neem ik het op meOf het gaat schimmelen en rotten.
En ja, de overgang is groot. Maar we blijven er mee bezig 🙂
Ik ben trouwens aan het kijken naar mistmachines voor de bevochtiging dankzij jou 🙂 Als mijn man gaat mopperen dat het extra geld gaat kosten geef ik jou wel de schuld 🙂
Fouten maken is niet erg en dat hebben we allemaal gedaan dus het komt vast wel goed.
Als ikzelf planten nodig heb voor een emersde setup kijk ik altijd eerst in het tuincentrum.
Soortjes zoals Hydroctyle, Lilaepsis, Myriophyllum, Rotala, Anagallis en Ranunculus zijn daar meestal wel aanwezig.
Daar kan niet zoveel verkeerd gaan; deze plantjes vind je op de vijverafdeling en kunnen zo bij jou de bak in.Een tuincentrum is voor mij nog niet "veilig". Ik heb niet voldoende kennis nu om daar los gelaten te worden
Als er binnenkort een run is op vijverplanten weet ik waaromDaar kan niet zoveel verkeerd gaan; deze plantjes vind je op de vijverafdeling en kunnen zo bij jou de bak in.Bekijk bijlage 362570
Nog maar 1 echte miskoop tot nu toe, en die kunnen we eventueel als kamerplant houden.
Waar bestaat zo n bodem dan uit Marjan?
Als je de mistmaker dmv een tijdklok afentoe aan/uit laat staan dan kan het ook minder vochtig worden
Hoe gedraagd de luchtvochtigheid zich gedurende de dag?
bij mij is het smorgens vroeg rond de 100/110%. Om 8 uur gaan de lampen aan, en de ventilatoren die ik bovenin op het vliegengaas heb liggen. Door de luchtverplaatsing en warmte verdampt er het een en ander en daalt de luchtvochtigheid naar ca. 75/80% rond een uur of 12 e n blijft dan constant. Om 1800u gaat mn sproeiinstallatie ca. 20seconden aan (elke dag) en dan stijgt de luchtvochtigheid dus weer. De ventilatoren en verlichting gaat om 21.30 uit.
ik heb er dus een seconden schakelklok tussen. Die kun je per seconde dus instellen.
Ik ben op dit moment bezig met een "dry start" in 1 van mijn aquariums. Nagenoeg volledig beplant al en mossen op de takken/bomen. Ik lucht zelf 3x per dag en besproei ook 3x per dag. Luchtvochtigheid nagenoeg altijd 100%. Dit is natuurlijk wel lichtelijk anders dan een terrarium, maar heeft ook bijzonder veel raakvlakken.Dat zou voor de meeste planten moeten werken en de springstaartjes werken dan hopenlijk de schimmels weg.
Ik ben op dit moment bezig met een "dry start" in 1 van mijn aquariums. Nagenoeg volledig beplant al en mossen op de takken/bomen. Ik lucht zelf 3x per dag en besproei ook 3x per dag. Luchtvochtigheid nagenoeg altijd 100%. Dit is natuurlijk wel lichtelijk anders dan een terrarium, maar heeft ook bijzonder veel raakvlakken.
Ik maak zelf gebruik van springstaartjes. En wat zijn dit een harde werkers zeg. Schimmels krijgen geen kans en ook rottend plantaardig materiaal wordt opgeruimd. Zelf een paar keer een paddestoeltje gehad in de bak. Maar was met een paar dgn volledig opgeruimd. Dus het woord "hopelijk" kan je wel weglaten hoor Marjan 😉. Die kleine rakkers gaan hard aan het werk voor jullie.
Bak staat in mijn handtekening Marjan. Oerbos in een Trofis 600 😉.
Vooral het handmatig sproeien is makkelijk te doen en zodra je de bak opent wissel je ook veel gassen uit. Nou heb jij natuurlijk 2 standaard openingen nog vanwege "voorheen" slangen in en uitvoer etc. Dus blijft dat iets beter op peil denk ik.
Wat ik zelf nog deed/doe is na een paar weken wat voeding meegeven. Gewoon simpel een klein beetje (paar drupjes) nitraat en fosfaat door je sproeiwater. Ik gebruik zelf osmose water hiervoor. Je mosjes, maar zeker ook je aquarium planten zullen dit waarderen en je belonen met mooie groei.
Ik ben zeer benieuwd naar wat jullie er van gaan maken, maar van wat ik lees denk ik dat dit wel goed komt 😊.
Als ze maar geen bommetje maken🤣Marco wil een duikplank maken voor de springstaartjes in het vijvertje 🙂
Als ze maar geen bommetje maken🤣
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.