Wat is er nieuw

Planten groeien slecht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rob95
  • Startdatum Startdatum
R

Rob95

Guest
Betse forumleden,

Ik laatst (2 maand geleden) belgisch groen in mijn aquarium gezet, het probleem is dat deze planten niet groeien en geel worden. Zou iemand weten waarom deze plant niet groeit? mijn valisneria groeit als kool.

Grootte : 160L
Verlichting : LED zelfbouw
Co2 : nee
PLantenvoeding: ja (profito)
Ik heb op dit moment geen idee wat mijn waterwaardes zijn.

935154rubeno_0_82_img_20160803_205139.jpg

onvoldoende lichtsterkte of te weinig stroming..? jij kent je bak het beste

Stroming ligt het denk ik niet aan. Ik filter ongeveer 160 liter per uur en aangezien de planten naast de inlaatkant staan zou de voedingsstoffen er langs moeten gaan. Zou het aan een tekort van Co2 en licht kunnen liggen? Ik heb namelijk ook een plantje Belgisch groen zien drijven en die was wel groen, maar had witte Aanslag. Deze zou dus wel voldoende licht krijgen en daardoor wel groen zijn maar door het co2 tekort witte Aanslag krijgen.

Ik heb momenteel geen testset, ik hoopte eigenlijk dat ik dat voor nu nog even kon uitstellen omdat deze sets best duur zijn.
666262rubeno_0_82_img_20160804_191100.jpg

Ik heb een DIY Co2 set uit china besteld en nog ga nog 5 stroken led strips toe voegen voor een betere verlichting. Dan hoop ik dat met deze toevoegingen de planten beter kan laten groeien. Ik hoopte dat iemand het zelfde probleem heeft gehad en mij kon vertellen welk tekort mijn planten hebben.

Dat je Vallisneria het goed doet zou kunnen wijzen op wat harder/alkalisch water in je bak, over het algemeen, een enkele uitzondering daargelaten, houden ze daarvan. Belgisch groen, Hygrophila polysperma, trouwens ook wel maar kan ook tegen wat zachter water. Witte aanslag op je bladeren kan ook duiden op CO2 tekort wat wel weer klopt met de goede groei van je Vallisneria. Vergeelde bladeren vertellen dikwijls iets over met name ijzer tekort. Dit gezegd hebbende verdiend het voorkeur wanneer je je waterwaarden doorgeeft voor een meer correct advies. Misschien kan je een test vragen bij je Lfs?

Groet,
Ben.vertellen

Hoe bedoelt u dat een goede groei van mijn valisneria kan duiden op Co2 tekort?

Ik denk dat de waterhardheid komt doordat het kraanwater in deze regio 7,50dH is, dit is in principe geen probleem toch? want hierdoor zou ik mijn Co2 waarde straks minder fluctueren als ik dit aan het opstarten ben omdat dit werkt als een buffer als ik het goed heb.

Ik voeg profito maar het zal dus alsnog een ijzertekort kunnen zijn ondanks de weinig planten die ik in mijn aquarium heb?

In ieder geval wil ik iedereen tot nu toe bedanken dat jullie de moeite hebben genomen om mij te helpen!

Ik denk dat Benvo bedoelt dat de valisneria een snelgroeiende plant is. Meer fotosynthese meer opname van co2. Je valisneria kaapt de co2 weg voor de andere planten.

Oke bedankt, hopelijk is de C02 kit dan snel binnen, als het probleem dan nog niet is opgelost ga ik de testkit kopen.

Ben benieuwd. Waarschijnlijk zal je dan wel tegen een tekort aan plantenvoeding aanlopen.

Rubz zei:
Ik denk dat Benvo bedoelt dat de valisneria een snelgroeiende plant is. Meer fotosynthese meer opname van co2. Je valisneria kaapt de co2 weg voor de andere planten.

Zo kan je het ook opvatten maar zo bedoelde ik het niet. Vallisneria is een plant die over het algemeen het best gedijt in redelijk hard water. Zal dus niet snel CO2 "wegkapen". De Ts schrijft dan ook dat de plant het goed doet. Witte aanslag op de bladeren van het Belgisch groen wijst eveneens op (te) hard water. Conclusie; er kan dus sprake zijn van CO2 tekorten. De Vallisneria heeft daar als gezegd geen last van, andere planten wel.

Groet,
Ben.

de planten die ik zo zie zijn geen veeleisende planten en vragen niet echt veel co2. Ik denk dat ergens een tekort zit maar dan is testen van de waarden wel verstandig.dat doet de lfs vaak ook wel.

Inderdaad, John. In een eerder bericht op deze Topic gaf ik dit ook aan.
Vallisneria, zowel als Belgisch groen kunnen tegen wat harder water. Echter, witte aanslag op het blad van Belgisch groen wijst wel op een CO2 tekort. Andere planten kunnen hier onder lijden. De voorkeur heeft inderdaad; waterwaarden!

Groet,
Ben.

Dat ben ik met je eens Ben al zie ik zo niet die witte aanslag op het Belgisch groen. Maar dat kan aan mij liggen. Ik raad de TS aan om eventueel in de winkel de waarden eens te laten testen.

Als het echt echt om een voedingstoffentekort gaat dan neem ik aan dat een simpele testset als deze niet zal voldoen:
http://www.bitiba.nl/shop/vissen/waterv ... Aqxv8P8HAQ.

Mijn Lfs kan helaas alleen mijn pH waarde testen.

Als "onderzoek" laat ik nu een paar stekjes belgisch groen drijven en kijk hoe deze dan groeien, zodat ik misschien weet of het een lichttekort is.

924261rubeno_0_82_img_20160805_181654.jpg

Hier de witte aanslag zoals eerder vermeld, dit is aan de onderkant van de planten

Teststrips zijn niet echt betrouwbaar.Zoals Ben al zei kan dat witte best op een co2 tekort wijzen.
Je kan minder licht geven. Dwz minder intensiteit of de duur verkorten. Zelf gebruik ik hier veel drijvers voor.

Ik heb zojuist ook baardalg geconstateerd, dit zou toch ook een oorzaak kunnen zijn van C02 tekorten?

Ja dat kan. Ook weer kan ook door te weinig stroming.

Ik gebruik een sacem marathon 500 externe filter, het debiet zou 800 l/u moeten zijn maar ik denk dat nu ongeveer de helft is.

Waarschijnlijk komen deze LEDs ook als slechtste uit de bus als ik ze vanavond test..

@Tom zei:
Waarschijnlijk komen deze LEDs ook als slechtste uit de bus als ik ze vanavond test..

En welke LEDs ga je vanavond testen @Tom?
Ik zie precies nergens specificaties over de gebruikte LEDs maar misschien lees ik erover?

@Tom zei:
De ingegoten 5050s + 5630s en misschien ook wat Wayjun-leds

Ok�, bedankt!
Uit interesse: hoe weet jij dit? Zie je dat op de foto's of heb ik iets anders gemist?

Ik denk zelf niet dat het aan de ledstrips ligt zolang je maar de goede golflengte hebt, maar ik snap niet helemaal hoe u ineens bij die leds komt. Ik gebruik inderdaad de 5050 led strips

Rob95 zei:
maar ik snap niet helemaal hoe u ineens bij die leds komt. Ik gebruik inderdaad de 5050 led strips

Het moet bijna via de foto zijn dan?
Of Tom is helderziend dat kan ook altijd :!
Ben benieuwd, vind het nu al straf eigenlijk!

Waaruit concludeert u dat deze ledstrips sfeerverlichting zijn en wat heeft u opgemeten?

Rob95 zei:
Waaruit concludeert u dat deze ledstrips sfeerverlichting zijn en wat heeft u opgemeten?

Denkelijk hebben Tom en Honeybadger het over de Leds van Tom. Off Topic dus. Geeft wat verwarring.
Terugkomend op jouw probleem; het feit dat je nu ook baardalg constateert kan inderdaad wijzen op een CO2 tekort. Het is ook altijd goed om na te zien of je watercirculatie goed is, d.w.z. of alle hoeken en gaatjes bereikt worden.

Groet,
Ben.

benvo zei:
Denkelijk hebben Tom en Honeybadger het over de Leds van Tom. Off Topic dus. Geeft wat verwarring.

Groet,
Ben.

Euh, nee hoor, ik heb het ook over de hier gebruikte LEDs, dit kan je ook afleiden uit de vragen aan @Tom in mijn eerdere berichten denk ik 😉
Dus niet zo off topic vind ik persoonlijk 🙂

Zoals in mijn eerste bericht gezegd vraag ik me ook af hoe @Tom aan zijn info komt, daarom ook de vraag of hij dit ziet in de foto met de weerspiegeling van de LEDs�

Ik snap eerlijk gezegd het antwoord van @Tom ook niet zo goed�
Wat hij precies heeft nagemeten is me ook een raadsel�
Dan kan het bijna alleen zijn helderziendheid zijn of hij herkent het type op de foto denk ik dan 😀

Edit: hij schrijft ook nog 'het zit in de genen' dus de optie helderziendheid wint terrein!

Maar volgens tom zou de slechte groei dus aan de leds liggen? gek genoeg heb ik met andere planten een erg goede groei gehad met deze verlichting en lijken mij de constateringen eerder wijzen op een Co2 tekort als ik het zo op internet lees. Ook heb ik genoeg videos op het internet gezien waar mensen met normale led verlichting van 7000K een uitstekende plantengroei hebben.

benvo zei:
het feit dat je nu ook baardalg constateert kan inderdaad wijzen op een CO2 tekort.

Sportief van je Ben dat je ook reageerd op nieuwe leden met beginnende problemen..

Helaas blijf ik met de vraag zitten : Hoe kan het een FEIT zijn als we nog geen betrouwbare foto's van de alg hebben gezien ?

@andere. De aanduiding van 5050 betekend dat 1 led 5 x 5 mm is.. en dat heb ik even gecheckd..

De hoeveelheid licht is nu nog je limiterende factor.. De rest is iets moeilijker te verhelpen.

Met 7000K kun je prima groei hebben want ons oude lid HVA had ook rond de 6500K en dat boven een wedstrijdbak met prima groei.
Ik ken deze leds niet dus of het mede daaraan ligt weet ik niet maar niet in de kleur zit het zou ik zo denken.

Ik wil iedereen graag bedanken voor de hulp en handige informatie. Er gaan extra led strips bij komen en een Diy Co2 systeem komt er aan. Als dit een beetje is ingedraaid zal ik een update geven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan