Wat is er nieuw

Planten doen het niet goed genoeg, algen.

Het mooie van filterdoek t.o.v. watten is dat het herhaald gebruikt kan worden, het is eenvoudig en snel te spoelen, en het geeft een heel dun extra laagje in je filtermandje. Bovendien werkt het op, waar het voor bedoelt is, het tegenhouden van het door jou bepaalde grofheidstype vuil. Dit doordat je verschillende "fijnheden" van het filterdoek kan uitzoeken. Zie de voorbeelden hieronder bij tante Ali.


Ja voor wat ik wilde bereiken was dat nog idealer geweest. Zn zak filterwatten koste gelukkig bijna niets en je kan het natuurlijk voor veel meer dingen toepassen...

Zijn filterwatten niet te herbruiken als je ze goed schoonmaakt? De structuur die het in het begin had is er wel echt helemaal uit ja. Het zijn allemaal proppen geworden
 
Ik gooide in het verleden ze ook gelijk weg want dan zat de hele mik in elkaar na het uitspoelen.
 
Mag ik vragen wat voor aquarium het is?
Ik zag dat je ook de JBL solar nature gebruikt? Dit is toch een erg sterke lamp misschien moet u deze flink terug schroeven. Ik ben van mening dat 90% van de problemen komt door verlichting.
Ik zou lekker terug gaan naar de basic's reken is uit hoe u komt op 15 Lumen per liter, als u planten heeft die toch weinig licht eisen is dit meer dan voldoende..
 
Laatst bewerkt:
Don, voor een binnenfilter geldt.... Sponzen kun je heeeeeeeeeeeeel erg lang blijven gebruiken. Alleen licht spoelen, uitknijpen in afgeheveld aquariumwater bij minder doorstroming.

Filterwatten kun je maar kort gebruiken. Telkens uitspoelen werkt niet. Ze gaan in elkaar zitten en worden vuil. De doorstroming is dan minder door het dichtslibben wat al vaker is vertelt. 🙂👍
 
Mag ik vragen wat voor aquarium het is?
Ik zag dat je ook de JBL solar nature gebruikt? Dit is toch een erg sterke lamp misschien moet u deze flink terug schroeven. Ik ben van mening dat 90% van de problemen komt door verlichting.
Ik zou lekker terug gaan naar de basic's reken is uit hoe u komt op 15 Lumen per liter, als u planten heeft die toch weinig licht eisen is dit meer dan voldoende..

Het is een Juwel Rio 180. En U is voor een echie nie nodig. Zeg maar gerust je of jij. Dat vindt ik echt niet heul errug. 😉🙂👍
 
Ik ben van mening dat 90% van de problemen komt door verlichting.
Dat is juist en de hoeveelheid voeding is in de regel te weinig tov de hoeveelheid licht. Soms is de nh3/4 een oorzaak want dat is een boost voor algen.
 
Ja voor wat ik wilde bereiken was dat nog idealer geweest. Zn zak filterwatten koste gelukkig bijna niets en je kan het natuurlijk voor veel meer dingen toepassen...

Zijn filterwatten niet te herbruiken als je ze goed schoonmaakt? De structuur die het in het begin had is er wel echt helemaal uit ja. Het zijn allemaal proppen geworden
Filterwatten slibben gewoon snel dicht en, veel belangrijker, laten je niet bepalen wat er gefilterd moet worden.
 
Mag ik vragen wat voor aquarium het is?
Ik zag dat je ook de JBL solar nature gebruikt? Dit is toch een erg sterke lamp misschien moet u deze flink terug schroeven. Ik ben van mening dat 90% van de problemen komt door verlichting.
Ik zou lekker terug gaan naar de basic's reken is uit hoe u komt op 15 Lumen per liter, als u planten heeft die toch weinig licht eisen is dit meer dan voldoende..
Je verlichting sterkte die je gedurende zo'n 8 uur geeft (exclusief eventuele dimtijden), ik kan het niet genoeg benadrukken, wordt bepaald door de vraag van je plantenkeuze. Zoek dit altijd eerst uit! Wanneer je dit weet en hebt ingesteld wordt dit een vast punt in je bak waar je verder niet meer aankomt. Je plantenvoeding, en dus ook CO2, wordt dan een afgeleide van dit vaste punt. Dus je opmerking over een sterke lamp die je al of zou moeten terugschroeven moet je en kan je alleen beoordelen op hetgeen ik hiervoor schreef. Zelf had ik boven mijn bak zo'n 49+ lumen per liter water hetgeen veel licht is zonder alg problemen én... prachtige planten! Juist omdat ik altijd volgens dit principe heb gewerkt.
 
Heb je als biomedia Siporax of iets anders?
Ik zal als eerste even mededelen dat ik een enorme hekel heb aan sponzen. Dat spul doen ze in een binnenfilter. In zowel een buiten als binnen filter gaan sponzen mij veel te snel dicht zitten.
Of dat vuil of biofilm is, dat laat ik in het midden.
Maar de stroming loopt na een week al ver terug.
En ze zijn lastig schoon te spoelen.
Dus daarom heb ik een hekel aan sponzen.

Hoe zet ik mijn filters in elkaar. Volgens de klassieke Eheim methode. Met moderne twist. (ze hebben nu een voorfilter)

Opbouw van al mijn filters.

Grove voorfilter spons, deze is heel grof. Houd alleen blad, slakken en grof vuil tegen. Slibt niet snel dicht.
Dan het onderste bakje met ouderwetse klei buisjes (mech) voor mechanische filtering en verdeling van het water. Hier zitten voornamelijk heterotrofe bacterien. De vuil verwerkers.
Deze buisjes was ik ook grondig.

Dan de rest van de bakjes gevuld met siporax. Het laatste bakje is gevuld met seachem matrix of substrate van Eheim. Waarom? Geen idee. Dacht doe eens gek.

Voordeel. Deze materialen gaan niet dicht zitten. Behouden zeer lang hun doorstroom. En zijn heel makkelijk af te spoelen.
Sponzen moet je flink uitknijpen. EN of dan al je bacterien er nog zijn?????

Als allerlaatste een witte filtermat (soort fleece)

En voor de kleur van het water heb ik nog 2 zakjes purigen ergens in het filter liggen.

Ik vind het makkelijk werken. En het werkt hier goed. Geen troep in het aquarium.
 
Ik zal als eerste even mededelen dat ik een enorme hekel heb aan sponzen. Dat spul doen ze in een binnenfilter. In zowel een buiten als binnen filter gaan sponzen mij veel te snel dicht zitten.
Of dat vuil of biofilm is, dat laat ik in het midden.
Maar de stroming loopt na een week al ver terug.
En ze zijn lastig schoon te spoelen.
Dus daarom heb ik een hekel aan sponzen.

Hoe zet ik mijn filters in elkaar. Volgens de klassieke Eheim methode. Met moderne twist. (ze hebben nu een voorfilter)

Opbouw van al mijn filters.

Grove voorfilter spons, deze is heel grof. Houd alleen blad, slakken en grof vuil tegen. Slibt niet snel dicht.
Dan het onderste bakje met ouderwetse klei buisjes (mech) voor mechanische filtering en verdeling van het water. Hier zitten voornamelijk heterotrofe bacterien. De vuil verwerkers.
Deze buisjes was ik ook grondig.

Dan de rest van de bakjes gevuld met siporax. Het laatste bakje is gevuld met seachem matrix of substrate van Eheim. Waarom? Geen idee. Dacht doe eens gek.

Voordeel. Deze materialen gaan niet dicht zitten. Behouden zeer lang hun doorstroom. En zijn heel makkelijk af te spoelen.
Sponzen moet je flink uitknijpen. EN of dan al je bacterien er nog zijn?????

Als allerlaatste een witte filtermat (soort fleece)

En voor de kleur van het water heb ik nog 2 zakjes purigen ergens in het filter liggen.

Ik vind het makkelijk werken. En het werkt hier goed. Geen troep in het aquarium.
Dit komt overeen met de invulling van het filtermateriaal in mijn JBL filters. In het voorfilter een grove spons die ik voorzag van een filterdoek onder die spons die ook min of meer het grove materiaal tegenhield. Het water loopt bij een JBL via de zijkanten naar onder waar het via het midden van het onderste mandje naar boven ging door de daarboven gestapelde mandjes. In het onderste mandje had ik van die balletjes van JBL die ook nog wat fijnere vervuiling tegenhielden, daarboven bevatten de mandjes Siporax. Het laatste mandje, bij een JBL onder het voorfilter geklemd, bij mij bevatte een fijne spons/fleece alvorens het schone water het filter verliet. Zo nodig heb ik hier onder de laatste eindfilter spons wel eens een filterdoek met een zeer fijne constructie gelegd. Deze manier maakte dat ik het reinigen heel eenvoudig kon houden door alleen het voorfilter dat dus bovenin zit met het daaronder geklemde eindfilter te spoelen. De rest van het filter maakte ik zo eens per jaar schoon.
 
Ik zal als eerste even mededelen dat ik een enorme hekel heb aan sponzen. Dat spul doen ze in een binnenfilter. In zowel een buiten als binnen filter gaan sponzen mij veel te snel dicht zitten.
Of dat vuil of biofilm is, dat laat ik in het midden.
Maar de stroming loopt na een week al ver terug.
En ze zijn lastig schoon te spoelen.
Dus daarom heb ik een hekel aan sponzen.

Hoe zet ik mijn filters in elkaar. Volgens de klassieke Eheim methode. Met moderne twist. (ze hebben nu een voorfilter)

Opbouw van al mijn filters.

Grove voorfilter spons, deze is heel grof. Houd alleen blad, slakken en grof vuil tegen. Slibt niet snel dicht.
Dan het onderste bakje met ouderwetse klei buisjes (mech) voor mechanische filtering en verdeling van het water. Hier zitten voornamelijk heterotrofe bacterien. De vuil verwerkers.
Deze buisjes was ik ook grondig.

Dan de rest van de bakjes gevuld met siporax. Het laatste bakje is gevuld met seachem matrix of substrate van Eheim. Waarom? Geen idee. Dacht doe eens gek.

Voordeel. Deze materialen gaan niet dicht zitten. Behouden zeer lang hun doorstroom. En zijn heel makkelijk af te spoelen.
Sponzen moet je flink uitknijpen. EN of dan al je bacterien er nog zijn?????

Als allerlaatste een witte filtermat (soort fleece)

En voor de kleur van het water heb ik nog 2 zakjes purigen ergens in het filter liggen.

Ik vind het makkelijk werken. En het werkt hier goed. Geen troep in het aquarium.
En hoe en hoe vaak reinig je dat dan?
 
En hoe en hoe vaak reinig je dat dan?

Voorfilter en laatste filter (dus bovenste bakje) moet je echt maandelijks schoonmaken.
Daar zit veel organische belasting in. Dat moet juist uit je bak.

De biomedia hoef je niet veel aan te doen. Maar meestal trek ik alle mandjes uit de filter (die nog vol water staat) dan spoelt het vuil eraf.
Als alle mandjes eruit zijn, kiep ik de filter leeg. Met alle drek eruit.
Dan alles weer in elkaar zetten.

Regelmaat is echt heel belangrijk. Ik houd een logboek (schriftje) bij. Daar staat in wanneer ik wat gedaan heb.
En als ik op den duur merk, dan maandelijks niet meer nodig is, dan verleng ik het de volgende keer.
Wel opschrijven dat je dat van plan bent.
Is het dan toch weer te vies. Dan weer terug naar oude systeem.

Zo ook bemesting.

Planten willen ook regelmaat. En ook overschakelen naar een ander product moeten planten aan wennen.
Dus als je iets veranderd dan goed blijven kijken. En ook een tijdje volhouden.

Maandelijks.
 
Dit komt overeen met de invulling van het filtermateriaal in mijn JBL filters. In het voorfilter een grove spons die ik voorzag van een filterdoek onder die spons die ook min of meer het grove materiaal tegenhield. Het water loopt bij een JBL via de zijkanten naar onder waar het via het midden van het onderste mandje naar boven ging door de daarboven gestapelde mandjes. In het onderste mandje had ik van die balletjes van JBL die ook nog wat fijnere vervuiling tegenhielden, daarboven bevatten de mandjes Siporax. Het laatste mandje, bij een JBL onder het voorfilter geklemd, bij mij bevatte een fijne spons/fleece alvorens het schone water het filter verliet. Zo nodig heb ik hier onder de laatste eindfilter spons wel eens een filterdoek met een zeer fijne constructie gelegd. Deze manier maakte dat ik het reinigen heel eenvoudig kon houden door alleen het voorfilter dat dus bovenin zit met het daaronder geklemde eindfilter te spoelen. De rest van het filter maakte ik zo eens per jaar schoon.
Zou het siporax dan beter beschermd worden door micromec tegen troep? Ik heb er inmiddels zoals je wel begrijpt een hekel aan om weer daarmee vast te lopen. Met sponzen heb ik de ervaring dat Siporax beter beschermd wordt. Ik had onderin ook siporax eerst.
 
Laatst bewerkt:
Maar dus echt alleen het voorfilter en de watten? Ik haal meestal even alle mandjes eruit en spoel ze heel lichtjes. Vooral onderin bij die kleibuisjes zit er vies water. Dat giet ik er dan uit. Zou ik dat beter kunnen laten?
 
Zou het siporax dan beter beschermd worden door micromec tegen troep? Ik heb er inmiddels zoals je wel begrijpt een hekel aan om weer daarmee vast te lopen. Met sponzen heb ik de ervaring dat Siporax beter beschermd wordt. Ik had onderin ook siporax eerst.
Het gaat er niet om of micromex of siporax beter beschermt tegen troep maar dat je er voor zorgt dat die troep gewoon al niet onderin komt. En dat doe je door te zorgen voor een goede vóórfiltering waar het hoort, bovenin het filter! Wanneer je een spons onderin legt in het geval van een JBL filter ben je bezig de voorfiltering onderin te leggen waar het gewoon niet hoort.
 
Vanwege een te hoog CO2 gehalte, gele dropchecker naar blijkt ben ik bezig met een waterwissel. Heb wat slechte planten vervangen.

IMG20221012210629.jpg


Inmiddels is het water al meer gezakt.

IMG20221012211105.jpg
 
Vanwege een te hoog CO2 gehalte, gele dropchecker naar blijkt ben ik bezig met een waterwissel. Heb wat slechte planten vervangen.

Bekijk bijlage 349687

Inmiddels is het water al meer gezakt.

Bekijk bijlage 349688
Poeh, gelukkig had je het in de gaten. Waterwissels op dit tijdstip tonen wel de echte aquariaan.
 
 
Het bubbelbad is weer vertrokken. Hoop dat het nu wel lukt. Verlichting geen idee of dat nu wel goed is.
 
Intussen ben ik bezig met 3 planten te plaatsen die ik gisteren heb gehaald. Wat research gedaan naar baardalg. Lastig iets op de bodem en anubias.

*Edit*
Extra planten..
  • Vallisneria
  • Lobelia Cardinalis
  • Rode tijgerlotus
Ook onderhoud is aan de orde.
IMG20221016103656.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn die bruine plekken op de bodem?
 
Anubias op spiderwood is eruit gehaald en toen de plant behandeld met carbo.

Ik heb ergens gelezen geen plantenvoeding bij baardalg. Wat zouden jullie adviseren?
 
Ja hoe meer voeding je toedient des te meer is er voor de algen maar als je het niet meer toedient dan verhongeren je planten waardoor algen ook meer kans hebben. Ik heb nog nooit voeding geminderd als ik algen had. Met baardalg gebruikte ik vaak een stootkuur carbo maar goed misschien even niet zo handig voor jou Andre nu je met dingen bezig bent.
Aanbevolen dosering is 1 ml per 50 liter en pas op bij garnalen.
 
Laatst bewerkt:
Anubias op spiderwood is eruit gehaald en toen de plant behandeld met carbo.

Ik heb ergens gelezen geen plantenvoeding bij baardalg. Wat zouden jullie adviseren?
Plantenvoeding zorgen niet voor algen. Algen worden veroorzaakt door tekorten.
 
Plantenvoeding zorgen niet voor algen. Algen worden veroorzaakt door tekorten.
Tenzij het zo hoog is dat het toxisch is voor de planten maar dat gebeurt normaliter niet in onze bakken tenzij je een jerrycan erin laat vallen😉
 
Plantenvoeding zorgen niet voor algen. Algen worden veroorzaakt door tekorten.
Is het niet zo dat als je stoffen overhoud de algen als nog samen met de planten mee kunnen groeien? Bepaalde stoffen kunnen algen misschien een voordeel geven zelfs al zouden de planten alles hebben wat ze nodig hebben. Dan zou je te veel voeding voor te weinig planten hebben. Stel ik zet er 1 stekje in een grote bak dan kan ik moeilijk zeggen maar ik heb planten dus ik kan geen algen krijgen! Of heb ik het mis?
 
Plantenvoeding zorgen niet voor algen. Algen worden veroorzaakt door tekorten.
Ik heb gisteren ook easylife nitro gehaald omdat de dosering per 500 ml totaal niet klopte van KNO3. Dus ook voor in de bak klopte het niet.

Edit
Tegen baardalg gebruik ik nu 3 ml easycarbo op de 180 liter.
Even deze informatie erbij genomen qua berekening dosering nitro.
 
Laatst bewerkt:
Is het niet zo dat als je stoffen overhoud de algen als nog samen met de planten mee kunnen groeien? Bepaalde stoffen kunnen algen misschien een voordeel geven zelfs al zouden de planten alles hebben wat ze nodig hebben. Dan zou je te veel voeding voor te weinig planten hebben. Stel ik zet er 1 stekje in een grote bak dan kan ik moeilijk zeggen maar ik heb planten dus ik kan geen algen krijgen! Of heb ik het mis?
Don, ik doe elke week een waterwissel van minimaal 50%. Daarmee reset je de bak.. Lees maar eens op aquariumbemesting.nl bijvoorbeeld over Estimated Index.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      jessicapilon: zo even lekker gewandeld
      Terug
      Bovenaan