Wat is er nieuw

plantenexperts gezocht!

• Onderwerp starter Onderwerp starter .urban.
  • Startdatum Startdatum
U

.urban.

Guest
Hallo allemaal,

Voor een nieuw in te richten aquarium (record 700) wil ik graag wat advies over welke planten ik het best kan houden?

ik heb natuurlijk wel even rondgesnuffeld op het internet maar ik wil graag ook wat kennis van jullie!

de soorten die ik gevonden heb:

Aponogeton boivinianus (achtergrond)
Persicaria praetermissa Ruby (midden)
Cryptocoryne nevellii (midden)
Echinodorus magdalenensis (voorgrond)
Hydrocotyle tripartita (voorgrond)
Limnobium laevigatum (drijfplant)

Visbestand:

Corlisa lalia (koppel)
Koperzalm ( 7 tot 10 stuks)
(misschien nog een bodembewoner)

Techniek:

Dennerle professional co2 set
jbl cristalprofi e901
Standaard tl van jewel (komt tzt iets anders voor)

Is dit een goed plantenbestand voor dit aquarium? Of zijn er hier mensen die misschien nog wat beters weten?
Heb al jaren een aquarium alleen ik koop altijd "bossen bloemen" voor erin die hooguit 2 maanden mooi blijven, en daar ben ik eerlijk gezegd klaar mee.
Nu ik een nieuwe bak in wil gaan richten wil ik graag het beste voor mijn vissen en planten.

Je hebt dan 1 of 2 lampen boven de bak??
Zover ik weet is dat 1 en dan heb je niet heel veel licht voor planten die veel licht nodig hebben. Ik denk dat rode planten het minder zullen doen in je bak.
Dit is toch de 60cm bak met een inhoud van dik 60 liter??

Voor de moerasplanten moet je ook kleibollen gaan gebruiken bij de wortels.

https://www.petsplace.nl/vis/dierenverb ... m~M-600906

het is dus dezelfde bak als ik hier heb. Dan moet je echt zoeken naar planten die niet veel licht nodig hebben want 18W is niet erg veel en je bak is ook nog eens vrij hoog.
De 2e plant in je lijstje ( de Ruby) zal denk ik niet voldoende licht krijgen.

jessicapilon zei:
Je hebt dan 1 of 2 lampen boven de bak??
Zover ik weet is dat 1 en dan heb je niet heel veel licht voor planten die veel licht nodig hebben. Ik denk dat rode planten het minder zullen doen in je bak.
Dit is toch de 60cm bak met een inhoud van dik 60 liter??

Voor de moerasplanten moet je ook kleibollen gaan gebruiken bij de wortels.

Hallo John,

Ja klopt 1 lamp, ben me nog aan het ori�nteren op led verlichting maar dat plan is nog "under construction"

Zou je me kunnen vertellen waarom rode planten het minder zouden doen?

Groet urban

jessicapilon zei:
https://www.petsplace.nl/vis/dierenverblijven/juwel-aquarium-rekord-700-1x15wcm~M-600906

het is dus dezelfde bak als ik hier heb. Dan moet je echt zoeken naar planten die niet veel licht nodig hebben want 18W is niet erg veel en je bak is ook nog eens vrij hoog.
De 2e plant in je lijstje ( de Ruby) zal denk ik niet voldoende licht krijgen.

Ah oke ! ben nog even aan het kijken wat ik met mijn verlichting doe ben er inderdaad wel achter dat 18watt wel erg weinig is! maar wil er eigenlijk 2 ledstrips in maken met een controller maar weet nog niet welke ben nog aan het ori�nteren.

In ieder geval hartelijk dank voor de uitleg!!

Groet, urban

Het is wel voldoende maar dan moet je wel planten nemen die niet teveel licht vragen. Veel moerasplanten zoals de Echino s en de Crypto s zullen dat voldoende vinden.
Ik heb verder nog wat Vallisneria erin en de Sagittaria Sabulata.

Oke dan wordt het lijstje als volgt:

Aponogeton boivinianus (achtergrond)
Sagittaria Sabulata (achtergrond)(ipv Persicaria praetermissa Ruby)
Vallisneria (achtergrond)
Cryptocoryne nevellii (midden)

Bedankt John!

Als er nog meer mensen zijn met tips en of planten ik hoor het graag!

Aponogeton boivinianus lijkt mij met 1 lampje moeilijk, heeft veel licht en voeding nodig ( voeding bij de wortels).
Maar als hij het doet kan dan erg groot worden.
Is trouwens ook nog eens een knol die af en toe rusttijd nodig heeft.

Cryptocoryne nevellii niet doen moeilijk

jessicapilon zei:
http://www.aquarium123.nl/Aponogeton-boivinianus

Deze heeft denk ik ook meer licht nodig als ik het zo lees. Tenzij je met extra led gaat werken zou het kunnen.

lotus zei:
Aponogeton boivinianus lijkt mij met 1 lampje moeilijk, heeft veel licht en voeding nodig ( voeding bij de wortels).

Hallo John en lotus, dan haal ik deze van mijn lijstje af!

Bedankt!! gr urban

De Aponegeton die je noemt kan als hij aanslaat je hele aquarium vullen: wordt dus veel te groot.
Bij de Echinodorussen worden veel cultivars gebruikt. Namen worden vaak door elkaar gebruikt. De Magdalensis wordt ook te groot, voordat je het weet groeien de bladeren boven het wateroppervlak uit. Het is een moerasplanten en die wil dat graag.
In het plantenboek " handboek Aquariumplanten" van Christel Kasselmann zag ik een beschrijving van de Echinodorus parviflorus. Deze vormt een compact rozet en wordt niet hoger dan 15 cm. Ik heb er zelf ook twee, ze zijn mooi voor een niet al te groot aquarium. Ik denk dat deze voor jou geschikter is dan de Magdalensis.

Hobbygroet,
Jos Hut

lotus zei:

lotus zei:
Cryptocoryne nevellii niet doen moeilijk

Jos Hut zei:
De Aponegeton die je noemt kan als hij aanslaat je hele aquarium vullen: wordt dus veel te groot.
Bij de Echinodorussen worden veel cultivars gebruikt. Namen worden vaak door elkaar gebruikt. De Magdalensis wordt ook te groot, voordat je het weet groeien de bladeren boven het wateroppervlak uit. Het is een moerasplanten en die wil dat graag.
In het plantenboek " handboek Aquariumplanten" van Christel Kasselmann zag ik een beschrijving van de Echinodorus parviflorus. Deze vormt een compact rozet en wordt niet hoger dan 15 cm. Ik heb er zelf ook twee, ze zijn mooi voor een niet al te groot aquarium. Ik denk dat deze voor jou geschikter is dan de Magdalensis.

Hobbygroet,
Jos Hut

hallo lotus, jos

dan wordt mijn lijstje:

Sagittaria Sabulata (achtergrond)(ipv Persicaria praetermissa Ruby)

maar dan mis ik nog wat in het midden zijn er ook soorten die wat makkelijker te houden zijn en die wat langzamer groeien?

Alvast bedankt!

Groet, urban

langzaam groeien is meestal geen probleem snel laten groeien dat is de kunst. :juggle:

De Parviflorus heb ik in de 80cm staan en dat wil prima. Je kan hem zien in mijn fotoalbum in de 80cm. Daar staan er 2 vlak naast elkaar aan de rechterkant van het midden. Achter de steen staan ze.
Dan heb je een idee.

Mooie bak john,

Ik zie dat het gras bij een ander soms toch wel eens groener is 😀

maar goed de Echinodorus parviflorus is een mooi plantje ik neem hem mee in mijn lijst!

Sagittaria Sabulata (achtergrond)
Echinodorus parviflorus (voorgrond)

Ik heb ook eens het Estimative index artikel doorgenomen en dat ziet er veelbelovend uit! ik zal me hier eens in gaan verdiepen!

Zou dit zo voor mij een haalbaar plantenbestand zijn? en ziet er dit gecombineerd ook goed uit?

Gelet op de verlichting die je nu hebt en het plantenbestand denk ik dat de EI niet echt nodig is omdat door de beperkte groei de vraag naar voeding niet zo groot zal zijn.
Wanneer je led erbij gaat plaatsen dan wordt het misschien een ander verhaal.
Als je de EI wil gaan gebruiken dan laat je het maar weten als je vragen hebt hoor.
Ik gebruik in alle 4 bakjes van 60cm geen EI verder. Alleen in de 80cm en de 1 meter.

Misschien voor de achtergrond 1 of 2 leuke snelgroeiers??

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan