus zaak dat je grove vervuiling minimaal tegengehouden wordt in het voorfilter. Dat kan door de voorfiltering te optimaliseren maar ook een extra hulpmiddel daarvoor kan filterdoek zijn. JBL kent daarvoor een product maar liever nog had ik het artikel van tante Ali.
IMG_20200125_134516.jpg
IMG_20200125_134522.jpg


Overigens lees ik hier ook over allerlei reken methodes tot calculators aan toe. In mijn beleving wordt de zaak alleen maar moeilijk gemaakt. M.i. moet hier gedacht worden aan de KISS methode. (Keep It Simple Stupid.)
 
Ik snap het al wat beter denk ik, door de tunnelstructuur van de spons die speciaal ontwikkeld zijn voor filters, komt een dun laagje, film, van biologisch materiaal waar de bacterien van eten en inzitten toch? Maar wat maakt filterwatten zo slecht? Het feit dat ze zo snel verstopt raken en dus elke keer uitgespoeld moet worden. Of hechten de bacteriën zich gewoon moeilijker aan het materiaal.

Ik denk dat wat perfecte filtratie is eindeloos over gediscussieerd kan worden maar of iets werkt of niet werkt of goed of slecht is is natuurlijk duidelijk. Ik word er ook helemaal gek van elke keer dat verstopte filter en moet er ook is een passende spons in doen. De filter watten waren inderdaad voor een paar weken optimaal. Een paar dagen om precies te zijn, toen was mn aquarium niet meer troebel en nu zorgen ze alleen maar meer voor overlast😅.

Het probleem is dat ik wel een spons in mn filter kan stoppen maar dan is mn aquaruim dus weer helemaal nieuw en moet dus opnieuw opgestart worden toch? Terwijl in mn nieuwe 80cn nu een paar dagen een spons filter loopt. Kunnen me vissen dan niet net zo goed in mn grote aquarium? Of is het niet zo dat als je van filter wisselt dat alles weer opnieuw moet... De bodem en ruiten zullen namelijk niet veel doen dacht ik...
 
Filterwatten slaan snel dicht denk ik en houden dan ook de stroming tegen. Die hebben niet echt een open structuur zoals sponzen.
 
Het mooie van filterdoek t.o.v. watten is dat het herhaald gebruikt kan worden, het is eenvoudig en snel te spoelen, en het geeft een heel dun extra laagje in je filtermandje. Bovendien werkt het op, waar het voor bedoelt is, het tegenhouden van het door jou bepaalde grofheidstype vuil. Dit doordat je verschillende "fijnheden" van het filterdoek kan uitzoeken. Zie de voorbeelden hieronder bij tante Ali.

 

Terug
Bovenaan