Wat is er nieuw

plantenbak in Lido 200

Je kan om de bovengenoemde redenen niet zomaar aannemen dat lumen/liter in elke situatie hetzelfde is.
Ik heb nergens verteld dat je zomaar kan aannemen dat lumen/liter in elke situatie hetzelfde is.
ik heb nergens geclaimd dat een lamp op 70x50x60m precies hetzelfde bereikt als dezelfde lamp op 100x60x45cm en Ik heb nergens vermeld dat de verwijzing naar PAR niet correct is.

Maar heb je ooit wel eens afgevraagd waarom professionele plantenkwekers informatie over de plant haar lichtbehoefte aangeven in lumen en niet in PAR?
Verder ga ik geen kostbare tijd spanderen aan nutteloze discussies. Graag gedaan
 
Wat bedoel je John? Waarom een meter? Wat is de relatie met mijn lengte?
Het gaat mij erom dat een Lido 200 te hoog is om makkelijk onderhoud te plegen. De lengte van de bak wil ik gezien de ruimte hier in huis tussen de 70-100 cm houden. Ik snap het principe hoe groter hoe beter. Ben gewoon benieuwd waarom je dit zo stelt. Misschien zie ik iets over het hoofd.
 
Nou die Lido is vrij hoog dacht ik en een meterbak is iets lager waardoor je er denk ik wat makkelijker bij kan voor onderhoud en de planten.
Je zal met een meterbak die lager is dus makkelijker erbij kunnen lijkt me zo toe.
 
Wat bedoel je John? Waarom een meter? Wat is de relatie met mijn lengte?
Het gaat mij erom dat een Lido 200 te hoog is om makkelijk onderhoud te plegen. De lengte van de bak wil ik gezien de ruimte hier in huis tussen de 70-100 cm houden. Ik snap het principe hoe groter hoe beter. Ben gewoon benieuwd waarom je dit zo stelt. Misschien zie ik iets over het hoofd.
1 meterbak compleet kopen dus, heb je ook meer kastruimte voor vanalles .
Lekker standaard om gewoon te beginnen.
 
Ooof de lido200 zonder bijbehorend meubel aanschaffen en dan op een lager iets plaatsen, dat misschien wel voor een zelfde prijs.
Dan kom je er veel beter bij.
 
Dat snap ik. Vandaar ook dat ik naar de Superfish en de Eheim kijk. Die zijn een stuk lager.

Edwin, waar zou jij die dan opzetten? Het is best een gewicht wat gedragen moet worden.
 
Sorry maar lumen per liter is echt een belachelijke manier om licht te meten.
Ten eerste zegt lumen niks over het nut van het licht voor planten (daar hebben we PAR voor, dat afhangt van het spectrum). Lumen specificatie zegt dus absoluut niks over een lamp behalve hoe fel die is. (Fel =/= beter voor planten, die gebruiken maar bepaalde golflengtes)

Ten tweede wordt het licht niet gelijkmatig verdeeld over het volume van de bak. Het lost niet in water op...
Dít is hoe het licht daadwerkelijk wordt verdeeld (hangt per lamp natuurlijk af hoe het er precies uitziet, maar het idee is duidelijk genoeg).Bekijk bijlage 380216

Je kan mij niet vertellen dat je een bak van bijna 70cm hoogte hetzelfde gaat behandelen als een bak van hetzelfde volume die bv. maar 30cm hoog is?? Op een lido heb je juist sterk licht nodig zodat de planten op de bodem genoeg licht krijgen. Hetzelfde aantal lumen op een bak van bv. 100x60x35cm zou misschien de planten verbranden.

Echt, lumen per liter zegt om meerdere redenen net niks. Je kan de wattage per kg lamp noemen en dat is ongeveer net zo nuttig. Zoek van lampen die je interesseren de PAR waardes inc. map. Dat is pas info waar je iets aam hebt.
De Lumen norm is zeker niet de juiste manier van werken. Maar omdat bij alle producenten deze eenheid bij hun verlichting hanteren is het wel de handigste manier om e.e.a. aan te geven. Je schrijft fel en dan hanteer je het wiskundige ongelijkheidsteken (=/=) is beter voor planten die gebruiken maar bepaalde golflengtes. Nou die zin begrijp ik niet. Maar ik weet wel de lichtsterkte bepaald niet de kleurwaarde. Wel kunnen lampen met een hogere lichtsterkte de doordringbaarheid in water vergroten.
 
Maar heb je ooit wel eens afgevraagd waarom professionele plantenkwekers informatie over de plant haar lichtbehoefte aangeven in lumen en niet in PAR?
Ten eerste doen heel weinig kwekers dat, ten tweede omdat PAR nog geen wijdverspreid fenomeen is en alleen Chihiros (en zo goed als de hele zoutwater industrie) daadwerkelijk op de juiste manier par waardes vertelt en PAR meters op het moment te prijzig zijn voor privé gebruik.

Verder, lumen kan enigzins een idee geven, prima. Het hele probleem is dat het door het volume wordt gedeeld alsof daar enige logica achter zit. Dat is niet hoe licht werkt, punt.
Je hebt veel meer aan de totale lumen en een aanbevolen oppervlakte bij X waterhoogte.
 
Ik denk ook meer dat lumen een indicatie geeft en is dat niet bij elke bak gelijk omdat bakken vaak al niet even hoog zijn.
 
Dat is voor het gros nog wel te begrijpen, hogere en lagere lumen doordringing , met par en verder kom je uit bij.

Deze info.
 
Ik woon in Zwijndrecht. Dus Ronberg is wel te doen. Ik ga daar vandaag eens kijken.
Een Lido stond op mijn lijstje. Overwegend positieve ervaringen met juwel. Maar ik ben 1.68m dus dan wordt onderhoud misschien wel erg lastig. Zou namelijk de Lido 200 willen en die is best hoog.

Tweede hands heb ik naar gekeken, maar ben ik geen fan van. Toch bang dat ik tegen iemands anders erfenis aanloop
Heel eerlijk ik gebruik gewoon een IKEA krukje om op te staan gaat dikke prima met onderhoud 😉
 
Ja ik een keukentrapje maar heb al een paar maal misgestapt en je moet echt wel opletten met zoiets.
 
Het moet op een lagere kast of onderstel, dan wordt het weer leuk.
 
Vaak koopt men de bak met kast en dan zit je aan die hoogte vast denk ik. Vooral een wat grotere bak kun je niet zomaar op elk kastje neerzetten want deze moet wel stevig genoeg zijn.
 
Dat was een interessant rondje Zuid Holland.
Bij Romberg in Delft geweest. Zeer mooie winkel en leuk personeel. Goed gesprek gehad en dan komen we uit bij de Aqualantis Volga. Mogelijk de meter versie. Zit beter licht in dan de Juwel. Ze kunnen de achterkant wrappen zodat het mooi zwart is, filter advies gekregen en dat wordt ws de Oase biomaster 250T en een dimmer voor de verlichting. Ze willen hem ook thuis bezorgen, voor mij een groot pluspunt.
Verder nog naar Pets Place en Aquafizz geweest. Had gehoopt de Eheim Vivaline in het echt te zien om te vergelijken. Helaas niet gelukt. Dus als iemand weet waar die in de winkel staat dan houd ik me aanbevolen.
 
Zou wel die 250t upgraden naar de 350t voor de stroming en capaciteit bij de plantenbak.
 
Als dat wrappen veel geld kost dan zou je ook de achterkant met een potje schoolbordverf van Action zwart kunnen schilderen goedkoper kan niet en is ook mooi zwart.

Ook al naar wat plantjes gekeken ?
Beste is (naar mijn mening) gewoon beginnen met wat makkelijke soorten en spelen met kleuren en bladtype's. dan kan je een leuk bakje maken ! 😉
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan